Vezettük a 159 SW-t!

2006-04-10  BeeGee+count M
Hat hónappal a 159 megjelenése után az Alfa Romeo bemutatta a Sportwagon változatot is. A hivatalos sajtóbemutatón az Alfa Amore is jelen volt!
Hírek >> 2006  

A márkát kevésbé ismerők elsőre simán "lekombiznák", de szerencsére az autónak semmi köze a tetőig megpakolt, hűtőket vánszorogva szállító málhásautókhoz.

Alfa kombi történelem

Az Alfától nem idegen a kombi felépítésű autó. A hetvenes évek közepén hirtelen ötlettől vezérelve megalkották a kedves külsejű Alfasud Giardinettát, mely öt évig gyártásban volt (1975 - 1980). Pár év szünet után, 1984-ben a 33-asra akasztottak puttonyt, mely először 33 Giardinetta néven futott, 1986-ban az új motorokat és a 4x4-es hajtást is kapott, majd mikor felismerték, hogy ez egy tényleg sportos kombi lett, 1988-ban megkapta a mai napig használatos Sportwagon elnevezést. Hosszú kihagyás után csak 2000-ben jelent meg az addigi legszebb gyártott kombi, a világ egyik legszebb reklámarcával, Catherine Zeta-Jones-szal reklámozott 156 Sportwagon.

A típusra többé nem lehetett a kombi jelzőt ráakasztani, ugyanis nem volt jobban kihasználható, mint a berlina kivitel, azonban annak minden jó tulajdonságát megkapta. Így megtalálható az igényes kettős lengőkaros felfüggesztés, az igényes bőrbelső, a 3.2 V6 motor (GTA), és a Torsen C típusú öszkerékhajtás (Crosswagon).

A sorozatgyártású kombik mellett sok alig ismert tanulmány is született. Tudtad, hogy a 75-ös, a 164-es, a 155-ös, sőt, még a Giulia-nak is volt puttonya?

Új alfa vonások

Az Alfa 159 megjelenésével az Alfa Romeo új korszakba lépett. A neve Brera Projekt. Az égisze alá tartozik a 159, a Brera, a 159 SW és a nyár végén megjelenő Spider is. A piaci igényekhez igazodva a Stílus, a Kezelhetőség, a Teljesítmény kulcsszavak mellé olyan új fogalmak is társultak, melyek eddig nem illettek tökéletesen az Alfákra. Láttunk már Robosztus Alfát? Ezt biztos a germanoid vásárlók ixelték be a piackutatáson… Láttunk már Alfa ötcsillagos törésteszt bizonyítványt? A komfort és a minőség eddig is érezhető volt az autón, azonban eddig ilyen csendes és steril Alfa nem volt még.

SW benyomások

Más márkatulajdonosoknak furcsa lehet, hogy az új Sportwagon a hátizsák kivételével semmiben sem különbözik a lépcsőshátú kiviteltől. Ugyanolyan agilis motorokat, futóművet kapott. A gyárban érezhették, hogy sportkombi ide, életmód-kombi oda, mégiscsak hülyén veszi ki magát, hogy a 156 SW csomagtere kisebb, mint a lépcsőshátúé. Ezért a 159 SW-nél már 40 liternyi plusz térfogatot kapunk. Nem okozhatott sok álmatlan éjszakát az ötletes rakodóhelyek kitalálása sem. Csupán a legkézenfekvőbb helyeken találunk plusz rekeszeket olyan méretű tárgyaknak, melyeket amúgy sem a csomagtartóba tennénk. Ha átemeltük az alfás szemmel is magas peremen a csomagokat, fejedelmi kárpitozás várja őket. Kár, hogy alul nem egy tapadósabb anyaggal vonták be a csomagteret. Nagyon sajnálnánk a kárpitozást, mikor a nagybevásárlás után – az autó képességeit kihasználva, sietősen hazafelé tartva – a kanyarban falnak csapódó joghurt szétfröccsen az (akár 1 G!!!) oldalgyorsulás hatására. Javasoljuk az Accsessori katalógusban található gumitálca azonnali beszerzését, amely hasznos kiegészítő lehet.

