Az elmúlt hónapot követően megtorpantak az európai autópiacok és a kerekítve két számjegyű bővülést egy számjegyű beszűkülés követte, amit tekinthetnénk akár korrekciónak is. Az elmúlt hónapban két munkanappal több volt, többek között erre is vezethető vissza a kiugrás, de számos más ok is közre játszott. A csökkenés természetesen nem az egy hónappal, hanem az egy évvel ezelőtti szinthez képest értendő. Ha az egész éves teljesítményt nézzük, akkor még pozitívban jár a mutató: januártól júniusig ebben az évben 1.3 százalékkal több autót adtak el, mint tavaly.
Bátran nevezhetjük dicséretesnek a Fiat Auto múlt havi teljesítményét, hiszen még a beszűkülő kereslet ellenére is növelni tudta eladásait. Az összesen öt márkát (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Ferrari, Maserati) tömörítő konszern júniusban 10,4 százalékkal adott el több autót, mint egy évvel korábban. Ez konkrét számokban kifejezve annyit jelent, hogy az előző évi 93.300 helyett idén már 103.000 négykerekűt adott el Európaszerte. A januártól júniusig terjedő időszakban a csoport 21 százalékkal adott el több autót, mint az elmúlt év azonos időszakában. Szám szerint: 2005 január-június: 516 ezer eladott autó, ugyanez 2006-ban: 624 ezer.
Mindez márkára lebontva a következőképpen alakul:
A Fiatnál újabban két húzómodell jelent meg, az első természetesen a Grande Punto a másik pedig a Seidici. Az eladott 78 ezer Fiat jórészét ez a két modell tette ki. Az egy évvel korábbihoz képest 15 százalékkal többet értékesítettek, ezzel 4.6-ról 5.5 százalékra ugrott piaci részesedésük. A januártól júniusig tartó időszakban 27 százalékos a bővülés, 372 ezerről 474 ezerre nőttek az eladások. Piaci részesedésük júniusban 5, az első hat hónapban 6 százalékos volt.
Az Alfánál továbbra is a 159-es a sláger, de lassan kezd felzárkózni a Brera is, a hamarosan kiöregedő 147-est viszont alig viszik. A kicsit vegyes kép ellenére júniusban is pozitívan zárt a sportautó gyártó: majd' 14 ezer darabos eladása 15 százalékkal több, mint az előző évi adat. Az év első hat hónapjára levetítve hasonlóan jó a helyzet: 10 százalékkal, 80 ezer darabra növelték az értékesített autók számát. Ennek köszönhetően kerek 1 százaléknyi szeletet tudtak kiszakítaniuk maguknak a közös tortából.
A Lancia sajnos pont ellenkező irányba tart, mint a többiek. Az ok még mindig ugyanaz: hiányzik a húzó modell. Az Ypsilon keltette hullámok lassan elcsitulnak és hiába dobnak piacra újabb változatokat, ezek nem pótolhatják a húzó modell szerepét. Júniusban 16 százalékkal csökkentek az eladásaik 11 ezer darabra, ezen keresztül pedig piaci részesedésük is leesett 1 tizednyivel 0.9-ről 0.8-ra. Az első hat hónap adatai szerint "csak" 1.8 százalékos a csökkenés, 66 ezerre olvadt a tavalyi 68 ezres példányszám. Piaci részük szintén 0.8 százalék ezen periódusban.
A Fiatnál további üdvözítő tény, hogy a közelgő friss modellek ellenére is nagy az érdeklődés a konszern autói iránt. Hamarosan megjelennek a cégcsoport első féléves pénzügyi gyorsjelentései is, azokat látva pedig talán most már könnyebb szívvel jelenthetjük ki, hogy vége van a böjtnek és a pénztelenségnek. Az új modellek pedig még nagyobb optimizmusra adnak okot. Innen azonban még nagyot lehet zakózni, de a triumvirátus (a képen) a jelek szerint nem csak hogy érti, de jól is végzi munkáját.
Kapcsolódó írásaink:
Tovább bővülnek a Fiat és Alfa eladások
Fiat eladások a csúcson
Kelendő újdonságok: Alfa 159, Grande Punto
Ismét nyereséges a Fiat Auto
A Fiat Auto 2005-ös éve - megmenekültünk?
Kapcsolódó fórumok
Üzlet-vállalkozás-tőzsde