Tagok >> boxerhang >> 155 1.8 TS 16V >> Blog
- Típus:155 1.8 TS 16V
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1997
- Színe: bianco argento
Megizzadtam...
Mi is a kanyarstabilizátor, miért van rá szükség? A kanyarstabilizátor tulajdonképp egy rugalmas rúd, ami összeköti a jobb és bal lengőkart. Feladata, hogy a két lengőkar egymáshoz képest viszonyított elmozdulását, és a kaszni billenését csökkentse. Az autó középvonalátol egyenlő távolságra a bölcsőn le van fogva egy-egy szilenttel, ezek között a rúd egyenes, ám a kerekek felé haladva elgörbül, majd az egyenes részhez képest előrébb rákapcsolódik az összekötő, ami a közel vízszintes rudat derékszögben a lengőkarhoz kapcsolja, ez is szilentekkel, gumipogácsákkal van megtámogatva.
Hogyan működik pontosan? Amikor kanyarban haladunk az autó kasznija megdől a különböző körmozgás miatt ébredő erők hatására. Ilyenkor az autó tömegközéppontja a kanyar külső íve felé vándorol, ami kedvezőtlen a kanyarstabilitás szempontjából, illetve az ívbelső kerék el is emelkedhet. A stabilizátor keresztrúdja összeköti a kasznit, és a lengőkarokat úgy, hogy amikor a bódé megbillen, és a két kerék nagyon eltérő elmozdulásokat végez a stabrúd terhelődik és rugalmas mivoltából ellenerőt fejt ki a felfüggesztési pontokon és a langőkarokon, így "stabilizálva" az autó haladását a kanyarban.
Az összekötők cseréje:
Műhely, akna vagy csápos emelő híján sokat szoptam, mire rájöttem a legegyszerűbb megoldásra. A fő probléma az, hogy az összekötő menetes szára túl hosszú, és nem lehet ráhúzni a felső szemet a stabrúdra, mert az egész cucc befeszül. Több megoldás van, ebből az utolsót hajtottam végre, a többiről nem tudom, hogy mennyire szívás. Tehát: vagy a stabrudat, vagy a lengőkart kell annyira elmozdítanu, hogy össze tudjuk tenni a szerkezetet.
- Egyik lehetőség: a lengőkar és a csonkállvány kapcsolatát szüntessük meg, így lebillen a kar, és minden oké. Itt a csonkállványnál valszeg szétösszevissza berohadt csavarral találjuk szembe magunkat, és az egész eléggé össze lehet gyógyulva.
- Következő lehetőség: a stabrúd összes felfogatását oldjuk, és így könnyen mozgatva szépen ráhúzzuk az összekötő felső szemét, majd alul bedugjuk a lengőkarba. Ez azoknak tök jó, akiknek van aknájuk, és elég helyük. Ja, és itt egyszerre ajánlott cserélni mindkét oldali összekötőt.
- Amit szerintem a legegyszerűbb, az a következő: fent lazítsuk meg a gólyaláb 3 csavarját, és engedjük le fél centit. Szedjük le a kormányösszekötő anyáját, és szedjük ki a csonkállványból a csapot. Ehhez kell majd egy kis kalapácsos rábeszélés. Ekkor a lengőkar is leereszkedett, és az összekötő se lesz a stabilizátor útjában, így szépen rátesszük a felső szemet a rudra, majd megemelve azt (itt kell egy kis powererő) betehetjük a menetes szárat a lengőkarba.
Eresszük le az autót, én a felső, és az alsó anyát is így húztam meg.
Ez valószínűleg nem az összes lehetőség, nekem ennyi jutott eszembe szerelés közben. Szerintem ma délután 3 és 6 között az Alfa Romeo 155 típus tervezőgárdájának tagjainak anyukái igen csak csuklottak. Persze, ha lett volna rendes műhelyem, nem lett volna annyira szívás.