Hegyeshalomnál, az M1en kaptam. Nem tudom mi volt az, de úgy tűnt, hogy a másik oldalról érkezett és vmi zöld volt..
Hát ezzel szépen beszoptam. Most a ki- és bemenő furat méretei jók az új szűrőn, igaz kicsit hosszabb maga szűrő ill. az átmérője is nagyobb. A tartókonzolba bele is fért, de a konzol összehúzása után azért nem úgy állt ahogy kellett volna. Mindenesetre felpróbáltam.
Gyújtás + immo ki, benzinnyomás megjön és a bemenő oldalon szivárog a benya.
Bemenő oldalt lelazítottam, megnéztem a rézgyűrűket, nem tűntek problémásnak. Vissza minden, megint próba. Most már spriccel a benya.. Már az jutott eszembe, hogy lehet, hogy szar a szűrő és nem enged át, vagy nem eleget, mert csak a bemenő oldal szivárog. Lelazítottam, a kimenő oldalt, ott is jött a benya, szóval az áteresztéssel talán nincs gond.
No, akkor régi szűrő vissza, próba, megint spriccel, de most már látszott egyértelműen, hogy a belső rézgyűrű mellett. Bemenő ág le. Néztem a gyűrűket nem láttam különösebb problémát. Sikerült találni 1,5mm vastag pont illeszkedő rézgyűrűket (ami benne volt, 1,14mm volt). Bemenő ág vissza, próba és minden OK. Meg is járattuk a motort pár percig, közben folyamatosan sasoltam, semmi szivárgás szerencsére.
Így most a régi szűrő került vissza, mert este 9kor már nem akartam még1x megbontani. :) Először szerzek be rézgyűrűket, aztán majd fel lesz rakva egy új szűrő.
Selenia 20K for Alfa + szűrő.
275000km
A kettő fűrészfogasra kopott GY Hydragrip cserélve lett. Falken ZIE 512 lett helyette.
Sikerült kicseréltetni végre. 1,5 nap volt egy embernek. Most rendben van, de most, hogy több offos verdát kényszerültem használni, valóban soványnak tűnik ez a fékerő erre az autóra.
Aggódtam kicsit, mert nem hittem, hogy ilyet lehet újonnan szerezni, de valóban új és az a típus, ami kell.
Az eladó teljesen korrekt volt, a kiszállítás is pontos volt.
Előzmények
==========
Március 20.
Csörinek küldtem emailt, hogy a következőket kellene az autón csinálni:
"- Klímakompresszor csere (remélem sikerül beszerezni egy újat)
- Benzinszűrő csere
- Fék: valami nem az igazi vele. múlt héten az tűnt fel, hogy folyamatosan szuszog (szívó hang), mikor nyomom a pedált. Valamint mikor jobban nyomom a pedált nincs akkora fékerő, mint korábban. Decemberben lettek cserélve a hátsó betétek, mert be volt rohadva az egyik "úszó", valamint ekkor légtelenítve is lett. A fékfolyadék vmikor tavaly lett cserélve.
- Szervópumpa: ez is decemberben lett cserélve az összes csővel együtt. Németországban vettem online shopból egy újként árult pumpát, de elég hangos, főleg hidegben.
Nem tudom hogy lenne-e időd, nekem április 10-13 időszak lenne jó. Szerinted mennyi idő kellene ezekhez?"
Pár napra rá érkezett a válasz emailben:
"Szia!
A húsvét utáni napok még szabadok, így be tudlak írni.
Mennyi időre gondoltad itt hagyni a kocsit?
Csöri"
Március 26-án, hogy pontosan leegyeztessük a dolgot inkább telefonon hívtam Csörit, de csak az apját értem el, megbeszéltük, hogy mit kellene csinálni (ld.: az első mail).
Mondta, hogy rendben, persze beír és abba egyeztünk meg, hogy április 10-én délelőtt viszem az autót.
Április 9-én, húsvét hétfőn, a biztonság kedvéért, hogy nehogy szó érje a ház elejét, küldtem SMS-t Csörinek, hogy másnap 9:00 - 9:30 körül érkezem a 155-tel. Válasz semmi.
1. nap
=====
9:30 után pár perccel érkeztem a Pipacs utcába. Öreg Csöri fogadott, mert Csöri épp' nem volt ott. Így neki kezdtem el mondani, hogy, akkor meghoztam a 155-öt, ő leállított, hogy az alfákkal Csöri foglalkozik nem ő, tehát Csörivel beszéljem meg.
