Mivel a 166-ost ki ütötték alólam, így kellett egy másik autó, de mi is lehetne más; mint Alfa hirtelen kevés pénzből egy 146-osba tudtam beleülni. A történetünk ma délelőtt kezdődött, és remélem sokáig tart majd, persze a 166-os is meg van még ő most a gyógyuláshoz vezető utat keresi.
Kazes barátom még szeptemberben felajánlotta nekem, hogy segít. Egy pár féknyerget kiválasztani Marklarnál, majd rendbe rakni, hogy műszakira feltehessem az autóra.
Én addig jutottam a történetben, hogy Marklartól eljutottak a féknyergek (és egy utastér lámpa) Zolihoz. Nem szokásom feleslegesen kérdezni, pláne másokat noszogatni, amikor nekem segítenek, így Zolit sem háborgattam ezzel. Majd lesz valahogy.
Ma vártam pár kisebb küldeményt, csupa elektronikai alkatrészeket, hozta a GLS. Plusz a kezembe nyomott egy nagyobb, nehezebb dobozt, hogy még ez is.. Ez nem fizetős. No..mondom ez mi lehet.
Elolvastam a címzést, és elakadt a szavam :-)
Most is csak keresem őket, nem is tudom hogy írjam le az érzést ami rám tört. Nagyon jól esett. Kibontottam a gondos alapos csomagolást, kézbe vettem a féknyergeket.
Egy cartárs, egy jóbarát fordította rá az idejét, hogy ezt elkészítse nekem. Nem beszéltünk anyagiakról, mi mennyi hozzá, posta hogy lesz. Nem kérdezett, nem kérdeztem. És most itt egy garnitúra gyönyörűen felújított féknyereg, ami innentől számomra többet ér mint egy szett gyári új alkatrész.
Én akartam Suzukit a 146 helyett? KIA-t a 159 helyett? Egy dolgot azt hiszem szem elől tévesztettem. A barátaim ITT vannak.
Köszi Kazes :-D
Minden hétvégén felnyitom az orrát, ellenőrzöm a folyadékszinteket. Elindult az újabb "szezon", ilyenkor ez jár neki. Inkább csodálkozni nyitom fel, mint bármit csinálni. Mindene működik, porszáraz a 23 éves motortér. Iskolaszezonban néha kér egy kis olajat, de ennyi. Kicsit nézegetem, aztán lezárom. Ma már érdekes látvány egy ilyen robusztus, egyszerű motortér. Nem régi japán benzinesen kifinomultan szép, inkább kicsit munkagépesen szögegyszerű.
Ha már munkagép, az előfűtése is kapott egy kis okosítást pár hete, így még kényelmesebb a használata.
Nem nagy dolog, a régi időkapcsoló órát lecseréltem egy Sonoff s20 wifis okos aljzatra. A lényege annyi, hogy az okos konnektor a wifi hálózatunkra rácsatlakozik és mobil applikációval érem el. Bárhonnan, akár külső hálózatról is. Az időzítéseket is az app-ban tudom állítani, illetve onnan ki-be tudom kapcsolni. így nem kell majd a -15 fokos reggelekre készülve kisétálni a garázsba átállítani az időkapcsolót. Az autó persze minden reggel előfűtve indul, nagyon bevált.
Két éve a Glavoi völgy volt az utolsó hosszabb útja az autónak. Aztán hengerfej tömítés cserét kért. Egy kicsit most izgultam emiatt. Újabb hengerfejezésre sem vágytam, és igazából két éve csak városban megy az autó. A kaszni felújításon kívül semmit nem csináltunk vele. Elindul, megy, kanyarodik, megáll. Igen ám, de a Bihar hegység nem alföldi város. Pádis 1300m-en van fent (a környéken jóval magasabbra is felmegyünk, mert szép), és ide a tengerszint környékéről egy 20km-es szakaszon jutunk fel. Álom szép szerpentin, nagyon jó út, 10-20% közti emelkedőkkel, elképesztően szűk hajtűkanyarokkal. A mi konvojunkból is állt meg már itt autó..
