mizooo2019-12-11 18:20:31 //
119434
Sziasztok, régen nem jártam erre. De a f@szbukos bandák után üdítő beleolvasni újra az itteni témákba, itt tanultam én is anno bele a 159-ezésbe. Most volt autócserém, de a sok-sok keresgélés után még egy 159-et vettem inkább, nagyon megszerettem ezt a típust, a bordó 7 évig volt meg. Az új gép egy gyártás végi, 2012.11 exOlasz 2.0 SW, 48000 Km-el, egyenesen Milánóból.
Nagyon más ez azért mint a 2008 1.9 JTDm.
Olaj, vezérlés csere után, Manky kezelésbe veszi ezt is :D


Bocsi, tényleg nem akartam senkinek a hitét elvenni. :)
Bocsi, csak arra kaptam fel a fejemet, hogy a Feri kopás általi nyomáscsökkenést írt, te meg belekeverted a kompresszióviszonyt.
Nem muszáj elhinni amit írok, de azt gondolom elfogadod, hogy nem a tábla használódik el, hanem a kompressziót biztosító alkatrészek. :)
Senkinek nem mondtam, hogy ne írja át a táblát, vagy bontsa le a hengerfejet (önmagában azért az se egy veszett összeg). Csak annyit írtam, hogy számítógéppel nem lehet autót szerelni, ne tekintse ezt megnyugtató megoldásnak.
Azt viszont nagyon ajánlom, hogy akinek Marelli szívósora van minnél előbb ellenőrizze/biztosítsa a lapátokat. Akinek meg nehezen indul méjen végnyomást.
Aki meg nem hiszi el, de érdekli menjen egy bontóba nézze meg a szívósorokat meg a kipufogó szelepeket. Vagy nézzen meg néhány Novoth Tibis anyagot, mert ő is hasonlóan vélekedik, tesz.
A víziók elkerülése végett az autómnak egy és gondos gazdája volt előttem, 170k-el vettem és 210-nél szedtem szét. Nem volt ezzel bajom, de ha arra jártam, hát megjavítottam.
Ez mekkora mondás, felveszem a szótáramba :DDDD
Ilyen okosságokat a már megboldogult kollégiumi nevelőtanáromtól hallottam: "Úgy még sose volt, hogy valahogy ne lett volna" :D
Csabi2019-12-11 17:26:12 //
119430
"A mechanika az mechanika."
Ennél már csak egy jobb van : " ami ami, az az " Szeretlek Robi! :DD
Van egy jó TD-m, nem kell? :-) Az aztán full mechanika. Bírom is. Mindkét világ megvan nekem, hidd el, a szoftver mod. nem ördögűzés. Ha valaki tudja mit csinál, akkor pontosan ugyanazt csinálja, mint egy adagolóson a csavarhúzóval :-) Egy 2000 utáni dízelmotor működésére legalább akkora hatással van az elektronika, mint a mechanika.
És ne hidd, hogy a gyáriak "A tökéletes programot" teszik fel. Feltesznek valamit, amin dolgoztak sokat, megfelel sok szabálynak tőle az autó, elkészül határidőre stb. Maradnak benne ordas bakik is. A 105 lovas egyik mapjában elírás is van :-) Csak egy tizedes került arrébb, semmiség :-)
Eléggé úgy reagáltál mint aki nem érti amit írtam, mindegy, bocs. :-) A véleményemet tartom. Attól, hogy Nálad így nézett ki a motor, az nem jelenti azt, hogy mindenkinél is így néz ki és eszerint kell egyből szétkapni mindent. Azt, hogy Te milyen alapossággal javítod (inkább rolling restoration) az autódat, az egy dolog, minden tiszteletem érte. Ez a többi 99% számára viszont nem járható út és számukra (számomra is) értelmetlen is. Számomra egyértelmű, hogy egy ilyen kis tűrést hagyó rossz tábla miatt nem kezdek nyomozásba valószínűleg nem létező problémák után. Ebbe lehet beleőrülni :-) Biztos van olyan eset ahol tényleg csak elkendőzi a problémát egy időre, de ne beszéljünk már le cartársakat működő, bevált megoldásokról, ami kárt nem tesz, és az esetek nagy többségében simán csak kijavít egy gyári bénaságot. Amiből azért van pár még..
