Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> 146 1.9 JTD >> Blog
- Típus:146 1.9 JTD
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2000
- Színe:Grigio Chiaro Met. 612/A
Hamarosan cseréljük az alábbi alkatrészeket:
1. Jobb hátsó lengőkar csapágy. Előzőleg SKF lett beépítve, az 120e km-t bírt ki. - Ezt kicseréltük, nagyon szét vol szegény (lásd kép). Még egy Debrecen-Bécs-Debrecen távot kibírt fél lábon..
2. Bal első külső féltengely csukló. 110e km-rel ezelőtt belső csuklók kopása miatt komplett cseréltem a féltengelyeket mindkét oldalt. Ennyit bírt a jobbos külső csukló. Ezt keveslem, bár a chiptuning biztosan nem hosszabbít az életén.
- Ez fura. Van hogy kopog, van hogy nem. Akkor sem, ha dulván kanyarodok. Egyelőre ment a polcra az alkatrész.
3. Hátsó motortartó. Ezt hobbi szerűen csereberélgetem. Elöl a bontott m-jet tartók váltak be, lényegeset halkult a z autó. Próbáltam hátsóból is gyári bontottat szerezni, de nem nagyon sikerült. Úgyhogy vettem szalonból.
- eljátszottunk vele, a gyárival sajna rosszabb lett. Most a 3-ból a legjobb van benne, véglegesen
Volt egy bécsi utam, hónapok óta az első hosszabb túra. Ősz óta nem igazítottam a programon, jónak tűnik hidegben, melegben. És most valahogy a fogyasztás is kezd jónak tűnni.
Érződött, hogy hónapok óta csak városban csoszogunk, kb Gödöllőig elértünk mire megérkezett a teljes ménes. Pályán nagyon érződik ha sokat városoztam az autóval. Összességében viszont tökéletesen teljesített, ahogy szokott. Hiba és probléma mentesen, olajfogyasztás nélkül, és elég gyorsan :-)
Újra és újra rácsodálkozok, hogy mennyire nem befolyásolja a menetidejét, hogy kint mi van.
Egy bejegyzést érdemel, több szempontból.
Mitől indul jól egy dízel hidegben?
1. jó porlasztók
2. feltöltött akksi!!
3. jó program
Ez csak pontokba szedve a tanulság.
Tavaly felújítattam a porlasztóimat, ősszel nagyjából véglegesítettem a programot az autón. Az első fagyokkor már érződött, hogy kicsit más mint eddig. Ugyanúgy zörren egy picit, de a halovány önindító fordulat ellenére is határozottan beindul és aztán normális hangon jár, nem huhog úgy.
Aztán a tél elején beruháztam egy Ctek töltőre. Néha rajta hagyom egy-egy éjszakára. Hogy mennyit számit? El se hittem.
Pont szilveszterkor, csak úgy kiszaladtam, hogy kiálljak az autóval, útban lett volna a többieknek másnap délelőtt. Kétszer izzítottam, persze, mert éreztem, hogy nem kicsit van hideg. Az autó meg csak úgy beindult. Még zörrenés se volt. Teker-teker-teker-traktraktrak. Pont annyi idő volt, míg felfogtam, hogy brutál hideg lehet, mert a kuplung és a váltó alig mozdultak. Ekkor volt -13. Hibátlanul indul a gép.
Ehhez mindhárom feltétel kellett. Emlékszem pár éve, amikor a porlasztó kezdett hangosodni, többször volt 3 hengeres indulás már -8 fok körül is. A régi egyen chippel eleve rossz mennyiségeket kapott, ezért rondán csörrent már 0 fokban, és sokat is tekert. Már ahhoz képest,, hogy most lényegében ugyanúgy indul, mint nyáron.
Az erősebb programhoz a gázpedált is érzékenyebbre vettem, mert így sokkal direktebb a reakció és az élmény is. Egy gond lett, túl fent van a gázpedál kényelmes, országúti autózáskor, ahol a rugó még nem tart ellen rendesen a lábamnak, fárasztó.
Első megoldásként próbáltam a gázpedált "beljebb" programozni, valamennyire működik is a dolog, de elvész a bowden feeling. Sehogy nem találtam programmal a megoldást, így visszaírtam, első szempont, hogy a feeling rendben legyen. :-)
Aztán megsufniztam a gázpedál rugót. Tudtam, hogy kb 8 mm-t akartam beljebb programozni, kimértem, hogy hol tartja meg a lábamat erőfeszítés nélkül. Nem tudom miért bonyolítottam túl, a megoldás végtelenül egyszerű :-)
Lásd alábbi kép. Hosszútávú teszt hamarosan.
Voltunk egy spontán pár napos nyaraláson Visegrádon. Hát persze hogy szuper volt, gyönyörű az a környék. Autós szempontból pedig lehet találni jó kis hegyi szakaszokat, nem véletlenül (persze a látvány miatt is) Dobogókőre is felszaladtunk. Ez a vas pedig ide való. Kellett neki a sok sok programozás, de most nagyon szerpentin vadász. A gázreakció, a nyomaték, a könnyű visszaváltások...minden stimmel. Dühödten csörtet fölfele, igazi élményautó így.
Aztán visszafelé pedig elő tudja adni a hangtalan családbarát limuzint is. 2000 alatt tartva a fordulatot, szépen elgurulgat, közben cseppet sem lassú, a gyerekek meg békésen alszanak.
Volt viszont egy parám.. már 1-2 hónapja figyelem, hogy az autópályás útjaim után hiányzik az olajból. Rá fogtam, hogy nagy melegben hajtva biztos normális, hogy 3 decit becsípett. Aztán kevésbé hajtva meg csak alig, de fogyott. Vagy a turbónál enné?
