Tagok >> Cgo >> 156 SW JTD 16V >> Blog
- Típus:156 SW JTD 16V
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2004
- Színe:Luci di Bosco (aranymetál 235/A)
A 159 eladása megszűnt, itt-ott felbukkan pár új darab, de egyre kisebb az esélye, hogy a felszereltsége, színe, egyénisége összhangban legyen a vételárral.
Rengeteg katalógus bújás után ugyanott voltam, mint az elején - a piacon nincs rossz autó, de igazán jó sem, az viszont arany árban. Persze vinném az 530-as touringot, de kb. fele áron. De normális áron mi is kapható? Minden és semmi.
Bár racionális döntésre készültem, megengedtem magamnak egy kitérőt az elején: eleve kizártam a koreaiakat, annyira azért nem engedheti el magát az ember, hogy olyat vegyen. Biztos jó, de nem kell. Más okból, de eleve kizártam a VW csoportot is, mert.
Az árképzés diszkvalifikálta a BMW-t, tetszhalál az Alfát és a haldoklás a Saabot. Sok választás nem maradt: Opel Insignia kombi, Peugeot 508 kombi, Citroen C5 kombi, Toyota Avensis kombi, Volvo V60, Honda Accord kombi, Mazda 6 kombi, Renault Laguna kombi, Subaru Legacy kombi, Ford Mondeo kombi. Vagyis 2 német, 3 francia, 4 japán, 1 svéd-kínai. Sok keverés-kavarás után a C5 végzett az első helyen, bár sok kompromisszummal. A fő ok a hatalmas helykínálat, egész ügyes, jól szigetelt 163 lovas dízelmotor, nagyon gazdag felszereltség és főleg számomra a Citroen az utóbbi évek nyertese image-design területén. Mint minden francia, túl van dizájnolva, hiánycikk az olaszos elegancia és könnyedség, mégsem annyira taszító, mint egy accord vagy legacy. Valahogy egyben vannak a citromok.
De milyen is a francia autó? Az olaszhoz hasonlóan megannyi klisé. Mi igaz ebből?
A második hetem kezdtem meg a céges Peugeot 308 SW-vel, ez az első bejegyzés, egyszerűen nem volt mit írni az első ezres alatt. Valamit mégis kellene. Hát szürke. A gyűlölt szín. Ronda. Nem tudom másként leírni. Egyszer körbejártam, próbáltam pozitívumokat találni. Elölről a fiam békának hívja. Okos gyerek. A motorháztető szűkülő vonala még akár F1-es autót is idézhetne, ha a fekete protézis nem virítana. Így viszont vigyorog, de azt idétlenül teszi és a szája sarkába varrt függőleges ködlámpák ránca se javít a torz pofán. Ami kár, mert az eleje még a legszebb része. Kár is több szót fecsérelni rá, általában oldalról közelítem meg, hogy ne sokat kelljen nézni és ha sokan sétálnak arra, inkább várok egy kicsit, hogy ne lássák én szállok bele.
Beleülni és megijedni egy pillanat műve volt - a döntött műszerfal a motortér felé ugrott ijedtében, én meg a hátra. Viszont ugyanolyan hamar meg is szoktam. Ráadásul az összes gombot elértem így is. A design kellemes, szokható, erős szürkületben akár Alfásnak nevezhető a 3 ágú kormány, gömbölyű beömlők, a klíma kezelőszervei. Sőt, még a ronda felső kijelző is a 156 faux pas-ra emlékeztet. A könyöklő remekül állítható, a Fiat Bravo sokat tanulhatna tőle. Az ülés tűrhető, bár 25 km után már fájt a hátam benne, talán szokni kell. Az egyedüli, ami számomra katasztrofális, a narancssárga pixelfosás. Nem is akarok többet írni róla, zavaró, rossz, túlzsúfolt, csúnya. A 156 sem a világcsúcs, de az 7 éves autó és pirosak a betűk. Jó ötlet az A oszlop vékonyítása a plusz üvegfelülettel, ez szintén a Bravo hibája például, viszont átkozottul ronda és húzza az ember szemét az oszlop, akárcsak a hátrébb tolt visszapillantó.
