Hege - főkép
>> Tuning és extraAlfa 159 1.9 Sportwagon JTDm 16 v High // 2016-09-15

Nem vagyok és voltam híve az ilyen jellegű beavatkozásoknak, de kétszer is dpf eltömődéssel járó vészüzemem volt. Elmentem a szervizbe és kényszerregen-nel ki lett takarítva az autó. Más hiba nem volt nem is találtunk semmit. Lehet hogy a egr. lehet a nyomáskülönbség érzékelő, de egyik sem lehetett véglegesen megállapítani hogy az okozza mivel az ellenőrzés pillanatában minden rendben volt velük. A találgatások sokasága illetve a felesleges dolgok cseréje miatt inkább a kiiktatás mellett döntöttem. Az eltömődésem is több mint 900 km után történt. Az enyémen is rajta volt a frissített szoftver de nekem mindig 800 km felett takarította pedig elég sokat városozom. A saját szerelőm ajánlotta a szegedi ismerősét aki szintén alfás. A szerelőm Fiat Multipláját is Ő okosította fel. Nagyon komoly lett. Ő oldotta meg a kiiktatásokat illetve ha már ilyen jellegű a beavatkozás akkor egy kis optimalizálás is bele lett véve. A beavatkozás után haza érve kivettem a dpf-et és helyére egy cső került. A kivet dpf-et félreraktam, ha valamikor vissza kellene állítani az eredeti programot akkor az is lehetséges legyen.
A változás érezhető fél literrel kevesebb lett a fogyasztásom hosszútávon. A dinamikája?! Nincs megtorpanás, gondolkodás nélkül húz már alacsony fordulatról. Telegáznál olyan mint mikor a repülő bekapcsolja a utánégetőt és megindul. Nagyot tol és látványa is van igaz láng nincs de egy kis füst azért igen.
Már fél éve járok így vele mire ezt a blogot megírtam eddig minden jó csak lassan a kuplungom lesz cserés. Igaz a sok város és a 160000 km már megtette a hatását.

 

Amikor a szülőknél vagyunk akkor a szabadban szokott éjszakázni az autó. A tél folyamán arra lettem figyelmes mikor hidegen beindítom zörög a váltó felől valami. Mikor benyomom a kuplungot akkor abba hagyta ha kiengedtem akkor újra zörgött. Ez a jelenség kb 1 percig tart utána viszont elhallgat és nem is jön elő. Érdekes csak a hidegben csinálta. Arra gondoltam adok neki egy esélyt cserélek benne olajat és teszek bele adalékot. Az én szerelőm azt mondta, hogy nem kell benne olajat cserélni mivel úgy van kifejlesztve hogy ne kelljen foglalkozni vele. Én csak adok egy esélyt hátha ez segít. Ő azt mondta a zörgésre lehet hogy a kinyomócsapágy, mivel nincs rajta terhelés és azért zörög. Ezek csak tippek azért csak lecserélem, rontani nem fogok rajta. Meg vettem az olajat és prolong adalékot. Le kell venni a motorvédő műanyagot és az váltóhoz kell 8-as és 10-es imbuszkulcs. A hozzá férhetőség miatt kivettem az akkut illetve az akkutartót. Így könnyebb volt a felöntőcsavarhoz férni. Kb 1 órás művelet volt. A "fáradt olaj" egy kicsit sötétebb volt mint az új olaj úgy hogy tuti hogy jobb lesz a váltónak az új olaj. Már csak egy két hűvösebb reggel kell hogy meggyőződjek bevált-e vagy sem.

 

