Blog >> ajtózár

>> SzervizCoyote // Alfa 166 2,4 JTD Progression // 2016-10-27

Ez egy hosszú történet......

Valahogy úgy kezdődött, hogy már magam sem tudom. Fel tűnt egyszer csak, hogy hátul nincs tolató fény. Nosza rajta cseréljünk izzót, hát nem jött be. Következett a tolató lámpa kapcsoló cseréje, hát ez sem hozta meg a várva várt javulást, bár nem bántam mert a régi már nagyon kuka érett volt. Ezután jött a következő gond.....
Hazafele a melóból a kapcsoló csere után el füstölt egy 15 A-res bizti ami a világításért felel. Ezután kiderült, hogy hátul össze van égve a vezeték ami a kalaptartó alol megy hátra a lámpákig. Na sebaj, Kazes pajtinak köszönhető meg ismertem egy remek embert, Peti az ÉRDI autobontóbol. Ami nála nincs az nincs is :-) szóval kértem tőle egy hatsó kábel köteget hogy majd jol kicserélem aztán lesz majd öröm és bódottá. Persze hogy nem lett.....
A M.É.Z alkalmával kiderült, nagyobb a gond mit hittem. Nem csak a köteg égett szét, de a csatlakozó is össze olvadt és még egy kicsit tovább is.
Nosza rajta beszéltem Kazes pajtival, hogy valamikor legyen oly kedves és csinálja meg mert hogy neki arany keze van ezen munkákhoz. Pont kapóra jött egy kis betegség így lett egy kis szabadbidőm és átugortam hozzá, majd onnan Petihez az ÉRDI minden van bontóba. Kaptam egy csatit, és ha már ott voltam beszereztem egy bal hátsó ajtózár szerkezetet is plusz kaptam ajcsiba 5 db krómkarikás szellőzőt csak mert ez a Peti gyerek csupa szív ember. Egy kis beszélgetés után vissza tértünk a szereléshez. Először az ajtó zárjának a cseréjét ejtettük meg, majd kapott egy kis kenést az ablakemelő szerkezet így már szépen jár fel le az ablak :-)
Ezután jöt az hogy Kazes szépen el kezdte egymás után össze forasztani és zsugor csővel megerősíteni a vezetékeket.
Közben kitaláltam, hogy ha már meg kentük a jobb oldali ablakemelőt akkor miért ne tenném meg a másikkal is. Hipp-Hopp lekaptam az ajtó burkolatot majd...... jött a fekete leves. A szerkezet megsemmisült mert az idő vasfoga jól meg rágta. Fel hívtam hát azt az embert akinél az is van ami nem létezik, Petit az ÉRDI bontóst. Mondta, hogy kedvezményes áron ad nekem egyet. Kocsiba pattantunk és Kazes pajti 146 TD-ja csak úgy repített minket. Megérkezve egy kis kutakodás után egyszer csak a láda aljáról előkerült egy nekem való darab. Szuper, végre mehetünk. Csak hogy nem olyan könnyű el jönni onnan....
Ujabb jókedvű beszélgetésbe keveredtünk minek a vége az lett hogy megint kaptam ajándékot :-) 10 darab rizsszem izzót. Imádom ezt az embert. Veszel valamit és kapsz valami ajcsit :-D
Vissza érkezve neki láttam hogy a javítás után össze rakjam a kocsit. Eközben szinte észre vétlenül Kazes be is szerelte az ablakemelő szerkezetet. Sorra épültek vissza a lebontott elemek a helyükre aztán egyszer csak tadááámmmmm. Kész lett minden. Kapcsólók, vezetékek, ajtozár szerkezet, ablakemelő szerkezet mind mind a helyén. Jupppyyyyy
Jöhet a próba. Nesze neked, megint egy komplikésön. Lemerült az akksi :-( jöhet a töltés, aztán a bikázás, végül pedig a behuzás. És lőn világosság indul a paripa :-)
És egy ujjabb gond :-( világit a tolatólámpa folyamatosan illetve a tompított is hiába kapcsolom le. Na de már indulni kéne haza me má este van. Úgy döntöttem kiveszem az izzókat. Majd másnap neki látok a hiba keresésnek. Rövid búcsúzás Kazes pajtitól és családjától aztán irány haza.