Aztán Visegrádon ez is kiderült. Haza indulás előtt, amikor pakoltam a cuccokat a csomagtartóba feltűnt, mintha folt lenne alatta. Először csak legyintettem, biztos ott volt. Aztán már csak megnéztem. Jól tettem, mert az enyémből csöpögött. Elsőre látszott, hogy az olajszűrőtől jön, és alul már mindent összeolajozott. Na a következő adag csomaggal együtt hoztam egy marék szállodai szalvétát. és neki feküdtem.
Az olajszűrő volt lelazulva. Sose jártam még így, elég necces. Simán tudtam kézzel lefelé tekerni a szűrőt, épp csak valamennyit szorított a tömítés. Egy kis rázkódás+az olajnyomás szerintem letolta volna hamarosan a helyéről.
Kézzel meghúztam ahogy bírtam, aztán olajszint ellenőrzés. Itthon pont a fogyás miatt felöntöttem max-ra, úgyhogy nem kellett olajért rohangálnom, olyan 3/4 körül állt a szint a nívón. Amúgy eddig szoktam tölteni, úgyhogy így haza is jöttünk. Hazáig nem fogyott olaj. Végre...
Ilyen se volt mostanában, kicsit meglepett. Még lassan se mentem, akit értem előztem. Tisztán országút.
Az örök küzdelmem, hogy az autónak nem tetszik a hangja. Morog, vagy harsog vagy alapjáraton huhog. Valahogy a dízelség egy csomó idegesítő zajjal jár, amit egyszerűen nem bírok megszokni, nem tudok felülemelkedni rajta. Az amúgy nagyon élvezetes vezetés élményét is el tudja rontani..
Ezen sajnos változtatni nem tudok, nekem az ilyen hangok mind azt jelzik, hogy valami nem jól működik, önkéntelenül is figyelem, és zavar. Pedig győzködöm magam, és mások is engem, hogy ez dízel, ez ilyen, ez így jó.
Nekem nem jó. Úgyhogy rááldoztam 2 délutánomat és nekiültem számolni és kísérletezni.
Először az alapjárattal játszottam, mert itt könnyű kipróbálni hogy mire mit változik a hang. 4 mezőt kell csak átírogatni, aztán fülelni. Már az első próbára teljesen egyértelmű lett, hogy az ötlet és az irány jó, az előtöltést kell ügyesen eltalálni és akkor halkul. Csináltam 3 változatot és kipróbáltam őket. A legjobbat meghagytam és visszaültem a laptop elé kielemezni, hogy ez a legjobb beállítás mit is jelent.
Konkrétan megpróbáltam kiszámolni, hogy az üzemanyag gyulladása mikor következik be. Annyira nem egyszerű, mert befolyásolja az üzemanyag nyomás, az üzemanyag minősége, a levegő hőmérséklete, páratartalma és amire én magam sem gondoltam (de neten találtam egy szép görbét), maga a befecskendezés időzítése is.
Mégpedig a hengerben lévő nyomás változása miatt. Nyilvánvaló, hogy pontos számításról itt szó sem lehet, de talán nem is kell.
Lényeg, hogy végül készítettem egy olyan előtöltés térképet, aminél az égés kezdetét vettem beállítandó paraméternek, nem a befecskendezés végét (EOI). Egyértelműen össze-vissza ugráltak az értékek, és igen, itt végre találtam valamit 2100-nál! Kilógó értékeket. Ez egy fizikusnak izgalmasabb, mint egy kincses térkép egy nagy piros X-szel :-)
Szintén találtam 3500rpm fölött is oda nem illő értékeket, és igen, pályán hajtva 3500 körüli fordulattól picit melegszik.
Úgyhogy fogtam magam, és az egész előtöltés táblát átírtam. De nagyon. Kicsit bennem volt a para, hogy egyáltalán eljutok e a bölcsiig a kislányomért, vagy buszozunk.
Aztán beindult. Huhh...eddig jó. Pár gázfröccs, forog, nem kelepel, nem cicereg, nem csörög. OK. Akkor gyí, induljunk. Óvatosan, kis gázzal. Így is jó. Na akkor haladjunk. Néé, nincs hangja! 2000rpm, még mindíg nulla hang az utastérben. Na jó, akkor nesze 2100. :-) Nebassz.... alig hallani hogy elérte a szokásos morgós fordulatot.
3000, énekel a motor. És kényelmesebb váltani. Na jó, akkor itt a vasúti felüljáró, kapjon egy teligázt 4-esben 1800-ról. Wooooooáááááazzzta....ez megindul. Húú mennyivel jobb autó lett...
És hát az az éneklős motorhang, kezd végre szép hangja lenni. BIztos vagyok benne, hogy fogok én még ezen alakítani, egyelőre próbálgatom, szokom. Hihetetlen mennyivel nyomatékosabb és forgósabb is lett. Még szívó üzemmódban 1700 alatt is rendesen élénk lett az autó, nagyon jó lett vezetni.
A jó állapot fenntartása már korábban is restaurálásba hajlott, hajszál vékony a határvonal. Az autót 7 évesen vettem, korának megfelelő jó állapotban, mindíg igyekeztem azt az állapotot fenntartani. Aztán talán túl is lőttem a célon, ezt egy 15 éves atónál talán már hívhatjuk "rolling restoration"-nak.
Ma is felkerült pár apróság, ami eddig hiányzott róla.
1. a váltó oldali kiegészítő műanyag borítás
2. újonnan sem minden autóra szerelt (?) első ajtók előtti zajcsillapító elem. Mára elég kevés 146-oson van meg, én is onnan tudok a létezéséről, hogy a TD-n ott van. Most a Jtd is megkapta.