Felőlem mindenki írhatja a szoftverét ahogy akarja.
Én ezt, jó szívvel nem tudnám csinálni.
Bocsi.
A mechanika az mechanika.
Csabi2019-12-11 16:19:04 //
119425
Igen, ott már semmi gond nincs.
Csabi2019-12-11 16:16:25 //
119424
Akkor oldja meg, ha amúgy izzít, de rövid ideig. Így ha 2x izzitasz megoldódik a probléma, de nem minden esetben.
Csabi2019-12-11 16:14:02 //
119423
Nevezhetjük elkendőzésnek is, nézőpont kérdése :) Viszont az tény, hogy az "izzításkép" egyszerűen nem megfelelő. Ha erre az a megoldás, hogy 200k futott km után visszaállítjuk az eredeti állapotot ennek minden költségével, nyűgjével, vagy csak egyszerűen pár fokkal feljebb írják az izzítást, vagy magasabb minőségű (cetánszámú) gázolajjal ez a gond korrigálható, akkor nekem az utóbbi a járható út.
Ennek két oka lehet:
- csak rövid ideig izzított.
- vagy a dupla ac segítette
Vagy a fene tudja, összetett rendszerek ezek.
Szerintem a 2.0-ban ezt is megoldották. Nekem nem volt ilyen problémám sosem.
Nekem és itt még jó néhányunknak megoldotta.
Attól még elkendőzés.
De ha ti megoldásnak tartjátok, hát lelketek rajta.
Elolvastam amit írtál.
Ezért reagáltam.
Az írtad, hogy a legkevesebb köze van a kompresszióhoz.
Pedig főként ahhoz van köze.
És ez így már máshogy hangzik. :)
Persze!
Anno sok külföldi fórum is foglalkozott vele.Lehet most is foglalkoznak vele,de már nem követem mert megoldódott!
Csabi2019-12-11 15:43:48 //
119416
Tényleg hiába izzítasz 2x ha amúgy sem izzít, az nem megoldás.
Csabi2019-12-11 15:40:50 //
119415
Ezen a véleményen vagyok én is, túl kevés tartalékot hagytak az izzításban. Nálam a 2,4-nél ezt a minimális eltérést az OMV prémium megoldotta. Soha nem jelentkezett amikor azt tankoltam, ez volt pár év...
Szerintem nincs abban semmi különös, ha ezt a hibát felismerve , és korrigálva a szoftvert egy jobb autót kapunk....
Az,hogy mim volt mikor az nem számít.
90 óta alfázom 33 1,8td 3 henger ezzel kezdtem! :)
Az sem oldotta meg hiszen ha 26 vagy 28 fok felett nem izzít most ezt a hőfokot pontosan nem tudom,akkor izzíthatok akár hányszor ha nincs izzítás hisz 26 fok felett van a motor hőmérséklet.
Én már akkor tudtam a problémát (és ha neked úgy tetszik kétszer is leírom: megoldáslát) megoldáslát amikor neked még nem is volt százötvenkilencesed. 😂
És le is írtam ide többször is, hogy 2x kell ízzítani.
Jajj Robi ez most ugye nem komoly, hogy leírod nekem, hogy mi a sűrítési viszony? :-) Olvasd újra akkor, hogy miért is hoztam példának a különböző sűrítési viszonyokat. A 159 izzítási táblája túl érzékennyé teszi kb mindenre az indítást.
Érzékeny lesz a porlasztóra is, pont erre céloztam. De az a porlasztó amivel izzítás nélküli hőfokon már nehezen indul, még százezreket elfuthat, csak már nem gyári a porlasztási képe pl. Cseréljen mindenki porlasztót, akinek nem indul pöccre a 159? Hülyeség volna, hiszem az izzítási tábla az ami túl kicsi tűrést enged. Ez szerintem szándékos, de mindegy...
