Nem szerettem
Hogy miért genyó? Mert ez a strici felveszi a legjobb zakóját, a mokaszint, gondosan hátrafésüli a haját és a legszebb mosolyával azt mondja – ne haragudj, de nem tudok táncolni. Vagy ha férfinak mondaná – bocs haver, de én egy sörtől kifekszem.
Beleülök, bedugom a kulcsot a helyére. Ez egyenlő a gyújtással. Pár másodpercnyi slideshow után elérkezünk a parancshoz – taposs a fékre és indíts. Majd rükvercbe állítom a kart, és gázt adok. Pár másodperc után meg is indul az autó, folyamatosan csúsztatva. Majd megáll, sebességbe tesz, és megint pár másodperc múlva meg is indulunk az utunkra. Bankrabláshoz nem ajánlom. Persze, sarkítottam a dolgokon, de mikor az ember siet, vagy csak lendületesen Y fordulózna, soknak tűnik az a pár tized másodperc, amit a gép gondolkodással tölt. Ha már gép, akkor tegye jobban a dolgát, mint az ember. De nem teszi. Maximum egy átlagos képességű nyugdíjas stílusában vált – trükközni persze lehet, ha egy pillanatra elvesszük a gázt. Egyesben feleslegesen sokat csúsztat, kettesbe néha nagy rántással ment csak be, sőt néha ötösből hatosba pakolásban is szokatlanul nagy szünetet tart. A váltókat mellett található Sport gomb hivatott segíteni a váltási lyukak betömködésén; bár a rántás megmarad, a váltási idő érezhetően lerövidül A gyáriak szerint a váltási idő így 0,2 mp - kuplungolással. Ez azért igen baráti. A Selespeednek van teljesen automata állása is. Ilyenkor csak nyomuk a gázt és minden váltásnál kilöttyen a bambi, megcsúszik a rúzs. A kick-down viszont gyors, padlógázra máris visszavált és indul az autó.
A 2.2 JTS motor sem teljesít jól. Az autó lomha. Érzésre pedig csigalassú. A gyorsulás egyenletes, de érezhetetlen bárhonnan gyorsítunk. Saját mérés szerint 60 km/h ról 100 km/h-ra 4. fokozatban 9,5 mp kell, 80 km/h-ról 120 km/h-ra hatosban 14 mp. Ez valahol az egynégyesek-egyhatosok szintén van, lendületes előzéshez kevés. Valamit segít a dolgon, hogy a motor pörgős, ám ez a fogyasztáson is meglátszik és igazából értelmetlen húzatni, mert ott sem történik semmi. Sajnos a motor nem rendelkezik olyan tartalékokkal, hogy a 19-es kerekek és a Selespeed váltó kombinációval is dinamikus maradjon. Országúton 11 literes átlagot sikerült összehoznom, amit a lendülethez mérten sokallok. Városi fogyasztásra jobb nem is gondolni az olajválság előszobájában.
Sebaj, majd a kanyargós utakon élvezetes lesz! Gondolná az ember, ha már strici családi autóban ül. És ott újabb meglepetés; hiába a nagy és széles kerék, a sport futómű, az autó hajós érzést ad. Mint egy jacht Korzika mellett, biztosan, de komótosan fordul. Hatalmas tömegének minden grammja arra törekszik, hogy letérítse az autót az ívről. A számok viszont mást mondanak, igen tetemes kanyarsebességet lehet elérni az autóval. Érdekesség, hogy az autó elektronikus Q2 differenciálzárral van felszerelve. Ebben az autóban ne keressük a megszokott alfás könnyedséget, nagy vas, komoly technika, mérsékelt élvezettel.
Summa summarum
Nekem nem kéne. Ám elismerem, hogy nem is szerepelek az autó célcsoportjában (remélem). Egy stílusos családnak, egy sikeres menedzsernek ideális az autó. Ám őket is arra biztatnám, hogy a Selespeed váltót hagyják a kereskedésnél, így 500.000 Ft-ot spórolnak. A gazdag TI csomag is borsos 1.300.000 forintot kóstál, ám sok extrát tartalmaz, így ésszerű alternatíva.
Az autó listaára 10.955.000 Ft. Jó alkudozást!