Blog >> diagnosztika >> lengéscsillapító
spqr vs. automax
A minap (0817) egyik ismerősömtől kaptam egy e-mailt, hogy a Fiat-nál regisztráció ellenében Ferrari baseball sapkát adnak ajándékba és ő már át is vette. Kaptam én is az alkalmon, regisztráltam, majd nem sokkal később felhívtak, hogy megerősítsék a regisztrációt és megkérdezzék, mikorra terveztem az átvételt. A legközelebbi Fiat szalonnak egyébként egy budapesti üzletet jelölt meg, amit telefonon a váci SPQR-re változtattam, mert az azért mégis csak közelebb van.
Még zárás előtt sikerült odaérnünk, rendben át is vettük a két baseball sapkát, majd egy ingyenes "3 pontos" műszaki átvizsgálás következett, amit egy (ill. két) ingyenes lengéscsillapító méréssel (rázópados vizsgálat) egészítettek ki. A "3 pontos" vizsgálat eredménye pozitív lett (lásd egy korábbi blog), de a lengéscsillapítottság ellenőrzés negatív eredménnyel zárult. Kicsit' csodálkoztam a dolgom, mert keménynek kemény a futómű (ültetett kaszni, rövitített-keményített gátlók), de alig pár hónapja csináltattam őket, ennyi idő alatt ilyen szinten nem mehetett tönkre. A bal hátsóra először 2%-ot (!) mutatott és az elsők között is olyan szintű (14%) eltérés volt, ami (elvileg) már nem megfelelő, tehát (a nemsokára esedékes) műszaki vizsgán bukta lett volna. Ezután "hibakeresés" következett. Mi okozhatja..? A kerekekben lévő légnyomás értéke befolyásolhatja az eredményt, úgyhogy annak bemérése következett. Körben 2,8bar-t mutatott a műszer (by Szentmihály úti non stop gumis..), úgyhogy le lettek engedve 2,2-re, majd újabb rázópados vizsgálat következett. Ennek eredményeképpen javultak az értékek, de egyik tengely sem felelt meg a végén. A bal hátsó 2%-ról 11-re növekedett de ez még kevés a boldogsághoz (min.30%), és az elsőknél sem javul a %különbség. (részletesebben lásd alábbi táblázatok)
Nem tudtunk mit csinálni, főleg, hogy zártak is. Átvettem a kinyomtatott Mérés tanúsítványt, majd eljöttünk és útközben felhívtam Raj Tamás, a gátlók készítőjét, hogy mi történt. Csodálkozva hallgatta végig a sztorit és nem hitte el az eredményt, mert ő, akkor 50%-osra állította őket, amit kiszerelve mért be és amiről papírt is kaptam. Kértem, hogy nézzük meg együtt, ha lehet, és aztán kiderül mi az igazság.
Szerdán (0826) el is mentünk Gödöllőre, ahol kiderült, hogy az SPQR-ben végzett mérés pontatlan (nem igaz/hamis/valótlan). Majd javasolta (Raj T.), hogy menjek el egy másik helyre beméretni újra, hogy ott mit mutat a pad. Ugyanis, nem első alkalommal fordul elő vele, hogy a megrendelői hasonló Mérés tanúsítványokkal mennek vissza hozzá. Majd egy következő (független) mérés meghozza a várt eredményt. Én is így tettem.
Szombat ellenére munkanap lévén (0829), mára foglaltam magamnak időpontot délutánra az újpesti Automax szervizbe, ahol még anno a téli gumikat is vettem (akkori Abaqua Kft.). Elmentünk, bemérték és láss csodát.. az első tengelyen, mindkét oldal 50% feletti eredményt mutatott, míg a hátsó tengelyen sem annyira vészes a kép, mint ahogy azt Vácon lefestették, mert a bal oldali 46%-ot hozott a konyhára, a jobb oldali pedig az elsőkhöz hasonlóan 50 felett. Ez a mérés már 2,2-es gumikkal történt. Ja és nem került 3600Ft-ba mint a Norautoban. Tengelyenként 710 jó magyar forint lett volna, de rendes volt a srác és csak egyet írt fel:) Később kiderült, hogy ő is rallyzott (még Ladával) és Raj T. gyártotta az ő gátlóit is. Kicsi a világ..
Miután végeztünk, természetesen felhívtam az eredménnyel, hogy lám, valóban igaza volt. Mindketten megnyugodtunk, de egy kérdés azért nyitva maradt:
"Pénzt akarnak?"
Nem tudtunk másra gondolni, minthogy a váci szerviz egy ilyen ingyenes méréssel megállapítja, hogy "rossz" a futóműved, majd felajánlja, hogy megjavítja / kicseréli az alkatrészeket. Ez mind munkaórában, mind alkatrész eladásban jó üzlet - lett volna..
Képek: [1] spqr mérés 2,8-as gumikkal [2] spqr mérés 2,2-es gumikkal [3] az automax udvarán [4] automax mérés 2,2-es gumikkal
[Költségeim: rázópados futómű vizsgálat 710Ft]
Ferrari baseballsapik (0817) a FAM jóvoltából:) SPQR - Vác + ingyenes műszaki átvizsgálás. Fékhatás, rázópados lengéscsillapító mérés, ékszíj- és töltésellenőrzés Mérés tanúsítvánnyal.
