Blog >> alfa

Eltelt egy év, nem jött össze 15e km sem. Az olaj és szűrők cseréje megtörtént, ráadásként most a bal felső lengőkart is cserélték, mert elkezte a 'zsugor ásványvizes palack' nyöszörgést. Az autó átnézve alul-felül, pecsét a szervizkönyvben, szaladhat tovább.

>> EgyébPoló // Alfa 156 2.0 TwinSpark Distinctive // 2018-10-23

Néhány dolog, ami idén történt az autóval.
Tavasz végén, nyár elején új fényezést kapott az első lökhárító és a motorháztető. A lökhárítóba vettem új műanyag rácsot meg még néhány apróság kb 200.000 Ft
Igényeltem rá matrica rendszámot, fóliással fel is ragasztattam. 12.000 Ft
Megdöglött a jobb oldali lámpa vezérlője, Trencsiknél sikerült vennem egy bontottat meg még néhány apróságot, 45.000 Ft
A hosszbordás szíjnál oda volt a feszítő és vezető görgő, cserélve lettek gyárira, szíj vissza ment a régi. 28.000 Ft
Ki lett cserélve a jobb oldali kormány összekötő gumiharang. Kb. 5.000 Ft
Kapott egy futómű állítást, klíma töltést. 8.000 Ft, 14.000 Ft
Szatyitól sikerült vennem egy elég jó állapotú alig használt bőr kormányt, ez is beszerelésre került. 18.000 Ft
A csomagtérajtó átvezetőnél eltöredezett a kábel, a csomagtér ajtót folyamatosan nyitottnak találta. Ezt magam javítottam meg. 0 Ft
Alfacityben a Hegyaljánál találtam komplett gyári új hátsó emblémát. Ritka mint a fehér holló. Kb. 11.000 Ft
A bal hátsó féklámpa hol világított, hol nem, Csöri javította a foglalatot. Beszerelte a hátsó emblémát, rendelt hozzá 2 db leszakadó fejű csavart és 2 db kupakot a csavarokra. Rendeltettem vele 20 db kerékcsavart, a téli szettemhez, mivel a régiek elég rozsdásak. 35.000 Ft
Beszereztem még néhány gyári új alkatrészt tartalékba, vagy mert már nem sokáig lehet kapni őket, amik a következők:
- 2 db hátsó vízlehúzó (régebben vettem Elaforgtól, kb 15.000 FT)
- 2 db ködlámpa (Trencsiktől, 10.000 Ft)
- ablakmosó tartály szivattyúkkal együtt (Trencsiktől, 25.000 Ft)
- új légszűrőház (Trencsiktől, 25.000 Ft)
- patentek az első lámpákhoz és a díszrácsokhoz, néhány bilincs a motortérbe (10.000 Ft)
- 2 db díszrács a pajzs mellé (utolsó darabok, Elaforgtól 15.000 Ft)
- fényszórómosóhoz elosztót szeleppel (Elaforgtól, 9.500 Ft)
- 2 db műanyag az első doblemezek mellé (Elaforgtól, kb. 20.000 Ft)
- Tackrytól xenon lámpa alkatrészek (12.000 Ft)
- 2 db bontott gyári xenon lámpa trafóval, vezérlővel (80.000 Ft)

Pár dolgot pedig eladtam, régi xenon lámpák, néhány lámpa alkatrész, Walker kipufogódob és Bosal kipufogócső. (kb. -100.000 Ft)

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-10-15

A jtd eredeti kormánya 7 éve alussza csipkerózsika álmát a garázs polcon. Egyszer fel akartam már tenni a TD-re, de le lettem szavazva, kopások és gyűrűnyomok voltak rajta, nem volt az igazi. Valahogy eladni sosem volt szívem. Amíg megvolt a jtd azért, miután eladtam, legalább ennyi emlék megmaradt belőle :-D
Most viszont... nem tudom mi lett velem, de lassan 3 hónappal azután, hogy a kasznisnak azt mondtam, hogy "Robi, hagyjuk ezt a kocsit", pont az ellenkezője történik.
Egy darabig a fakormányok piszkálták a fantáziámat, aztán lemondtam róla, ahogy az autóról is. Nem sokon múlt, hogy egy Giulietta-t anyagiakkal felszerelkezve elmenjek megnézni helyette.
Az Alfák viszont maguk választanak gazdát, ezt sokszor megtapasztaltam már. A Giulietta lelépett az orrom elöl, a kis 146 viszont maradni akart. És lassan minden alkatrész amit valamiért megőriztem, megvettem, helyre talál benne.