OK.
Pár perc múlva Csöri érkezik, mondom neki, hogy meghoztam a 155-öt.
Csöri
- Jó, OK, de mit is kell vele csinálni, mert nem emlékszem ám már rá...
Elmondtam, majd, bementünk az irodába megírni a szervízlapot:
- Kímakompresszor csere
- Benzinszűrő csere
- Szervószivattyú véleményezés
- valamint, ami a legfontosabb a fék.
Azt már a tünetek alapján sikerült megállapítani, hogy nagy valószínűséggel a fékszervó membránja szakadt.
Csöri:
- Van másik szervódob?
Mondom, hogy nincs, mivel újonnan nem lehet beszerezni (ha lehetne is cinkes lenne, mert qrva drága), bontottat meg majd beszerzek, ha biztos, hogy kell, mivel nem tudom, hogy biztosan cserélni kell-e (esetleg vmi tömítés probléma). Így, abban maradtunk, hogy még aznap felhív, hogy mi helyzet. OK.
Este, még 18h előtt felhívtam, mivel ő nem tette. Kérdezem mi a helyzet, a szervódobbal jutottatok-e valamire.
- Persze, ki kell cserélni.
Mondom, OK, akkor szerzek be egyet.
Aztán itt kezdődött a problémázás, hogy igazság szerint, nem tudja hogy fér bele az időbe, mert lehet, hogy az autó nem lesz kész a héten. Ugyanis az apja vállalta be a melót, és ő minden elvállal, még ha nem is fér bele (érdekes, én azt hittem, hogy egy cég), de mivel ő vállalta be, majd megoldja.
Mondtam, hogy kész kell lennie, mert nekem vasárnap vissza kell mennem vele Németországba. De mondtam azt is, hogy ha nem fér bele mindnen, nem probléma, a fék legyen az első dolog, a többit meg majd meglátjuk.
Még este körbeérdeklődtem pár helyen szervódob ügyben, végül az alfadepo.hu mellett döntöttem, mert bár Marklar kollégának is volt konkrétan 155-ből való, de azt ki is kellett volna bontani, én pedig azon voltam, hogy minél előbb legyen meg a dob.
2. nap
=====
Szóval elmentem Bp-re alfadepo-tól a dobot (gtv-ből való, így jóval újabb) elhozni, majd leszállítottam Csöriékhez. Délután valamikor 3 és 4 között értem oda. Látom ám, hogy a 155 a mosóban árválkodik.
OK, gondoltam, a dobot várják. Azt várták, csakhogy, az autóhoz hozzá se nyúltak... no itt indult el először a vérnyomásom. Másfél napja ott áll az autó, de semmi nem történt vele.
Mondom, hogy remélem passzol a pedál csatlakozás is.
Csöri apja megnyugtatott:
- Ó, az mindnél ugyanaz.
Közben azért csak megvizslattam a 155-ben lévő szervódobot, meg, amit hoztam. Már akkor látszott, hogy bontott dobon a pedál rögztése villás, az enyémen viszont nem.
De azért bizakodtam.
Kifele menet, Csöritől érdeklődtem, hogy hogyan lesz ebből karika. Válasz:
- Amíg nem volt szervódob, nem akartuk kiszerelni a régit, mert marha nagy szopás.
- OK, de a klmakompresszor pl. ott van a csomagtartóban...
- Nem szeretem, ha beosztják az időmet. Be tudom én osztani. Kész lesz hétvégére az autó.
Így utólag visszatekintve itt kellett volna elhozni az autót a "szak"szervízből.
Este 7 előtt kicsivel hív Csöri, hogy a kompresszor passzol (nem, mintha ez nem lett volna világos), de a szervódob nem. Természetesen a pedálrögzítés nem stimmel. Nagyon boldog voltam, de, gondoltam legalább, akkor már ki van szedve a dob így könnyű lesz egyértelműen összehasonlítani egy másik bontottal. Felhívtam az
alfadepo-t, hogy mi a helyzet. Mondták, hogy, akkor holnapra hoznak másikat. Közben, azért készültem, hogy Marklarhoz is kiugrom Érdre, és kibontom azt a dobot, amit ajánlott, így max. lesz még egy dob, biztos, ami biztos.