Hát mit mondjak. Nagyon jót szórakoztam, igazi vezetési élmény volt. Kicsi küzdelem a technikával belefért, ott derült ki a hegyen, hogy hiába javítottam meg a hűtőventilátor csatlakozásait, mégsem indult el. Sebaj, ablak le, fűtést ráhúztam és fűztem a kanyarokat. Mivel tudom, hogy akkor melegszik legjobban, ha 2000 alá engedem és befullad, nincs turbónyomás, igyekeztem végig 2000 fölött forgatni. A vízpumpa is jobban keringet így. Kanyarokban amennyivel bírtam átfűztem, hogy ne padlógázon kelljen gyorsítani, hanem szépen, közepesen taposva, keveset lassítva.
Egyszer sem érte el a 80-as utáni pöcköt a hőfok, bőven alatta tudtam így tartani. Aztán megláttam, hogy hol találtak sátorhelyet... Ó te jó ég, ha én a 159-cel jövök. Az ott le sem megy, nem hogy aztán fel. Meredek, sziklás, hepehupás, és a végén út sem volt, csak legurultunk a hegyoldalban óvatosan.
És megint feltűnt ami mindig ilyen terepen. A 146 TD-nek valamiért ez nagyon fekszik. Áthintázik mindenen, szinte nem is döccen. Bólogat fel-le, de nem koppan, semmi Alfás kemény futóműre utaló reakció. Inkább mint egy hintaágy. Nagyon élvezem, hogy ezt is tudja. Szerpentinen a Vitara-t magunk mögött hagytuk rendesen, olyan kanyartempóban toltam. Aztán pár kilométerrel arrébb a sziklákon is kiderül, hogy az öreg technika milyen jó.
Egy szó mint száz, a bizalmam visszajött. A vízcsövek puhák maradtak, az autó gyönyörűen működött. Szebben mint két éve. Az adagoló is a helyén lehet most, mert simábban járt, szebben reagált, jól is ment, nagyon jó volt vezetni.
És igen, ahova vitt minket, az még mindig az a hely, ahova visszamegyünk. Annyira szép, annyira miénk :-)
Nem tudom adódik e még ilyen helyzet az életben. Két Alfa, azonos kilométer. Pár utcányi kerülőt beiktattam, de összejött. Se lemosva, se rákészülve, de együtt a két kedvenc paripa az udvaron.
Nem tudom adódik e még ilyen helyzet az életben. Két Alfa, azonos kilométer. Pár utcányi kerülőt beiktattam, de összejött. Se lemosva, se rákészülve, de együtt a két kedvenc paripa az udvaron.
Az előfűtő beépítésekor két éve még egy időzített bombát hagytam. Az egyik aljzat nem vízmentes házú, hanem én tömítettem ipari gumival és zsugorcsővel (mivel nem volt raktáron vízmentes Weipu aljzat akkor). Időnként ránéztem, de alapvetően nem volt gond vele. Most is széthúztam, megnéztem, és ahogy vettem ki, magával hozott a motortérből egy szabadon lógó vezeték véget...
A hűtőventilátor előtét-ellenállásáról simán csak leporladt a csatlakozó. Így a 30+ fokok közeledtével jobb ha működik az a ventilátor, szóval kicuccoltam a forrasztós szerszámaimat. Itt most nem törekedtem a veterános szintű gyárias megoldásra, inkább két rendes csúszósarut alaposan körbezsugorozva felforrasztottam. A levett alkatrészeket pedig eltettem a "146 cuccok" dobozba :-)
Ha meg már ott matattam, a bombát is megszüntettem, épp jókor. Az ipari gumi feladta, a forrasztások el voltak már oxidálva, víz jutott be. A következő télen ez már csapkodta volna a kismegszakítót.
Plusz tanulság: az előfűtő kábel egy szakasza kültéri "gumikábel". Ez jól hangzik, kültéren és ipari berendezéshez használom rendszeresen, viszont motortérben kiegészítő védelem nélkül alkalmatlan.
