Blog >> futómű

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2013-06-02

...avagy legalább a visszapillantó-tükör maradhat a helyén...

A mai délután igen meghitten telt... Felfedeztem, hogy hogyan lehet leszedni a hátsó ülések melletti függőleges burkolatokat. Mert erre szükség van, ahhoz, hogy ki tudjam venni a csomagtartó két oldalán lévő kárpitokat, amik pedig a torony csavarjához való hozzáférést akadályozzák... (Nem tudom, miért nem lehetett volna egy szerelőablakot tenni oda...) Az az Alfa mellett szól azonban, hogy még a tornyok tetejére is tettek egy vastag hangelnyelő sapkát. Prémium, na.

Vicces az ABS-szenzorok kábelével való játék is... Mert ugye a szenzorok ilyen idős korban már nem hajlandóak kijönni a jól megszokott helyükről (vagy max. több darabban). Így az első csatlakozót kell megkeresni és végig kifűzni a kábelét...
Szerencsére a csatlakozók nincsenek túl messze, a csomagtartó hátsó-belső pereméhez vannak rögzítve és könnyedén bonthatóak. Egy gumi átvezetőgyűrűn keresztül megy ki a kábel "a külvilágba". Ezt a dugót kell kinyomni, így már kihúzható a kábel.

Picit szerelőbarátabban is meg lehetett volna ezeket oldani. :(

Apró adalék, hogy az eLearnban csak egy mórickábra mutatja, hogy hogyan kell levenni a kárpitot. Alul szerintük egy csavar fogja, ami függőlegesen áll. Majdnem... egy patent fogja és vízszintesen van. Amúgy minden stimmel. (Az e felismerés során elhangzott szöveges kommentárt inkább nem részletezném. ;)

Ha már így in-medias-res belevágtam a dologba, az előzmények: Kellemetlen puffanást lehetett hallani jobb oldalról, ha áthajtottam egy csatornafedőn, stb. Olyan volt, mintha finoman egy kartondobozra csapott volna valaki teljes tenyérrel. Ígyhát megrendeltem az összes cuccot hátra: A 4 db keresztlengőkart, a 2 db hosszlengőkart és a hátsó végükre a 2 db szilentet. A Triscan márka mellett döntöttem, az Alfistin jókat olvastam az általuk gyártott csomagolt dolgokról. Az új stabrudak Lemförder-ek. (A gyári TRW-vel ellentétben, nem műanyag, hanem fémpálca. Bár előbbi is tökéletesen megfelelt. De nem úr aki nem herdál... :)

Sajnos a szóló szilentekről kiderült, hogy nem a hátsó agyba valóak, hanem max. a keresztlengőkarok újraszilentezésére jók. Már ha vki erre érez késztetést...

Kis kereséssel kiderítettem, hogy melyik fajta való bele. Az ePER tanulsága szerint az Alfa eleinte biztos nem számított rá, hogy ezt majd valaki ki akarja az agyból sajtolni... Merthogy egyáltalán nem mutatja külön alkatrészként. Mindenesetre a 164 hasonló helyen használt szilentje passzol ide is. (32,1mm átmérő és 32mm hüvelyhossz.)
(Típusszámok: Febi 33010, Ruville 985844) Piriéknek a Ruville-el voltak jó tapasztalataik.
Rizzo cartárs is talált egy passzoló szilentet, ennek UNIX-os cikkszáma:10502069.

Pirinek amúgy nagy köszönet a telefonos segítségért és a hasznos tanácsokért. (Sajnos bizonyos támadások miatt, már nincs itt az Amorén.)

Lengéscsillapító cserére amúgy nem számítottam (na jó... megfordult a fejemben). Helyesebben inkább reméltem, hogy nem kellenek €€€. Rugókat mindenesetre beszereztem, hátha kelleni fognak. (Lesjöfors gyártmány, Made in Sweden, katalógus itt). Kb. 30kg-nyi csomag már avatott szem számára észrevehető volt a kerékívnél. A szétszedés azonban megmutatta: A lengéscsillapítók 200ekm-nél TELJESEN tönkrementek. NULLA gáz volt már bennük. (Vagyis nulla nyomás...) Egy ujjal is vissza lehetett nyomni a rudat. Amúgy olasz gyártmány, de a gyártó nem tette rá a logóját.
Mivel már régebben sem számítottam a cseréjükre, már volt favorizált típus: A Bilstein B4 széria megfelelő darabjai. Ezek kb. a gyári gátlók karakterisztikáját nyújtják. Ami a jelek szerint meglehetősen kemény volt anno. :) Én az autómat nem ilyennek ismertem. Visszagondolva amerikai autós feelingje volt. :) Most kb. kő kemény és tovább javult - az amúgy is átlag feletti - kanyarsebesség. Természetesen most feljebb hordja az orrát a hátulját az autó, de csak minimálisan. Valószínüleg az új rugók és a lcs-k "nyomóhatása" együttesen okozza. Emiatt ma este (a tegnapi út és a mai munkanap miatt elég fáradtan) képes voltam autózni egyet. B)

Az egészben az a pláne, hogy az "alapos gyanú" miatt már nyáron elvittem az Autóklubhoz lcs.mérésre az autót... (Beregszász utcai állomás.) Szerintük mindegyik lcs. rendben volt. Lehet, hogy náluk csak a lcs.-k hiánya okozna tűrésen kívüli értéket?? Ennyit erről...

