Blog >> szíjfeszítő >> szíj
Már egy ideje arra lettem figyelmes, hogy indításkor - főként hidegen - kopogás hallatszik a motortérből, de nagyjából 10-20 mp után el is hallgat. Nem szenteltem túl nagy figyelmet neki, mivel egy költözés mellett nem túl sok ideje marad az embernek a hibakeresésre, ezért addig hanyagoltam amíg letudtam az egész költözéses dolgot.
Sajnos addig fajult a dolog, hogy már hidegen-melegen kopogott és csikorgott is, ezért úgy döntöttem pihenésre késztetem a bálnát és kérek egy időpontot a szervizben. Telefon felkap, szerviz felhív, időpont lekér... na bammeg csak két és fél hét múlva vihetem.... Ez így nem lesz jó...hajtépős töprengés mi legyen. Á Bogyó! (a régi jó bevált haver aki szerelő, csak kicsit túl zsúfolt a dínós naptára :D, de egy próbát megér)
Csapó kettő: telefon felkap, Bogyót tárcsáz, hibát elpanaszol (talán alter görgője lesz a ludas), időpont 4 nap múlva. Király !
Tegnap el is vittem Bellát Bogyóhoz felmérni, hogy akkor kikapjuk az altert és ő majd felújítja. Hát.... nem lett kikapva :D amint lekaptuk a sárvédő belső burkolatát, majd a szíjat megláttuk, hogy a szíjfeszítő életre kelt :D Na ez full cserés lesz. Megvizsgáltuk a szíjat is és azon is találtunk repedést, szóval ment a levesbe, majd az egyik vezetőgörgő is követte.
Ma rendeli a fent említett dolgokat és ezek beszerelésre is kerülnek. Remélem ezek után már kussban marad !
Ui.: olajfolyásra (valószínüleg csak gyöngyözik) lettünk figyelmesek, egyelőre még nem tudni honnan.
//UPDATE: Tegnap hazahoztam a kocsit, újra csendes... meg az öröm, csak kissé mellbe vágott a szíjfeszítő összege.
Egy ideje 1500-as fordulatszám felett nyüszítő hang jön a motor környékéről. Sportlégszűrőhöz hasonló hang. Lehetne turbócső is, ezeket átvizsgáltam és egyenlőre semmit nem találtam. Emellett a hang inkább a motor vezérlés felőli oldaláról jön, ezért úgy döntöttem, megteszem amit meg tudok tenni... kicserélem a hosszbordás szíjat és társaságát, hátha. (70-80ekm van bennük, úgyhogy annyira nem korai már az én beállítottságom szerint.)
Hozzávalók:
- 1 feszítőgörgő (Ruville 55872, tartalma: Dayco)
- 1 vezetőgörgő (Ruville 55847, tartalma: INA)
- új hosszbordás-szíj (Dayco/Gates/Continental 6PK1842, esetleg 1838/1839/1840)
- racsnis szár + nyélhosszabbító (lásd szöveg)
- 13-as és 15-ös dugók
- 15-ös villáskulcs
- 1x energiaital (opcionális)
- 1x sör (opcionális)
- lámpa
A netes infók alapján európai autóba első szerelésű vezetőgörgőt összesen két cég gyárt: Az SKF és az INA. (OK, még lehet Breda és egyéb kisebb cég is a gyártó, de ezeket jó eséllyel nem árulják a Ruville, Febi és hasonló "csomagolócégek".) Mivel a feszítőgörgő pedig erősen motorspecifikus (a feszítő része miatt), ezt valószínüleg csak a Dayco gyártja. (A régi feszítő - mily meglepő - Dayco volt, a vezetőgörgő pedig SKF.)
A csere menete:
1. Motorborítást levenni.
2. Felső-hátsó motorkitámasztót a motorról lekötni és oldalrahajtani. (Így nem lesz útban.)
3. A szíj pályáját memorizálni
4. A feszítőgörgő közepén lévő 15-ös anyára villáskulcsot tenni és az óramutató járásával ellentétes irányban meghúzni, ekkor nem lesz feszes a szíj és leszedhető a szervószivattyú, vagy a klímakomp. kerekéről.
5. A vezetőgörgőt leszedni 15ös kulccsal.
6. A feszítő pozícióját megjegyezni.
7. A feszítő 13-as tartócsavarját kiszedni. Ez a görgő és a főtengely szíjtárcsája között található.
8. Az új feszítőt betenni. Van rajta egy "csap", ennek a blokk oldalán kiképzett furatba kell bemennie.
9. A feszítő pozícióját ellenőrizni. (Elképzelhető, hogy az előbbi csap nem a furatban van, hanem a blokkon kialakított felfekvő-felület mellett. Ekkor rosszul áll a feszítő.)
10. Az új vezetőgörgőt feltenni, majd a porvédőjét (ha van). A régi feszítőm alatt volt egy alátét, az újhoz - bár adtak - erre nem volt szükség, mert a tengelye a blokk felé hosszabb egy kicsit. Érdemes ellenőrizni, hogy a görgő egy vonalban van-e a szíjtárcsákkal. Ez dönti el, hogy kell-e alá a mellékelt alátét. (A régi SKF-hez szükség volt rá.)
11. A szíjat feltenni amennyire lehet. Én a klímakompresszor szíjtárcsájára NEM tettem fel a szíjat. Csak előkészítettem.
12. A szíjtárcsákat és görgőket alkohollal vagy féktisztítóval alaposan megtisztítani.
13. Mehet fel a racsnis szár a feszítőgörgő közepén lévő anyára. A szár végére én egy porszívócsövet húztam, és az egész a kiegyenlítőtartályt a blokkal összekötő cső mögé (szélvédő felüli rész) került. Bal kézzel emeltem a csövet, jobb kézzel feltettem a szíjat a klímakomp. tárcsájára.
14. A szíj futását ellenőrizni. Vagyis, hogy jól van-e fent a szíjtárcsákon. Ez fontos, ha nem így van, akkor az első beindításnál elszakad (ami nem veszélytelen!).
15. A szíj futását mégegyszer ellenőrizni...
16. A szíj feszességét ellenőrizni. A klímakomp. és a vezetőgörgő között kb. 1 cm-re szabad benyomhatónak lennie.
17. Felső-hátsó motorkitámasztót visszatenni.
18. A motort beindítani és a szíjfutást ellenőrizni.
19. Mehet vissza a motorburkolat.
20. Sört meginni. (Ha még nem történt meg. :)
Kb. ennyi.
Köszönet Ferkének a procedúrát megelőző tanácsokért!!
Update: Úgy néz ki megszűnt a nyüszítő hang gázadáskor! (Kopp-kopp-kopp)
Update 2: Úgy néz ki visszajött a jól megszokott nyik... nyik... nyik... hang, ami miatt a Gates szíjat annak idején lecseréltem. Ezt csak hidegen csinálja és akkor is csak alig. Összegezve: A Dayco a jelek szerint egy ideig halk, utána rücskös lesz és nyüszít. A Gates pedig csicsereg. Lehet, kipróbálok egy Contitech-et is... :) Persze tudom, hogy a 200k-t megért szíjtárcsák felülete sem újszerű már. Meglátjuk mit tehetünk ezügyben...
Másnak lehet fel sem tűnik egy ilyen apró zizegés, de nekem ez egy olyan dolog az autómban, amitől sírógörcsöt tudnék kapni.
Cserélve lettek a hosszbordásszíj feszítők, amikből egyet a múltkori vezérlés cserénél idő hiányában nem tudtam beszerezni.
Egyelőre minden OK, csak még szokatlan, hogy jár a motor de nem hallom :)