RedOne - főkép

Feltűnt valamikor nyár végén, hogy a tágulási repedt, fogy a hűtőfolyadék. Cseréltem,
valamikor le is írtam.
Valamikor novemberben viszont egy lambda szonda cserénél feltűnt, hogy hűtővizes
az első spoiler alja. A hűtő alsó fele totálisan szétrohadt.
Vettem egy utángyártottat, fogalmam sincs milyet, méretre mentem, hogy az stimmeljen.
1 délután szenvedés árán ki tudtuk cserélni úgy, hogy nem kellett levennem sem a zárhidat, sem pedig a lökhárítót vagy a lámpákat. Azóta tökéletes a hűtőrendszerem.
Tanács: ha valaki cserél hűtőt, készüljön fel, hogy az alsó hűtőcsatlakozó könyökben
nagy eséllyel kell "O" gyűrűt cserélni, mivel kiül és ha még egyszer összerakja vele az ember, akkor folyik. Nem csöpög, folyik...

 

Megvettem hozzá a két felső lengőkart. FASTORIGINAL-t választottam, a fórumon írták, hogy nem rossz, ráadásul olcsó. Ma beépítésre került. Ezzel a két kutyacsont és a két felső lengőkar cserélve is van, a kopogások 90% eltűnt. A jobb oldalt még valami mélyen döng, de szerintem az az alsó lengőkar első szilentje lesz, de még elmegy. Muszáj neki.
Mindent összevetve most nagyon szuper az autó. A vezérmű probléma is eltűnt hála Isten. A csatlakozónál volt kontakt hiba. Széthúztam, összedugtam, azóta nem világít a húsdaráló se.
Viszont a stabilizátor rúd szilentek nem kivehetők, ez meglepett. Úgyhogy azokat potyára vettem meg, no sebaj... szerencsére azok még jók, csak "ha már" akkor cseréljük azt is alapon ment volna a csere.

 

Tegnap kicseréltem a tágulásit is. Mostmár tökéles a hűtéskör. A hőfok stabilan 88 fok,
hamar bemelegszik, tartja a nyomást. A unix-nál lett beszerezve az utángyártott tágulási, amire azt kell mondjam, jobb minőségű mint a gyári volt. Tökéletesen passzolt a helyére.

 

Ma szakítottunk időt a termosztát cserére. Ez az 1.8-as blokk teljesen könnyen szerelhető. A termosztát kiszedése nem volt nagy munka, pár bilincs és pár csavar...
Ami rögtön szembetűnt, hogy amit kiszedtünk, az egy Calorstat 88-as termosztát egység, pont olyan, mint amit vettem hozzá. Ránézésre 2-3 éve lehetett benne maximum. Ez nem túl bíztató, viszont ez a legolcsóbb termosztát az autóhoz, így elsőre persze hogy ezzel próbálkozik az ember. Mindegy, beraktuk az ugyan olyan (csak új) Calorstat 88-ast, és láss csodát, tökéletesen 88 fokon tartja a motort.
Természetesen OBD-vel olvastam ki az értéket, ebből rájöttem arra is, hogy amikor a műszerfal műszer 90-fokot mutat, akkor az valójában 95 körül van.
A régire öntöttem forró vizet, elég satnya mozgása van, egyértelműen rossz volt.
A tágulásim tovább repedt, mostmár folyamatosan "szelel" kifele. Egyre sürgetőbb cserélnem...

 

Végre megjött Amerikából a 4db. IK20#4 iridium gyertya. Az első motorom szervízkönyvében találkoztam először Denso-val, akkor itthon még ennyire sem volt népszerű, az itthoni forgalmazónál az NGK-hoz képest gombokért lehetett kapni, hát belevágtam és vettem egy garnitúrát. Azóta csak DENSO-t veszek. Az első normál szett gyertya után IRIDIUM került a motoromba, fél litert csökkentett a fogyasztáson, a motorindítás azonnalivá vált, az alapjáratom pedig egyenletesebb lett.
Ezért hát megnéztem a DENSO oldalán, hogy mit ajánl a 156-hoz, és megrendeltem.

A gyertya csere okán a két törött gyertyapipát is kicseréltem. Sajnos időm most nem volt elmenni egy próbakörre, de indítás után a motor gyönyörűen jár, megszűnt a rángatás, amit sejtettünk, hogy a pipák okoznak.
Sajnos a segéd gyertyák pipáinak a csatlakozói is erősen korrodáltak, így most az került fel a listára, viszont azok legalább nem töröttek...

 

A mai nap szétszedtük a középkonzolt, hogy pótoljuk a maradék kiégett műszerfal izzót.
Szétszedtünk már pár műszerfalat, komolyan élmény volt szerelni, minden csavaros,
semmi pattintgatás, szépen szerelhető. A három tekerős állító gomb megvilágítása sajnos a forrasztós aljzatú izzóval van szerelve, így annak páka nélkül kár nekiállni, mert csak azzal lehet cserélni.
A tartalék lámpa izzója is kiégett, most csere után megfigyeltem, hogy a gyújtás utáni lámpateszt azt is teszteli szépen, tehát már abból tudnom kellett volna, hogy valóban kiégett az izzó, nem a szintjelzéssel van a gond. Most újra funkcionál.

A termosztátom rossz, ezt már írtam. Viszont a tágulásiból is fogy a víz egy bizonyos szintig. Ráadásul ahányszor felnyitom a motorház fedelet, mindig ugyan ott van 1db. csepp víz a tágulási tartályon. Most az utolsó utántöltés után, mikor ellenőriztem a szintet jobban szemügyre vettem a tágulásit ott, ahol mindig van egy csepp.
Sajnos hajszálrepedésekkel van teli a tartály, így ez is megy fel az SOS alkatrész listára. A termosztát rossz, így ha lassú a tempó felszalad a vízhő, ami miatt a nyomás is felépül(ne), de mivel a termosztát nem jó, mert beállt valahol félig nyitott állapotban, ezért nehezebben is hül le. Ha a termosztát rendesen nyitna, valószínűleg a nyomás sem szaladna fel ennyire... de ettől még a tágulási repedt... ez sehogy sem jó.

