Blog >> hidrotőke

>> SzervizKristyon // Alfa Spider / GTV 916 // 2024-04-25

Cseréltem négy hidrotőkét a szívó oldalon. Olajcsere után se nagyon akart múlni a hangja, fülre a hármas hengernél volt hallhatóbb. Szétszedés után a hármas, és az egyes henger tőkéi is könnyen összenyomhatók voltak. A 147-es megmaradt hengerfejjéből négy jobbnak ítélt hidrotőkét raktam a helyükre. A pár éves állás után már ezekből is kiszivárgott az olaj nagy része, de emlékeim szerint nem volt szelephangja annak a motornak. A spidernek a motorjában a tőkék szoknyája egy picit hosszabb, de gondolom a megvezetésen kívül mást nem befolyásol. A spiderből amiket kivettem tőkéket, mintha újak lennének. Mikor még csak kézzel forgattam át a motort, az egyes hengernél már fel is keményedtek a hidrotőkék, míg a hármas hengernél még egy kicsit összenyomhatóbbak maradtak. Látszólag feljut az olaj, ahova kell, de lehet, hogy nem elég. Összerakni már az új vezérléssel raktam, vízpumpát nem cseréltem, nem lóg, nem szórja a vizet.
A vezérmű burkolatnál, gondoltam kicserélem a 6. kép jobb oldakán látható elemet, de mint a képen látszik a másikon meg egy másik rögzítési pont van letörve. A kettőből lehetne applikálni egyet, de egyenlőre a jobb oldali került vissza.

>> Szervizgecsa // Alfa 159 3.2 V6 Jts Q4 // 2018-07-14

...és eljő a nap a hazatérésre! Újabb hidrotőkék kerültek kicserélésre. Az egyik szívóoldali vezérlésmódosító szolenoid csatlakozójánál felfedezésre került egy hibás forrasztás, mely javítva lett. Valószínű néhány elektromos anomália ezzel kiiktatásra került. A kábelstoppolás szerzője ismeretlen. Sem én, sem Jani nem forrasztottunk semmit. A hibakódok nem tértek vissza, az erő is megvan. Ami visszamaradt, az váltakozó időközönként némi halk kopogás. A csapágyak kizárva, inkább hidrotőke szerű hang. Tippre a szelepek ragadhatnak kicsit, mert ugye ez is csak egy Jts motor, így megjelent némi koksz a szelepeken. Kap egy hosszabb tesztkört a friss olajjal, illetve kerül bele tisztító adalék. Ha elmúlik, akkor örülünk, ha nem, akkor megbontjuk a hengerfejet. Érdekessége a dolognak, hogy Janinál is Xado volt a motorban, amikor jöttek a bajok, és most is. Továbbá mindkét esetben nagyjából 200 kilométert tett meg az auto az olajjal a beöntés után. Nem rossz olaj a Xado, a 166-ban nálam bizonyított is, de úgy tűnik, ez a motor nem szereti. Szóval most jön 2000 km, majd olajcsere, aztán reménykedünk a legjobbakban. Jövő héten takarítás, mosás, waxolás. Utána irány Magyarország.

>> Szervizgecsa // Alfa 159 3.2 V6 Jts Q4 // 2018-07-04

Beindult végre a gépezet. Ki lett cserélve a kettes hengersoron mindkét vezérlésmódosító. Minden szépen össze lett rakva. Majd jöhetett az indítás. Hibakódok megszűntek, de 3000-es fordulat környékén és indításkor valami hallatja a hangját. Csapágyak kizárva, nem rég voptak cserélve. Maradnak a hidrotőkék. Első körben le lett cserélve a párszáz km-t futott Xado. Mint később kiderült, a régebbi motorhibakor is ez az olaj volt benne. Pedig a 166-ba nagyon jól szuperált. Ide más opció után kell nézni. Most kapott valami olcsó cuccot. Sokkal finomabb hangja lett, de a kopogás maradt. Később az ECU P0024-el reagálta le a hibát. Jani már a vezérlés meghúzási nyomatékaival álmodik szerintem. Két hidrotőke is megadta magát, cserélve lettek. Most már semmi nem állhat(na) a tökéletes működés útjába, csak egy újabb meglepetés! Szóval összeszerelés után gyújtáskimaradás az ötös hengeren és általános égéskimaradás (P0300,P0305). Első körben a trafó fel lett cserélve, a hiba maradt. Úgy tűnik, nem szeret velem lenni, még maradni akar egy kicsit. Pedig két hét múlva vár rá egy magyarországi kör.

