Tagok >> Hege >> 159 1.9 Sportwagon JTDm 16 v High >> Blog
- Típus:159 1.9 Sportwagon JTDm 16 v High
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2006
- Színe:fekete
Októberben az őszi szünet alatt volt időm egy kicsit leállítani az autót és megcsináltattam kormányművet illetve a bölcsőt mely sajnos konstrukciós hibás és hamar rozsdás lesz. A kormányművet Budapesten kkt-nél csináltam meg 1 év garanciát kaptam. A bölcsőből már korában vettem egy másikat. Azt lekezeltetettem: elvittem homokszóróztatni illetve porfestésre. Még a kormánymű javítása zajlott addig előkészítettem az új bölcsőt felszerelésre. Ráraktam a stabilizátort illetve a motortartó, váltótartó bakokat. Amikor összeraktam az egészet olyan feszes volt a kormánymű hogy magától a kormány nem tért vissza középre. Azóta elmentem már több mint 700 km és pont olyan lett mint amilyennek lennie kell.
Sajnos nem túl régen úgy jártam, hogy menet közben egyszerűen elfüstölt a klíma kuplungja. Ezt egy erőteljes fémes súrlódó hang kísérte. Akkor még nem is tudtam mi történik. Azt vettem észre mintha valami megfogná az autót és ez a hang kísérte. Ezt követően tudtam menni az autóval csak nem tudtam hova tenni a jelenséget. Csak otthon szembesültem a ténnyel, hogy megszorult a kompresszor. Nem tudtam, hogy miért történt. Nem tapasztaltam semmit, rendesen hűtőt és nálam mindig automata üzemben volt sose kapcsolgattam. Még szerencse hogy nem ugrott le a szíj vagy szakította széjjel.
Körbekérdeztem a Kecskeméti szakikat, hát mindenki be volt táblázva kb három hét múlva tudtak volna velem foglalkozni. A facebook-on olvastam egy Kiskunmajsai klíma szerelőt, felhívtam és Ő tudott fogadni a leghamarabb. A javítási idő nem annyi mint egy generátor vagy egy önindító csere. Igaz, hogy nem sok csavar kell kioldani a kompresszor levételéhez, de mivel az enyém megszorult így tele volt fémforgáccsal és nem csak egyszerű feltöltés kell. Cserélni kellett benne szűrőt, expanziós szelepet illetve ki kellett takarítani az egész rendszert is. Kedden vittem el és szombatra lett kész az autó. Kétszer lett átmosva a teljes rendszer és még mikor elhoztam azt tanácsolta a mester, hogy kb. 1 hónap múlva tisztítsuk ki ismét mert a hűtőbe biztos maradt egy kicsi piszok és csak használatba fog kioldódni. Azt mondta még, hogy nagy valószínűleg a kevés olaj miatt ment tönkre a kompresszor. A kompresszorból sikerült találni egy kevés kilométereset így az került fel a helyére. Azt 35000 sikerült megvenni, a többi a takarításra, a különböző alkatrészek cseréjére illetve a rendszer feltöltésére ment el. Az első két kép a végeredményről készült. a többi a rossz kompresszorról.
Meglepődve tapasztaltam márciusban mikor lemostam az autót a hátsó küszöbön mind két oldalon fel van hólyagosodva a festék. Ezt nem gondoltam volna. Az autót több mint 4 éve használom nálam nem volt sérülve. Nem is látszik rajta, hogy javították volna előttem. Lehet az volt a baj hogy garázsban áll (minimális fűtéssel télen 16 fok). Elvittem a karosszériáshoz Ő kijavította. Én itthon szétbontottam és hát a kerékjáratban már egy két helyen felületi rozsda volt. Ott ahol ponthegesztéssel volt hegesztve a kaszni, a kerékjárat legalja és a műanyag betét rögzítő pontjain. Ezeket megpróbáltam rozsdátlanítani, alapoztam és az egész kerékjáratot lefestettem alvázvédővel. Küszöböt lefújtam alapoztam, lefújtam rücsivel és fedőfestést kapott. A küszöb üregét kifújtam üregvédővel. Majd új kavicsfólia kell a küszöbökre. Véleményem szerint egy-két év és több mindenkinél elő fog fordulni. Javaslom az üregvédelmet mielőtt még előbújna a rozsda.
Nem vagyok és voltam híve az ilyen jellegű beavatkozásoknak, de kétszer is dpf eltömődéssel járó vészüzemem volt. Elmentem a szervizbe és kényszerregen-nel ki lett takarítva az autó. Más hiba nem volt nem is találtunk semmit. Lehet hogy a egr. lehet a nyomáskülönbség érzékelő, de egyik sem lehetett véglegesen megállapítani hogy az okozza mivel az ellenőrzés pillanatában minden rendben volt velük. A találgatások sokasága illetve a felesleges dolgok cseréje miatt inkább a kiiktatás mellett döntöttem. Az eltömődésem is több mint 900 km után történt. Az enyémen is rajta volt a frissített szoftver de nekem mindig 800 km felett takarította pedig elég sokat városozom. A saját szerelőm ajánlotta a szegedi ismerősét aki szintén alfás. A szerelőm Fiat Multipláját is Ő okosította fel. Nagyon komoly lett. Ő oldotta meg a kiiktatásokat illetve ha már ilyen jellegű a beavatkozás akkor egy kis optimalizálás is bele lett véve. A beavatkozás után haza érve kivettem a dpf-et és helyére egy cső került. A kivet dpf-et félreraktam, ha valamikor vissza kellene állítani az eredeti programot akkor az is lehetséges legyen.