 

Már az autó megvételekor éreztük, hogy rángat. A Check-Engine (húsdaráló) égett a műszerfalon, néhány visszajelző ki volt égve és jobb elöl a futómű is kopogott picit.

A computert még ott a kereskedőnél kiolvastam, vezérmű tengely szenzor hiba, ami a leírás szerint akkor bukkan fel, ha 2 másodpecen keresztül nem kap jelet a szenzortól, de erről bővebben később.

Az egész vásárlás legnagyobb poénja talán a vezetőülés volt. Mikor hazafele feljebb szerettem volna állítani az ülést, kiderült, hogy a jobb oldali mechanika törött... na ilyet még nem láttam egy autón se. Vagy bálnák párzottak az ülésen, vagy jól ítéltem meg a javításkor, hogy a 3-as lemezt nem ponthegeszteni kellene a rudazatra... :)) Vicces...

Az első ugyebár az, hogy lecseréljük az olajat, olajszűrőt, légszűrőt, pollenszűrőt (ez nem is volt benne), fékolajat, átnézzük a fékeket és természetesen nem szabad elhagyni a vezérműszíj szett cserét sem.
Olaj 2011-ben volt a matrica szerint cserélve, állaga is ezt támasztotta alá, viszont abszolút a felső nívón állt, így vagy figyeltek rá és töltögették szorgalmasan, vagy nem eszi még az olajat. Mindkét eset jobb, mint mikor nincs benne... azt nincs mivel magyarázni. Nekem nem volt tapasztalatom a Selenia-val, így vettem bele olyan olajat, ami már az előző autóimon bevált (Eneos 10W40).
A vezérműszíj szett ROUVILLE-re lett cserélve, ez szintén bevált már korábban, ebben megbízok.

A vezérmű tengely szenzor hiba javításának ügyében először is kitakarítottuk a vezérlés módosító rendszer Solenoid-ját (mágnesszelep), ami erősen olajsáros volt. Ezt igen egyszerűen 2db. csavar kitekerésével ki lehet szedni, majd benzinbe lógatva 12V-ra meghúz és feszmentes környezetben ereszt. Ezt kapcsolgatva a tengely melletti kis furaton -amin úgy hiszem olajjal keni magát- szépen átmosta saját magát benzinnel.
Sok dzsuva jött ki belőle, utána látványosan könnyebben kapcsolt.
Ezután még párszor felugrott a hiba, amit szorgalmasan törölgettem, zavar a sárga fény :).
A probléma nem hagyott nyugodni, a ludas már csak a vezérlés módosító mechanika,
vagy ténylegesen a szenzor lehet. A szenzor kábelén feltűnt, hogy az egyik rögzítő bolha ki van ugorva és a kábel szabadon leng. Ez bár nem tűnik nagy problémának,
de munkámból kifolyólag tudom, hogy ha egy kábel mozogni tud, az számára a legveszélyesebb. Láttam már sor erű szuperflexibilis robotkábelt fél év alatt megszakadni (nem eltörni). Szóval szépen rögzítettem, azóta nincs hiba. Ha ez így marad huzamosabb ideig, akkor szedhetem szét, mert sajnos valahol tényleg kontaktos a kábel. De legalább nem a szenzor...

Ha már a motortérben turkálunk Édesapámmal, akkor már a gyertyákat is átnézzük.
Én ilyet még életemben nem láttam, de komolyan. Platina-iridium gyertyákat ennyire gatya állapotban... soha nem gondoltam volna. A gyertyapipából kettő törött, a gyertyák mindegyike kvázi kuka. Nincs mit tenni, a listára felkerült 8db. gyertya is.
A kisebbek még istenesek, de a dupla elektródás nagyok, hát... no mindegy.
Ilyenkor a jól bevált trükköket alkalmazuk, alaposan megtisztítottam őket benzinben,
a pipa csatlakozót polír papírral fémtisztára megpucoltam, az elektródákat alaposan ledrótkeféztem. Ezután a hézagot beállítottuk azokon, amelyeken már nagyon el voltak égve az elektródák. Láss csodát, motor egyenletesen jár, rángatás huszadjára csökkent, de sajnos a gyertyák ettől még sokat futottak, a pipák meg töröttek.
Sebaj, következő alkatrészcsomagban jönnek ezek is. Elvégre nem megy minden egyszerre.

A diagnosztikával szépen végignézegettem a szenzorokat is. Sajnos az egyik Lambda szondám halott, így ez is felkerült a szükséges alkatrészek listájára, viszont a légtömegmérő szépen funkcionál és a hőmérőkkel sincs baj.
Apropó hőmérő... a termosztátom is kuka. A hőgörbéből gyönyörűen látszik, hogy
valamilyen állásban nyitva van a termosztát, de nem szabályoz. Ugrál a hő +-10 fokot.
Ha ráindítok egy fűtést, leesik a hő. Drasztikusan.

A riasztó is néha pityorog valami hibakódot, fogalmam sincs mit, a legnagyobb baj,
hogy még nem tudtam beazonosítani a típusát. Addig meg akármit is jelenthet...

A két fényszóró mattsága miatt télen kénytelen leszek azokat is lecserélni, szerencsére
az állítómotorok működnek, így ezt utángyártottból viszonylag olcsón meg lehet oldani.