>> EgyébShadin // Alfa 159 1750 Tbi SW Ti // 2017-11-23

"Amikor a motort megállítjuk, néhány kiegyenlítő a hozzá tartozó bütyök nyomása alatt marad, ilyenkor elég idő marad arra, hogy az olajszivárgó résen a normál működésnél több olaj elfolyjon, a hidraulikus elem belseje jobban kiürül. Ebben az esetben előfordul, hogy a motor indítása után rövid ideig csattogó hangot hallunk."

>> SzervizJulesTS // Alfa 156 1.8 TS // 2015-03-22

Beszereltem a vízpumpát, a feszítő és vezető görgőt. Megtisztogattam és betettem a hidrotőkéket, most már jöhetne a vezmod csapágy, mert csak az hiányzik az összerakáshoz.

>> SzervizSeriff // Alfa Spider / GTV 3.0 V6 24V Lusso // 2013-11-11

Nos... előrebocsátom, hogy csak a korrekt dokumentáció miatt írom le ide egy részét annak, amit az imént telefonon mondtak nekem a szervizből, ahol a GTV gyógyul.

Megbontották a motort, leszedték a hengerfejeket. A következőket látták:
- a hidrotőkék fényesre kopottak oldalt, némelyik teteje taralyosra verve
- a hengerfejtömítés darabokban mállott szét
- a motor valamelyik másik tömítés (bocs, nem értek hozzá) állapota miatt falsot szívott.

Volt még pár sokkoló komment, de már csak csendben bólogattam a telefonnal a fülemen, nem is figyeltem pontosan.

Minden kiszerelt és beszerelésre váró / beszerelt alkatrészt eltettek, lefényképeztek.

Amiért fájnak nekem a fenti megállapítások az, hogy elvileg 24 gyári, új hidrotőke került be a motorba max. 5-6 ezer km-nyi futással ezelőtt, illetve természetesen minden szükséges tömítés is cserélve lett tudomásom szerint... No comment.

Dobok fel egy képet, mert egy blogbejegyzés úgy mindig trendibb ;) Amíg még Magyarországon voltam, beugrottam némi pénzmaggal és akkor épp így állt a kocsi, mint a képen látható.

Ferke tanácsára nem álltam neki otthon mókolni a vezérlés cserével, elvittem tehát Zé-hez az autót, hogy nézze is át, meg cseréljen ki néhány hidrotőkét, mert hidegen csattognak. Mivel szerencsére kicsit elcsúsztak a szereléssel, így az összerakásnál én is ott voltam. A görgők meg a szíj szemre elég jó állapotban voltak, a vízpumpa viszont nagyon megérett a cserére. Egyébként Ferke kicsit túlzott, nem is olyan vészes a vezérlés, a következőt kb 4-5 év múlva magam csinálom :)
Megnéztük FES-sel is a gépet, és az EGR már nem zár rendesen, meg a légtömegmérőre is ráfér a takarítás.

