Blog >> ékszíj

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2012-11-05

Szerkesztés alatt.

Addig is...


Alternatívák:
Dayco: Nekem úgy tűnik, hogy már nem olyan tartósak, mint a "156 időkben". (Lásd 159 topic...) A kép már az új verziót mutatja. A régebbi hasonlóan nézett ki, mint a régi Contitech.
Ruville=INA, lévén ugyanahoz a konszernhez tartoznak (Schäffler). Könnyen lehet, hogy a Dayco-tól származik.
A Corteco-t a BMW-sek cserélik szorgalmasan (Erhard írta).
Az Akron Warbinál 2 évet bírt. Kerülendő.
A Gates egy cartársnál rövid idő alatt széthullott.
Febi: Valószínüleg ez is Dayco.

Én hosszas mérlegelés után Continental VD1065 szíjtárcsát vettem. Ez már az "új verzió", eredetileg nem így nézett ki.
Kép 1.
Kép 2.
Kép 3.
Kép 4.


A csere menete:
...jól le van írva droberto cartárs blogjában.
Kieg.: Meghúzási nyomaték kb. 25Nm, a menetre ajánlott csavarrögzítő pasztát is tenni.



Szöveg és további képek jönnek.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2012-08-24

Ékszíj is cserélve lett, Zé szerint a görgők jó állapotban vannak, azokat nem cserélte.

>> SzervizGábor79 // Alfa 156 1.8 TS SW // 2012-05-21

Km: 94.780
Eltelt az 5 év a legutóbbi vezérlés csere óta, így esedékessé vált a dolog. Albaalkatrésztől rendeltem a cuccot (vezérlés szett + vízpumpa), minden simán ment.
Miután leszedtük a régit, látszott rajta ugyan a kopás, de amúgy bírta volna még egy jó darabig. Persze a vezérléssel nem játszunk: ha eljön az idő, cseréljük.
Ha már arra jártunk, ékszíj csere is megtörtént, valamint olaj+szűrő csere is.

Költségeket nehéz összeadni, mert már korábban megrendeltem az alkatrészeket, de azért megpróbálom...:
Vezérlés: 25.200
Vízpumpa: 8.500
Ékszíj + olajszűrő: 5.500
Olaj: nem tudom, kb. 7.500-10.000 (régebben vettem, amikor accciós volt)

Azt azért megjegyzem, hogy sikerült elég olcsón hozzájutnom a dolgokhoz... pl. jelentős alkudozással az alkatrész-kereskedőnél :-)

>> Szervizkrecsi // Alfa 145 1.4 boxer // 2011-09-02

Már múltkor észrevettem, hogy a generátor ékszíjon van egy repedés. Leginkább a vízpumpa miatt aggasztott a dolog, ezért beszereztem egy újat. Vettem a szervóhoz is, ha már az előtte van. De nem bántam meg, mert azt is megette az idő. Sok km-t nem futottak, de nem mai darabok lehettek.
Km állása: 182856

