2007-ben Tatán megrendezett "Veterán és új busz találkozón", egy Németországból érkezett, és szépen felújított "Faroson" a következő kérdés volt kitéve:
Tantárgyként nem, de volt a BME-ről egy fickó aki tartott két előadást erről anno.. Meg akkoriban vettem egy antikváriumban egy könyvet erről a témáról, de naprakész nem vagyok ebben (sem) sajna.
Az is rossz, hogy pont azt a sokat, amit tanultunk se nagyon tudjuk hol gyakorolni.. maradunk amolyan ,,alkalmazói'' mérnöknek..
Dehogynem! :) :) :)
Igaz persze, nem konkrétan -- sajnos, és ez inkább télleg az ipar (nemlétezősége) miatt van/volt --, de azért nekünk mondtak hasznos praktikákat, hogy mire figyeljünk tervezésnél.
Érdekes módon, ahol most dolgozom -- kiscég, bár bekebelezte a Swarowski gyémántnagyker GmbH... :) -- van fejlesztés és van saját termékünk, meg van, amit a buzi dánokkal közösen kell csinálni.. Nah, a dánok is ám.. vazz, azok is csak sört tudnak csinálni, mert ipari szinten az inkább mókolás, mint termék/gyártás.. :)
Dániában a Tuborg ami jó és az Olsen banda, aztán slussz-passz :D
Persze, biztos nem vágta földhöz.
Amúgyis: "Csak az egészség a fontos... a többit megvesszük."
Még annyi adalék a témához, hogy a Kandón sem tanítottak egy betűnyit sem úgymond "készüléktervezésről". És akkor ez még a leggyakorlatorientáltabb iskola. Ilymódon, tökéletes a szimbizózis a magyar ipar és az oktatás között...
Pesszimizmus OFF.
Persze, nem csak egy emberen múlik, de ő volt a góré, ergo ő felel mindenért, ami a gyárban és a gyárral történik -- vagyis felelne és tudnia kéne, de itthon valahogy mindig pont a főnökök mentesülnek ilyesmi alól.. Nyugaton érdekes módon ha gebasz van, akkor a vezető az első, akit előveszenk meg ő az, aki lemond, itt meg... mint azon az olasz kis animáción az ITA vs EU részben :) Tommi tudja, kire gondolok csak a fickó neve nem ugrik be.. itt is kb, kirobbantani se lehet az embereket vagy ha igen, akkor tökre ártatlanok (mint a ,,herceg'' gábor... cöcö)
Nem csak a VT, az Orion is, most már az egészet ,,bekebelezték'' az indiaiak vagy malájok vagy kik.. ott is csak bérmunka folyik, meg szerintem raktárnak kiadták bérbe, aztán ennyi, pedig ők is termeltek még anno exportra is, nyugatra is :) :(
Már csak azért is, mert ott van a Videoton gyára, ami nem gyárt egyetlen saját fejlesztésű készüléket sem. Szégyen. És valóban: a fejlesztés egy komplikált, macerás folyamat. Úgyhogy hagyjuk is. Tipikus "úgysem fog menni" hozzáállás.
Már nem emlékszem pontosan a történetre, de valami olyasmi volt, hogy ő "csak" megvette, aztán strómanok meg más cégek alvállalkozóként, társtulajdonosként meg mindenféle zsonglőr módon beszálltak és végül a sok bába között elveszett a gyerek.
Nem ismerem a részleteket, de szerintem (a többi hasonló magyar történetből extrapolálva) ő a hibás. Lehet, kicsit többet kellett volna fejlesztésre költeni, pl. És ha susmusoltak a közbeszerzéseknél (ami simán lehet), akkor verje ki a balhét, meg vannak rá a maga eszközei! (Médiamogul immáron...)
A HVG-ben nemrég volt egy cikk Szélesről meg az Ikarusról, eléggé érdekesen alakultak a dolgok az elmúlt pár évben és ezért nem feltétlenül (csak) ő a hibás.
Az Ikarbus egy szerbiai cég neve, amelyet 1992-ig ugyanúgy Ikarus-nak hívtak, mint a magyar buszgyártót. (Igen értelmes dolog...) A források (wiki) szerint, semmi közük nem volt soha egymáshoz. Annyi különbség meg pláne van, hogy odaát még mindig gyártanak buszokat. Erről ennyit. (Jól kihasználtuk a rsz.váltás nyújtotta lehetőségeket. Bocs a megjegyzésért. - a szerk.)
Azé' ha már témánál vagyunk, egy idetartozó megjegyzés: Régen nagyon tiszteltem Széles urat, még pár évvel ezelőttig, hiszen csak-csak megmaradt az Ikarus. Még valami kínaiakkal történő kooperációról is lehetett hallani. Aztán tessék. Bezárták a kapukat. Na EZ az a mentalitás (idehaza), amitől kiakadok és amitől sajnos itt tart az ország. Pedig abban a cégben is lett volna potenciál, még ha alapos szemléletváltásra lett is volna szükség (a dolgozók körében IS). Nagyon fáj ez nekem, mert ez mégcsak nem is szintenmaradás... :(
a fekete NSU-hoz hajszalra hasonlito CZ motorkat is gyartottak, nekem van otthon egy mukodokepes darab 1951-bol, az edesapam rakta ossze az osszes fogaskereket, csavart, mindent.
Nem rossz szerkezet, nekem tetszik :P :))
Ami érdekes, hogy most olvasgattam egy 1941 körüli rádiós füzetecskében, már akkor megvolt a fax őse, vagyis le volt írva és meg is csinálták, hogy képet, szöveget rádióhullámok útján átvigyen és a túloldalon egy gép le is rajzolja azt.