Cserélt alkatrészek:
- jobb oldali hátsó ablakemelő szerkezet
- bal oldali hátsó ajtózár szerkezet
- kalap tartó alatti csatlakozó
- csomagtartóban lévő kábel köteg csere

Köszönet nekik:
- az arany kezű mindenhez értő Kazes
- akinél az is van ami nem is létezik, Peti az ÉRDI bontós
- és a ház asszonya aki gondolt ránk egy kis mézes meleg teával és némi zsíros kenyérrel lila hagymával Erika

Képek hamarosan.......

>> SzervizWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 146 1.9 JTD // 2015-05-08

Pár hete nem nyílik az anyós oldali ajtó. Ferko annak idején leírta a kárpit eltávolítását a blogjában, ezt nem részletezem :-)

Hanem a hiba nem oldódott meg spray fújkálással, ugyanis az 1-es képen lévő fehér műanyag valami ki-be mozgott. A kilincs emelésekor nem elfordult a zárszerkezet, hanem keresztben mozdult el.
MInt kiderült, a zár műanyag fedelén van kiképezve egy pöcök, ami ezt a fehér stiftet a helyén tartja. Ja...de mi van, ha a zárszerkezet fedele állandóan lepattan?

Próbáltam én kiszerelni, hogy majd kézben könnyebb lesz.... de semmi sehogy nem akart lejönni. A mozgató rudak nem engedtek, úgyhogy nem feszegettem, nehogy nagyobb szerelés legyen a vége.
Szóval ami innen jön, az sufni a köbön:

az eltávolított műanyag fedelet (2.kép) kell módosítani, hogy ne essen le. Power Tape és WD-40 ide nem jó, valami más kell. Azt sejtettem, hogy nem biztos, hogy az illeszkedés lesz olyan passzentos mint gyárilag. Így elsőként a problémás fehér bizbaszt leszorító kidudorodást upgradeltem, állíthatóra. Lásd 3. 4. 5. képek.

Ezután forrasztópákávan visszaolvasztottam az alsó letört fület. Merthogy letört, ez volt az egyik oka, hogy nem állt meg a fedél a helyén (6. kép).

A másik ok, hogy a 2-es képen felül lévő fül, ami valójában szorítana a fehér stiftre, az nem állt meg a helyén, állandóan kipattant. Fogóval letörtem hát, úgyse jó az ilyen rögzítőfül semmire. A fül helyett egy lyuk keletkezett, majd pici gyorskötözővel jól összehuzattam.

Szépen visszament a helyére, a gyorskötöző miatt elég fixen áll. Az ajtó azonban NEM NYÍLT :-S

És ezért kell az első lépés. Az beépített kis imbusz csavarral szépen még lehetett kicsit tolni a fehér pöckön. Lekontrázva remélhetőleg úgy marad egy darabig.

Az ajtó így végül nyílik! Nem gyári finomsággal, kicsit "fent fog" a kilincs, de 20 nyitást már kibírt, látszólag a probléma megoldódott.

Bónuszból kifoltoztam a sokat látott belső takaró szivacsot, kicseréltem a hibás patentokat, és összeraktam.

Elég idegesítő egy munka volt, remélem nem romlik el egyhamar, mert akkor ÚGY HAGYOM! :-)

>> SzervizAlejandro // Alfa 159 1.9 JTS Berlina // 2014-05-08

Mindkét vezérműláncszett kompletten lecserélésre került (FAI TCK5 és TCK3)! Nagy mázlim volt, hogy nem lett baj belőle, mert az egyik lánc annyira megnyúlt, hogy a fogaskerekek levétele nélkül is le lehetett venni...

Keserű hírként ért, hogy az előző tulaj hadilábon állhatott az olajcserével - vagy csak már az eladásra készülve tudatosan sz..rt bele -, mert olajsáros volt a szelepfedél alatti rész, ami kipucolásra került. Szerencsére ebből sem lett gond.

Új - eredeti gyári - szelepfedéltömítést is kapott.

A folyamatosan világító motorhiba jelző piktogram és a figyelmeztető felirat "have engine checked" már a múlté, a hibatároló törlésre került.