Az utóbbi időben eddig szokatlan hangok jelentek meg menetközben. A motortér - futómű - hajtás felől, de természetesen kizárólag menet közben és bizonyos sebesség felett. :)
Aztán egyszer-egyszer álló helyzetben, járó motornál is hallatta magát vmi hasonló hang, így nagyjából be tudtam azonosítani, hogy a szíjak felől jön. De ennél pontosabb diagnózist nem sikerült felállítani.
Mivel a szíjak + görgő már régen volt cserélve, gondoltam ezek cseréjével nem vesztek semmit. De, hogy azért biztos, h belevigyek a hétvégi programba vmi izgalmat is, így úgy döntöttem, cseréljük ki a generátort is.
Látva az online shop-os árakat (gyári új ill. felújított generátorok terén), úgy döntöttem, inkább veszek egy bontottat és az lesz felújítva. A bontott generátorért és a felújíttatásért köszönet Marklarnak.
Nem tudom, cserélt-e már vki klímás 155ben generátort... Azt hittem, az lesz a legnagyobb gond, h nem akarom leszedni a szívócsonkot, de azzal nem volt, gond, csak némi többlet kézügyességet igényelt a dolog. De, azért az elég vicces, hogy a generátor alsó csavarjának (amin fordul) kiszedéséhez, a jobb oldali hosszú féltg tartókonzolját is le kell szedni, hogy le tudd fordítani, azért hogy hozzáférj annak a csavarnak az anyájához, ami egyike azon két csavarnak, melyek azt a pántot rögzítik, amin az ominózus generátorcsavar is átmegy. Mindezt azért, mert a motortér fele azt a generátor csavart nem lehetett kihúzni eléggé, ugyanis a feje elakadt a klímacsőben, ami a kompresszorba megy bele. A gyári szervízleírásban lévő ábrák szerint ezen csavar feje a nyúlvány fele kellett volna nézzen (viszont nem vagyok biztos benne, h abban az esetben ki lehetne annyira húzni, h a generátort ki lehessen venni, mive ezen az oldalon meg a nyúlvány biztosít szűk keresztmetszetet :) ).
Sokszor okozott már fejfájást a Tipo motortérbe gyömöszölt TS motor, de eddig ez vitte a prímet, asszem :)

Így tanul az ember... azt is pl., h bár a generátor csapágynak volt hangja, de még mindig van néha valami cicerésző hang abból az irányból (klíma komp a következő gyanús elem :) ) és a fő hangforrásnak bizony a BE kerékcsapágy/külső féltg csukló tűnik :S

Ma egy éti csiga társaságában (aki a jobb első kerék felett utazott) sikeresen megérkeztem a Large Autóhoz a vásárlást követő, tervezett vezérlés cserére 80 240 km-nél. Megtörtént a vezérműszíj, az ékszíj, a feszítő csapágyak és a vízpumpa cseréje. Kapott új olajszűrőt és persze az olajat is lecseréltük.

Km: 80.240

Múlt ősszel - bár még csak 45e volt bennük - szíj-és görgőcserét határoztam el. Oka az volt, hogy alapjáraton huhogó hangot hallattak - és ez nekem nem tetszett...
Sajnos a csere után - előtte szerelés közben "Józsi barátnak" volt szerencséje a vezetőket látni és nem tartotta indokoltnak a cseréjüket - szinte ugyanúgy csinálta, sőt még egy kis morgás is jelentkezett :-o

A főpróbán, a dunakeszi Mikulás-hétvégén sikerült megnyugtatnom magam, hogy a morgás minden bizonnyal az ékszíj vagy az általa hajtott valamelyik cucc csapágyának (generátor és/vagy vízpumpa) műve...

Azóta csak városban jártam vele, annyira nem izgatott. Ma este viszont úgy voltam, hogy a zárból elegem lett, tankbetöltő ugye vár a sorára - viszont rég néztünk szét elöl!
Gyors, megnyugtató ellenőrzés - minden csontszáraz, olajbetöltő nem habos - után elkezdtem állítgatni a generátorral az ékszíjfeszességet: elsőre jó csikorgós lett, aztán kicsit feszítettem rajta, szerintem jó lesz! ;-)

Végül nekiálltam a karbiknak is, így tél végére eléggé szétfolyt az alapjárat. Mondjuk gyertyacsere sem ártana, de azért tekergettem kicsit rajta: fülre jó volt, próbakörhöz viszont már nem volt kedvem, majd szerdán élesben ezt is letesztelem! ;-)

>> SzervizÁdi_3900 // Alfa 155 2.0 TS 8v // 2008-12-05

Esemény is lehetne egy műszaki vizsga, de mivel ez egy lassan 17 éves autó, sajna általában szervizként bejegyzendő...
Szóval a vizsga előtt hátsó fékeknél kellett fékerő-szabályozót szerelni, némi berohadást megszüntetni, kéziféket rendbe tenni.
Az ékszíjat cserélték, azt jeleztem előre, hogy furcsán zajong már. Mint kiderült, hiányzott már belőle, épp idejében jött a csere.
Volt olajcsere is szűrőkkel együtt, na nem a vizsga miatt, csak mostanra jött ki, egyben megvolt hát.
Mielőtt a vizsgaállomásra gurultak vele, még a GEORGE idejéből maradt piros rendszámtábla világítást is rendbe tették (újra gyári és szabályos fehér).
Vizsga így rendben volt, főleg, hogy lecsúszott némi kenőanyag is a sötétített ablakok miatt...
Összességében így végül baromi drága lett, az autó értékének kb. ötöde ráment, de ez ezzel jár. A fék baromi jó lett, és összességében most minden nagyon klappol. Már csak el kén elindulni vele valahová jó messzire...

