Mutasd

>> Szerviz2015-12-31

Bármennyire is hihetetlennek tűnik egyeseknek, de a "Nagy Felújítás" alatt sem tudtam mindennel foglalkozni. A munkaterület határa a padlólemez elejéhez érve mondhatni "eltérítődött" a motorblokk tetejére és az az alatti részekkel - úgy mint az első váznyúlványok, az első futómű, a féltengelyek - nem foglalkoztam. Ennek oka, hogy szerintem a 2-3 éve álló motort kellett mielőbb beindítani és nem tovább rontani az újraélesztési esélyeket azzal, hogy rozsdaporral meg fémszilánkokkal veretem tele a motorteret. Az persze, hogy ti. "nincs ott semmi rendbetennivaló" - nyilván önámítás volt...Ahogy egy ismerősünk mondaná erre - "hát már igen!" - tényleg csak kivonatosan a hibalista:

-a balos féltengely-gumiharang kiszakadt, már mindkét fajta felnit televágta grafitos zsírral ; a jobb oldali élesen alászedve és megforgatva kb. 10 éve kolompolt és már az ő gumiján is megjelent a szakadás...

-az összes gömbfej (oldalanként 1 talpas és egy kormányösszekötő-) védőgumijai kiszakadva...

-25 éves szilentek a lengőkarokban és a hosszmerevítőkben...

-a már említett hossztartókon és a belső sárvédőlemezen millió apró kis rozsdafolt...

... és végül, de nem utolsósorban: évek óta idegesít, hogy az kasztni enyhén, de észrevehetően a bal hátsó kerékre "rá van ülve". Lakatoltam a hátulját hosszú órákon, napokon át - láttam, hogy a rohadásokat leszámítva nem sérült, nem deformált és nem javított a kasztni. 10-ből 11-en rugótörésre tippeltek - és igazuk lett: a jobbos, azaz a magasabban álló rugóból (!!!) egy fél menetnyi le volt törve, kapott két bontott, de egyforma 16V rugót - nem lett jobb. Mindkét lengéscsillapítót cseréltem - vadonat újra. A teljes futómű kint volt, újra lett szilentezve, ellenőrizve lett deformálódásra - ez sem okozhatta. A Panhard-rúd elsőkerekesnél egyféle és nyíl egyenes - ez is kilőve. Már csak 127_sud cartárs elsőre furcsának hangzó ötletében bízhattam - ti. hogy elöl lesz elb..szva valami , jóllehet a teóriát erősítette az a jelenség, hogy a kormányt jobbra-balra alászedve egyik irányban felerősödött, a másik irányban pedig megszűnt a "ráülés"...

Továbbá ha az időtényező nem szól közbe, a futómű/féltengelyfelújítás remekül bővítherő szárny-projektekkel, úgy mint:

- a júliusi "garambol" nyomainak eltüntetése a lökhárítón és vidékén
- klíma-projekt egy részének megvalósítása, konkrétan klímabox beépítés, esetleg csövezés a lökhárító alatti kondenzátorokig
- padló-projekt, azaz festés, zajcsökkentő bitumenlapozás, szigetelőfilc-beépítés, padlókárpit felújítás, stb...

A melóhoz hozzálátva rögtön lett egy nemvárt pozitív eredmény: korábban a sötét színe miatt motorolajnak hitt csepegés az autót felbakolva egyből tiszta sárgás folyásra változott. Ez már korábban is gyanús volt, az nemkülönben , hogy a váktódekni festése törölgetéskor szépen jött lefelé. Ja, és fogyott emberesen a fékolaj - miközben a kerékdoboknál melózással tetőzve gyakorlatilag a teljes fékrendszer át lett vizsgálva folyás, csepegés után kutatva - eredménytelenül. Persze gondolhattam volna, nem először szívat meg ez a kettős hidraulika-szisztem: eddig mindig, ha fékre gyanakszom, mindig a kuplung a ludas! Most is a munkahengerre akartam épp visszapattintani a gumiharangot, amikor egyértelművé vált a szitu - ereszt a henger nem is gyengén, itt megy el a fékolaj és ez az a lötty, ami bakoláskor tisztán, amúgy meg a váltó koszát felvéve magát motorolajnak álcázva csöpög lefelé! Rég örültem ennyire rossz alkatrésznek, egy új munkahenger 5e ft (10 évet bírt és szerintem ha ebből nem áll négyet a verdával együtt, tovább is húzza...), kis matatás (a féltengely és futómű hiányában megúsztam a cseréjénél amúgy elkerülhetetlen gyújtáselosztó ki-be szerelését és az előgyújtás újbóli beállítását) , légtelenítés az öcsémmel - és kész is volt!

A többi csak rövidítve:

-hossztartók és sárvédő csiszolás, festés, üregvédelem

-új lengőkarok szilentekkel (a régit felújítani és átszilentezni biztosan nem jött volna ki mérnökórában számolva az 5e ft-os árkülönbségből) , javítófestve, üregvédőzve

-hosszmerevítő javítófestve, üregvédőzve, átszilentezve

-csavarok és a kormánygömbfej-anya (gyakorlatilag pótolhatatlan kincs!) fémtisztára csiszolva, horganyoztatva ; új alátétek és anyák

-új talpas és kormányösszekötő-gömbfejek

-tengelycsapok lefestve, új SKF első kerékcsapágyak

-gólyalábak szétszedve, balos "toronycsapágy-aprólék" cseréje újra ; egy angol blog-kereskedés toronyalkatrész-képeit dogmaként kezelve kiderült, hogy az alsó rugótányérjaim valószínűleg fel lettek cserélve - ezeket visszacserélve raktam össze újra a rugó-tornyokat.