3. nap
=====
Ebéd után irány az alfadepo. Megnéztem mit hoztak, már ránézésre szinte biztos voltam benne, hogy ez a nyerő, minden stimmelt rajta, aminek kívülről kell.
Viszont így Érdre már nem mentem ki bontani, gondoltam minél előbb legyen ott a dob Csöriéknél, ill. így még vissza tudom szállítani aznap a felesleges dobot az alfadepo-nak.
Az alfadepo-nak egyébként külön hatalmas köszönet a segítőkészségért és a rugalmasságért!
Szóval, délután 3 után kicsivel megérkeztem a dobbal Csöriékhéz, látom, hogy épp' a klímakompresszort műtik ki a 155-ből.
Megörültem, hogy haladnak itt a dolgok, szervódob kint, a klímakompresszor csere alatt. Aztán közelebb érve láttam, hogy dob továbbra sincs kiszerelve az autóból... de nekiálltak a klímának.
De megnyugtattam magam, hogy végre nekiálltak, tudják mit csinálnak, annak ellenére, hogy Csöri apja már olyanokkal jött jobb lenne kivenni a motort a dob, meg a kompresszor cseréhez... OMG...
Kérdezte Csöri, hogy a klímát feltöltsék-e. Mondtam, ha az időbe belefér, pesze, mehet a feltöltés is.
Mindenesetre nyugodtan jöttem el, hogy haladnak a dolgok...
4. nap
=====
Délelőtt 11 után Csöri apja hív. Kompresszor a helyén, viszont a szervódob cserét nem tudják megcsinálni, mert marha nagy munka és 2(!), de lehet, hogy 3(!!) nap kellene hozzá (ugye ezt már tudták 2 nappal ezelőtt is).
Itt már nem igazán tudtam mit mondani, vérnyomásom soha nem látott magasságokban.
A kíváncsiság kedvéért megnéztem mit ír a szervízleírás a szervódob cseréhez. Nem egyszerű művelet, mert sok mindent ki kell bontani (szívócső, LMM, ABS egység, akksitaró), de kizárt dolgonak, tartom, hogy két gyakorlott ember egy nap
alatt ne tudja megcsinálni, még a kuplung és a fék légtelenítéssel együtt is.
Itt nyilvánvalóvá vált, hogy a hozzáállás kritikán aluli.
Azt nem tudom eldönteni, hogy azért mert ennyire dilettánsok vagy egyszerűen csak derogált nekik egy 155 szerelése, de a végeredményen ez nem is változtat.
Délután fehívtam őket, hogy akkor kész az autó, mehetünk?
Persze mehetünk, de a benzinszűrőt nem tudták kicserélni, mert nem passzol. Ez alapvetően nyilván nem az ő problémájuk, de mondjuk, ha ezt a "nagyon bonyolult" műveletet esetleg szerdán megejtették volna, akkor lett volna időm
visszacseréltetni a szűrőt. De nem.. még véletlenül sem
gondolkozunk így.. Hiszen Csöri be tudja osztani az idejét... Látszik is,
sikerült neki.. csak közben én rohangáltam Bp és Várpalota között, mint a mérgezett egér a dobokkal, miközben, finoman szólva le se sz..ták az autót.
No, megérkeztem az autóért, nem akartam tökölni, már megbeszéltem egy másik (általam ismert) szerelővel, hogy jövő héten otthagyom nála az autót, hogy kicserélje a dobot.
Csak Csöri apja volt ott, akihez a kérdést intéztem:
- Mondja már meg nekem, hogy miért a klímának álltak neki, amikor megbeszéltük, hogy a fék a legfontosabb.
- Nos, amikor telefonon beszéltünk, akkor én ide felírtam mit kell csinálni és abba nem volt fék.
(Ez egyébként kizárt dolog, mivel már a telefonos beszélgetés előtt, emailben, ld: Előzmények írtam a féket, és tudtam, hogy az a legfontosabb)
- Akkor nézzük már meg a szervízlapot, amit kedden írtunk Csörivel. Azon rajta van a fék, és mondtam, is, hogy az a legfontosabb.
- Nem érdekes, én ebből saját füzetből dolgozok.
(Szervízlapot persze nem keresi elő.)
Ez utóbbihoz csak röviden, összefoglalásképpen:
- Csöri faterja írt be engem, hogy jövök
- Csöri faterja nem szerel alfákat, mert azt Csöri csinálja
- Csöri felveszi a szervízlapot
- Csöri szerint, faterja majd megoldja, mert ő vállalta be a munkát
- Csöri faterja saját jegyzetből dolgozik
- Én meg ott állok a végén, hogy a fék ugyanolyan szar mint, mikor idehoztam.