Eljött az idő az első fék cseréjére. Mikor megvettem az autót már látszott rajta, hogy előbb vagy utóbb csere lesz. Igaz azóta mentem vele 30000 km-et. A fékbetét 3 mm-es a tárcsa 26,5 mm-es volt. Sikerült szereznem olcsón gyári tárcsát és betétet felszámolt kereskedésből. Előtte konzultáltam Pityukomával mivel Ő már cserélt, hogy van-e valami buktatója. Következő nap neki is láttam és kb. 2 és félóra alatt sikerült is megcsinálni. Kulcsok melyek kellenek 4-es és7-es imbuszkulcs, 19-es krova. Először az imbusz csavarokat szedtem ki ami a fékmunkahenger csúszkája is. Ezután levetem az első betét rögzítő rugót így ki lehet fordítani dugattyús részt és így a betét is lejön. A munkahengert felakasztottam gumipókkal, hogy ne lógjon és ne terheljem a fékcsövet. Egy kicsit megszívatott a féknyereg felfogató csavarja, mivel gyári tárcsa volt még rajta és 10 éve volt becsavarva így rendesen meg kellett fogni, hogy kivegyem, de sikerült és ez a lényeg. Ezt követően minden simán ment. A tárcsa rögzítő imbusz csavarja is könnyedén lejött.
Most már csak össze kell szerelni. Először a tárcsa, aztán jön a fékmunkahenger kengyele, vissza kell nyomni a dugattyút a munkahengerbe ilyenkor vigyázni kell hogy a tartályból ki ne jöjjön a fékfolyadék. Én ezt pillanatszorítóval csináltam. Ezután belerakjuk a körmös fékpofát a munkahengerbe a másikról meg le kell venni a ragasztós részéről a védőfóliát. Ez olyan mint a matrica. Felrakjuk a helyére a fékpofát a munkahengerrel, becsavarjuk a csúszó csavarokat, melyet én rézpasztával bekentem. Ezután visszarakom a fékpofarögzítő rugóját és kész is. Ugyan így kell megcsinálni a másik oldalon is. Egy pár képet készítettem igaz nem lett a legjobb de van. Az utolsó képen a betét vastagságok lennének a gyári és a kopott. Így látszik még a visszajelzőig nem volt elkopva. Talán ezer km még elbírt volna. A kivett betét már nem a gyári volt hanem BOSCH így úgy néz ki egy tárcsa két betétet használt el.

 

Már egy ideje cserére szoruló állapotba volt a teleszkóp. Most elérkezett az idő a cserére. Megrendeltem két darab Magneti Marelli márkájút. A csere nem nehéz kb. 5 perc. Viszont a végeredmény engem is meglepett. Úgy vágódott ki az ajtó mintha nem is tudom milyen könnyű lenne az ajtó. Így használtam kb. két napig mikor is az egyik nap (igaz jó meleg is volt a napon is állt az autó) kinyitottam a csomagtérajtót lecsúszott a kezem az ajtóról és úgy fel vágódott, hogy a jobb oldali teleszkóp alsó rögzítő műanyag része ketté tört. Így még sosem jártam. Most kicseréltem visszaraktam a régit így nincs az a hirtelen felvágódás. Szerintem így most jobb. Hívtam a boltot erre azt mondta nincs garancia. Néztem a végeket, de sajnos egyik sem kompatibilis hozzá. Majd kitalálok valamit.

 

A legutóbbi szerviz látogatás után jelezték felém, hogy ropog az ajtó határoló. Megpróbáltam kenni de nem értem el eredményt, ezért kipróbálásra vettem egy elsőt. Az elsők egyformák a hátsók viszont nem, külön számon szerepelnek. Nagyon könnyű volt a csere. Bal oldalon cseréltem ki. Először lecsavartam az alsó kárpit rögzítő csavarjait (2 db) majd oldalt benyúlva el lehet érni a határolót. Kicsavartam a rögzítő csavarokat és kivettem a helyéről. Egy kicsit forgatni kellett,de könnyen ki jött. Azt követően beraktam az újat és rögzítettem. Visszaraktam a kárpitot és kész. Azóta csendben teszi a dolgát. A régit néztem hogyan lehetne szétszedni, megkenni. Szerintem nem javítható. Elkopott.

 

Amikor megvettem az autót észrevettem, hogy csak egy darab maradt belőle, három meg hiányzik (biztos porszívó áldozat lett). Ahogyan néztem már sérült volt a behúzó festése (az enyém bézs színű volt és nagyon zavart) össze volt karmolva. A fogantyú egy fekete műanyagból van öntve, és ezt egy tapintásra jó érzésű anyaggal fújták le ami bézs színű. Ezt a "festést" lekapartam szikével majd nitroval teljesen eltüntettem a maradványokat. A végén 400-as vízpapírral egy irányba felcsiszoltam a tetejét. Most teljesen fekete lett így sem lett csúnya mivel fekete bézs szín van felváltva az autóba. Így a döntés megszületett fekete gumit veszek. Így most már négy darab kellett belőle. A Formontba meg is rendeltem és ez lett az eredmény

