Nagyon sokat hallottam az utóbbi időben arról, hogy milyen hasznos dolog a szívósort levenni, és kitakarítani. Sokan mondták, hogy sokkal dinamikusabbnak, és füstmentesnek érzik, látják ezután az autót. Na hát akkor legyen...
Hát a képek magukért beszélnek... van ott kox rendesen..
Bár én semmilyen fajta változást nem éreztem, füst terén talán tisztább az autó, de a tudat, hogy tiszta a szívósor, megnyugtat. :D
Úgygondoltam, ha már ennyi minden belekerűlt az autóba, és hamarosan Chippeshez látogatunk, akkor hogy minden lehetséges problémaforrást kizárjunk, legalábbis igyekezzünk, kicseréltük a vezérlést, görgőket, vizpumpát.. útközben azért egy két olajcső is cserére szorult, hát ezt is megtettük.
Km: 226020
Mivel az autót céges autó mellett használom, ezért csak hosszabb távokat szoktam vele a leginkább megtenni, és elég sokat autópályán.
Meglepő számomra, hogy bár egy TI modellről van szó, és a piros cérnás, combtámaszos sport ülésekig, a napfénytetőig, SZINTE minden extra benne van; tempomatt nem volt.
Megvásároltam bontottan egy teljes bajuszkapcsolót, burkolattal együtt, aztán nekiestem a történetnek...
Jelzem, hogy sokkal nagyobb szívásra számítottam, ameddig mindent lebontok a kormányoszlopról, ehez képest minden tök könnyen ment.
Egyetlen baj volt csak, hogy a bajuszkapcsoló, amit vettem, szerintem egy sedánról való, ugyanis az ablakmosókar nem volt a hátsó ablaktörlőre is kialakítva. (enyém SW)
Sebaj, mondom átrakom... Szerencsére észrevettem, hogy a tempomatt kart sokkal egyszerűbb leszedni, ezért csak azt raktam át az én bajuszkapcsoló konzolomra, és kész... Összeraktam, mindent ahogy volt, aztán irány az első próbakör.
Első indításnál, hiába nyomkodtam a tempomattkart az ON állásra, semmi nem jelent meg... aztán tettem két szomorú kört és hazajöttem... Kissebb merengés és találgatás után, mondom lekapom a sarut, 2-3 percre, aztán vissza és ha semmi akkor megyünk software-shez..
Saru vissza, gyújtás, motor beindít, kétségbe esett nyomogatások sorozata, és Puff BEVILLANT :D Próbakör... És Hibátlanúl működik.
Remélem tudtam segíteni, azok számára akik esetleg hasonló beépítésen gondolkoznak... és szólok, elég csak egy Tempomatt kar.. nem kell a teljes konzol.
Eljött az idő, és a pénz is összegyűlni látszott a kuplungprobléma orvoslásához.
Megmaradt előző Alfám téli kerekeit eladtam, az új Alfámhoz kapott télit szintén eladtam, régről megmaradt Remus sportkipufogó dobot eladtam, és a megtakarításomat is beledobtam a kuplungba, de a legalább megvan ez is. És akkor a története, hisz ez sem ment olyan simán mint azt gondolná az ember.
Nagyon hasznos információt kaptam az alfadepótól, miszerint a 159es Alfa 2.4es motorjába, ugyanaz a kuplung való mint a 156 2.4 be. Volt is nekik egy olyan szettjük ami nagyon jó állapotban volt, szerintük, és a mesterem szerint is, nem lehetett több 60ezer kmnél benne.
-Szerkezet, tárcsa, lendkerék (Valeo) 110000ft
-Kinyomócsapágy, természetesen újat kapott. 25000
Előálltunk az ötlettel, hogy ha már a kezünkben az árú, akkor irány Stefan Zorst műhely, és nyomjunk rá egy kevlárt. Így is lett:
-Kevlározás, szerkezet megerősítése, lendkerék felköszörűlése 45000
ÁÁÁÁh.. még nincs vége. Lekerült a váltó, motor fel, bölcső le. És a feketeleves... Bölcső szétrohadva.. Nyomás...
Unix, Bárdi, Alba, Zsu, és még vagy 100... Semmi
Márkaszerviz, Alfa Fiat Lancia, Olasz autós szerviz..... Semmi
Alfadepó, Olasz autó bontó, Alfa bontó Gyál (Átbasztak)....1.9 Bölcsője NEM JÓ a 2.4 Hez, csak befaragással, meg kókányolással, meg gyengítve a szerkezetet, rakható fel.
Jófogáson, egy több hónapja felrakott bontásra ítélt 2.4est találtam, kétségbeesésem közepette felhívtam, és láss csodát, megvolt.. szép, rozsdamentes állapotban. Elmentem, lekaptuk, hazahoztam, dörzsi, festés, alvázvédő, elvittem a mesterhez, felraktuk, és patika. 25.000 ft
Szerelés közben, kiszúrta a mester, szerelés közben, hogy az egyik Turbócső lyukas. Kapott egy alsó és felső turbócsövet. 23.000 ft
És persze eljött lassan az újabb Olajcsere periódus is.
