Tagok >> mizooo >> 159 1.9 JTDm 16v Turismo >> Blog
- Típus:159 1.9 JTDm 16v Turismo
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2008
- Színe:Rosso Rubino
Néha télen, hallottam terheletlenül gurulva a váltó felől csattogó hangot, gondoltam majd csak csak fel kell újítani... 1 hónapja gurulgattunk hazafelé apummal és asszonnyal, mire sikerült egy béna indulásnál lefulladnom... Szokásos csattogás, de az újraindítás után furcsa hang és ráengedett kuplungnál erős zörejek!!! Nem is mentem vele csak hazáig, gondoltam mivel kinyomott kuplungnál csend volt, tönkrement a váltó csapágyazása ami M32 betegség. Szervíz hív, majd 2-3 hét múlva tudná vállalni, addig nem várhatunk. Aknára vele és dobjuk szét. Bratyóm jött hálaistennek segíteni egyedül ezt nem is lehet csinálni. A váltót egy Vecsési szakihoz vittem, aki csak ezzel foglalkozik.
Érdekes módon a váltónak nem találta nagy baját, de ha már szét volt ugrasztva megbeszéltük, hogy beszerel egy gyári csapágy szettet, hogy nekem már ne legyen a jövőben gondom vele, ez munkadíjjal 135 000 pénz volt. De akkor mi lehet a baj??? Hát a lendkerék volt megmerevedve!!! Olyat vártam, hogy belazul és kotyog de, hogy megszorul?! A kuplungomra amit később jónak minősítettem szintén azt mondta, hogy el van kopva... Később kiderült az új csak 0.5 mm-el vastagabb mint az enyém :(.... Szóval Erhard hív lendkerék 110 000 pénz, kuplung szett mert csak dörzstárcsát nem lehet kapni, 50 000 pénz.... :( Ha a segédkeret már le volt véve, kapott drótkorongot és több rétegű alapozást, festést. Alsó lengőkar hátsó szilentek is cserélve, mert szét voltak szakadva, gömbfejek még gyáriak és jók! (56-nál ilyen nem volt) Kapott egy hátsó főtengely szimeringet is ami már erősen folyt. Összeszerelés pár nap alatt gondosan! Olyan lett mint az álom, de sajnos a kipuff leszerelésekor elszakadt a katalizátor egyik tőcsavarja és a bányászása közben valami történhetett a katalizátor hőmérő szenzorjával, azóta néha bejelezget, lehet cserés lesz.
Amióta megvettem az autót búgott bal oldalon elöl valami kanyarban.
Most kicseréltem a kerékcsapágyat, remélem jó lesz :)
A tengelycsonk anyát iszonyú nehéz volt lelazítani, elvágtunk egy csillag kulcsot + 1m cső és fater 100+ kilója az indította meg.
A kerékagy jól be volt gyógyulva a csonk állványba úgy kellet kivésni amit utána reszelővel és csiszolópapírral javítottam.
Szombaton a vásárlásból hazafelé karistoló hang hallatszott jobb hátulról. Hazaérve láttam, hogy az amúgy is avétos betétről leszakadt a ferodol réteg.
Kölcsönautó autósbolt és sikerült textar betét garnitúrát vennem.
A hátsó nyergeknél pillanat szorítóval megszorítottam a dugattyúkat egy közdarab segítségével és papagáj fogóval betekertem a dugattyúkat.
Az alkatrészek tisztítása után az új betétek és a féknyereg érintkező felületeinek rézpasztázása történt és mehet össze.
Ha már lent volt a kerék megnéztem mi nyekereg bal hátul, hát elért engem is a rugótörés. Erhardtól várom az új rugót + az összehúzót.
Mivel a gyári külső tükreim elkezdtek vakulni a széleken, vettem TYC utánygyártott külső tükörlapokat. A régieket a telefon tartóm tappancsával húztam ki a helyükről.
Mióta megvettem az autót szerettem volna tempomatot bele, sokáig azt hittem csak rádugom a kart és működni fog!
Reményeim elszálltak, amikor megláttam, hogy nincs a kormánynál előkészítés benne.... Sok hónapnyi olvasás és érdeklődés után megszületett a fejemben ezt bizony én fogom bekötni magam.