A mellék-projektekből sajnos időhiány miatt le kellett nyesegetni, a klímából semmi nem valósult meg (nyilván elbagatellizáltam, hogy a kondenzátorok nyomáspróbái mellett nem kevés ropiratört műanyagalkatrészt kellett volna még hozzá felújítani) , a "garambolelhárítás"-ból is csak egy balos fényszórócsere (extra beszarás, mennyivel jobban világít!), továbbá a lökhárító és a csak a szétszedéskor észrevett kerékdob-bélés repedésének hegesztése Vittorio által, illetve pontosan a "miheztartás végett" bekerült minden szükséges rögzítőlelem, így lesz pár hónapom agyalni azon, mit kell majd és merre "pászítani" ahhoz, hogy az autó orra is egyszer ugyanolyan gyári kinézetű legyen, mint a fara. A padlóprojektből a festés, egy korábban ellazázott padlólemez-rohadás "hegesztésmentes" orvoslása, üregvédelem (kivéve a jobb hátsó sárvédő környékét bizonyos okokból) és a pedálgumik cseréje lett elvégezve. (plusz az én Recarom pár hónap használat után szétrepedt alsó feszítőanyagát is megragasztattam)

A felújítást néhány "apró" nehézség zavarta meg, úgy mint hogy a garázsban bekrepált a lámpa (szerencsére a konnektor nem, de így is szívatós volt a dolog) , itthon bedöglött a bojlerünk (tűztérileg menthettelen volt, isteni szerencse, hogy lett rá megoldás...) és a végén egy csavart egyszerűen nem lehetett valamiért rendesen meghúzni. Ja, és a szuperspéci gumiharang-bilincseket is el kellett felejteni - mivel pont úgy jöttek ki az átmérők, hogy nem tartottak annál a pozíciónál, ahol meg tudtam feszíteni - jöhetett a jó öreg gyorskötöző és annak "Paganinije" - vagyis Én :-)

Végül utolsó percben készen lettem, a nemszorulós csavart hagytam a fenébe (Egert oda-vissza kibírja alapon) , mindössze a jobb oldal adott ki elég furcsa hangokat menet közben. Ellenálva a családi nyomásnak - ti: "menjünk már!" - újraellenőriztem a munkát és elég megdöbbentő volt az eredmény: jóllehet előtte a féltengelyanyát stangával ráhúztam kerékre téve az autót - párszáz méter menés után mégis lógott, annyira, hogy a kéziszárral simán mozgatható volt!!! (Természetesen megkapta a szükséges stangás kezelést és onnantól OK!)

A próbaút a tavaly óta már szokásosnak mondható egri Karácsonyozás volt.

Eredmény: alapvetően jó, bal oldalról viszont időnként morgásszerű zaj, mintha nem új, hanem éppen hogy elhasznált kerékcsapágy hangja lenne...Mindegy, erre való a két Ünnep közti időszak , hát nem? Hát de! Miért, nem? Hát de...

Epilógus:

Mivel már az Újév első napján egy sokkal komolyabb túra vár Ránk , a két Ünnep közt kellett megoldani a felmerült porblémákat. Az a bizonyos anya ahogy feljebb nem ment - úgy lejjebb sem, muszáj volt leflexelni -hogy mitől sikerült így megrekednie egy bizonyos pozícióban, ne kérdezzétek! Volt új csavar - persze ahogy a régit kivettem, a hossztartó egyből elfordult a helyéről. Mivel elvileg ez az első csavarkötés, amit létre kell hozni a futómű beszerelésekor - naná, hogy minden más elem útban volt valamiért, kis túlzással (tengelycsap maradhatott a talpason + a féltengely is a helyén) újra le kellett bontanom azt az oldalt :-( Mindegy, túléltem és a rendellenes zaj forrása is meglett: a sietségben és/vagy félhomályban a külső fékbetét kimozdult a nyeregből...Bolondbiztos megoldás lévén kiesni nem tudott, helyette a megszokottól eltérően nem oldalirányból , hanem menetirányban a kerékagyra felfekvő dobszerű felületénél fogva fékezte kedve szerint a féktárcsát...Néhány apróság - az egri csomag-cűgöléssel kimozdított "ék" miatt nem működő jobb hátsó és a kiégett izzó miatt sötét (új) bal első helyzetjelző felvillanyozása - után próbakör és jelentem: NA MOST VAN KÉSZ!

A konklúzió a szokásos:
-1 L nitrohígító 600 ft
-ecsetek 870 ft
(és itt jöhet mindennemű materiális költség felsorolása...)
-érzés, hogy megint működőképesre kivakartál valami 25 éves sz.rt a g.ciből -MEGFIZETHETETLEN! :-)

Külön köszönet:

Drótos László autószerelő mester - kerékagy-anya "megindító jelenetek", tengelycsap-kerékcsapágy-kerékagy szét-és összeszerelés (préselés)

Jaskó János autószerelő mester - törött biztosítógyűrűs féltengelycsukló-leszerelés (amit 99%, hogy anno ő szerelt össze :-)

Tóth Róbert "Kolléga Úr"/sporttárs - csavarhorganyoztatás - logisztika