A porvédőkrő annyit írnék, hogy nálam a gyáriak belső átmérője valamivel nagyobb volt, mint a Bilstein lcs-k rúda. A gyári lcs-kon volt a tengelyen egy kiszélesedés, erre volt ráhúzva az összeszűkülő belső részük, így nem vándorolt fel-le. Mivel a Bilsteinek rúdján nincs kiszélesedés pár menet (jó minőségű) power tape-pel orvosoltam ezt. Persze lehet venni új, Bilstein porvédőket is, de a gyáriak minősége szemmel láthatólag jó, így - szerintem - nem kell feltétlenül ezeket is cserélni.

Tapasztalatok: Megtettem kb. 3-4ekm-t, így tudok írni már valamit. Kezdem a rosszal: megszűnt az amerikai autós, komfortos rugózás. Legtöbbször szépen kisimította a csekély, megmaradt csillapítás az útegyenetlenségeket. Most sokkal jobban kövei az autó az út hullámosságát, nem annyira komfortos, cserébe sportos. Szerintem ennél keményebb futómű egy hétköznapi autóba nem kell. Nagyon pontos az irányítás, nincs vándorlás hullámos úton. Pályán is be lehet állítani az ívet és mintha sínen húznák az autót. Régen, a hosszlengőkar és a lcs-csere előtt ez érezhetően nem így volt. (A keresztlengőkarok valószínűleg nem voltak még csereérettek, ezért nem hiszem, hogy azok okozták a változást.) Sajnos kivételesen nem volt a beszerelés előtt mód arra, hogy a speciális festékemmel lefessem a lcs-kat. Itt-ott már látszik is, hogy nem konzerválták agyon a gyárban őket. Később majd orvoslom ezt a hiányosságot.

A bonyolult és ettől kifinomult futómű a 156 egyik legnagyobb előnye.

>> Szervizystuc // Alfa 156 SW 2.4 JTD M-JET 20V // 2012-11-02

Fel akartam rakatni a téli kerekeket. Ez meghiúsult, mert az új fékek miatt nem fér el a 16"-os felni. Így jártam... Viszont a nyári első felniken lecserélődött a gumi, utána be lett állítva, át lett nézve teljesen a futómű, csak a szillenetek lesznek lassan cserések, minden más hibátlan és most ismét nagyon kellemes az autó, nem ráz az eleje egyáltalán. Minden GabCsiék műhelyében történt.

Hogy most pogácsával (kb 5mm-es kell) megoldom, vagy beruházok 17"-os téli kerekekre, még nem dőlt el.

>> SzervizFairlane // Alfa GT 1.9 JTDm 16v Distinctive // 2012-10-29

Vétel után csak egy rettenetesen reccsenő lengőkart cseréltem. A többit Zé mester tanácsára mostanáig koptattam, hogy rendesen b@szódjanak el :)

Cserélve lett többek közt elöl a két alsó és a múltkor nem cserélt felső lengőkar, stabszilentek, ilyenolyan összekötők, féltengelycsillag; hátul szintén jópár dolog.

Most remélem egy darabig kuss lesz :)

Ja azon kissé meglepődtem, hogy a hátsó futóműben van műanyag alkatrész is, egy kis összekötő pálca személyében... :O

>> Tuning és extrape-Ti // Alfa Giulietta 1.4 Turbo MultiAir 170CV Distinc // 2012-09-24

Összességében elégedett vagyok.....a forgalmazó által ígért 35/25 mm-nél kevesebb lett az ültetés mértéke nem tudom miért de nem is baj így legalább nem fog úton-útfélen lekoppanni az alja! Optikailag azért szemmel látható a változás most vagyunk a QV gyári szintjén ami a cél is volt! Talán hihetetlen de a komfort szinte egyáltalán nem romlott és az úthibák "kezelése" is elfogadható szinten maradt a kanyarstabilitás viszont érezhetően nagyot változott pozitív irányba, olyan "gokartos" feelingje lett és a hátsó futómű elpattogása szinte megszűnt! Ezek az első pár km tapasztalatai nagyon megérte a pénzét ez a szett csak ajánlani tudom!

>> Tuning és extrape-Ti // Alfa Giulietta 1.4 Turbo MultiAir 170CV Distinc // 2012-09-20

Régóta motoszkált bennem a gondolat miszerint közelebb kellene engedni a kasztnit a talajhoz mert a 18-as gurigák eléggé furán mutatnak a kerékjáratban (lásd: képek).
Nem a "porig" ültetés hanem a QV gyári 20 mm-es hasmagasság csökkenésének elirigylése vezérelt amikor hosszas vívódás után megrendeltem innen a Bilstei B6+ Eibach Pro kittet és vártam a futárt.
Az átutalástól számítva egy hét alatt megjött a csomag és referencia futómű-geometria ellenőrzés és hasmagasságmérés után ma belevágtunk a nagy műveletbe!
Folyt. köv.........
A KÉPEK AZ ÁTÉPÍTÉS ELŐTTI ÁLLAPOTOT MUTATJÁK!

