Mutasd

>> Esemény2012-03-16

Just a perfect day….

Bocs, hogy Nick Cave-et idézem, de egyszerűen nem jut más az eszembe. Pedig már négy napja csak ezen gondolkodom. Hogy kezdjek hozzá, miként tegyem értelmezhetővé azokat a dolgokat, amik a fejemben körbe-körbe keringenek napok óta. Hogy legyen valami értelme is. Kezdjük talán a legelején, hátha kronológiai sorrendben összeáll kép :-)

Szóval 2012. február elején kaptam egy mail-t Szutitól (Tunexcom csapat), hogy mit szólnánk egy kis csapatáshoz március elején a Slovakia ringen? Először az jutott eszembe: minek? Messze is van drága is. Másodszor meg: miért ne? Úgy is lassan indul a pálya szezon, májusig nem sok valamire való pályanap szokott lenni, a Slovakia ringen meg WTCC futamot is rendeznek idén, szóval rossz nem lehet.

Aztán február végén omm (Vályi Pista) feltette a Totalcar-ra a pályanapot nevezési díjjal, időponttal, jó szöveggel. Azonnal neveztem, és még le se nyomtan az entert máris jött a válasz Pistától, hogy szeretettel várnak. Érted: ezek „engem” várnak - szombaton, tök kedvesen válaszolnak -gyere, dumálunk, tök jó lesz.

Hozzá teszem olyan nevezési díjat adtak meg, hogy még a 160 km oda-vissza autózást is, sőt még az esetleges trélerezést is simán megéri :-) Erről majd később…

Kanyarodjunk vissza kicsit az időben. 2010-ben kezdtem a „pályázást” mint tudjátok, és azóta is nagy lelkesedéssel folytatom, csak sajnos a hazai lehetőségek igen korlátozottak mind pályák, mind alkalmak tekintetében. Az Alfás csapattal régóta tervezünk külföldi pályanapokat, de eddig az anyagiak és az időkorlátok mindig megakadályozták azt, hogy az ötletelés szintjéről továbblépjünk. Pedig higgyétek el a Hringet is meglehet unni. A lényeg, hogy kapóra jött a lehetőség, csak nem voltunk felkészülve a korai idénykezdésre. Lassan indultak a dolgok. Persze van, aki azonnal jelezte, hogy jön mások később eszméltek, de a végén csak összeállt a szokásos Alfás brigád egy kis csapatásra.

Néhány telefon és email, egy kis fórumozás az alfaamorén és már pörgött is csapat. Éreztem, hogy ha az időjárás is kegyes lesz, komoly napunk lesz. :-) (kop,kop)

De addig még sok dolgot kell intézni, nézzük csak:
• A kocsi még téli gumikon áll.
• Nem is mentem vele 30 km összesen november óta, át kellene nézni.
• Olajt is kellene cserélni, na, arra biztos nem lesz idő, mondjuk a mostaniban sincs több 2000 km-nél csak hát a fránya pályázás nem kíméli a kenőanyagokat sem.

Szép sorjában….hívom Érdiéket kellenének a játszós gumik, rögzítő válaszol: március 19-ig zárva vagyunk. Mivan????? Kezdődik a nyomozás van 4 napom, ha nem téli gumin akarok nyomulni. Hát pályára való gumit szerezni Magyarországon nem könnyű elhihetitek. Mindegy meglettek, kocsit átnéztem, folyadékokat ellenőriztem, mindent kipróbáltam, fék ugyan ráz egy kicsit, de minden rendben. Pénteken este 18.00-kor leállítom a kocsit a garázsban menetre készen. Már csak egy jó alvás, és már mehetünk is Szlovákiába

Google mondta út 2.16 perc lesz, pont kiérek 9-re, akkor kezdődik a regisztráció. Nagyon lassú és rázós utam volt, hiába a pálya futómű és kagylóülések országútra finoman szólva sem ideálisak, főleg Magyarországon, mondjuk Szlovákiában sem.

9.05-kor megérkezetem, úgy hogy előtte még Komáromban tankoltam, azért, hogy euro-t minél kevesebbet keljen költenem. Pista fogadott a regisztrációnál, több autó várakozott. Két perc és rám került a sor. – Te vagy Zsolt, üdv- mondta Pista (gondoltam, ez minden regisztrálót megjegyzett?) Hátul tudsz jelentkezni 4-es csoportban leszel azok a legerősebbek. 1-ben az épített autók vannak. (mondjuk az enyémnél építettebb kevés lehet, mert csak a kasztni lemezek gyáriak, már amelyik. :-) - A VIP teremben lesz eligazítás 10.15-kor legyetek ott. (fejezte be Pista) Ez gyorsan és frappánsan kezdődik semmi sorban állás, vergődés, csak a lényeg, jól kezdődik.

Két perccel később összefutottam a z alfásokkal, jó volt újra találkozni az „arcokkal”, (fel kell sorolnom őket, mert nagyra értékelem a barátságukat: Krisz, BeeGee, Csöri, és végül, de nem utolsó sorban Blade) barátságos üdvözlések, poénok, szokásos mederben mentek a dolgok.

