Tagok >> Tocke >> 159 Berlina 1,9 JtdM 8V >> Blog
- Típus:159 Berlina 1,9 JtdM 8V
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2007
- Színe:titanium szürke
A viszonylag gyenge tompított miatt (H7) az emelt fényű izzókat veszem az autóba. Ezek viszont nagyon hamar, kb 7-8 hónap alatt kiégnek. Ezalatt az élettartalmuk 80%-ban feleslegesen világítottak, ugye a kötelező tompított nappal is. Elhatároztam, hogy menetfényt szerelek az autóra. Nem volt egyszerű a dolog, mert a csík-egyenes menetfény sztem nem passzol a 8 körlámpához. Sok matekozás után a ködlámpát kiszereltem, az üvegbúrának van egy válla, melynek az átmérőjére rendeltem két led gyűrűt. Sima FBS-sel felragasztottam az üvegre, ránézésre abszolut gyári. Természetesen a műszakin is ok volt. A ködlámpa takaró burkolatát a megnövekedett átmérő miatt át kellet alakítanom. A vaterán vettem egy menetfény vezérlőt, rögzítettem az akkumulátor mellett és bekötöttem. A menetfény gyújtásra és helyzetjelzőre világít, tompítottra kikapcsol.
Történt, hogy Tescoból hazafelé megörvendeztetett a vas egy szép akkumulátor piktogrammal, hogy kevés az akkufesz. Na hát ez annyira így volt, hogy mikor befordultam az utcánkba, már a rádió is kikapcsolt! Hatalmas szerencsével gurultam be a garázsba, akkufesz 11V! Töltő fel, reggelig. Reggel mérem 12,8V, király. Mondom megmérem a töltést is, elindítom, mérem, hát basszus 11V! Vezetékek jók, úgyhogy a generátor kampec.Találtam egy jó generátor-önindító szakit márkón, telefon, mondta vigyem át felújítják. Ok, youtubon találtam videót a kiszerelésről. Le kellett venni a gázolajszűrőt tartóstól, meg a motor jobb oldala mellett lévő levegő-rezonátor? dobokat. Le kellett oldani a jobb motorfelfüggesztést, előtte persze alul meg kellett támasztani a deknit emelővel. Az emelővel lehet egy picit emelni a motoron, így könnyebben hozzáférünk a hosszbordás szíjhoz és a csavarokhoz. A generátor és a motor felfüggesztés is torx fejű csavarokkal van felfogatva. A villamos kábelek kikötése után a generátor a gázolajszűrő helyén kiemelhető. Mint kiderült, teljesen leégett, így elhoztam egy kompletten felújítottat 42 e-ért. Visszaszerelés ment könnyen, csak a szíjfeszítőnél kellett kicsit kínlódni. Természetesen azóta tökéletes, a töltés alapjáraton 14,2V. Mivel lebontottam a gázolajszűrőt, adta magát,hogy azt is kicserélem, 13e-Ft.
Már régóta kijelezte a vas a hibakódot, hogy az izzítógyertyák nem elérhetőek. Multiméterrel kimértem, a második hengerhez tartozó volt kuka. Gondoltam, még a hidegek előtt illene kicserélnem, de akkor már mind a négyet. Forgalmi alapján lett rendelve 4 Champion gyertya, 3500 volt db-ja. A helyi Leier szervízben szerettem volna megcsináltatni, de mivel a hibakód olvasásán kívül azt sem tudták megmondani, hogy egyáltalán a gyertya rossz-e (amit én otthon 10 perc alatt megnéztem), meggondoltam, hogy rájuk bízzam a gyertyacserét. Végül is másodmagammal otthon álltam neki.
Előtte nap délután befújtam a gyertyák tövét csavarlazítóval (miután hosszas keresgélést követően egyáltalán megtaláltam őket:-). Másnap, miután kellően felmelegítettem a motort, leszereltem az egr-t, két okból is jó ez. Ki tudom tisztítani és könnyebb a 3-4 hengerhez hozzáférni. Pici krova + hosszabbító + csuklós fej + hosszú 10-es dugókulcs segítségével és egy ima mormolásával megpróbáltam meglazítani. Picit nagyobb erő kellett hozzá, mint egy átlagosan meghúzott 10-es csavar oldásához, de szépen megindultak! Fél fordulat ki, negyed vissza és simán kijöttek. Levegővel kifújtam a fészkeket, majd mehetett vissza az új, DE NEM! A kapott gyertyák jóval rövidebbek voltak a kiszerelteknél:( Vissza a boltba, ott megint nézik forgalmi szerint, ezt ajánlja a gép! De ez nem ér be az égéstérbe! gyorsan pár telefon, kiderült ebbe a motorba (939A7000) nem 102 mm-es kell, hanem 109. Ok, 2 nap múlva megjöttek, ezek most BOSCH gyertyák, így 4100 volt db-ja. A visszaszerelésnél kaptak egy pici rézpasztát, majd nőgyógyászokat meghazudtoló mutatványokkal sikerült visszatenni. Itt figyelni kell még arra, hogy ha sikerült a gyertyát beleillesztened a fészekbe, az gyakorlatilag egyből elfoglalja a helyét, könnyen bele lehet kapatni a menetbe. Ne tévesszen meg, hogy ha szemből ránézel, akkor egy picit jobbra dőlnek. A meghúzásnem kell túlzásba vinni, érezni, mikor jó. Remélem segítettem, ha ilyen munkában gondolkodtok:-)