>> SzervizTedi // Alfa 145 2.0 QV // 2008-11-15

Hát ezt is megéltem. ma belekerült a 169 ezredik kilométer Alfonzba, amit egy kis szervizeléssel ünnepeltem.
Elgurultam Csörihez, hogy szüntesse meg az ékszíj vonyító hangját. Gyönyörű, napsütéses időben autóztunk le Várpalotára. A görgőt (gyári) és az ékszíjat (Dayco Pirelli) Csöri kicserélte, a hang megszűnt és boldogság vala :)

>> EseményFairlane // Alfa 155 1.8 TS, 8V // 2008-10-22

A mai nap fejleménye Fairlane billentyűzetéből



I. Bevezetés


A napokban ugye megszületett az elhatározás az üzemi fékezőberendezés, a kirepedt féltengely-gumiharang, illetve a búgócsigává avanzsált BH kerékcsapágy cseréjéről.
Tegnap be is szereztem a szükséges hozzávalókat, és némi gondolkodás után arra jutottam, hogy nem magam állok neki, hanem megcsináltatom valami sok alfát látott emberrel, és egyben átnézetem az autót is. Bejelentkeztem a Ber-do féle szervizbe ahol ma reggel fogadni is tudtak.


II. Cselekmény

Még sosem jártam a Ber-do környéken, de némi googlemaps tanulmányozás után relative könnyen odataláltam reggel. A megbeszélt kilenc órás időpont előtt már egy félórával sikerült odaérni.
Pár perc várakozás után egy kollega ki is nyitotta a céget, megbeszéltem vele a kívánságaimat: fék, csapágycsere, autóátnézés, ésatöbbi...

Ezután elindultam buszmegállót keresni, hogy bevergődjek a céghez kenyérre és benzinre valót keresni. Köszönhetően annak, hogy a buszmegállóból valami faszarcu eltüntette a menetrendet, a még faszarcubb BKV átszámozta a járatát 82-ről 184re, illetve hogy a legeslegfaszarcubb buszsofőr fordított irányba tette ki a menetirányt jelző táblát, sikerült belátogatni pestszentimre kies vidékére, és mintegy háromnegyed órával megnövelni az amúgy is másfél órára becsült berdótóltömeggelsapbaérési menetidőt.

A cégnél sokminden nem történt, szokás szerint egy csomó meló várt, egy valag mailt irtam, oltottam némi tüzet, illetve ma is kispórolták a húst a tárkonyos ragulevesemből...

Egy telefonos érdeklődés után négy körül indultam a vasért, és már rutinos tizennyóckerjáróként, röpke egy és háromnegyed óra alatt el is értem célpontomat.


III. Tetőpont

Már hallottam párszor az András nevü szerelőbácsiról, de gyerekek, ez télleg teljesen jó fej, vagy egy órát eldumáltunk a kocsi mellett, mesélte a sztorikat tonnaszám :) ....
Átnézte a vasat, szerinte motorilag rendben van, rozsda niccse, de a két első lengőkar ánblokk cserés.

Miután elváltunk óvatosan próbálgattam a vasat, és bakker, az utóbbi hetekben fokozatosan erősödő csapágymorgás után már nem is emlékeztem, hogy ez ilyen halk is tud lenni... Aminek nem kell, az enm búg, a fék nem visít finom lassításkor. Az új ferodo-brembo kombónak még ugye össze kell kopnia, de remélem beválik...

