Év végén érdemes számot vetni és áttekinteni, mi minden történt velünk, alfásokkal. Cikkünkben minden fontos dolgot megtalálsz 2024-ből, de picit visszaugrunk még 2023 végére is.
Azért kezdjük 2023 végével, mert az elég szomorúan ért véget: november 26-án láthattunk utoljára Alfa Romeo színekben Forma-1-es csapatot versenyezni. Ezzel az Alfa Romeo harmadik alkalommal köszönt el a száguldó cirkusztól. Első érájuk 1950–1951 között tartott önálló csapatként, ekkor megnyerték mindkét világbajnokságot. A hatvanas-hetvenes években több csapatnak szállítottak motort, amelyekkel nagy sikereket arattak. Mint önálló csapat 1979-ben tértek vissza, azonban ez az időszak nem volt túl sikeres, így 1985-ben ki is szálltak (bár 1987-ig még szállítottak motort az Osella csapatnak).
Cikkünk: Búcsúzik az Alfa Romeo a Forma-1-től
2023 végén új elnökséget választott az 1997 óta működő Alfa Romeo Club Magyarország. Az új vezetőség igazából 2024-től kezdett az aktív munkába, a szokásos találkozókon kívül két új rendezvényt is szerveztek (ARC évadnyitó találkozó Zsámbékon és ARC Track Day és Találkozó).
Cikkünk: Új vezetők az Alfa Romeo Club Magyarország élén
JANUÁR
A 2024-es évet régóta nem látott hírrel kezdtük, árat csökkentettek az Alfánál. Sajnos az év végre ezek a kedvezmények szépen elolvadtak, köszönhetően a "remek" euró árfolyamnak...
Cikkünk: Árcsökkenés! Itt vannak a 2024-es árlisták!
Az év elején megérkeztek a 2023-as eladási adatok. Olaszországban eladási rekordott döntött az Alfa Romeo 2023-ban: csaknem 27 ezer darab autót adtak el. A globális eredmények is nagyon jók voltak, de a magyarországi adatok viszont siralmasak voltak, mindössze 159 darab autót tudtak értékesíteni. Kíváncsiak leszünk a 2024-es számokra, de félünk, hogy itthon nem lesz jobb a helyzet.
Cikkünk: Rekordeladások az Alfa Romeónál Olaszországban
FEBRUÁR
Február elején az Alfa Romeo bejelentette, hogy április 10-én fogja bemutatni vadonatúj modelljét, a Milanót. Az álcázott tesztautó ekkor már javában a baloccói gyári tesztpályán futotta a köröket, amelyről pár fotót is közöltek.
Cikkünk: Április 10-én mutatják be a Milanót!
Februárban a statisztikák szerelmeseit leptük meg egy izgalmas cikkel. Régóta szerettük volna már egy helyen vezetni, hogy Magyarországon összesen mennyi Alfa Romeót értékesítenek. Most végre összeállt a képlet. Az összes adatot tudjuk már 1991 óta, de a rendszerváltás előtti időkből is sikerült izgalmas számokhoz jutnunk.
Cikkünk: Magyarországi Alfa eladások 1991-től!
MÁRCIUS
Márciusban röppent fel a hír, hogy az amerikai piacon már csak rövid ideig lehet rendelni a Quadrifoglio modelleket, és emiatt mindenki azt gondolta, hogy hamarosan Európában is kivezetik a csúcsmodelleket. Egyelőre ez nem történt meg, továbbra is rendelhetőek a V6-os motorral szerelt Q-k. Mindenesetre jól kiveséztük ezt a témát a Backstageben.
Márciusban több alkalommal is "lebukott" Magyarországon a Milano (Junior), ugyanis kiderült, hogy itthon is tesztelik az autót. Több fotót is kaptunk olvasóinktól az álcázott autókról. A Milanót Magyarországon több autóipari cég is tesztelte, - csakúgy mint a Tonaléhoz - a Bosch fejlesztette hozzá a vezetéstámogató rendszerek egy részét. A rendszámtáblakeretből ítélve viszont a spottolt példány inkább a Continental veszprémi tesztpályájáról érkezhetett, ahol egyebek között járműdinamikai fejlesztéseket végezhettek rajta.
Cikkünk: Magyarországon tesztelik az Alfa Milanót!
ÁPRILIS
Az Alfa Romeo április 10-én leleplezte vadonatúj modelljét, a Milanót. Talán az eddigi legmegosztóbb Alfa lett, de izgalmas részletekkel és komoly elektromos csúcsmodellel csábítja majd a vevőket. A formanyelve rettentő módon megosztotta az alfásokat, talán az Alfa Romeo történetében ez lett a legmegosztóbb modell. Sokak szerint inkább Peugeot vagy Renault, mint Alfa, de az is kiverte a biztosítékot, hogy Lengyelországban gyártják majd...
Pár nappal később pedig át is nevezték Juniorra. Mindennek oka az volt, hogy Olaszországban a kormányzat sem nézte jó szemmel, hogy a vadonatúj autót nem Olaszországban gyártják, miközben egy olasz város nevét viseli. Az Alfa gyorsan reagált, Juniorra keresztelték át az autót és megköszönték az ingyen reklámot... Egyébként 10 ezer euróval lenne drágább, hazai gyártás esetén. Te kifizetnél érte ennyivel többet?
Cikkünk: Junior lesz a neve a Milanónak. És ez nem vicc!