>> EgyébLongman // Alfa 155 GTA :)) // 2011-04-14

Nos, most nekiülök. Szóval az úgy volt hogy.. :)
Mint a korábbi bejegyzésekben olvasható volt, a kocsi érdekes tüneteket produkált. Még novemberben kezdte, 2000-2200 RPM között tehát egy igen szűk tartományban betorpant a kocsi. Mellette a fogyasztás kb. 5L/100km-el megnőtt.
Sokmindenre gyanakodtam, hideg idő, termosztát rossz, lambda szonda, motorhőfok jeladó, akkor még rossz volt a kipuff, régi volt a benzinszűrő.
Decemberben eljött a kipufogócsere ideje, de akkor már éreztem hogy egyre szélesebb tartományban gyengül a kocsi, illetve hidegindítás után erőtlen, egészen amíg úgy 70 fok környékére fel nem melegszik.
Ezután következett a kipufogó és benzinszűrő csere, ami sajnos nem oldotta meg ezt a jelenséget.
Próbálgattam lehúzni a lambdát, a motor hőfok jeladót, de semmi nem történt. Pontosabban egyszer a lehúzott lambdával, másszor a lehúzott motorhőfok jeladóval volt jobb a kocsi. Emellett egyre erőtlenebb lett, szinte már csak 3000RPM fölött élt, pl. emelkedőn ezalatt a fordulat alatt, folyamatosan sebességet és fordulatot vesztett az autó.
Vettem egy Bosch hőfok jeladót, kicserélése után azonban semmi nem változott, eltekintve attól hogy egyre erősödtek a tünetek. A szenzor kicserélése során egy átnézéskor feltűnt hogy a vezérlés oldalról szivárog valahonnan az olaj. Nem tudtam mire vélni.
Ezen a ponton hozzá kell tennem hogy mindez viszonylag sok idő, de kevés használt km alatt ment végbe mivel nem igazán használtam a kocsit.
A szenzor kicserélése után elmentem kipróbálni az autót, és feltűnt hogy menet közben is ciripelő hang jön a motortérből, ekkor még nem tudtam hogy ez szelephang. Próbálkoztam egyébként injektortisztítóval is, de nem segített semmit.
Én még mindig valamilyen a keverékképzésbe belepofázó dologra gyanakodtam. Közeben az autón egyre erősödött a szelephang, amelyet hidrotőke hangnak véltem. Melegen alábbhagyott, de a cicergés bent az utastérben menet közben is megfigyelhető volt.
Újabb tünet, ha hidegen leállítom, vagy lefullasztom (ami egyre könnyebben megy, hiszen alapjáraton semmi ereje a motornak szinte) annyira megszívja magát hogy fél napig nem lehet beindítani.
Levittem diagnosztikára, országút az odavezető út. Magasabb fordulaton nincs baj, de érezni hogy erőtlen a kocsi. Diagnosztikán mindent megnéztünk, minden OK. Érthetetlen. Újabb hibajelenség, alapjáratról ha picit mozdítok a gázon terhelés nélkül, akkor vagy nem reagál csak lassan, vagy rögtön felpörög 2000RPM-ig. Gép még rajta, de a potméter hibátlanul működik..
Hazafelé megállok vásárolni, miután indítok nem sikerül elsőre, így tudom legalább 3-5 óráig nincs esélyem. Pedig meleg volt a motor. Újabb hibajelenség: országúton teljesen visszahűl a kocsi, csak cserés az a termosztát.. + ráadás. 5 hengerezik a motor..
Elkezdek a gyújtótrafóra gyanakodni. Beszerzek Arno mestertől 2 db-ot. Megbontom az első hengersort. Egy trafó gyanús, kicserélem. A gyertyák meglepetésemre nem csúnyák. Megpucolom, nem változik semmi.
Leviszem a kocsit a műhelybe. Borzasztó a hangja, menni nem akar.. Rémálom az a kb. 400m is..
Műhelyben hátsó hengersort megbontom, trafók kiválóak. Gyertyákon semmi rendellenesség.. Akkor mi? Nézzünk kompressziót. Borzasztó. Átlagban 6-os.
2 verzió:
1. hat db gyűrű eltört (nem tartom valószínűnek)
2. elment a vezérlés
- hidraulikus a feszítő, és mint az elején írtam jött onnan némi olaj
- nem a hidrotőke csattogott, hanem a szelep
- ezért tudta megszívni magát

De vannak még itt más furcsaságok is. Pl. azóta leszedtem a vezérlés burkolatát, és olyan válla van a 16K-t megkímélve futott görgőnek, amilyen még a 20K-ért vett ki tudja mennyit futott tartalék motoron sincs.. A szíj is fura. Valami nem kerek itt...

Folyt.köv.