Mutasd

>> Egyéb2018-12-31

Ez volt 2018!


Ha már megvan a minta, idén is megtenném az éves összegzést....majdnem ugyanazt írtam, mint tavaly, hogy "legalább a posztokkal utólérném magam" de a helyzet kissé más, ugyanis nem azért kevés az idei beszámoló, mert még nem írtam meg őket - hanem mert ezévben ide nem tartozó okokból ennyi kapacitás jutott autóra :-( Úgyhogy most azért (is) írom ezt, hogy mint egyfajta lista alapján jövőre több, illetve ne szépítsük: ha jót akarok, akkor rengeteg szerelésre
kerítsek sort! :-)
(már csak azért is, mert az minimum jelzésértékű, hogy ebben az évben annak a kevés szerelésnek is jó része a nálam különösen nem szeretett, ún. "előre nem tervezett" (ugye a kortárs autósok meg csak ezt ismerik, náluk nincs a miénkhez hasonló öncélú terület-vagy funkció-alapú rendbetétel) típusú volt...)

KASZNI:
-nincs változás :-) A B1 ajtón megjelent őszre egy rejtélyes "pattanás" , amit annak rendje és módja szerint "kinyomtam" és kapott egy igényes Hammerite-os kezelést - kívülről, míg belül (az ablaksín alsó rögzítése miatti korc mögé esik ez a pont, tehát van ott valami
sárfogó zug) üregvédőt fecslendeztem belé...Évközben azért a kisebb-nagyobb beavatkozások közben spontán (a Bulgáriába utazás előtt pedig célirányosan) szemlézgettem a kasznit, előfordul ugyan korábban nem tapasztalt helyeken, szegélyeken minimálrozsda - de a komolyan javított részeken nincs gond szerencsére! Az első ajtók megkapták a gyári új alsó tömítőprofiljukat!

FUTÓ-FÉK-HAJTÁS:
-az első lengőkarok egyre jobban idegesítenek, rengeteget agyaltam rajtuk...Végül az jött le, hogy mivel úgyis ki kell cserélni a szilenteket, most már gyári fémházasat (ilyenben már csak a dízelé van, amit hosszban két egyedi alátéttel/távtartóval kell majd kiegészíteni) teszek be - jóllehet valamiért az utángyártott lengőkarba gyárilag préselt is szétment és ugyan nem őriztem meg az anyaga elemzése végett, de nem valószínű, hogy csak a gyári szilent berakása megold mindent! Valahol a futóban és/vagy szerelési technikámban is gond van, leginkább az hogy egyes részeit az oldalhelyesség és/vagy szerelési technológia figyelmen kívül hagyásával matattam-matattuk az "elmúltnyócévben" :-) A donor futói kompletten kivéve, a jobbos torony már szétszedve - terveim szerint ezek a tornyok pontosan a donorban fellelt (jó eséllyel háborítatlan) konfigurációban mennek be, legfeljebb a "veszélytelen" (toronyszilent , toronycsapágy) elemek lesznek a mostani tornyokból és/vagy újjal pótolva.
-a hátsó futót KÉSZRE JELENTEM miután kapott 2 gyári új 302 mm-es (SW4x4) rugót az "elfekvőből" és a terheléses teszteken is jól vizsgázott!
-a jobbos féltengely kívül újra lett zsírozva, a gumiharang tökéletesen rögzítve - KÉSZ!
-vettem a rugók mellé egy pár gyári féktárcsát - mint kiderült belső hűtésűt...Vince cartárs nagylelkűségéből nyergeim is vannak már hozzá, sajnos eléggé beállt állapotban - azóta már kijöttek a dugattyúk, szerintem annak ellenére hogy a hengerek fala nem makulátlan , ez nem annyira vészes és van esély a tökéletes működésre
-ééés a feketeleves: bár bíztam benne hogy ez a hajtáslánc komolyabb meg-és szétbontás nélkül kihúzza a "varázsütésszerű felújítás"-ig, de sajnos egy Mindenszentek előtti, araszolgatást brutális százalékban tartalmazó pesti hazaút utáni nap a kupplungom elkezdett reszketni és hülye hangokat hallatni....A főhenger utastér felőli harangja alatt szivárgást találtam, így biztos-ami-biztos alapon (egyrészt zárjuk ki a hidraulika-vonalat, ami amúgy összegben és szerelési bonyolultságban is messze alatta marad a mechanikába való beavatkozásnak) cseréltem a hengert és légtelenítettem....Nem lett jobb, sajnos egyértelműen a kupplung-mechanika a ludas :-(