>> SzervizRoll1983 // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD 8v // 2012-09-13

Ma reggel megtörtént a futómű beállítása. Nem csak elöl kellett rajta állítani, vártam is rá egy egész órát mire elkészültek vele. De megérte, mert nagyon jó lett. Remélem jó ideig így marad.

118050 km-nél kerültek be a futóműalkatrészek, kíváncsi vagyok meddig bírják majd.

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2012-10-07

Már említettem a 156 topicban is, hogy érdekes hangot hallani hátulról / jobb oldalról.
Akkor jelentkezik, mikor pl. egy nagyon enyhén mélyebben fekvő csatornafedélen áthajtok.
Olyan hang, mintha teljes tenyérrel ráütnék egy kartondobozra. (Ezt a hangot német fórumokon is többen így fogalmazták meg.)

Úgy tűnik igazából nem is "belehajtáskor", hanem éppen a csatornafedél elhagyásakor jön a puffanás. A lengéscsillapító a legvalószínűtlenebb, ezeket bemérettem, illetve cseréjük másnál sem hozott javulást.

Sokan emlegetik (szokás szerint német fórumokon) a kerékagy tartójába préselt szilentet. Szóba került még a toronycsapágy, de ez nem olyan valószínű.

Ha esetleg valakinek volt már ilyen problémája és tudja a megoldást, szóljon!


Hosszlengőkarokat és ezeket a szilenteket mindenképpen akarok cseréltetni. Azon viszont gondolkodom, hogy egyből keresztlengőkarokat is vegyek-e. (Illetve stabrudat is... Ez esetben komplett lenne a felújítás.)

A hátsó rugók cseréjén is gondolkozom. Van egy olyan érzésem, hogy minimálisan jobban ül az autó hátulja, mint kéne. (Ez további 15-20eFt-ot jelentene.)

Minden észrevételt és javaslatot szívesen fogadok!

Update: Megrendeltem hátulra a lengőkarokat és a szilenteket. Ennyit igazán megérdemel az autó 200K-nál.

>> SzervizRoll1983 // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD 8v // 2012-09-08

Meguntam, hogy kopog és nyüszög az első futómű így megcsináltattam, minden ki lett elől cserélve.
A legtöbb alkatrész FASTORIGINAL márkájú, ez alól csak a stabkarok és stabrúd képeznek kivételt azok RUVILLE márkájúak. A FASTORIGINAL egy új olasz márka, tehát én vagyok a kísérleti nyúl, ha beválik arról is tudni fogtok illetve az ellenkezőjéről is. Annyira új, hogy interneten hiába kerestem vele kapcsolatos tapasztalatokat. Az anyagköltség 80 ezer Ft alatt állt meg kicsivel.
Jövő héten még be kell állíttatnom a futóművet aztán remélhetőleg élvezem a kopogás és nyüszögésmentes suhanást.

>> Szervizlakosg01 // Alfa 147 1.9 JTD 16V // 2012-08-17

Vettem 2 új gumit (Continental PremiumContact2), mert a rajta lévők (Vredestein Sportrac3) kukásak. Bejelentkeztem futóműállításra is.

Gumik: 43.500Ft
Futóműbeállítás+gumicsere+centír: 11.000Ft

A rajta lévő négy gumiból kiválasztották a két legjobbat, azok kerültek hátra.Szeptemberben azok is cserélve lesznek.

Beállítás+csere után a jobb első kerék jobbra kanyarodáskor sebességfüggően kattogott. Először féltengelycsuklónak tűnt, de hála Adrián cartársnak (http://alfaamore.hu/forum/alfa_romeo_147!1?bookmark=16185956#16185956), kiderült, hogy a felnire ragsztott súly beleér a keréktatrtóba. 3 visszavitel után sikerült meggyőzni a mestert, hogy vegye le a kereket és ellenőrizze. Persze egyből látta, hogy valóban ez a probléma, így sűrű bocsánatkérések közepette javította a hibát. Azóta minden ok.

>> Szervizystuc // Alfa 156 SW 2.4 JTD M-JET 20V // 2012-08-23

Az autó eleje rázott már egy ideje. Korábban GabCsitól megtudtam, hogy a centírozás nem elég, gumicsere lesz a dologból. Ez legkésőbb jövő tavaszra be is van tervezve. És bár nem hibátlan guminál nem hoz tökéletes eredményt a futómű beállítása, átmenetileg megoldás. Na, meg ártani nem árt amúgy sem. Volt is egy kis meló vele, a bal oldal jó volt, de a jobb oldalon kellett kicsit állítani. Tavaszra a gumivásárlás mellett a felnik görgőztetése is tervbe van véve, mert a legutóbbi centírozásnál elég sok súlyt kellett feltenni. Egyelőre nagyobb sebességnél nem próbáltam, de városban érezhetően kevésbé rángatja a kormányt a futómű.