BIzonyos km fölött nyilván kopik a motor és a szelepek zárása is romlik, nem írtam, hogy nincs ilyen. Az unijeteknél yge ez kb 500e km-nél adott jelt magáról, szóval akinek sokat futott, vélhetően tekert dzele van, az persze, gyanakodjon, de nem kelle a legrosszabb eseti verzióval nekivágni a problémának :-)
Szépen normálisra kell írni azt a táblát, hogy induljon és kész. Lehet törekedni a tökéletesre, feltételezni, hogy a kicsit rossz porlasztó majd úgyis kinyírja a dpf-et is, csak felesleges. Használt öreg autók, üzemeltetni kell értelmes keretek között, ha pedig a tökéletesség a cél, venni kell újat.. :-)
A nyomás pedig igen, fontos, ugyanis adott nyomáson, adott nyitási időkön adott mennyiséget szállít a porlasztó. Ezt szintén egy térkép határozza meg, külön van Cranking IQ tábla. A 105 lovasnál pl belenyúltam ebbe, ezzel korrigálva a 0 fok körüli "zörrenős" indulást. A fúvókáknak se számát, se furatát nem kell tudni, egy tábla tartalmazza a mennyiség kalibrációt elég pontosan.
És megtettem azóta 70000 km-et és semmi gond.
4 fokkal lett megemelve az izzítás nem 28 foknál hagyja hanem 32-nél (motor hőmérsékletnél).
Manky megoldja.Én már két évvel ezelőtt írtam ezt a problémát,meg is oldottam magamnak de Manky féle megoldás tuti.Azóta hibátlan a gép hidegbe melegbe.
A kompresszió viszony az adottság, az nem tud csökkenni. :) Ezt ugye a lökettérfogat + sűrítési térfogat és a sűrítési térfogat hányadosa.
A kompressziós végnyomás pedig egy érték amit a motor tud aktuális állapotában. Na ezzel már más a helyzet. Ez sok mindentől függ. A sűrítési viszonytól, a motor kopottságától, állapotától (dugattyú + henger, szelepek) az indítózás fordulatától, a szívórendszer állaporától...stb. Jónéhányan tapasztaltuk, hogy önindító felújítás után jobban forgatja a starter a motort és néhány hónapig, míg be nem kopik az önindító addig elmúlik a félmeleg állapotú nehézkes indulás. Ez egyértelműen mutatja, hogy a probléma összefüggésbe hozható a kompressziócsökkenéssel.
A másik lehetséges ok az befecskendezők elhasználódása. Ahogy kopnak a furatok, úgy változik a szóráskép és nő az üzemanyag szemcsék mérete.
Itt jegyzem meg, hogy az, hogy a unijet nagyobb nyomással indított csak egy dolog. A műszaki életben mindenki csak a nyomással van elfoglalva, viszont van még több nagyon fontos paraméter. Ebben az esetben a szivattyú szállítási mennyisége, a fúvókák, száma, átmérője, elhelyezkedése és a befecskendezés időbeni lefolyása.
Hogy hol kophat el a motor? Pl. a szelepeknél. Az én kipufogó szelepeim tányérjai gyalázazos szögben álltak, némelyik be volt repedezve. Azok nem zártak tömören. A himba és a hidrotőke összekapcsoló lemezkék törése is igen jellemző.
Az enyémen kicseréltem ezeket, a befecskendezőkkel, túrbóval szívósorral és minden további segédberendezéssel egyetemben.
Azóta a motorom ezt a nehézkes indulást elhagyta.
Hozzátenném, hogy a rekonstrukció előtt semmi baja nem volt a motornak. A lapátka nyomozás miatt szedtem szét. Szépen járt és még erősebb is volt mint most, köszönhetően a Garett gyár konzervatívabb VGT beállítása miatt.
És a nehézkes indulás is csak egy igen szűk működési (hőmérsékletű tartományban) és viszonylag ritkán jelentkezett.
A fentieket figyelembe véve, látható, hogy én a gyári állapotra szavaztam, melyet minden erőmmel igyekszem fenntartani.
És óvva intek mindenkit, hogy az izzítási táblák átírását megoldásnak gondolja/tekintse.
Javaslom, hogy mérjetek sűrítési végnyomást. Nekem vannak referencia értékeim...
Kifejtsem? XD
A 159 1.9 8v sűrítési viszonya 18:1, a 16v és 2.4-é még kisebb.
Ehhez képest a régi adagolósé 19.2:1 és mégis kell neki az izzítás melegben is. Az elgondolás valószínűleg az, hogy a nagyobb nyomáson történő finom porlasztás begyújtásához még kisebb kompresszióviszonynál is elegendő a kisebb előmelegítése az égéstérnek. Nos, a 105 lovas jtd 18.45:1-es sűrítéséhez is izzított, pedig nagyobb CR nyomással indított, mint a modernebb változatok.