De ugorjunk az eligazításra, mert különben tényleg nagyon hosszú lesz. A pálya- és szabályismertetés nagyon korrekt volt, kitértek az összes fontos kérdésre zászlók, viselkedés a pályán, ívek, kanyarok. Még nekünk is nagyon hasznos volt, gondolom egy első bálozónak meg egyenesen nélkülözhetetlen. A lényeg: négy csoport 25-25 autóval 20 perces futamok, és az első futam előtt minden csoportnak 2 felvezető kör, hogy egy kicsit megismerjük a pályát. Ha már pályaismeret, előző héten letöltöttem az Rfactor-hoz a Slovakia ringet. Mentem rajta kb. 10 kört egy kupás clio-val. Éreztem, gyors, jó ritmusú pálya, bár a szimulátor sosem olyan mint a valóság, de azért az alapvető dolgokat meg lehet tanulni. Szóval jó pályának tűnt elsőre, csak az a sok fránya kavicságy……

Az első futamunk nem sokkal 12.00 után indult, és valóban két felvezető körrel kezdődött, én a csoport végére soroltam be, gondolván majd elbóklászom itt. Ez volt az első kisebb hibám, mert így az első futamon elsősorban a lassabb autók kerülgetésével töltöttem az időt. Azért sikerült egy kicsit megismerni a pályát, a kanyarokat és a szimulátorban kigondolt íveket ellenőrizni. Az új Yokohama AD08-asok rendkívül jól tapadtak a viszonylag hideg (10 fokos) pályán és éreztem a Bilstein futómű ideális a gyors ívű kanyarokban, valamint a szűk kigyorsításoknál. A futamot követően mentünk ellenőrizni az időket. Ja, itt kell megemlítenem, hogy 5 azaz öt Euróért kaptunk transzpondert, melynek segítségével hivatalosan is mérték az időket. Ekkor ért a meglepetés, a futamban, ahol a legerősebb autók vannak az 3. legjobb időt sikerült futni 2.43.042-vel, erre igazán nem számítottam, mert valójában nem mentem határon, csak a jó ritmusra törekedtem.

A második futamig már kevesebb idő telt el, mert már nem voltak felvezető körök. Most már előrébbről indultam, és a „versenyzők” is hamarabb elengedtek, köszönhetően az első futamban nyújtott „ámokfutásomnak”,meg nyílván felmérték, hogy az Alfások nem szarral gurigáznak, ez kérem egy gyakorlott gyors csapat el kell engedni. Két sofőr volt csak aki nem bírta feldolgozni a történetet egy benga AMG Merci, meg egy szép régi BMW M5 vezetője, de nekik is be kellet látni, hogy az erő nem minden, kanyarodni is kell, na meg bátorság és gyakorlat is kell a jó köridőhöz. Ebben a futamban igazán élvezetből mentem, néha már sikerült megérezni a pályát is. Az a rész különösen tetszett, amikor Blade után mentem 4 körön keresztül, mindketten beleadtunk mindent, egyszer én nyertem pár métert, aztán kaptam tőle ugyan annyit. Fenomenális volt  Időmérés ellenőrzés után ismét meglepetés 2.41.777-tel ismét 3. legjobb idő, csak Zsolt az EVO-val és egy 500 lovas Camarro volt néhány tizeddel gyorsabb.

A harmadik futam sikeredett a legizgalmasabbra, rajtunk kívül álló okok miatt. Ígéretemhez híven elvittem BeeGee-ét kicsit átnézni az íveket, féktávokat, kigyorsításokat, de előtte kicsit engedtem a kerekekből, mert magasnak tűnt a nyomás a második futam után. Csak azt kifelejtettem a számításból, hogy már hűl a pálya, mert megy lefelé a nap így délután 4 óra tájban. Éreztem, hogy kicsit bizonytalanabb az autó, mint az előző futamban, de azért nem volt rossz. Ekkor utolértük a régi M5-öst. a célegyenes ráfordítóban el is engedett, de a célegyenesben végig rajtam volt, majd kivágott szélárnyékból és beszúrt belső íven, féktávon (az eligazításon direkt elmondták nem szabad kifékezni, beszúrni, csak akkor mehetsz el, ha egyértelműen elengednek). Ezzel egy időben el is kezdett sodródni kifelé, nekem is mély volt a fékezési pont, meg láttam, hogy sodródik felém a Bömös, jobbnak láttam kiengedni a kocsit a kavicságyba, szerencsére volt még tempó, így egyenesen átvágtunk a kavicságyon. A következő körben folytatódtak az izgalmak, a második gyors jobbos kanyarban úgy 160-as tempónál megindult a kocsi feneke. Valószínűleg az előző kicsúszás alkalmával a gumik sok port szedtek össze, és még nem kopott le teljesen, talán e miatt indult el a kocsi hátulja olyan tempónál, ami korábban nem jelentett gondot, vagy a hőmérséklet csökkenés miatt, esetleg a kettő együtt okozta, a lényeg az, hogy 160-nal elkezdtünk kilincsel előre csúszni. Én ellenkormányoztam és vártam mikor jön vissza a tapadás, remélve, hogy sem a korlátnak nem megyünk neki, sem a kavicságyba nem csúszunk be. Szerencsére pont irányba állt a kocsi amikor visszajött a tapadás, már adtam is a gázt, és mentünk tovább, mint ha mi sem történt volna. Közben azért hálát adtam mindennek, hogy ennyivel megúsztuk . Nos, a köridők tekintetében sem volt rossz a harmadik futam, mert a körülmények ellenére, továbbá két személlyel is sikerült 2.42.xxx időt futnunk.

Ha össze kell foglalnom a napot egy mondatban csak nyomdafestéket nem tűrő szavak jutnak eszembe annak a leírására, hogy mennyire jó volt azon a napon ott lenni. Külön jó volt kedves barátokkal tölteni az időt, akkor sem unatkoztunk, amikor éppen nem a pályán voltunk. Az, hogy ilyen jó a pálya, ilyen kiváló az infrastruktúra, ilyen olcsón bocsátották rendelkezésünkre, és hogy a valóságban ilyen kedvesek és jó fejek a Totalcar-os srácok, csak hab a tortán. A lényeg, ha lesz máskor, feltétlen megyek, és ezt jó szívvel ajánlom mindenkinek, kezdőknek és haladóknak egyaránt.