Belekerültek a korábban megvásárolt gyertyák is (NGK Laser Platinum FR5CP).

Meghajtó szíjakból is kapott újakat.

A korábbi állapottal összehasonlítva ég és föld a különbség: az autó sokkal csendesebben jár, csökkent a fogyasztás és érezhetően harapósabb lett, jobban reagál a gázadásokra, ugrik, mintha plusz lóerőket kapott volna.

Egyúttal beszerelésre került a korábban bontóból szerzett bal első komplett kilincs a korábban kitört zártakaró lemez és kitépett hengerzár miatt, amit egy helyi lakatos mester valamilyen csoda folytán az eredeti gyári tollkulcshoz hozzáigazított, így azzal nyílik az ajtó!

Télen kezdte csinálni, hogy a külső kilinccsel nem mindig lehetett kinyitni a B.E: ajtót, és ha sikerült is, volt, h a zár nem zárt vissza.
Kollégáktól kaptam a tippet, hogy a belül lévő karon kell kicsit hajlítani. Így is volt, kicsit hajlítottam rajta és mivel gondolom, h a kar elhajlása csak következmény, mert a zár is szorult kicsit, ezért amennyire hozzáfértem alkoholos sprayvel kifújtam a csúszó részeket, majd kenősprayvel befújtam. Most elsőre nyíilik, minden gond nélkül.

A zárműanyag-részekről szépen elillant az oldószer, jöhetett a ragasztás omegája: a nagy kezdeti összenyomás...
Sajnos az elem és a törés formája sejtette a véget: hiába a jó ragasztó ha nem lehet összenyomni eléggé :-(
Annyira rossz sem lett, gondoltam egy próbát megér...
Hímestojásként összeraktam, a himbát jól megzsíroztam, de már az első nyításoknál látszott, hogy nyílik szét a ragasztásnál :-(
Viszont pozitívum, hogy ennek ellenére nyoma sincs a korábbi bajoknak, amikor is kulcs szépen fordult csak a zár nem nyílt...
Elsőre nyit-zár, annyi bibivel, hogy most meg a kulcs a bedugása után csak kis igazgatást követően fordul el (szerintem ez eddig is így volt , csak nem figyeltem a nagyobb baj miatt) de amint ez összejön, a zár egyből nyit , vagyis ki merem jelenteni, hogy innentől a kulcsszár megjavításával tökéletessé tehető!
(a repedt műanyag látszólag tökéletesen műxik, de azért a biztonság kedvéért átoperáltatom a hátsóról, csak amíg a tervet nem csinálom meg, nincs pofám keresztfater elé kerülni :-p )
Szintén hátravan még az ajtólemeznek egyik kétségbeesett nyitási kísérlet alkalmával elszenvedett, alig észrevehető sérülésének kihorpasztása :-P

Feladat továbbra is: 1 központi zármotor beszerzése!

Ablaktörlőmotor: semmi haladás vezetékrángatás és kormánykapcsoló-WD40ezés után, töröm a fejem rajta...

A karbibeállítás viszont jónak tűnik napok után is, például az eddig csak a kipuffnak tulajdonított pattogás is mérséklődött motorféknél.

Újabb csapás: az övem nem megy vissza magától, korábban csak elő-előfordult kiakadás, de ez most már tartós, lassan tenni kell ellene valamit...

És persze a lényeg: lassan jöhetne a lakatosmeló, illetve az elkövető kiválasztása...
Mindenesetre a szokásos inverz módszerbe kezdtem, azaz visszafelé nézem a fázisokat, elsőnek így megnéztem, mettől-meddig kell majd festeni a lakatolás után...
Legközelebb kiszámolgatom az anyagigényt, megnézem mit kell kiszedni az igényes illeszkedéshez és hogy kell-e ekkora felülethez festő, vagy lefújjam én sprével :-)

Otthon nekiugrottam a zárműanyag-ragasztásnak: erre a célra PÁLMATEX-et favorizálom, aminek az alfája :-) a sikeres oldószer-elpárologtatás, jobbnak láttam a repedt részt letörni. Nitrós mosás után megkentem a darabokat és hagytam száradni...