A változás érezhető fél literrel kevesebb lett a fogyasztásom hosszútávon. A dinamikája?! Nincs megtorpanás, gondolkodás nélkül húz már alacsony fordulatról. Telegáznál olyan mint mikor a repülő bekapcsolja a utánégetőt és megindul. Nagyot tol és látványa is van igaz láng nincs de egy kis füst azért igen.
Már fél éve járok így vele mire ezt a blogot megírtam eddig minden jó csak lassan a kuplungom lesz cserés. Igaz a sok város és a 160000 km már megtette a hatását.
Amikor a szülőknél vagyunk akkor a szabadban szokott éjszakázni az autó. A tél folyamán arra lettem figyelmes mikor hidegen beindítom zörög a váltó felől valami. Mikor benyomom a kuplungot akkor abba hagyta ha kiengedtem akkor újra zörgött. Ez a jelenség kb 1 percig tart utána viszont elhallgat és nem is jön elő. Érdekes csak a hidegben csinálta. Arra gondoltam adok neki egy esélyt cserélek benne olajat és teszek bele adalékot. Az én szerelőm azt mondta, hogy nem kell benne olajat cserélni mivel úgy van kifejlesztve hogy ne kelljen foglalkozni vele. Én csak adok egy esélyt hátha ez segít. Ő azt mondta a zörgésre lehet hogy a kinyomócsapágy, mivel nincs rajta terhelés és azért zörög. Ezek csak tippek azért csak lecserélem, rontani nem fogok rajta. Meg vettem az olajat és prolong adalékot. Le kell venni a motorvédő műanyagot és az váltóhoz kell 8-as és 10-es imbuszkulcs. A hozzá férhetőség miatt kivettem az akkut illetve az akkutartót. Így könnyebb volt a felöntőcsavarhoz férni. Kb 1 órás művelet volt. A "fáradt olaj" egy kicsit sötétebb volt mint az új olaj úgy hogy tuti hogy jobb lesz a váltónak az új olaj. Már csak egy két hűvösebb reggel kell hogy meggyőződjek bevált-e vagy sem.
Eljött az idő az első fék cseréjére. Mikor megvettem az autót már látszott rajta, hogy előbb vagy utóbb csere lesz. Igaz azóta mentem vele 30000 km-et. A fékbetét 3 mm-es a tárcsa 26,5 mm-es volt. Sikerült szereznem olcsón gyári tárcsát és betétet felszámolt kereskedésből. Előtte konzultáltam Pityukomával mivel Ő már cserélt, hogy van-e valami buktatója. Következő nap neki is láttam és kb. 2 és félóra alatt sikerült is megcsinálni. Kulcsok melyek kellenek 4-es és7-es imbuszkulcs, 19-es krova. Először az imbusz csavarokat szedtem ki ami a fékmunkahenger csúszkája is. Ezután levetem az első betét rögzítő rugót így ki lehet fordítani dugattyús részt és így a betét is lejön. A munkahengert felakasztottam gumipókkal, hogy ne lógjon és ne terheljem a fékcsövet. Egy kicsit megszívatott a féknyereg felfogató csavarja, mivel gyári tárcsa volt még rajta és 10 éve volt becsavarva így rendesen meg kellett fogni, hogy kivegyem, de sikerült és ez a lényeg. Ezt követően minden simán ment. A tárcsa rögzítő imbusz csavarja is könnyedén lejött.
Most már csak össze kell szerelni. Először a tárcsa, aztán jön a fékmunkahenger kengyele, vissza kell nyomni a dugattyút a munkahengerbe ilyenkor vigyázni kell hogy a tartályból ki ne jöjjön a fékfolyadék. Én ezt pillanatszorítóval csináltam. Ezután belerakjuk a körmös fékpofát a munkahengerbe a másikról meg le kell venni a ragasztós részéről a védőfóliát. Ez olyan mint a matrica. Felrakjuk a helyére a fékpofát a munkahengerrel, becsavarjuk a csúszó csavarokat, melyet én rézpasztával bekentem. Ezután visszarakom a fékpofarögzítő rugóját és kész is. Ugyan így kell megcsinálni a másik oldalon is. Egy pár képet készítettem igaz nem lett a legjobb de van. Az utolsó képen a betét vastagságok lennének a gyári és a kopott. Így látszik még a visszajelzőig nem volt elkopva. Talán ezer km még elbírt volna. A kivett betét már nem a gyári volt hanem BOSCH így úgy néz ki egy tárcsa két betétet használt el.