A rezgések, mozgások nagyon könnyen kidörzsölik. Érdemes tehát egy műanyag védőcsövet még rátenni, ami a mechanikai hatásoktól megvédi.
Sok? Nem sok? Havi 700km-t megyünk az autóval mostanában. Ez mind városban szaladgálás. A kaput szinte be sem csukjuk a zöld autó mögött. Jön-megy, használjuk, nem panaszkodik. A 160 ezres fotót nem tudom hova tettem, de azóta lett 161 és már a következő ezrest is félig legurultuk. Hétvégente átnézem a motorteret, olajszint, vízszint ellenőrzés, ennyit kér. Már közel az iskolaév vége, le merem írni, újabb "szezont" dolgozott végig nulla meghibásodással. Kapott a télből, az esőből, a kikátyúsodott, gödrös utakból naponta. És a gyári lengőkarokon szalad még most is. Nem kopog, nem lóg, nehéz elhinni, hogy mennyire tartós konstrukció ez.. A stabilizátor szilenteket hallom nyöszörögni nagy melegben, de mivel nagy meleg mostanában nincs, bőven ráér ezzel foglalkozni.
A nyári szünetben majd sort kerítünk egy alapos átnézésre.
Eddig tartott a teszt időszak, megszületett a konklúzió.
1. A fedélzeti kamera feleslegesen rögzít éjjel nappal, a garázskapu éjszakai képével csak az SD kártya fog pikk-pakk kinyíródni.
2. A Xiaomi Roidmi Bluetooth transzmitter feleslegesen eszi az akksit állandóan , plusz szeret melegedni is ha fixen napokig áram alatt van.
3. A töltő is csak szívja az akksit, de minek. A fedélzeti teló kb 5 napot elketyeg töltés nélkül, hétvégére meg beviszem feltölteni. Úgyis kell, hamar ráköltözött az udvari világítás és az öntöző rendszer időzítés is.
Szóval kapott egy szilárdtest relét a teljes okos arzenál. A szivargyújtó tápját, ahonnan minden le van osztva, lereléztem a hátsó ablakemelő gyújtásra bekapcsoló tápjáról.
Azóta pedig már lóg a C-Tek töltőn az akksi, kap egy teljes töltést. Így leállított motornál újra nulla fogyasztó van, talán így újra 7 évet kihúzunk egy akkumulátorral. Fő az optimizmus :-)
Az SD kártya is tovább él majd és főleg vicces, ahogy indítás után megszólal az öreg autó: 'start recording' :-)
A minap olvastam egy elektromos vs belsőégésű autók karbon lábnyomáról szóló cikket. A cikk konklúziója sem volt egyértelmű, de a számok elgondolkodtatóak. Tényleg akkor vagyunk zöldek, ha villanyautót veszünk? Kétlem...
A cikk szerint 5t CO2 egy belsőégésű motoros autó legyártása, míg 8.5t egy elektromosé. És itt álljunk is meg. Ez pontosan azt jelenti, hogy csak a városi fogyasztással számolva, 4 év (25e km) napi városozás alatt, kb egy hónapnyi időt az autóban ücsörögve eregetek a levegőbe annyi CO2-t, mint ami egy új benzines legyártásával(!!) jár.
Egy új villanyautónál ugyanez közel 7 év! És akkor még csak legyártódott, nem ment egy métert sem. Ennyit arról, hogy mennyire "zöld" magatartás városi rohangálásra új villanyost venni.
Persze, ott a korom és a NOx. Nem bíztatok én senkit, hogy öreg dízelt vegyen. Csak jó néha elgondolkodni, hogy mit is nevezünk környezettudatosságnak. Mi a kisebb rossz, és biztos e, hogy a divatot követve tényleg "zöldek" vagyunk? És biztos e, hogy a huszonéves közutálatnak örvendő dízel a fekete bárány? Az enyém az zöld, ez tuti biztos :-D