A mai napra - lévén a kocsi nem is zárható - nem terveztem autózást, aztán mégis délután elszaladtam vele az internet-modemet leadni...
Hogy ne legyen hiábavaló a kiruccanás, a végén leálltam kicsit a motort bütykölni: a legutóbbi módszer nem volt túl hatékony a karbibeállításra, nem sikerült a 4 működő hengert beállítani, ezért kicsit radikálisabb módszert választottam.
Elzártam valamennyi hengert és mindkét oldali fojtószelepet és onnan indítottam.
Lényeg a lényeg: sikerült, legalábbis megfelelő alapjárat mellett ment minden henger, bubogás és egyéb jelenségek nélkül. Tartottam egy próbakört a délutáni csúcsban és meglepően jól muzsikált! ;-)
(majd meglátjuk a tartósteszten, elsőre mindenesetre meggyőző volt...)

A Húsvéti és az utána következő keddi autómentes nap után ma végre autózás - és ezzel karbibeállítás-tesztelés következett.
Eredmény röviden: JÓ bővebben: NEM JÓ! :-(
Végül is megy, de durrog, méghozzá a 3 féle durrogás közül
(1. robbanásszerű a gyújtástól - ilyen csak 1x volt, amikor kuplung-munkahenger csere után fordítva ment vissza az elosztó :-)
2. érces pattogás a tömítetlen kipufogótól - ez meg kb. 5 éve folyamatosan van, ismerem...)
a 3. számú volt, az elégetlen benzinre jellemző "bubogás" gázelvétel után. Sajnos nem volt időm megállni állítgatni, de nagyon bosszantott...

A zárral sem voltam elégedett: lekötve a rossz J1 központizár-motort még mindig akadósan nyílt, egyre inkább azon filóztam, hogy ez nem lehet csak a kulcszártól...
És a nap végén - pont a garázsba indulva - beugrott:
1. a kocsi eddig nehezen nyílt kulccsal,
2. volt egy durvább dolog: ha gombbal magamra zártam belülről,akkor nem volt pardon: nem hogy nehezen nyílt, de szét kellett szedni az ajtót, hogy ne a jobb oldalon kelljen kiszállni!!! Márpedig a gomb csak a zárat kezeli, semmi köze a központihoz vagy a kulcsoshoz!
Gyorstesztként gomb le és ahogy vártam: ajtó beragad, próbáltam kulccsal kinyúlni, de nem nyílt, sőt újabb szomorú tényre derült fény: a vadiúj műanyag lefogató is el van repedve, azaz ettől a feszegetéstől megy tönkre, nem "magától" :-(
Valahogy belülről molesztálva kipattant a zár, kiszereltem. Látszólag minden rendben, kicsit lötyög, ettől szorulna? Mellé tettem hasonlítgatás végett a bontós hátsót, ezek viszont csak távoli rokonok, minden apróság egy kicsit másként áll, gyorsan ki a J1 zárat, az legalább ugyanolyan, még ha tükörkép is...
És akkor, ott, fél perc nézegetés után majdnem felordítottam: a problémás B1 zárból a lelkét jelentő nagy huzalrugó HIÁNYZOTT!!!. Önmagában eddig azért nem tűnt fel, mert valami "szerelő" egy, nagyjából a szellőzőgépházat mozgatókhoz hasonló filigrán anyagú, hosszúkás henger alakú rugóval pótolta, persze "műszakilag" kifúrta-bevéste hozzá az alkatrészeket :-(((

Túlesve a sokkon, a bontósból áttettem a gyári rugót, a repedt műanyagot levettem, a zárat beszereltem és amit lehet leteszteltem: külső-belső kilincsre, gombra, illletve belülről, a gombbal üzemeltetett központi zárra tökéletesen működik!

Baromira sajnálom azt a műanyagot, megpróbálom megragasztani (ha mégse sikerül, akkor - kicsit macerás a kárpitbontás miatt - az én hátsómból is áttehetjük)
viszont megnyugodtam, hogy mégsem ment kárba az 1000 Ft: a rugó miatt mégis szükség volt arra a hátsó zárra! ;-)

folyt köv...