 
>> Tuning és extraAlfa 159 1.9 Sportwagon JTDm 16 v High // 2015-04-30

Sajnos az autóba gyárilag nem volt tolatóradar, ezért (mivel az előző autómban volt) úgy döntöttem teszek bele utólagosan. Nem akartam olcsó kínai vackot venni, hanem Valeoba gondolkodtam. Sikerült is szereznem egy zsír új csomagot jó áron, ami Alfa Romeo 145-é. Nem akartam hogy plusz kijelző kerüljön valahova, ezért csak a csipogós verzióra esett a választásom. Mielőtt hozzá láttam megkérdeztem mizooo cartást, mivel Ő is utólag tette bele, hogy van-e valami problémás rész; azt mondta nincs. Nem is kellett más következő nap hozzá is láttam. Lebontottam a csomagtérben lévő kárpitokat, megkerestem a tolatólámpa vezetékét, mely a 10 képen van. Ez a bal oldali kárpit mögött van. Ezután kivettem a hátsólámpákat, mivel ott is van rögzítve a lökhárító két csavarral. A sárvédőnél is kicsavartam a csavarokat és a két alsó csavart viszont nem kellett bántanom, mivel ki voltak szakadva azok nem rögzítették. Így már sikerült kipattintani a lökhárítót. A 159-es topikban kérdeztem egyszer, hogy hova kell tenni az érzékelőket. Szosza válaszolt is rá hogy meg van jelölve belül (7-es kép). Ezt követően már csak ki kellett fúrni őket. Utána beleraktam az érzékelőket, megnéztem hol megy be a rendszámtábla világítás vezetéke és ott juttattam be én is a tolatóradar vezetékeit. A legnagyobb bajom az volt, hogy hova helyezem el a vezérlő egységét, először a 11-es kép szerint raktam, de ott nem voltjó egy kicsit lejjebb raktam. A csipogót a hátsó ülésnél lévő kicsi betét mögé helyeztem el. Ezt helyet találtam alkalmasnak így talán nincs nagyon messze és nincs nagyon takarva sem. Ezt követően megjavítottam a lökhárító alján lévő rögzítő füleket. Ezzel még a javítások sora nem zárult le, mivel a lökhárító a bal oldalon nem volt a helyén (6-os kép) megfelelően, ezért azt is megszeretem volna csinálni és rájöttem, hogy nem más a baja csak hogy hiányoznak a lökhárító pattintós rögzítő elemből a csavarok. Szám szerint négy így nem tudott kellőképpen a helyére kerülni a lökhárító. Mivel plusz csavarom nem volt, olyan helyről vettem el ahol könnyedén pótolható. Beszerzés folyamatban. A végén csak össze kellett rakni az egészet. Munkaidő (javítással együtt) kb. 5 óra.

 

Két héttel ezelőtt történt, hogy a bal oldali hátsó ablak is lent maradt. Most nem erőltetem. Haza érve szét szedtem. A bovden volt szétugorva (szerencsére nem volt megtörve), illetve a sínen csúszó műanyag fülek voltak letörve. A műanyagfüleket újraforrasztottam, (majd meglátjuk meddig bírja) bezsíroztam az egészet és visszaraktam. Kb 1,5 órás meló. Egy pár kép a műveletről.

Update:2014.07.08.

Sajnos mivel ilyen tájban melegek vannak előszeretettel használtam indulás előtt az "összes ablak lehúzás" funkciót kulcsról, majd mikor a felhúzás következet egy csattanásra lettem figyelmes a bal oldalon. Nem is erőltettem tovább gondoltam, a forrasztás engedett. Hazaérve szétszedtem és a műanyag csúszka felső füle engedte el. Ideiglenesen visszaforrasztottam, de látom ez csere lesz megrendeltem Kecskeméten a mechanikai részt és csodálkozva láttam hogy teljesen más mint az eredeti. Ezért ezt nem mertem elhozni. Teljesen más volt az ablakra rögzíthető csúszka illetve a két végén már nem is volt tárcsa csak műanyag sín amiben csúszott a bovden.
A jobb oldalt mikor cseréltem (februárban) akkor Szegedről rendeltem meg és az teljesen megegyezett a benne lévő gyárival. Fel is hívtam Őket sajnos olyat nem tudnak nekem küldeni. illetve jelen pillanatban semmilyent, ezért fel vettem a kapcsolatot Erharddal. És most várom a válaszát, hogy kiderüljön, hogy tényleg változtattak rajta és ez az "új" fajta van csak.

2014. 07.29.