A kormány is. Ebay-en találtam valami érdekeset. Egy világos cérnával varrt 146 kormány NOS (New Old Stock) cimkével, gyári cikkszámmal borzasztóan drágán. MOMO utólag rendelhető "lineaccessori" lehetett. Végre valami ami tetszik, ritka és elérhető közelségbe hozható. No nem úgy, hogy megveszem 90e-ért.

Annyit már tudtam, hogy Rendes József az akit kormánybőrözés ügyben érdemes megkeresni. Azt is tudtam róla, hogy a Momo-nak dolgozott nagyon sokáig. Talán ő még készített ebből eredetit. Elküldtem neki a képeket és megkértem, hogy alkosson nekem egy ilyet. Ténylegesen egy műalkotás lett, öröm kézbe venni.

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2018-10-05

Egy kis MAP szenzor mizéria. 1-es képen a 2010-ben cserélt gyári cikkszám, aminek Bosch katalógus szerinti kompatibilitása a 2-es képen és maga a szenzor a 3-as képen és a doboza a 4-es képen. Nincs is ezzel baj, csak hát az 5-ös képen látható volt benne ahogy még vagy két másik cartárs TBi-jében is. Ez a Bosch katalógus szerint nem is lehetne az autóban :-(

Dehát olasz ez, azt tesznek bele ami éppen kézre esik a polcon :-(

A lényeg, a teljesítmény hullámzás magas fordulaton megszűnt és a fene tudja miért, de azóta alapjáraton nem érződik a járó motor, nem "rezeg" át.

Hogy ne az apró nyűgök uralják a blogot, írok pár sort, mert így fair. Csatlakozó, vagy szenzor gond? Ugyan... Június óta egy autóval oldjuk meg a hétköznapokat, nincs tartalék, nincs rohangálós. És meglepő módon nem érezzük a hiányát. Három hónapja nem volt olyan helyzet, hogy kellett volna a két autó.
Egy hónapja az iskola is elkezdődött. Tartottam tőle, hogy alkalmatlan lesz erre a feladatra ez a mozdony, szenvedés lesz vele közlekedni, nyűglődik majd, hibakód tengerrel áraszt el. De nem. Teszi a dolgát, mégpedig felettébb úriasan. Innen lesz igazán nehéz visszaülni a "rohangálósba".
Más lett a reggeli rutin vele. A gyerekek valamiért a cuccaikat nem az első ülésre hányják, mindent bepakolnak a csomagtartóba. Nem tudnám megmondani miért. Érzik, hogy így elegáns? :-) Beülünk, beindítom, bekapcsolom az ülésfűtést és lenémítom a rádiót. Minden reggel így megyünk csendben, nyugalomban. Az automata dolgozik helyettem. A külvilág szokásos reggeli őrülete is sokkal barátságosabbnak és távolibbnak tűnik. Beszélgetünk, közben az autó visz minket. Araszolás közben Emil hasonlatával élve hallgatjuk a "Nohab hangot". Épp beszűrődik, és kellemes. Ha kicsit haladni tudunk, felváltja az 5 henger duruzsolása ami már inkább szép. 22 perc az út a belvárosba, 22 perc relax. A végén a parkolóházban felfelé már előre lehúzom az ablakot, hogy halljam azt az eszelős fújtatást amit ott művel, mikor elengedi a felesleges levegőt a turbó. Egy reggeli élménynappali ez az autó. Fogyasztás? Van neki. Megéri? Meg. Bírja? Simán :-)

>> SzervizShadin // Alfa 145 1.6 TS Special Edition // 2018-09-23

Kattog már a kuplungszerkezet, de gondoltam hátha javul a helyzet, ha lecserélem a kuplung hidraulikában az olajat, de sajnos a légtelenítő be volt rohadva, így vettem egy új munkahengert. Csere után kapott friss olajat és ezeknek köszönhetően a kuplung(pedál) használhatóbb lett, kattog ugyan, de el lehet rendesen indulni az autóval, nem akadozik fogásponton.

album...

>> EgyébShadin // Alfa 145 1.6 TS Special Edition // 2018-09-16

Méltánytalanok voltak az emblémák így kapott előre és hátra is újat.