Történt egy nap, hogy Marek felrakott egy bontásra ítélt 159-et aminek a tempomat karjára és alsó kormány burkolatára azonnal rácsaptam.
Az eLearn progiból és egy olasz fórumból szereztem kapcsolási rajzokat.
Kötögetés előtt kiderült, hogy a D001-es csatiból is ami a jobb oldalon a lábtérnél található a kárpit alatt, is kihagyták a tempomat vezetékezését. Mivel Fiat fórumokon írják, hogy szinte semmi sincs bekábelezve, ott közvetlenül a motorvezérlőtől hozzák a kábeleket a tempomathoz. Sokan LAN kábelt használnak, nekem kollégám szerzett egy jó minőségű 4 eres kábelt. Az akksisarut le kell venni a művelet elkezdése előtt és 10 percet várni! Terminálokat olaszországból rendeltem és az ECU csatijában sárga vakdugóval ledugózott a rajzon meghatározott pontokra kötöttem őket. A kábelt a bal oldali tűzfalon átvezető gumidugón, annak a szélének az átfúrásával vezettem át. A kar csatlakozójára felforrasztottam a kábeleket a megfelelő helyekre, még egy gyújtás 12v-ot kellett adni a 2-es lábra a biztitábláról.
Ha mindent jól csináltunk MES-ben aktiválni kell a Proxy alignment alatt a Cruise Control Light-ot, Enable-ra kell tenni. Ezután egy proxy rendezés és mennie kell.
Történt egyszer, hogy megbeszéltük Manky cartársal, hogy ha letöltöm neki a motorvezérlőm tartalmát, akkor ő megírja nekem és visszaküldi. Vettem az ebay-en egy MPPS kábelt és a hozzá tartozó programmal, közel 1 óra alatt le is jött a gyári program. Manky másnap küldte a módosított progit. DPF és kuplung kímélőnek kellett lennie, így a nyomaték csúcs 2500 közelébe került ~380 Nm kalkulálva. A csúcslóerőt is kitolta és ~180 LE-ig kalkulálva. Így 4000-nél is húz a gép és nem fogy el :)... A tesztek alatt negatívumot nem tapasztaltam, csak hogy megy mint az állat :D
Mivel régóta szerettem volna automatikusan sötétedő belső tükröt a kocsiba de gyárilag nem volt benne, vettem egyet bontottan ami tudja ezt az opciót. Sajnos gyárilag a kábelezés hiányzik a kocsiból ezért ezt is ki kellett építenem a biztotáblától kellett gyújtás 12 V-t hoznom. 3 vezeték megy a tükörbe erre elég nehezen de rájöttem melyik melyik. A Fekete a ground, a sötétzöld a 12V és a sárgára ha tolatólámpa vagy belső világítás jelét kötjük akkor kikapcsolja az auto sötétedő funkciót. Mivel a szélvédőn a felfogatás nem egyezik meg az enyémmel, kívülre borítót kellett gyártanom és belül is akad egy kis rés bár nem látványos.
Mivel tele lett a tököm, hogy az útviszonyok miatt teljesen sáros a kocsi oldala azt gondoltam felpróbálok egy sárfogó gumit előre. A gyári több mint 20000 Ft lett volna de sikerült egy egész pofás utángyártottat találnom 2000 Ft-ért majd meglátjuk mennyit takar ki :D
Elkezdett csúszni a kuplungom először 6-ban azután 5-ben és 4-ben is. Nem volt más megoldás, teljes kuplungfelújítás! Nem maradhatott a lendkerék sem bár még jó volt, nem volt kedvem 1 év múlva újra szétszedni. Tehát kuplung szerkezet, tárcsa, kinyomó és kettőstömegű csere. Ha már szét lett bontva teljes első fék csere is.
Km óra állás: 217000 Km
Ma kapott egy pár Carexpert lapátot, mert a régi csak pattogott meg csíkozott :D Ez olyan mint az álom remélem sokáig jó lesz.
A képen a piros adaptert le kellett pattintani a lapátról és a zölddel jelöltet felpattintani ügyelve arra, hogy a nagyobb átmérőjű furathoz kerüljön a műanyagon levő lyuk.
1
433