Blog >> motorvezérlés >> q2
Megesik az emberrel, hogy elcsábul, még akkor is ha elegendőnek gondolja az autója teljesítményét. Na most elegendőnek ugyan nem gondoltam, és egy kis plusz sosem árthat. Így hát beköltözött egy Steinbauer doboz a motorháztető alá.
Az első benyomások nagyon meggyőzőek; új erőre kapott a kocsi. Simán tartja a lépést az egyel nagyobb dízelekkel, legyen az Brerában vagy 156-osban.
Szeretem számokkal is meggyőzni magam, hogy hatásos lett a kúra, így megcsináltam a szokott rugalmassági tesztecskémet, ami roppant tudományos:
M1M7 kivezetője, gyorsítás 80ról 4-5-6ban 160-180ig, fokozattól függően, 20 km/h ként részidő. Általánosságban minden fokozatban 25%-kal jobbak az értékek.
Ugyanakkor esett a fogyasztásom. Szóval lett egy erősebb kocsim jobb fogyasztással, mi itt a hiba? Sajnos 3000től szép kis füstcsíkot húzok magam után. Ez engem nagyon zavar, mert nem szeretnék csipptuningosdízeleshüjegyerekként közlekedni, még erőltetett menetben sem.
Első lépésként ahhoz nyúltam, amit elértem, prémium üzemanyag, és légszűrőcsere (H&K). Az előbbi hülyeség, az utóbbi alátámasztotta az elméletemet, tökéletlen égést kicsit megsegítettük a levegővel, de nem oldotta meg a problémát, csak mérsékelte. Végül kikötöttem a teljesitmenymeres.hu cégnél, és fékpadra tettük az autót.
Én még nem voltam ilyen helyen, talán nem vagyok egyedül, ezért elmesélem a menetét.
Ez az a cég, ahova a Totalcar is hordani szokta a tesztautókat (pl a MiTonkat is) így bíztam hogy nem szakbarbárok. Egy szimpatikus ember végezte a mérést, minden mozzanatot bőven kifejtve, mindent elmesélve, hogy mit miért tesz, mit hova dug.
Begurulva a padra, rögzítette az autót, elől hátul, elhelyezett egy olajhömérőt, rádugta az OCD (?) csatit, hátulra Co mérőt és elszívót tett. Előre szintén léghűtés csöveket állított a motorra. Aztán lesúlyozta az autót mintegy 120 Kg-al. Egy rövid beállítás a mérőgépen, és fogadásra kész volt az egység. Az autó elsőre kommunikált, minden adat meg volt, így nem is volt más hátra, mint a mérés.
A pad ellenállása és a súlyozás eredményeképpen olyan hatást ért el, mintha az érdi emelkedőn küzdené fel magát az autó, csak nagyobb gördülési ellenállással és kevesebb légellenállással.
A mérést kikapcsolt ASR mellett 5. fokozatban végezte el, kb 60 km/h órás sebességről gyorsítva, a fordulatszám teljes tartományában. A mért tartomány végül 1150-4150 ford. közé esett, aminek a végén 180 felett ment az autó egyhelyben. Ez kívülről végignézve, egy méteres távolságból igen bizsergető dolog ám.
Az eredmény (főtengelyen mérve 180 LE / 390 nm - előtte 150 LE / 305 Nm) meggyőző, ám a grafikonon egy szép fennsík helyett hullámok rajzolódtak ki. A káros anyag kibocsátás pedig az egekben. Több értéket egymásra rajzolva meggyőződhettem róla, hogy nem mérési pontatlanság, hanem bizony vezérlési hiányosságok adódnak, ami annyira csekély, hogy menet közben nem érezni, de orvoslásra szorul.
A tünet a következő: 2000 fordulatnál ahol a nyomatékcsúcsot eléri, valami visszaszabályoz, majd újra enged, majd megint vissza és megint enged, egészen 3000 fordulatig. És ezt a teljesítmény-, a nyomaték-, a szívócsőnyomás-, a környezetvédelmi érték görbéje szépen leköveti.
Végeredményképpen utána kell járnom, hogy mi okozhatja ezt a tünetet, mert félek, hogy hosszútávon még gondot okozhat. A szakember szerint ha sikerül finomítani a szoftveren, és kiegyenesedik a görbe, akkor a füstölés mellet még pár extra pacira és ajándék nyuszira is lehet számítani. Hát úgy legyen.
Gyanítom, hogy a Selénia rallin megint örömautózás lesz, ezért előre szeretnék elnézést kérni a koromért. De tegezz nyugodtan :)