Pedig, ha egy értelmes, valamire való szerelőhöz vitte volna már rég kész lenne minden, holnap saját autóval utazhatnék.
Télen kezdte csinálni, hogy a külső kilinccsel nem mindig lehetett kinyitni a B.E: ajtót, és ha sikerült is, volt, h a zár nem zárt vissza.
Kollégáktól kaptam a tippet, hogy a belül lévő karon kell kicsit hajlítani. Így is volt, kicsit hajlítottam rajta és mivel gondolom, h a kar elhajlása csak következmény, mert a zár is szorult kicsit, ezért amennyire hozzáfértem alkoholos sprayvel kifújtam a csúszó részeket, majd kenősprayvel befújtam. Most elsőre nyíilik, minden gond nélkül.
Novoth úr ajánlására kicseréltem a gyújtókábeleket. A 2. hengernél az egyik kontakthibás is volt. 5 évet bírt a champion szett.
274000km
A januári sikertelen gyújtás probléma feltárás után, végül úgy döntöttem, hogy elviszem Novoth Tiborhoz (Novothauto) az autót. A TC-n több cikket is írt a Technika rovatban és ezek alapján kompetensnek és nagyon szimpatikusnak tűnt.
Megbeszéltük, hogy alapvetően az alapjárati egyenetlenségre kellene fókuszálni. Végül csütörtök este 6-ra vittem hozzá. Mondtam, hogy péntek délelőttig maradhat.
Akkor este még neki is állt. (!) Majd este 10 körül hívott, hogy megcsinálta a diagnosztikát, de ha nem bánom, ő kivenné az injektorokat, hogy próbapadon megmérje a szállítási kapacitásukat és ha szükséges, akkor péntek reggel kitisztítja őket (ultrahang). Miután megbeszéltük, hogy ez anyagilag mivel jár, mondtam neki, hogy csinálja, ha már ott van az autó, valószínűleg ilyet még úgysem követett el vele senki. :)
Másnap délelőtt 11-re mentem érte. Az injektorok szállítási kapacitásában voltak szép különbségek, de a tisztítás után szépen helyreállt a rend.
A műhelyben leültetett maga mellé és a laptopon megmutatta, hogy miket mért, milyen eredmények születtek és ezeket hogyan kell értelmezni. Amiket megvizsgált:
- ECU párhuzamos teszt (az ECUbe bejövő ill. kimenő összes jel vizsgálata), erről egyébként adott is egy kétoldalas listát, ami tartalmazza a határértékeket ill. a mért értéket. Ez mind OK.
- Gyújtás: nagyjából rendben, de érdemes lenne kábelszettet cserélni
- LMM jel. Szőrös a jel, de a fő "csapásvonal" rendben
- Folytószelep poti: teljesen rendben
- Alapjárati szabályzó: rendben, de ez is átesett egy ultrahangos tisztításon
- Kipu gáznyomás: ez alapján látható, hogy némely kipu szelep már nem zár tökéletesen, mert néha túl nagy visszaszívás van.
Az alapjárat sokkal jobb lett, de néha még előfordul egy picike bizonytalanság, ez persze nem jelenti azt, hogy az eredeti probléma szűnt meg, de amit csinált, az segített.
Összességében elmondhatom, hogy nagyon korrekt és segítőkész. A Gyömrői úton van most a műhelye, és mivel onnan fogalmunk nem volt hogy jutunk vissza a KÖKIhez így vissza is vitt autóval a KÖKIhez valamint másnap reggel odajött értem.
Ezen kívül sikeresen nála felejtettem az autó elhozalatakor a forgalmit, amit vasárnap elhozott nekem Bicskéig. Szóval korrekt és szerintem egyáltalán nem drága.
Csak ajánlani tudom.. tervben van, hogy a következő két hónap folyamán isméet meglátogatom, hogy egy motorállapot felmérést is csináljunk, esetleg ABS vizsgálatot.
Ha esetleg valaki menne hozzá: a cím ugyan Gyömrői út 150., de fontos, hogy a 10. kerben, ugyanis nem messze a 18. kerben is van egy Gyömrői út 150. :) (minket a GPS persze a rosszhoz vitt, mert nem írtam neki ir. számot)