Gerissimóéknál kicseréltettek ma (0516) a beteg lengéscsillapítók kevésbé betegekre. Ugyanis a bontóban vásárolt gátlók nem éppen örvendnek a legjobb egészségnek. Egyik pl. be sem lett szerelve, mert a bal hátsó gátlóm még mindig jobb állapotban volt mint az 'új'. Mondjuk azzal nem is volt gondom sosem. A jobb hátsó pattogott a kelleténél jobban már az olaj-eresztés előtt is. Ezért ki is lett cserélve - egy gázosra. Legalább ha már nem is új, nem fog szivárogni belőle az olaj:) Mondjuk nem épp a legelegánsabb megoldás ez részemről, de amíg be nem szerzem az új Monroe sport gátlókat, addig csak kibírja..
A stabilizátor rudakkal már kevesebb gond volt, hiszen azok újak voltak, a hátsók könnyen cserélődtek, de az elsőknél volt szükség bőven csavarlazítóra és egy helyen még a flexet is elő kellett szedni. De mostmár ezek is újak, úgyhogy nem lesz velük gond egy darabig.
Az összhatás sokkal jobb lett mint volt, hacsak az olajfoltokat nézem, már annyival is kevesebb:) De az eleje tényleg sokkal stabilabb lett, a kisebb gödröket finomabban adja át mint eddig, de a hátulja még el-el pattog. De már nem sokáig:)
Gergőéket megkértem, ha lesz idejük (szombati nap lévén..) akkor nézzenek rá egy-két dologra a gátlókon kívül. Hát nézzük sorban, miket találtak:
Először is, aminek végre sikerült véget vetni, az a motortérből származó csörgő zaj. Ezt akkor tapasztaltam, mikor piros lámpánál megálltam, és visszaesett a fordulat alapjáratra. Ha a klíma is ment, akkor még erősebb volt a csörgés. Én úgy gondoltam, hogy kilazulhatott valami és a rezonancia miatt csörög, mikor alacsony a fordulatszám. De pl. kettesben is eljátszotta, ha nagyon lassan mentem. Viszont szerencsére megtalálták a bűnöst és már nem borzolja az idegeimet:)
A fékeket is kértem, hogy ellenőrizzék, mert egy 3-4 hónapja el kezdtek csikorogni kicsit, igaz, hogy nem mindig és csak halkan, de az előtt nem csinálta. A fékerővel sincs gondom, de azért jó ha ránéz valaki, ha már a kerekeket úgyis le kellett szedni. Az eredmény; 40%-os, úgyhogy a novemberi műszaki vizsga előtt azokat mindenféleképpen ki kell cserélnem majd, a gumi fékcsövekkel együtt, mert azok is eléggé el vannak öregedve. Tehát új nyergek, új tárcsák. Előre biztosan.
A következő észrevétel az a rezgőtag (rezonátorcső) volt, a kipuffogó csövön. Kicsit beteg már, úgyhogy ideje lesz lassan kicserélni, azt mondták.
Aztán a kormány egy fokkal balra áll, mikor egyenesen megyek. Kértem, hogy ennek is nézzenek utána, hogy mi lehet az oka. Azt mondták el kell vinni az autót futóműveshez, mert balra húz, ott meg fogják tudni oldani egyúttal ezt a problémát is. Pedig én észre sem vettem, hogy balra húzna, mert a városban olyan nyomvályúsak az utak, hogy hol balra, hol jobbra húz.. De legalább most már ezt is tudom, aztán egy jobb minőségű úton le is tesztelem. Mikor a kormányművet nézegették, a bal oldali kormányösszekötőnél találtak a porvédőben néhány csepp olajat. Legközelebb ezt is tüzetesebben át kell nézni, hogy mi okozhatja.
A vezérlés miatt már régóta dízel hangot ad az autó indításnál egy 2mp-ig, aztán elhalkul. Ezért cserélnem kell majd a vezérlésmódosítót. A vezérlést is át kell nézni majd rendesen legközelebb, mert valami nem volt 100%-os Gergőék szerint a vez.módon kívül. Én úgy vettem az autót, hogy a 120ezres szervizt megcsináltatta a srác (116ezernél), amiben benne volt a vezérléscsere is, szíjak, feszítőgörgők, stb. De úgy látszik valami mégsem százas.. Kiderül.
A kipuffogónak meg már nincs olyan szép alfás doromboló hangja, mint az előző hátsó dobbal volt. Azt hittem valahol lyukas vagy kifúj. Átnézték Gergőék ezt is, a rezgőtagon kívül nem találtak hibát, úgyhogy a hátsó dobon belül kell keresni a megoldást. A megoldás viszont már csak jövőre vagy talán vmikor késő ősszel érkezik; egy dupla kivezetésű új rendszer személyében. Addig pedig marad ez a hang.
Az autó kicsit gyengének tűnik számomra. Ami lehet a vez.mód és a kipuffogó hibája is talán. De nincs kizárva egy LMM csere sem.. Persze nem ezzel fogom kezdeni:)
Hát ezeket találták. Nem kevés, bár egyik sem olyan, hogy azonnal cserélni kellene, de szép lassan minden cserélve / javítva lesz.
[Költségeim: 20.000Ft munkadíj + 2.000Ft]