Az autóm szíve a BMW-vel együtt fejlesztett 120 lovas 1.6-os, ami 130-as sebességig kimondottan ügyes és mindenre elég. Talán a váltó teszi, de jól indul meg, érzésre városi tempónál már hetvennél jár és százhúsz a kellemes utazó. Apropó váltó. Ilyen ócska alkatrésszel még talán autóban nem találkoztam. Az autóban alig húszezer km van, de az egyest kelletlenül veszi, az ötös valahol a szélvédő aljában van, hatos nincs. Egyszer a klíma bekapcsolásánal az ingujjammal kiakasztottam a 4-est, pedig icipicit rántottam csak rajta. Fúúúúúj. A motor a futóműhöz is túl sok, 160 Nm, a kormányt úgy kirántja a kézből, hogy vigyázni kell. A 15-ös acélfelnik szépen lekövetik az íveket, viszont nagyobb sebességnél szerintem túlságosan felkeményedik a szervó. A kormány maga egyébként is ócska. Egyrészt 15 ezres kategóriában kispórolni a bőrt pofátlanság, a csúszós, kemény kerék nagyon gagyi. Bár 3 ágú, nehéz jó fogást találni rajta, megfigyeltem, hogy többször váltok pozíciót, mert fáj a kezem. A kormányon nincsenek kapcsolók, ami szintén érthetetlen, mert jobb oldalt ott a távirányító, viszont ha már lenyúlok, hogy halkítsam a rádiót, akkor már le tudok nyúlni a rádióhoz is. Érthetetlen megoldás. A fogyasztás eddig 7,8-on állt meg. A fékek határozottak, erősek, picit nehezen adagolható a fékerő, de panasz nem lehet rájuk. A szélvédő olyan messze van, hogy nincs nagy esély, hogy az ember lefejelje.
Nézzünk tehát egy 15 ezer EUR kategóriájú kombit a 156 ellen: a helykínálat elöl egyforma, hátul nagyobb a kb. tíz centivel rövidebb franciában. Rekeszekben kiegyenlített a helyzet, szűkösen elfér a mobil, pénztárca, szemüveg. Van viszont pohártartó, ami nekem ugyan soha nem kellett, viszont a Matyi poharát nem dobálhatom a végtelenségig az ülés mögé és nem is utazhatok a lábam közé szorított üveggel. Felnőttünk, első a család. Napi ingázásra a futómű kellemesebb a franciában, ahol az Alfa már az alját húzza, ez simán áthajt. A bukkanókon, ahol az Alfa nagyot puffanik, ez csak bólint. Primitív futómű, lufi kerekek - az igénytelenség gyönyöre. A rossz úton mindkettőnek egyformán rezonál valami az első ajtóban. Mondjuk az Alfa tízszer annyit futott már... Ki tudja, milyen lenne a francia 17-es kerekekkel? Sose tudjuk meg. A motorerő tök mindegy, ahogy a JTD 140 lova mindenre elég (az ingázásnál) a benzines 120 lóval ugyanúgy - én vagyok reggel a leggyorsabb az álmos benzinhuszárok között. Pár tizeddel talán tovább tart az előzés, de csak egyszer vettem észre, hogy hopp, az Alfa itt már elnyúlt volna. Cserében motorhangja van a kerregés helyett.
Józan ésszel azt mondanám, hogy a "tool" kategóriában nyerő az oroszlános az Alfa ellen, de a bűn ronda karosszéria miatt ezért az autóért én nem adnék (saját) pénzt *
* azért megvan a dologban a perverz öröm, mikor majd 90 euróért telenyomom a tankot és céges kártyával kifizetem
** - a külső képek a Wikipédiáról vannak, nehogy már egy Puegeot-t fotózzak :)