>> SzervizShadin // Alfa 145 1.6 TS Special Edition // 2018-09-23

A sokküllős felniket lecseréltem a gyári SE felnikre. Előbbi ET35, utóbbi ET49,5. Rendes 29 mm nyomtáv szélesítés volt, a gyárival sokkal jobban viselkedik kanyarban, nem akarja nagyobb sebességnél maga alá rántani az orrát, jelentősen csökkent a túlkormányzás. A csillaggal talán jobban nézett ki, bár nem tudom, mert elfogult vagyok a gyári cuccokkal.

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 TD // 2018-09-17

Az autót két hónapja adtam oda Robinak, a karosszériás mesternek. A képeken csak a lényeg nem látszik, azt már fedi az alvázvédő. A kívülről alig problémásnak kinéző autó elnyelt egy tábla lemezt végül. 2mm-es lemezből készült a belső küszöb, az oszlopok alja, az emelőpontok, ülés alatti tartók, a padló egy része és még sorolhatnám. A lemezt kézzel megkopogtatva is érződik, hogy ez igen masszívra sikerült.
Egy tankajtót szereznem kell, de mondhatni "több is veszett Mohácsnál" :-)

A hátsó lökös tartóján a jobboldalon még elkél egy kis igazítás (ez is újra lett építve), amúgy így festetlenül, nyersen is az a benyomásom, hogy az autó vonala szépen megmaradt, minden masszív és nagyon egyben van.

Innen még sok munka, az látszik, mire minden egyenes lesz, sima és zöld. Robira bíztam, hogy hol és mennyire fúj bele, jó kezekben van az öreg autó. A kaszni munka a teljes restaurálás szintjét súrolja.

Update: tankajtó már lett is, véletlenül pont zöld

>> SzervizShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2018-09-09

- A szelepfedélnél (ami egyben a vezérműtengely felső 180° siklócsapágya is egyben) pasztával tömített/ragasztott, idővel el kezd szivárogni az olaj a gyertyaűr felé. Van, hogy a gyertya kerámiát is ellepi és felér a trafó belógó gumi száráig esetleg a rugós elven működő elektróda érintkezésig, ami gyújtási problémákat (is) okozhat. blog
- Majdnem minden benyával hajlamos a lefulladásra az indítást követő kb. 10 mp-n belül.
"Tikkel" párat mintha gyújtáskimaradás lenne, majd vagy lefullad, vagy nem.
- Kiegyenlítő tartály visszatérő csonk törik, későbbi konstrukción van a könyökben egy fém cső merevítés. blog
- Turbó (víz)hűtő kör visszatérő része bárhol eldurranhat, de leginkább a tartály felé visszatérő gumi cső műanyag gyorscsatlakozójánál, ami az előre néző fém csőre csatlakozik a váltó felett. blog
- Turbó olaj etető cső cseréje a 2013-as új cikkszámú újragondolt, hőszigetelt verzióra. Megsül ugyanis a cső és beszűkül belül elzárva az olajat ami turbóhalálhoz vezethet
- Előző cső, motorblokk bekötési oldalán lévő szűrős csavar időközönkénti cseréje v. tisztítása, ellenkező esetben ez is turbóhalálhoz vezethet.
- Egyes meg nem erősített információk és saját tapasztalatom alapján ide tenném az olajszivattyút is mint potenciális problémát, hajlamosak a belső lemez záró csavarok kilazulni, kiesni. Jó hír, hogy nem vesznek el, amelyik kiesik az a teknő alján landol, a többi a helyén lötyög. Szóval ebben az esetben az olajnyomás jelentősen csökken ami következményeit nem kell részleteznem, leírtam a blogomban, erről szólt az elmúlt másfél évem.
- Vezérlésmódosító problémák 150k felett jelentkezhetnek már, de nem annyira jellemző, max. ha az olajpumpával gond van. Sima indításkori kerregéssel jelentkezik, aminek két formája van, az egyik a durván kerregés amit hibajel is követhet, ez a nyugalmi állapotban rögzítő tüske törése, deformációja, felragadása okozza. Ebben az esetben a rögzített vezérműtengely végén lévő VVT tárcsa kézzel, a benne lévő rugó ellenében elforgatható ~30°-ra. A másik hiba az olajkamrák tömítő felületeinek kopása okozta olaj visszacsurgás. Jó olajpumpa esetén ez indításkor ~2 mp-es morgással jelentkezik, rossz pumpa esetén akár 4 mp is lehet amire már vezérműtengely rossz pozíció hiba is jöhet.