Ugyanazt a kombinációt kapta meg, mint legutóbb:
-Motul 8100 x-clean
-Maradák Xado adalék, (nem raktam bele csak a felét előzőleg)
-Mann szűrők.
Összegezve az egész műveletet:
-Kuplung szett kevlározva, megerősítve (Valeo, Zorst tuning)
-Motortartóbölcső (bontott)
-Turbócsövek (bontott)
-Olajcsere
Km állás: 217914 (olajcserénél feljegyezve)
Úgy döntöttem, hogy megindulok Görögországnak nyaralni, zörgő lendkerékkel, aztán ha meg kell állni akkor megállunk.
Kicsit felelőtlen húzás volt a részemről, viszont miután a mesterrel konzultálva is a legolcsóbb megoldás is 400 ezer Mátyásba kerűlt volna, így aztán, inkább a betervezett nyaralás, hisz az asszony a legfontosabb, (legalábbis ezt kell mondani),(VICC)
Csak, hogy bátorítsanak az égiek, összefutottam egy alfás cartársal, aki azt mondta, hogy ő is járt ebben a cipőben, és ő úgy volt vele, hogy hadd szóljon az a lendkerék, ha szétesik akkor összeszedi... Aztán közel 30 ezer km-t rakott a kocsiba, ameddig rászánta magát a cserére. Hát akkor nyomás Görögország :D
Pénz szűkében az autó kapott gyorsan egy kis csomagot:
-2db Pirelli nyárigumit, mivel kicsit régiek és félrekopottak voltak már
-4db fékbetétet (Valeo)
A km állásom ekkor kb. 212000 volt.
Ja és gyorsan elszaladtam még egy fóliáshoz és az ablakokat lefóliáztattam. Kaptam műbizonylatot is a felrakásról.
Na és hát, hogy ne legyek kivétel a mai autós világ egyik jól megtapasztalt megbízható szerelő keresésben, az én autómból is kispórolt a szerelő valami alátéteket a lengéscsillapító cserénél, kb. 1 hónapra rá az új lengéscsillapító szétnyomta/lapította a torony szilenteket. A szerelő válasza az volt, hogy nem mondtam neki, hogy cseréljük ki azokat is. (Na szia)
Akkor, hogy ne legyen ennyi elég, előjött az a probléma amitől a vásárláskor sajnos tartottam, éspedig a Lendkerék.
Ezzel a problémával foglalkozva rátaláltam, Bognár Zoli mesterre :) aki volt szives segíteni a problémáimon. Azóta is csak a Zoli.
-Toronyszilent csere
-Egr szelep szakszerű offolása
-Féltengelyek felújítása
Mindezek azért kerültek orvoslásra, mivel a kuplungozás sokkal drágább volt, és gondoltam azt majd egy kis gyűjtögetés után orvosoljuk.
Na és akkor az első olyan szerviz ami a futóművet érintette.
Majálisi előkészületek alkalmával megpakoltuk az autót mindenféle dobozos és üveges földi jóval, és persze sok zöldséggel, aztán irány a szabad ég alja. minden kis domb, gödör, hullám ami az úttesten volt, rásegített az autó kerékig való megsüllyedéséhez.
Kisebb állapotfelmérés után észrevettem, hogy rugótányérok szépen kivannak rohadva. Első szabad időponton, el is ment az autó szervizbe, ahol kapott két db lengéscsillapítót, és rugókat:
- 2 db lengéscsillapító (Sachs)
- 2 db rugó
Sok vélemény, és fórum böngészgetés után, rászántam magam a Motulnak az olajára, valamint egy jó barátom rábeszélt a sport adalék használatára.
Így Április első legderűsebb hétvégéjén neki is estem az olajcserének. (207947km)
-Motul x-clean 5w40
-XADO Atomic Metal Conditioner
-Szűrők (Mann)
2018. Februárjában találtam rá Kymi-re. Rögtön megtetszett, elmentem kipróbáltam, majd másnap el is hoztam. Tudom, hogy hihetetlennek hangzik, de tényleg egy idősödő (55+) házaspártól vásároltam, 201000 km-el. Az autó a Budaörsi olasz autós szervizben volt szervizelve az elmúlt 5 évben, (pár számla még megvan). Eredetvizsgán kiderült hogy az elmúlt 5 évben, amióta a házaspár tulajdonában volt, 34.000 kmt futott, mondjuk hogy vásárlós kocsi volt :)
Vásárláskor rögtön, kapott egy kis csomagot, persze csak a legfontosabbakat hírtelen:
-Olajcsere, és a vele járó szűrők cseréje (Selenia, mann-filter)
-Vezérlés, és a hozzátartozó görgők és vízpumpa csere (Contitech)
-Termosztát.(SKF)