Pedig minden jól indult:
lehet, hogy csak önámítás, de határozottan azt éreztem Nyék felé, hogy gyorsításkor elmarad a dadogás, azaz kap levegőt a tank, feltételezve hogy eddig a vákuumal volt a gond.
A zárműanyag-transzplantáció 2 percig se tartott, bekerült a himba alája, látszólag első osztályú: beszerelve ért az első "pof", ugyanúgy nehezen nyit, sőt már a záráskor is próbálkozni kell :-(
Átnéztem a zárat, látszólag semmi nem szorul rajta, be is olajoztam, de nagyjából ugyanaz.
2 dologra tippelek:
1. a J1 központizár-motor "darál" egy ideje, lehet hogy ő akadályozza meg a sima nyitást
2. a kulcszár csúszik vagy mi, és nála játszódik le ez az "elkapja-nem kapja" játék.

Az ablaktörlő-motor viszont működik, erről viszont elfelejtettem megkonzultálni egy fontos infót: először a végállás ment el belőle, utána már egyáltalán nem törölt :-(
A motort mindenesetre visszaszerelem, aztán megpróbálom a magam eszközeivel (sarutisztítás, vezetékrángatás, WD40-elárasztás) működésre bírni.

Késő délután tudtam megint bütykölni a garázsban.
A tankbetöltővel kapcsolatban úgy döntöttem, hogy mivel a másik bilincset pár perc alatt leoldom, ha kell, ellenben visszatenni ezt sem tudtam, egyenlőre nem bántom. Lehet, (szinte biztos :-) hogy a vége kapkodós lesz, de most már előbb elkezdek "szakember" után koslatni, nem hiszem, hogy együtt a meló előtt ne tudnánk szétkapni a tanksapka-elemet, csak számolni kell a plusz időigényével...

Nekiláttam viszont a J1 központizár-motor cseréjének.
Lekötve azt az ajtót valamivel jobban boldogul a kulcsos B oldal, de még így sem az igazi :-(
Korábban egy haver adott egy doboznyi (3 db) szerelgetésből megmaradt zármotort, biztosra állítva, hogy 1 jó belőle... Sajnos hülyeség volt vakon bízni bennük, illetve nem kipróbálni őket már jóval ezelőtt: kettő teljesen halott, egy pedig - amelyik pont előre, kulcsos-zárhoz való ötvezetékes - bizonytalanul teszi a dolgát, ha megindul, akkor is fordítva, mint kellene :-(
Egyenlőre a J1 ajtón sincs most burkolat, csak behúzó és a zármotor is hiányzik, gombbal zárható belülről - remélem nem sokáig... Legvalószínűbb, hogy bontóból szerzek zármotort, de felmerült, hogy a már korábban 10.000-ért felajánlott, motort és váltót leszámítva komplett 1,7 IE-t csak elhoznám a keresztapám udvarára - bár ő erről még nem tud :-)

burkolatlan ajtóval kapcsolatos mikrosiker:
a B1 ajtó belsején már régóta hiányzik a kárpit és néha furcsa csattogást hallat az ajtó, eddig azt hittem, maga a lemez rezonál leszedett burkolatnál. Most rájöttem, hogy egy műa. vezeték-gyorszár verődik hozzá és már össze is állt a kép: emlékszem, hogy ezelőtt felszerelt kárpitnál is eljátszotta néha, autópályán nagyon zavaró tudott lenni, de most felszámoljuk végre - legalább ezt ;-)

Megnéztem a karosszériaelemesek honlapját , sajnos deklaráltan csak néhány konkrét - főleg ex-szoci -típushoz van alkatrész, azért megkérdezem őket az egyedi gyártásról, elég családias és rugalmas cég. Esetleg a beszerzésre is lehet tippjük. Végső esetben - mivel Józsi úgyis azt javasolta - bepróbálkozhatunk a Lada-dobbal. Úgyis náluk a legolcsóbb és még az is elképzelhető, hogy kézileg igazítani is tudnak rajta - bár a tankbetöltő miatt nem lesz 1szerű feladat :-(

0

Az ajtózárral már kialakult a koncepció: lefúrni a bontóst, kitalálni a nem-szegecses rögzítést - utána pedig a kocsiban lévő lefúrása után alkalmazni is kell a megszületett okosságot - különben zár nélkül maradok :-(
A legjobb volna olyan helyen, ahol bármi szóba jöhető (csavar, menetvágó,stb..) kéznél van, ez elvileg Keresztapám műhelye lenne, de kiköltözött 1-2 falunyira Miskolctól és csak emiatt meg nem akarok kimenni oda.
Legjobb megoldásnak a felügyelt társasházi építkezés tűnik, beszéltem is a lakatossal: fúró van és mivel nem lakom messze , maximum szétszedjük a donort és azt látva másnapra tud magával menetvágót hozni, illetve a közeli csavarboltból kötőelemek is beszerezhetőek.