(Mivel nyaralásra mentünk így nem volt időm befejezni a blogot, ezért csak most pótolom.) Sajnos választ nem kaptam, így gyorsan böngésztem és a javítószettre eset a választásom, mivel a többi elemmel nem volt problémám csak a csúszkával. Meg is rendeltem és előre utalással 5500 ft-ba került. Hétfőre meg is érkezett és kb. 1,5 óra alatt össze is raktam. Egy pár kép a műveletről

 
>> Tuning és extraAlfa 159 1.9 Sportwagon JTDm 16 v High // 2014-07-09

Nem olyan túl régen vásároltam Rezaw gumi szőnyeget és csomagtér tálcát. Mikor megérkezett én csak fogtam és be raktam őket, viszont a használat során engem folyamatosan zavart hogy csúszkál össze-vissza a lábam alatt. Feszt igazítani kellett. Az én autómba nem volt gyári rögzítő pontok így először nem is gondoltam, hogy erre szükségem lesz. Olvasgattam a fórumot és Droberto oldalán találtam egy blogot melyben Ő leírta, hogy hogyan oldotta meg. Gondoltam na akkor én is veszek rögzítő bolhákat (mivel a szőnyeghez nem adtak) gondoltam felhívom az autós boltot és ott majd kapok. Sajnos nem így lett, hívtam vagy hármat és sehol nem árultak, még a FIAT Formont-ot is hívtam és ők is azt mondták csak a szőnyeggel együtt tudom megvenni külön nincs. Ekkor felvettem a kapcsolatot Drobertoval és tanácsot kértem tőle, hogy ő honnan vette bolhákat. Azt javasolta vegyem fel a kapcsolatot a Főnix C+G Bt-vel, mert Ő onnan vette a szőnyeget és a bolhát. Felhívtam őket és kértem tőlük, mivel nekem nem volt gyári benne így univerzális bolhát kértem és Ők levélben el is küldték, ráadásul még pénzt sem kértek érte még a postát is Ők állták. Nagyon egyszerű volt felhasználni őket azóta semmi gond velük egyik sem csúszkál. Köszönöm a segítségeket.

 

A legutóbbi szervizi látogatásom alkalmával az vettük észre, hogy a kézifék nem megfelelően működik. A jobb oldalon késik egy kicsit. A szerelő azt mondta biztos a féknyereggel van gond, mivel nem túl régen lett kicserélve a bovden. Így készüljek fel lehet, hogy cserés lesz.
Egyik alkalommal mosni készültem az autót. Én a kocsibejárómon szoktam mosni. Mivel lejtőn van kézifékkel szoktam megállni. Behúztam a féket és nem fogta meg az autót visszagurult. Hirtelen nem tudtam hogy mi a baj, ezért megpróbáltam állítani rajta. Egy jó órát elszórakoztam vele mire sikerült úgy-ahogy. Az állító lyukon vettem észre, hogy a jobb oldali bovdenből kilóg valami fehér műanyag ami körű veszi a bovdent. Ezt szikével levágtam és mikor állítottam akkor vettem észre hogy csúszik kifelé minden behúzásnál.
Múlt héten két nap szabit vettem ki. Biztos ami biztos alapon. Lebontottam a féknyerget megnéztem van-e vele valami probléma. Szerencsére nem volt gond vele. Gondoltam kiveszem a bovdent és kihúzom belőle azt a műanyagot és vissza rakom, hátha az a hiba, de inkább vettem egy másik bovdent és kicserélés mellett döntöttem. Viszont megnéztem a régit hát ezen nagyon meglepődtem. Én szemem előtt a bovden mindig úgy néz ki mint régen a Simsonon, van a bovden és van a háza, semilyen trükkös dolog nincs benne. Ez is így épül fel csak meg van spékelve a bovden szál be van vonva műanyaggal és a házon belül is egy műanyag cső van bele húzva amiben csúszik a bovden. Ez mind a két végén rögzítve van. Ami sajnos nálam elengedett és minden kézifék használatnál csúszott kifelé belőle és, ezért nem lehet beállítani a kéziféket rendesen. Levágtam róla ezt a műanyagot és szépen csúszott utána. Lehet hogy ezt kellett volna vissza építeni, mert ezzel már ilyen jelegű probléma nem lesz. Majd meglátjuk.
Visszagondolva lehet hogy, ezért volt már majdnem mindenkinek cserélve, mert megsérül benne ez a műanyag cső és ez nem engedi vissza csúszni a bovdent és, ezért van az hogy később nem enged ki teljesen a fék.
Sajnos most képeket nem készítettem. Így csak leírni tudtam. Költségeim a bovden 4400 ft- volt ezen kívül kellett még fékolaj meg féktisztító.