Már egy ideje cserére szoruló állapotba volt a teleszkóp. Most elérkezett az idő a cserére. Megrendeltem két darab Magneti Marelli márkájút. A csere nem nehéz kb. 5 perc. Viszont a végeredmény engem is meglepett. Úgy vágódott ki az ajtó mintha nem is tudom milyen könnyű lenne az ajtó. Így használtam kb. két napig mikor is az egyik nap (igaz jó meleg is volt a napon is állt az autó) kinyitottam a csomagtérajtót lecsúszott a kezem az ajtóról és úgy fel vágódott, hogy a jobb oldali teleszkóp alsó rögzítő műanyag része ketté tört. Így még sosem jártam. Most kicseréltem visszaraktam a régit így nincs az a hirtelen felvágódás. Szerintem így most jobb. Hívtam a boltot erre azt mondta nincs garancia. Néztem a végeket, de sajnos egyik sem kompatibilis hozzá. Majd kitalálok valamit.
A legutóbbi szerviz látogatás után jelezték felém, hogy ropog az ajtó határoló. Megpróbáltam kenni de nem értem el eredményt, ezért kipróbálásra vettem egy elsőt. Az elsők egyformák a hátsók viszont nem, külön számon szerepelnek. Nagyon könnyű volt a csere. Bal oldalon cseréltem ki. Először lecsavartam az alsó kárpit rögzítő csavarjait (2 db) majd oldalt benyúlva el lehet érni a határolót. Kicsavartam a rögzítő csavarokat és kivettem a helyéről. Egy kicsit forgatni kellett,de könnyen ki jött. Azt követően beraktam az újat és rögzítettem. Visszaraktam a kárpitot és kész. Azóta csendben teszi a dolgát. A régit néztem hogyan lehetne szétszedni, megkenni. Szerintem nem javítható. Elkopott.
Amikor megvettem az autót észrevettem, hogy csak egy darab maradt belőle, három meg hiányzik (biztos porszívó áldozat lett). Ahogyan néztem már sérült volt a behúzó festése (az enyém bézs színű volt és nagyon zavart) össze volt karmolva. A fogantyú egy fekete műanyagból van öntve, és ezt egy tapintásra jó érzésű anyaggal fújták le ami bézs színű. Ezt a "festést" lekapartam szikével majd nitroval teljesen eltüntettem a maradványokat. A végén 400-as vízpapírral egy irányba felcsiszoltam a tetejét. Most teljesen fekete lett így sem lett csúnya mivel fekete bézs szín van felváltva az autóba. Így a döntés megszületett fekete gumit veszek. Így most már négy darab kellett belőle. A Formontba meg is rendeltem és ez lett az eredmény
Sajnos az autóba gyárilag nem volt tolatóradar, ezért (mivel az előző autómban volt) úgy döntöttem teszek bele utólagosan. Nem akartam olcsó kínai vackot venni, hanem Valeoba gondolkodtam. Sikerült is szereznem egy zsír új csomagot jó áron, ami Alfa Romeo 145-é. Nem akartam hogy plusz kijelző kerüljön valahova, ezért csak a csipogós verzióra esett a választásom. Mielőtt hozzá láttam megkérdeztem mizooo cartást, mivel Ő is utólag tette bele, hogy van-e valami problémás rész; azt mondta nincs. Nem is kellett más következő nap hozzá is láttam. Lebontottam a csomagtérben lévő kárpitokat, megkerestem a tolatólámpa vezetékét, mely a 10 képen van. Ez a bal oldali kárpit mögött van. Ezután kivettem a hátsólámpákat, mivel ott is van rögzítve a lökhárító két csavarral. A sárvédőnél is kicsavartam a csavarokat és a két alsó csavart viszont nem kellett bántanom, mivel ki voltak szakadva azok nem rögzítették. Így már sikerült kipattintani a lökhárítót. A 159-es topikban kérdeztem egyszer, hogy hova kell tenni az érzékelőket. Szosza válaszolt is rá hogy meg van jelölve belül (7-es kép). Ezt követően már csak ki kellett fúrni őket. Utána beleraktam az érzékelőket, megnéztem hol megy be a rendszámtábla világítás vezetéke és ott juttattam be én is a tolatóradar vezetékeit. A legnagyobb bajom az volt, hogy hova helyezem el a vezérlő egységét, először a 11-es kép szerint raktam, de ott nem voltjó egy kicsit lejjebb raktam. A csipogót a hátsó ülésnél lévő kicsi betét mögé helyeztem el. Ezt helyet találtam alkalmasnak így talán nincs nagyon messze és nincs nagyon takarva sem. Ezt követően megjavítottam a lökhárító alján lévő rögzítő füleket. Ezzel még a javítások sora nem zárult le, mivel a lökhárító a bal oldalon nem volt a helyén (6-os kép) megfelelően, ezért azt is megszeretem volna csinálni és rájöttem, hogy nem más a baja csak hogy hiányoznak a lökhárító pattintós rögzítő elemből a csavarok. Szám szerint négy így nem tudott kellőképpen a helyére kerülni a lökhárító. Mivel plusz csavarom nem volt, olyan helyről vettem el ahol könnyedén pótolható. Beszerzés folyamatban. A végén csak össze kellett rakni az egészet. Munkaidő (javítással együtt) kb. 5 óra.