Több blogban is láttam már, úgy döntöttem, gátlástalanul lekoppintom :-)
Úgy kezdődött, hogy világított az ABS lámpa.
Mivel most már vagány gyerek vagyok, mert ki tudom olvasni, kiolvastam :-)
Azt mondja a gép: „bal hátsó jeladó megbízhatatlan”. Na, ez meg mit jelent?
Nem lehet nagy baja, mert a hiba törölhető, tehát nem állandó. Némi guglizás után találtam egy olyat, hogy csapágyhiba is lehet.
Aki nem tudná: ez az ABS már nem fogakat számol, mint régen, hanem a csapágyba van integrálva egy mágneses érzékelőgyűrű, amiről a jelet veszi.
Hát akkor cseréljük ki, mi baj lehet? Csapágyrendeléskor figyelni kell, hogy ABS-hez valót vegyünk, mert a simában nincs benne a mágnes, és akkor ott vagyunk, ahol a part sz@rik. Ja, ez az első csapágyra is igaz. A különbség annyi, hogy hátra csak komplett csapágyat tudunk venni, kerékaggyal együtt. Aminek előnye, hogy könnyebb cserélni. Akkor lássuk.
1. Felbakol, kerék le. Úgy néz ki, nem véletlen a hiba, a csapágy nyugdíjazásra szorul. Kb. centit kottyan.
2. Fékmunkahengert szabadítsuk ki. Hátul nem fontos az egész féket lebontani.
3. Vegyük le a tárcsát.
4. Vegyük ki a porvédőt. Szerezzünk 32-es fejet, és a hozzá való szárat, és vegyük le a csavart.
5. Én nem kínlódtam vele túl sokat :-)
6. A csapágy fele rajta maradt a tengelyen, ez tényleg kaka.
7. Szedjük rendbe a tengelyt. Van egy alátét, azt ne felejtsük ki.
8. Toljuk fel az új csapágyat a tengelyre. Passzos, de óvatosan kocogtatva felmegy. Ne felejtsük ki a nagy alátétet.
9. Tegyük vissza a csavart, majd a porvédőt. Forgassuk át kézzel, hogy minden rendben van-e.
10. Rakjuk össze a féket, majd tegyük vissza a kereket.
Kábé ennyi lenne, nagyjából fél óra az egész, kézügyesség függően.
És újra van ABS. :-)
Bal hátsó elektromos ablak kapcsolója egy ideje már nem volt az igazi, de most végleg megadta magát. Túrtam kicsit a garázsban és szerencsére találtam is egy kapcsolót.
Gyors próba, ez tökéletesen működik.
Kicseréltem, és az élet megy tovább :-)
Ha azt látjuk, hogy a vízhőfok mutatója nem a megszokott helyen tanyázik, hanem inkább az alatt, cseréljünk termosztátot.
Első lépésként szerezzük be a cseredarabot, én szokás szerint ezt Erhardtól tettem meg.
Szedjünk elő szerszámokat, a víz pótlására fagyállót és desztvizet, nagy levegő és vágjunk bele.
1. Nyissuk ki a motorháztetőt, és keressük meg a bűnöst.
2. Ami útban van, szedjük ki/le/szét.
3. Ott van a kis...
4. Szedjük le a bilincseket, húzzuk le a gumicsöveket, majd tekerjük ki a csavarokat, amik a blokkhoz rögzítik a termosztátot.
5. A régi és az új egymás mellett.
6. Minimális különbség van a gyári és az utángyártott között. Na de hol?
7. Segítek.
8. Ha belenézünk, láthatjuk, hogy nyitott állásban van megragadva a rossz termosztát.
9. Fordított sorrendben, mint ahogy kiszedtük, szereljük be az újat. Érdemes a bilincseket újakra cserélni.
10. Szépen rakjuk össze, amit szétszedtünk.
11. Ha minden kész, pótoljuk az elvesztett hűtővizet.
12. Menjünk az autóval. Ha mindent jól csináltunk a mutató visszatér a szokott helyére. Miután kinyitott a termosztát, nézzük meg újra a vízszintet.
A termosztáton lévő feliratból (Behr) és a gyári bilincsekből arra következtetek, hogy a rossz termosztát az autóval egyidős. Ha az új fele ennyit kibír, nem szólok egy szót sem :-)
Három hete van meg a gép, ideje írnom valamit :-)
Hibalista és javítások a közeljövőben:
vezérlés és olajcsere
szűrők cseréje
mindkét hátsó lengőkar szilentezése
bal hátsó abs jeladó csere
felső motortartó bak csere
vezetőoldali ablak nehezen jár felfelé (szétszed, kitakarít)
ablaktörlő szakaszos törlésnél akadozik (azt hittem relé, de egy idő után jól működik, úgyhogy szétszed, bezsíroz)
vezetőoldali biztonsági öv nehezen csévél vissza (szétszed, valami lesz)
vezetőülés alól nyekergés (bezsíroz)
Egyéb tervek:
alapos kitakarítás, lemosás (csak legyen jó idő)
egértelenítés
normális kipufogóvég felrakása
hátsó rendszámkeret megigazítása (kicsit ferde)
első,hátsó embléma matricás, annak cseréje (fekete matricát akarok)
kalaptartó beszerzése (átkárpitozták, és túl világos)
első lámpák besötétítése (mint a TD-n)
kormány visszacsere (cserélve volt a kormány, de megkaptam ami benne volt eredetileg)
méretpontos szőnyegek beszerzése
kartervédő felszerelése
polírozás
Megvolt az első javítás is:
Berényi talira menet kigyulladt a motor falióra hibajelző, de semmi változás nem történt, csak virított. Warbival konzultáltam ez ügyben, elmeséltem neki, hogy indításkor mindig törlődik a hiba, de az első nagyobb gázadáskor kivillan a lámpa. Azt tanácsolta, hogy csapjak egy kis WD40-et a gázpedál érzékelő csatlakozójára. Megfogadtam a tanácsát, és azóta nem jött elő a hibajelzés. Ezúton is köszi! A vétel után párszor nyagattam jtd ügyben Warbit, (sztem agyára mentem:-)) és kiokoskodtuk, hogy valszeg csippelve van a gép. Mondtam neki, hogy megy mint a disznó, ő kérdezett pár dolgot, majd annyit mondott, hogy több mint valószínű a beavatkozás, de ha erre jár megy vele egy kört, és akkor megmondja a tutit.
Köszönet még Mifinek a segítségért, amit nyújtott a jtd-vel kapcsolatban!
Km: 170.000