A tél beállta előtt szerettem volna egy komplett alvázvédelemmel ellátni az autót. Maga a karosszéria egyáltalán nem volt veszélyes állapotban, viszont a futómű-bölcső azért elég lehangolóan nézett ki, mint sztem mindegyik 159-esen. Egy helyi szaki készítette el az autót. Elvégzett meló: alváz+futómű letisztítva, doblemezek kiszerelve, rozsdaátalakítóval kezelve ahol kell, száradás után alapozva, majd kapott bitumenes alvázvédőt simát, nem rücsit. Ezen kívül a küszöbök és minden egyéb nyúlvány viaszos üregvédővel kifújva.
Az utolsó olajcsere óta 12e km ment bele, így kihasználva, hogy amúgy is csápon van megtörtént az olaj+szűrő csere is. Mint mindig, most is Fuchs Titan Gt1 Pro Flex olajat kapott, ez nekem eddig bevált.
Egy évre rá, hogy megforrasztottam a megfáradt vezetékeket, újra eltűntek a belső menetfények. Mivel a kábelkorbács kb 40e Ft, úgy gondoltam, a kritikus részt kivágom és helyettesítem új vezetékekkel.
Vastagságra szükség volt 1,5 1.0 0,75 és 0.5-ös vezetékekre. A kalaptartó alatt levő csatlakozó után kb 20 cm-rel és a csomagtérajtón lévő elágazás előtt 10 cm-rel vágtam ki a cserélendő darabot. A csatlakozásokat hengeres, szigetelt, roppantható csatlakozókkal oldottam meg. Figyelni kell arra, hogy az átvezető gumicsőbe 8 vezeték fut be, de 11 jön ki, van alatta egy zsugorcsövezett toldás. Én egyszerre vágtam el a kábelt, de ha újra kezdeném, egyesével cserélném őket, hogy minden biztosan a helyére kerüljön. A lényeg, hogy jó lett, remélem örökre.
A bőrkormányt az előző hölgy tulaj nagyon elkoptatta a gyűrűivel, ahogy a váltógombot is.
Kormány újrabőrözésre 20e körül mondtak árat. Tatán találtam leakciózva eredeti új Ricambi kormányt 28e ft-ért. Megvettem, perforált bőr, gyönyörű, most van először autón. A kialakítása selespeed-es, tehát hátul ott a két váltófül helye, de ebből semmi nem látszik. A kormány ezüst burkolatát részben lefóliáztattam szálcsiszolt feketére, nekem így bejön. A váltógombot a Royaltuning-tól rendeltem mindössze 3490Ft-ért. Perforált bőr+váltókupak. Tatán csak az utóbbi kerül 5e-be. A kopott indítógombra pedig került egy vörös alumínium gomb az Ali-ról.
Megtréfált engem is az ablakemelő. Vezetősínre kapaszkodó 2 fül letörött, ablak lecsúszott.
Komplett szett 15e, csak a műanyag betét 5eFt. Rémlett régről, hogy olvastam valakinek a blogjai között egy nekem tetsző, kreatív megoldást. Pityukomáé volt az. A lényege, hogy a műanyag fülecskéket egy "z" profilra meghajtott alu lemezzel helyettesítjük. Örök. Szerencsére a bovdeneket ki tudtam egyengetni, az összerakással kínlódtam kicsit, de azért sikerült. Aki ilyennel szenved, ajánlom olvassa el Pityu blogját, képek is vannak.
Fóliáztatva lett a két hátsó ablak és a hátsó szélvédő, valamint az elsó szélvédő felső részére is került egy sötétebb csík. A fólia Skyfol, 35%-os. Eredetileg az első ablakokra is szerettem volna tetetni 50-est, de a fóliázó srác lebeszélt róla, hogy elég rizikós a történet. Azon túl, hogy levetetik, még új műszakira is kötelezik az autót. Persze rendőr függő, de ennyi kockázatot nekem nem ér meg.