~0,5

Ma délelőtt két megbeszélés között támadt egy kis űr: mivel egész éjszaka rajzoltam és otthon amúgy is pihentem volna, elmentem a bontóba. Az autó még megvolt, ellenben:

- doblemez és műszerfalernyő nem volt
-a J1 ajtó nem nyitható és burkolat van rajta, a B1-ben benne a zár, burkolat nincs - eddig OK - az a fontosabb!

Szétnéztem kicsit belül: hátsó ülés koszt leszámítva hibátlannak tűnt, plüss és osztva dönthető - esetleg majd 1x... ;-)
Kerestem a nekem hiányzó apróságokat, találtam a padlón egy láthatóan a középkonzolba illő, de még nem látott elemet. Hurrá - gondoltam -ez megy a magnó helyén tátongó lyukba!

Visszamentem megbeszélni a zárkiszedés hogyanját : látszik hogy nem egy tömegcikk, kapásból durva 3500-at mondott a srác, meg mellé olyan zöldségeket, mint pl.
"attól függ, központi záras-e?..."
(ti: a zár, ami kell nekem, csak egy "végrehajtó szerv", van rajta X nyúlvány, amiket tolva-húzva nyit és zár. Ezekre a nyúlványokra gyorskötésekkel megy rá a kulcszár, a belső kilincs, a gomb és központi zár, a külső kilincs csak hozzáér nyitáskor, tehát a zár önállóan univerzális és nem mellesleg használtan nem ér ennyit :-p
Gyorsan odahívtam az enyémhez - azon sincs borítás :-) - megmutattam, mily egyszerű a zár + közöltem, hogy pár éve (ami mondjuk már 7 :-p) 1000 HUF volt Nyéken, erre rám hagyta, mármint hogy akkor nála is ennyi lesz :-)

Mint a 33-as zárkiszerelés regionális bajnoka, 1 perc alatt végeztem vele, sajnos a műanyag ezen is repedt :-( A hátsó ajtó szintén jól hozzáférhető, gyorsan kikaptam azt is és összehasonlítottam:
-
# más a külső kilincshez menő nyúlvány és minden szegecselve van az alapra
# gyerekzáras - az mondjuk levágható könnyen

+
# az alaplemez ugyanaz , műanyag is van rajta ugyanúgy, sőt: mivel a hátsó ajtón nincs kulcszár, teljesen hibátlan!!!!

Végül döntöttem: a műanyagot is szegecs tartja, de ránézésre lefúrható, szerintem érdemes nekimenni a bulinak ennyiért.

Utána beszéltem a FIAT Miskolccal és kiderült, jól döntöttem: 14-15k körül van a zár, ez kisebb helyen is minimum 10000 lesz - bár lehet, hogy létezik utángyártott is, majd még megkérdezem.

Doblemez-ügyben úgy voltam, hogy ha van gyári belőle,nem fogok fukarkodni a pénzzel: sajnos pont a külső része nem rendelhető, csak az utastér felőli fele. Logikus, hiszen pont ott szokott NEM tönkremenni :-(

Kicsit szomorkás a hangulatom miatta, holnap megpróbálom a leömlőmet készítő alsózsolcai Török vállalkozást felhívni, ők foglalkoznak kasztnielemekkel, szerintem még egyedi gyártás is van - csak kérdés, mi alapján, mondjuk ha azon múlik, otthagyhatom a kocsit náluk 1-2 napra, a leömlő is így készült!

Már távoztamban néztem meg a belső takaróelemet: nem a magnó helyére megy, hanem a kis fiókom helyére és az Alfa Controll kijelzőjének a kerete - lehet hogy egyszer még jó lesz...