Szal ha lehet ilyent mondani, ember és ló eggyé vált szerdai péntek esti városon át araszolásban. Éreztük egymás forró testének mozdulatait; én talpamon az út hupáit, Ő a gázpedálján a negyvenötös lábam simítását, Ketten együtt a forgalom zaját, a szarulbeállitottlámpás autóstársak fényjátékát...
Ha adódott némi hely az úton, picit megtapostam a pedált, erre ötezres fordulat környékén kellemes dorombolás volt a reakció... Talán ez hozta meg a kedvem a továbbiakhoz...

Szal jött az ötlet, hogy meg kéne hajtani a vasat rendesen, úgyis száz körül volt a leghangosabb a kerékcsapágy.
Nosza, M0ásra fel. A péceli úton kiaraszolás, majd M0.
Kamionok maradnak el a tükörben, élvezem a motorhangot, a suhanást, ugyanakkor próbálom magam rábírni, hogy azé mégse kéne bejáratós fékkel emberkedni ugye.
Visszaveszek száz körülre, ügyelek a követési távolságra.
Átgondolom az autó közeljövőjét: akkor most ez megvan, még jön a lengőkarcsere, aztán némi optikai helyrepofozás krisznél, aztán le kéne cserélni a nyári felnit mer mér ne, Esetleg hideg téli estéken legózhatnék a beltéren, jöhetne némi bőrözés, karbonozás mittoMén....
Közeledik a lehajtóm, amúgyis a külső sávban vagyok, index, finoman húzódok ki a lekanyarodóba, gázpedál fel, hagyom, hogy a motorfék tegye a dolgát....


IV. Finálé


Ekkor jött a "csatt"... Nem is "csatt" volt igazából, hanem inkább a "patt", vagy "pakk" hangutánzókkal tudnám leírni a hangot amit hallottam... Nem volt hangos, de kellően feltűnő. Talán mint amikor az ember a fogával tépi le egy rugalmas nyálonzacskó sarkát.

A "pakk", és az abban a pillanatban a műszerfalon felvillanó akkumlátor piktogram azonnal beindította az idegpályáimat: Motorhang nem változik ez oké, egyenesen megy, defektet nem kaptam, óvatos fékrelépés, mert közeledik a körforgalom, ez is fog. Vazze akku pilácsa az a töltés. Nincs töltés. Mérnincs? Mert elszakadt az ékszíj. Mérszakadt el? Mermittomén. De várjunk csak! Agyamban is pilács fel, és hangosan is kimondom, innen jött a pár nappal ezelőtti füst bazeg, tuti, mágse az útszéli unóból ami mellett megálltam... Valami toszta a szíjat, az füstölt... De azóta mér nem füstölt? Vagy vinnyogott? A fszom az ilyen szíjakba.

De hogy jutok haza? Még kb öt km van hátra, a 74es akku biztos kibírja. Közben sok om mani padme hum-ot mormolok, hogy kibírja, és hogy ne ugorjak ki az ülésből... Felesleges fogyasztókat lekapcsolom, venti, rádió nem kell...

Sikeresen hazaérek, beállok az udvarba, zseblámpa elő, feltépem a géptetőt, és egy kifényesedett fekete kígyó kacsint rám a generátor mellől.
Végiggondolom, hogy mitől szakadhat el egy szíj... Hát persze, nyilván megszorult!
Generátor: ez forog könnyen.
Klímakompresszor: ez is forog, különben sem volt bekapcsolva...
Főtengely feletti szíjfeszítő: bazeg ezaz, ez ezze meg a gumit, meg se mozdul...


V. Epilógus


A faszér van az, hogy ha sürgősbe megcsináltatom a gépet, hogy tudjak vele rohangálni a hétvégén, akkor kiderül, hogy még egy ötvenest bele kell ölni a futóműbe, aztán meg hazafele eltépi a faszom szíjat....
Ráadásul honnan szedjek a napokban szíjat, görgőt, meg embert aki kicseréli?



Update:
A görgőből a csapágy kipréselhető, 6304ZZ mégygörgős porvédős csapágy kell helyette. 1250 ft, míg egy komplett feszítő 8000....
A szíjak: D4PK962 és D5PK1285