1750 Duetto Spider és GTV - anno '68

2007-07-30  BeeGee
A fiók mélyéről előkerült teszt majd 40 évet visszarepít a múltba, és bemutatja mit gondoltak akkor az egyik legendás típusról. Élvezzétek Ti is a néhol megmosolyogtató időutazást!
Magazin >> Ilyenek voltunk

Gyakorlatban mindkét autó kétszemélyes – a GTV hátsó padcsökevényét inkább szépen kárpitozott csomagtartónak illene nevezni. Az üléspozíció és a műszerek áttekinthetősége jobb a GTV-ben, azonban a Duetto Spider kellemesebb ülésekkel kényeztet. Előbbi autó valódi bőr ülései szemre tökéletesek, azonban 90 Kg alatti sofőröknek túl széles, hogy megfelelő oldalt tartást adjon. A Duetto utastere szűkebb, ezért jobban ki kell nyújtanod a lábad, hogy a felsőcombod ne súrolja a kormánykereket. Ha így elhelyezkedtél, bizony majomkarokra van szükséged, hogy a váltókart elérd.

Bár a műszerfalak formái eltérnek, mindegyik tökéletes visszajelzést ad a legfontosabb paraméterekről. Mindkettőben hatalmas fekete alapon fehér számozású sebesség és fordulatszámmérő kapott helyet a vezetővel szemben. Figyelemre méltó részlet, hogy a legfontosabb sebesség (60 – 120 mph) és fordulatszám (4000-8000 ford/perc) tartományok a 8 és 12 órához tájolták a skálán, így nagyon könnyű egy pillantással leolvasni őket. Már ha szükséged van a műszerekre…

A kilátás a GTV-ből sokkal jobb, mint Duettoból. A kabrióban tökéletesen láthatatlan a hátsó fertály felhúzott tetővel az oszlopok miatt. Viszont egyik autóban sem látunk ki jó a tükrökből, mert méretük nagyon kicsi – épphogy látható másfél sáv az autópályán.
Bárki tervezte a Duetto belsejét, dicséretet érdemel, hogy lehetőség van gumiszőnyeget választani. Jól néz ki, jobban, mint a GTV fekete szövetkárpitja, ráadásul esőálló – ezután minden kabrió tulajdonosnak ilyen kell!
Mindkét autóban számos trükkös megoldás található, hogy a sofőr dolga könnyebb és kényelmesebb legyen. Nagyon helyesen minden ilyen eszköz a vezető látószögében van elhelyezve, így kezelésük nem vonja el a figyelmét a vezetésről. Az ötletparádé csúcsa a kipattanó fedeles hamutartó, ami mellett gyújtót is találunk. Nincs többé hamu és csikk! Ennél azonban hasznosabb funkció az üzemanyag mennyiség visszajelző lámpája, ami világít, ha kevés a benzin. Nem kevésbé okos megoldás, hogy a világítás kapcsolói egyaránt működtethetőek lábbal és ujjal is.

A nagyobb teljesítmény nagyobb fékeket igényel, ezt az Alfa szigorúan veszi, ezért az 1750-es modelleken 20 mm-el megnövelték a hátsó féktárcsákat (262 mm átmérőjű). Ez a módosítás a korábbi 1750 Berlina tesztnél lenyűgözött bennünket; tartósan 0,9 g lassulási értékeket mértünk! Nem úgy, mint a mostani két autónál. Sem a Duetto Spider, sem a GTV nem éri el ezt az értéket. A probléma a fékarány elosztásban keresendő. Szinte az összes fékerő a hátsó tárcsákra hat, azok pedig nem tudnak kellő fékhatást biztosítani egymagukban. A bűnös valószínűleg a féktartály szelepe, ami szerintünk egyedi hiba. De jobb elővigyázatosnak lenni, vásárlás előtt győződjünk meg róla, hogy a kiszemelt autónál nem jelentkezik ez a probléma!

Az összehasonlítás elkerülhetetlen a kis Porschéval, amiből az Alfa kerül ki győztesen. Teljesítményben messze felülmúlja a 912-est, de figyelembe véve az árkülönbözetet, a 911T-vel is érdemes összehasonlítani. Az Alfa kevésbé bonyolult futóműve a kiegyensúlyozottságra törekszik kényelem és agilitás terén. Tökéletesen semleges, nem alul vagy túlkormányzott. Szép munka volt fiúk!

Az Alfa nagy ütőkártyája az árcédulája, de ugyanekkora hátrány a ritka dílerhálózat, ami mindössze 120 értékesítőből áll. A nehézkes kínálat abból is adódik, hogy az államokban mindössze 10%-át értékesíti az Alfa a kapacitásának. Az elmúlt két évben az AR nagy erőkkel erősíti értékesítői hálózatát továbbképzésekkel, imidzs építéssel, amik kimondottan az amerikai piacra szükségesek. Ezek kimondottan elővigyázatos lépések, amik az igazi olasz stílus fennmaradását szolgálják. Tehát a kérdés; ugye örülsz, hogy a GT piac meghatározója továbbra is az Alfa?

Forrás: Car & Driver ('69 Alfa Romeo 1750 Duetto Spider and 1750 GTV roadtest)
Fordította: BeeGee

Kapcsolódó írásaink:

Írta:
BeeGee
Kapcsolódó topic:
Oldtimer, youngtimer

Az utolsó 3 hozzászólás:

GT Ɨ|ѯ2024-11-12 07:05:23 // 23137
Alfa Romeo 33 Prototipo

Kazes☻2024-11-12 00:18:14 // 23136

1966 Alfa Romeo Giulia Sprint
GT Ɨ|ѯ2024-11-11 18:16:22 // 23135