MOTOR:
-hááát...inkább nem részletezném, röviden: örülök ha megéri az utódmegoldás eljövetelét, eszi az olajat és úgy általában minden üzemállapotban van valami furcsa és rendellenes hangja :-( Pluszban a J1 kerékdobhoz menő kitámasztómű nem kapható szilentje is tönkrement , illetve az éves tapasztalat alapján az jött le, hogy a LEGO-elv alapján összerakott és a "miből is van 2/4 egyforma" mottóval fúvókázott motor-karbi egység működni ugyan működik, de tökéletes sosem lesz...
Bár lehet hogy csak elment a kedvem az egésztől, miután a bulgáriai út előtt egy héttel a 13 éves AC-m himbatengelye eltört - ennek következtében a karbiban úszkáló, sok benzint nem zavaró "szlötyi" az utolsó pedálmozdulatokkal beköltözött a karbi legszűkebb járataiba...Jöhetett a nagytakarítás ami után lényegében lehet és kell is újrakalibrálni az egész keverékképzést - minden a műszaki vizsgahatáridő szorításában, pénz-és időhiánnyal fűszerezve inkább nyűg, mint élvezet...Mindegy, túlvagyunk rajta (a vizsgán :-) emiatt egyrészt azóta rezignáltam veszem tudomásul a tökéletlen működést, másrészt úgy érzem kaptam egy esélyt -meg két évet - arra, hogy végre egy tudományos alapon, összehangoltan belőtt motor-karbi-konfigurációval rukkoljak elő :-)

BELTÉR-KEZELŐSZERVEK:
-a kormányon rajta maradt a burkolat - ez egyfelől szép és kultúrált , viszont hiába a donorból áttett gyári csavar-garnitúra , ugyanúgy nem emelhető a legalsó pozíciótól sokkal magasabbra akadozás nélkül...Szerintem a kormánymű visszarakáskor ment el valami pár milliméterrel - nem kívánok vele mélyebben foglalkozni, le lesz szedve az egyébként a kormánytól pont nem látható peremből annyi, amennyi kell és kész! :-p Megérkeztek az újmódi, szétszedés nélkül állítható nyomtávrúdjaim - ezzel már talán a kormányközép is végre-valahára beállítható lesz.
-a donor műszerfala kiszerelve. Elsőre - bár a 14 éve garázsban álló sajáthoz képest fakultabb - jó alanynak tűnt, de sajnos a tökéletességre törekvés a felújításnál itt kontraproduktív is lehet - jelesül arról van szó, hogy a szegecsek környezetét az ott vélhető repedések miatt mire az emberfia szétszereli , garantáltan sz..arrrá reped akkor is, ha addig egyben volt :-o Mindegy, "folyt.köv." - várja őt a tökéletes kesztyűtartó az USB-aljzattal, a digitális lejátszó, az alsó polcok a magassugárzókkal és persze a digitklíma is egyszer...
-miután rendeltem elfekvőből kerámia-előtétellenállást, első gondolatomban azzal akartam megoldani a szellőzőventi-problémáját...Aztán kicsit olvasgatva két új infó is befutott: 1. a kerámiaelőtét a túláram elleni védelembe "belehal", míg a huzalosban egy bimetáll szolgál ugyanerre így elvileg bármennyiszer túlterhelhető 2. a Maróti-könyv szerinti 20A helyett valójában 30A a gyári biztosíték.... gondoltam mindkét úton elindulok és remélem legalább az egyik bejön, azaz cseréltem a biztit nagyobbra és kicsit oxidmentesítettem a bimetállt.
Elsőre bevállt - aztán egyszercsak (nyilván párás időben :-p) eldobta a biztit...Utána csere és azóta egész jó - leszámítva egy ma tapasztalt jelenséget amit már szinte el is felejtettem: fékezéskor (!) a venti csapágya felhangosodva csiripel - komolyan imádom ezt az autót! :-)
-mindkét első ülés állítómechanizmusa rendbetéve,a J1 már combtámaszban is végleges - ez az ülés a kevesebb használat miatt más kezelést nem igényel...Az enyém, a B1 eleget bizonyított a megerősített feszítőlappal ahhoz, hogy véglegesítsem - viszont az intenzív és a huzaton is meglátszó igénybevétel nyomait a klíma beüzemeléséig nincs értelme kezelésbe venni... Hátsó ülés KOMPLETTEN KÉSZ AZ ÖVEKKEL EGYÜTT!
-a csomagtér ablakkeretei (melyek egyúttal a roló sínjei is) a donorból kiszerelve, szegecselések szétműtve és elvileg éppen festés alatt (sajnos rémesen karcosak a rolóból ki-kiálló fémmerevítők okozta sérülésektől) állnak, minden pillanatban megérkezhet az orrbavágó végösszeg :-p Innen már csak a csavaros összeszerelés és egy, a gyáritól tartósabb roló megalkotása van hátra a tökéletességig! :-)

Hát ez volt "a Óév", most már jöjjön az új! :-)