MÁJUS
Májusban természetesen szinte minden a Juniorról szólt. Az Alfa Amore csapata az elsők között, élőben nézhette meg az autót Torinóban. Ezt videóban is megmutattuk Nektek, illetve interjút készítettünk az Alfa Romeo vezető termékmenedzserével is. Az interjúért kattints ide.
Az Alfa Romeo májusban bejelentette, hogy újabb limitált kiadásokat készít a GIulia és a Stelvio Quadrifoglio változataiból. A Super Sport fantázianevű kiadás az 1928-as Mille Miglia körversenyen aratott történelmi sikernek állított emléket. Az autókból Magyarországra is került néhány példány.
CIkkünk: Jön a Quadrifoglio Super Sport limitált széria
Az idén 20 éves Alfa Amore májusban egy újabb mérföldkőhöz érkezett. A Backstage beszélgetős műsorunk 100. adása következett, amelyet közönség előtt vettünk fel és élőben közvetítettünk. Vendégünk volt Rákóczi Ferenc márkanagykövet és Várkonyi Gábor autópiaci szakértő.
JÚNIUS
Júniusban végre kiderült, mennyibe fog kerülni Magyarországon a Junior (10.990.000 forintról indul). Az Alfa Romeo magyarországi importőrével közösen pedig azon dolgoztunk, hogy június végén, AlfaCityben megtarthassuk a Junior hivatalos magyarországi premierjét. Több mint 4000 látogató és 1000 Alfa Romeo társaságában lepleztük le az autót a Szalki-szigeten. De nemcsak a Junior volt izgalmas AlfaCityben, hanem sikerült sok ritka oldtimert is megmutatnunk rendezvényünkön.
Cikkünk: Ezer Alfa előtt mutatkozott be a Junior AlfaCityben
JÚLIUS
Júliusban már a magyarországi Alfa Romeo kereskedésekben turnézott az Alfa Romeo Junior. AlfaCity után először a budaörsi CarNet Alfa Romeo szalonban tűnt fel az autó. Egy külön eseményt is szerveztünk, ahol az érdeklődők testközelből is megismerkedhettek a vadonatúj modellel.
Cikkünk: Budaörsön van az első magyarországi Junior
Júliusban megérkeztek az első féléves eladási adatok. Továbbra is a Tonale fogyott a legjobban az Alfák közül, de visszaestek az eladások a tavalyi év azonos időszakához képest.
Cikkünk: Továbbra is jól fogy a Tonale Európában
SZEPTEMBER ÉS OKTÓBER
Szeptemberben már látszott, hogy a Stellantis gyengülő eredményeiért egyre inkább a cégcsoport vezérét Carlos Tavarest hibáztatják. Aztán októberben jöttek az első hírek arról, hogy jelentősen átalakítják a Stellantis vezetését, amely ez az Alfa Romeót is érinti. Jean-Philippe Imparato vezérigazgató helyére az olasz Santo Ficili kerül, aki az Alfa mellett a Maseratit is igazgatni fogja. Imparato marad a Stellantisnál, az európai részleg operatív vezérigazgatója lett. Feladata a régió kereskedelmi tevékenységének erősítése, különös tekintettel az értékesítésre. A Stellantis az egyszerűsítéssel és a szervezeti teljesítmény fokozásával indokolta a vezetői pozíciók átalakítását. Több más személyi változás mellett bejelentették azt is, hogy már keresik Carlos Tavares utódját, aki 2026 elején nyugdíjba vonul.
Cikkünk: Új vezérigazgató az Alfa Romeo élén
A Backstage-ben részletesen kiveséztük a vezetőváltást és elbúcsúztattuk Jean-Philippe Imperatót.
NOVEMBER ÉS DECEMBER
Novemberben kiderült, hogy az Alfa Romeo Junior is bekerült az Év Autója választás döntőjébe. A 23 európai ország 60 autós újságírója 42 modell közül választotta ki azt a hét autót, amit a legesélyesebbnek tart a díj elnyerésére.
Decemberben eldőlt, hogy Carlos Taveres korábban távozik a Stellantis éléről, mint ahogy tervezték, szóval többek között erről is szólt az év utolsó Backstage adása.
Az év végén átvették az első magyarországi Juniorokat is büszke tulajdonosaik, szóval már az utakon is látni belőlük. Ami biztos, hogy amilyen megosztó autó lett a Junior, úgy tűnik, hogy remek ár-érték arányával, formabontó designjával itthon is meg fogja találni vevőkörét. Sőt, már az Alfa Amoréra is beregisztrálták az első példányt... :)
Ami biztos, hogy 2025 sem lesz unalmas. Jövőre mutatja be az Alfa Romeo a Stelvio utódját, amelyről még mindig nem tudjuk, milyen motorvariánsokkal érkezik. Ami biztos, hogy lesz belőle full elektromos változat, de a pletykák szerint olyan is, amelyben lesz ugyan benzinmotor is, de csak a generátort fogja hajtani, nem a kerekeket... A nagy kérdés, meg meri-e lépni az Alfa Romeo, hogy ne legyen utódja a Stelvio Quadrifogliónak. És persze az autó designja is kérdéses, vajon a Junior nagyon megosztó arculatát viszi majd tovább a Stelvio is, vagy találnak valami olyat, ami az ősalfásoknak is jobban emészthető... Te mit gondolsz? Írd meg kommentben!