Az hogy újonnan, új porlasztókkal, friss motorral, új szenzorokkal, zsír új EGR-el jó volt, az csak azt jelenti, hogy nem gondoltak arra, hogy az alkatrészek kopnak. Vagy nagyon is gondoltak rá.. de innentől gonosz összeesküvés elméletbe fordul a dolog, a gyártó miért is limitálná az alkatrészeinek a használhatósági idejét...Mondjuk azt, hogy környezetvéfdelmileg így indokolt. A kompresszióhoz van a legkevesebb köze szerintem..
Sztem Robi arra gondolt, hogy valamiért kompressziócsökkenés alakul ki, ami miatt már nem elegendő a gyári izzítási térkép. És ezért nevezte a probléma elfedésének annak átírását, mert a valós probléma a kompresszió.
Hát...előfordulhat, hogy más ok is áll a nehezen indulás hátterében, de jellemzően tényleg rossz az izzítás térkép (pláne, ha hidegben meg jól indul az autó). És véleményem szerint nem ez az egyetlen rossz a 159 programjában. Szóval Ákos egy valóban fura gyári megoldást valóban megjavít.
Inkább csak elkendőzi a problémát. :)
Jorjie2019-12-10 22:11:21 //
119402
Izzítás. Már többször volt téma. Melegebb időben keveset izzít.
Ahoy!
Van egy olyan problémám hogy nehezen indul az autóm ha melegebb van , es a motor hideg. 2x raadom a gyújtást és indul, szerintem ilyenkor meglesz a nyomás az üzemanyag rendszerbe. Mi lehet a hiba, merre keressem, volt már valakinek hasonló? Hibakód nincs. Volt P0091 de töröltük és azóta nem is jött elő (3honapja). Az alany egy 1.9 jtd 8v.
zoli9782019-12-10 09:31:10 //
119399
193000
Vitesd el trélerrel, ne kockáztass.
zoli9782019-12-10 09:13:25 //
119396
Beszéltem szerelővel holnap el kell vinnem ránéz de azt mondja a váltó belső szerkezete adta meg magát hiba kód alapján. Csak bírja ki a 200km-es utat...
Illetve nehéz megmondani hogy honnan, mert nem direkt hajtásban csinálja. Sőt automatánál nagy értelme nincs is a honnan tol kérdésnek, mert a gázpedál nyomatékot kér a szoftverben. Az ecu meg úgy variál, hogy ott legyen a kért nyomaték. Ha a motor nem tudja épp ott, akkor konverterrel nyomaték sokszoroz, vagy épp visszavált. Az egészből annyit érzel , hogy ha nyomod, megy. Mindig, mindenhonnan.
Az automata tényleg 1500-ról már megy.
Liquid2019-12-10 08:41:45 //
119393
Az 1500 inkább 2000, de tol az tény :) Viszont a Tibor tényleg megy nagyon alul is.
Tolna az 4500-ig, ha a váltó el nem váltana. Mondjuk mindegy, első autóm amiben nem is nagyon érdekel a fordulatszám mérő, nincs jelentősége.:-) Nyomom a pedált és megoldja.
Az írt 2,4 is tol 1500-tól, az viszont tény, hogy 4000-nél már befejezi a mutatványt.
Szeleptömb hiba, hogy rángatva kapcsol a váltó. Ez a fő ismérve. Meg kell nézetni.
zoli9782019-12-10 06:46:23 //
119389
Vissza viszem természetesen, csak az érdekel lehet-e a kettő között összefüggés.
zoli9782019-12-10 06:02:32 //
119387

Sziasztok júliusban volt egy szeleptömb cserém eddig semmi probléma nem volt, tegnapi nap éreztem hogy megint kezd szarakodni a váltó erre ma reggel kidobta hibára és használhatatlan az autó, ma beszélek még a szerelővel de valakinek van valami ötlete?
Anders2019-12-09 23:25:53 //
119386
Köszönöm a válaszod.
Te vetted már le a hátsó lököst? Mielőtt nekiállnák szívesen fogadok segítséget, tapasztalatokat :)
Meg a benzinesnek sokkal dieselesebb a karakterisztikája, mint 159/Giuliette 2.0 dieselé volt. 1600-ról már nagyot tol hatezerig :-)
Igen :-)