Az autón lévő 215/60R16-os Good Year Excellence gumik igaz még 3,5 mm profillal voltak, de már 8 évesek és kezdtek a felületéből kisebb darabok kitöredezni. Látóterembe került egy garnitúra 4 éves 225/55R16 Dunlop Sport 01, 6-7 mm-es mintával. Lecsaptam rá, feltetettem, viszont a bal eleje elég hangosan 'tapsikolt". Nem volt szálszakadt, sem elfékezett, hanem valamiért a keresztbordák magasságában eltérések voltak. Tehát a gumi kuka. Szerencsére találtam ugyan ilyen abroncsot, 2016-os 7mm-est, 2 db-ot meg kellett vennem, 1 nem volt eladó. Ki lett cserélve párban. Ezek nagyon jó gumik, csendesek meg tapadnak mint állat.
Az alufelnik elég karcos állapotban voltak, az egyiket ráadásul egy biciklis pedálja elég mélyen végigkarcolta. Kívül-belül finoman meghomokoltam, csak annyira, hogy érdes legyen a felülete, majd elvittem a fényező sráchoz. Színt is vittem hozzá, világos ezüstöt, nekem ebben tetszik. Nagyon szépen lefújta és lakkozta. Szebb, fényesebb lett mint a gyári volt.
A gyári fej kicserélése Alpine-ra már nagy minőségi fejlődést hozott hangzás terén. Azonban az első ajtókban lévő hangszórókat is ki szerettem volna cserélni jobbakra. A választásom a Hertz ESK 165 komponens szettre esett, abból is a laposabb kivitelre (biztosan beférjen). Kellet még 2 hangszóró kiemelő keret is. A hangváltó elhelyezése okozott némi fejtörést, végül belül az ajtókárpitra, az ajtóbehúzó és a hangszóró közé került felcsavarozásra. A magas hangszórókat nem akartam átfűzni az ajtón, mivel a gyári a műszerfalban van, hanem a tükörháromszögben helyeztem el őket. Az eredmény elsőre picit csalódás volt, nem adott annyi dinamikát, mint reméltem, de két hét alatt bejáratódott. Most már ég és föld a különbség. A basszus most sem tépi le a fejem (nem is kell), de nagyon szépen, tisztán szól az egész és bírja a nagy hangerőt is.
Folyamatosan erősödött a kopogás a jobb eleje felől, és egy kis idő után már elkezdett nyikorogni is. Nem csináltam meg azonnal, a nyikorgásra javasolták, fújjam be a szilenteknél wd40-nel. Befújtam. Nem jobb lett, hanem olyan éktelen nyikorgás lett az eredménye, hogy rögtön megrendeltem az új felső lengőkart. Gondolom az olaj még jobban bevitte a mocskot a szilentbe. A kicserélés nem nagy munka, kell hozzá egy spéci csillag kulcs, crovával nem férni hozzá. Meg egy rugó összehúzató és én még az alsó lengőkarral is játszottam egy olajemelő segítségével. A vásárolt lengőkar TRW.
Engem is elért az EGR miatti rángatózás. 1500-as fordulaton részterhelés mellett úgy rángatott a gép mint egy bakkecske. Először persze próbáltam humánusan hozzáállni a dolgokhoz, MAP-EGR tisztítás, de semmi eredmény. Az EGR olyan tiszta volt, hogy csak csodálkoztam. Két megoldás maradt, új egér vagy új fal. Sok hezitálás után végül meggyőztem magam, hogy falazni fogok. Pontos műszaki rajz alapján 1,5mm-es saválló anyagból ki lett üttetve CNC-n a lemez, majd kb 10 perces szereléssel be került a helyére. Hibajelenség azonnal megszűnt. Manky-val felvettem a kapcsolatot a szoftveres kiírás miatt és még érdeklődtem felőle egy kis optimalizálás után, mivel az autóm butított belga 115 LE csak. Megbeszéltük, hogy leutazok hozzá és megcsinálja. Hát én azért ennyire nem gondoltam, hogy fel lehet piszkálni. Megnézte az élőadatokat, teljesen jók az injektorok meg minden, ebből ki lehet (kell) hozni minden túlzás nélkül 150 LE-t és 350 Nm-t. Picit elbizonytalanodtam, hogy jó lesz-e ez nekem ill az autónak, de meggyőzött és nem bántam meg. Egy teljesen más autót kaptam vissza. Sokkal jobban, magabiztosabban vezethető, ugrik egyből. Fogyasztásom azóta város:7,4 országút:5,2-5,4. Regenerálási időszak 7-800 km 60% várossal.