A motor paletta megegyezik a sima 159-el. Belépőmodell itt az 1.8 MPI -140 LE motor (ez már nem a régi TwinSpark), 1.9 JTS – 160 LE, 2.2 JTS – 185 LE, 3.2 V6 JTS – 260 LE, 1.9 JTD – 120 LE, 1.9 JTDm – 150 LE, 2.4 JTDm – 200 LE.

A bemutatón a 1.9 JTDm motorral felszerelt autót sikerült kipróbálnunk. Meglepetéseket nem okozott, elégséges tempóban mozgatta a kombit. Az ennél kisebb motor választásához nagy bátorságra van szükség. Optimális választás a 2.4 JTDm, melyet sima 159-ben próbáltunk. Mivel a kombi felépítés szemernyit sem von le a dinamikából, vezetési élményből, könnyen bele tudjuk képzelni az SW-be. A dieselnek roppant kellemes orgánuma van, amit a 400 Nm nyomaték ülésbenyomó érzése csak felerősít. 140-nél 5. sebességben még érezhetően gyorsít – emelkedőn!!! És még van egy 6. sebességfokozatunk is, ahol szintén láthatóan jól gyorsít az autó ugyanazon az emelkedőn.

Mindezt olyan környezetbarátan adja elő, hogy a kipufogógáz tisztasága már most majdnem megfelel a 2010-ben várható normáknak – széria a gondozásmentes részecskeszűrő. A rosszmájú szomszédunkat könnyen elámíthatjuk, ha az orra előtt végighúzzuk az ujjunkat a kipufogó belsején: azon egy pici korom nem fog látszódni!

Felszereltség, ár, garancia

Az új korszak új extrákat is magával hozott. Muszáj az Alfának a high-tech kütyükért rajongó vásárlókat is kielégítenie. A biztonsági felszereltség teljes körű. A hagyományos légzsákok mellett vezető és utas oldali térdlégzsákot is kapunk – az utóbbi opciós. Emellett egy halom hárombetűs technika figyel ránk, melyek között már az emelkedőn elindulást segítő asszisztens is megtalálható.

A fedélzeti számítógépre Bluetooth kapcsolaton keresztül felvihetjük mobilunk telefonkönyvét és hangvezérléssel tárcsázhatunk, a hifire egy USB csatlakozón keresztül saját USB Drive-ot csatlakoztathatunk, tele zenével – csak hogy a legérdekesebbeket említsük (a fejlett navigációs rendszer biztos nem lesz itthon elterjedt).

Az 159 SW 1.8 belépő ára kicsivel 6 millió forint felett kezdődik, a csúcsmodell – 3.2 V6 JTS-t négykerék hajtással – bő 12 millió forintba kerül. A berlina változathoz képest mindegy 350.000 forint felárat jelent a Sportwagon kivitel.

Jó hír, hogy a 2 év kilométer korlátozás nélküli garancia mellett 3 év vagy 100.000 kilométerig tartó ingyenes karbantartás csomag jár az autó mellé. Az ingyenes karbantartás keretén belül nem kell fizetnünk a folyadékokért (olaj, víz, stb.), szűrőkért és olyan alkatrészekért, melyeket karbantartás során cserélni kell – a kopó alkatrészek, mint fék, gumik, nem tartoznak ebbe a kategóriába. Ez a szolgáltatás nem tulajdonoshoz, hanem magához az autóhoz kapcsolódik. Tehát két évig egyik tulajdonos sem fog ezekért fizetni. Ez várhatóan nagyon jó hatással lesz a használt autók árára.

Kéne?

Egy kisebb családdal rendelkező, tágas pénztárcával rendelkező fiatal-középkorú férfinak ideális választás, ha szabadságát hegyekben, vízparton tölti, és ha az anyós varrógépe szeret kétszáz felett repeszteni a csomagtartóban. Minden szinten vállalható autó, ezen már a német-fanok sem találnak fogást. Egy igazi Alfás azonban ez mellett tart egy régi vágású V6-ot vagy boxert is, különben elfelejti, miről szól a Cuore Sportivo!

Videók:
1.9 jtd rugalmasság
2.4 jtd rugalmasság

 
Testdrivers: BeeGee & count M

Kapcsolódó írásaink:
Genfben debütált a Spider és a 159SW
Sajtófotók a 159 Sportwagonról

Kapcsolódó fórum:
159 - egy új korszak?