Több blogban is láttam már, úgy döntöttem, gátlástalanul lekoppintom :-)
Úgy kezdődött, hogy világított az ABS lámpa.
Mivel most már vagány gyerek vagyok, mert ki tudom olvasni, kiolvastam :-)
Azt mondja a gép: „bal hátsó jeladó megbízhatatlan”. Na, ez meg mit jelent?
Nem lehet nagy baja, mert a hiba törölhető, tehát nem állandó. Némi guglizás után találtam egy olyat, hogy csapágyhiba is lehet.
Aki nem tudná: ez az ABS már nem fogakat számol, mint régen, hanem a csapágyba van integrálva egy mágneses érzékelőgyűrű, amiről a jelet veszi.
Hát akkor cseréljük ki, mi baj lehet? Csapágyrendeléskor figyelni kell, hogy ABS-hez valót vegyünk, mert a simában nincs benne a mágnes, és akkor ott vagyunk, ahol a part sz@rik. Ja, ez az első csapágyra is igaz. A különbség annyi, hogy hátra csak komplett csapágyat tudunk venni, kerékaggyal együtt. Aminek előnye, hogy könnyebb cserélni. Akkor lássuk.
1. Felbakol, kerék le. Úgy néz ki, nem véletlen a hiba, a csapágy nyugdíjazásra szorul. Kb. centit kottyan.
2. Fékmunkahengert szabadítsuk ki. Hátul nem fontos az egész féket lebontani.
3. Vegyük le a tárcsát.
4. Vegyük ki a porvédőt. Szerezzünk 32-es fejet, és a hozzá való szárat, és vegyük le a csavart.
5. Én nem kínlódtam vele túl sokat :-)
6. A csapágy fele rajta maradt a tengelyen, ez tényleg kaka.
7. Szedjük rendbe a tengelyt. Van egy alátét, azt ne felejtsük ki.
8. Toljuk fel az új csapágyat a tengelyre. Passzos, de óvatosan kocogtatva felmegy. Ne felejtsük ki a nagy alátétet.
9. Tegyük vissza a csavart, majd a porvédőt. Forgassuk át kézzel, hogy minden rendben van-e.
10. Rakjuk össze a féket, majd tegyük vissza a kereket.
Kábé ennyi lenne, nagyjából fél óra az egész, kézügyesség függően.
És újra van ABS. :-)
Bal hátsó elektromos ablak kapcsolója egy ideje már nem volt az igazi, de most végleg megadta magát. Túrtam kicsit a garázsban és szerencsére találtam is egy kapcsolót.
Gyors próba, ez tökéletesen működik.
Kicseréltem, és az élet megy tovább :-)
Ha azt látjuk, hogy a vízhőfok mutatója nem a megszokott helyen tanyázik, hanem inkább az alatt, cseréljünk termosztátot.
Első lépésként szerezzük be a cseredarabot, én szokás szerint ezt Erhardtól tettem meg.
Szedjünk elő szerszámokat, a víz pótlására fagyállót és desztvizet, nagy levegő és vágjunk bele.
1. Nyissuk ki a motorháztetőt, és keressük meg a bűnöst.
2. Ami útban van, szedjük ki/le/szét.
3. Ott van a kis...
4. Szedjük le a bilincseket, húzzuk le a gumicsöveket, majd tekerjük ki a csavarokat, amik a blokkhoz rögzítik a termosztátot.
5. A régi és az új egymás mellett.
6. Minimális különbség van a gyári és az utángyártott között. Na de hol?
7. Segítek.
8. Ha belenézünk, láthatjuk, hogy nyitott állásban van megragadva a rossz termosztát.
9. Fordított sorrendben, mint ahogy kiszedtük, szereljük be az újat. Érdemes a bilincseket újakra cserélni.
10. Szépen rakjuk össze, amit szétszedtünk.
11. Ha minden kész, pótoljuk az elvesztett hűtővizet.
12. Menjünk az autóval. Ha mindent jól csináltunk a mutató visszatér a szokott helyére. Miután kinyitott a termosztát, nézzük meg újra a vízszintet.
A termosztáton lévő feliratból (Behr) és a gyári bilincsekből arra következtetek, hogy a rossz termosztát az autóval egyidős. Ha az új fele ennyit kibír, nem szólok egy szót sem :-)
Történt, hogy mentem a TD-vel, és azt éreztem, hogy bizonyos fordulaton nem úgy megy, mint kéne, ez tipikusan az a fordulat, amikor a turbó teljes gőzzel tölt, és kellene mellé a nafta. Gyors gázolajszűrőcsere, próbakör és... még mindig nem jó. Na akkor nagy levegővétel, szerszámok előkeresése, és essünk neki.
Leírás a tankban lévő szűrő takarításáról:
Csomagtér felől támadunk, felszedjük a szőnyeget, jobb oldalt látjuk a szerelőnyílást, kicsavarozunk 3 csavart, és már látszik is a szivattyú. (1.kép)
Az a piros cső ne tévesszen meg senkit, azt már én mókoltam oda valamikor, mert kicsit szivárgott a dolog. Az egyébként a résolaj visszavezetés csöve.
Először is kössük le a dolgokat. A csatlakozókat húzzuk le, a levegőztetőt 8-as anya fogja, a fejeken pedig egy-egy pöcök van oldalt, azt benyomjuk, és le lehet húzni. Többet ésszel, mint erővel, mert minden műanyag, ha kárt teszünk valamiben, dobhatjuk ki az egészet. Ha mindent lekötöttünk, azt a nagy sárga keretet letekerjük, és ki lehet venni a szivattyút. Kesztyű használata javallott, mert ha hirtelen megindul a keret, könnyen elvágja a kezünket a lemez széle. Majd húzzuk ki felfelé a szivattyút. Lassan, hogy a nafta vissza tudjon csurogni a tankba. Kicsit játszani kell vele, mert a szerelőnyílás nem pont felette van, de nem nehéz kiszedni. (2.kép)
A kalapács úgy került oda, hogy nem bírtam meglazítani a keretet, és egy csavarhúzó+kalapács kombóval jobb belátásra bírtam. Persze óvatosan.
Eddig oké, most szedjük szét az egészet. Ez igazából adja magát, de óvatosan csináljuk, ne törjünk el semmit. A csatlakozót húzzuk le, a pöcköket akasszuk ki, alul a résolajvisszavezető csövet pattintsuk ki, és a doboz belsejében lévő háromlábú "izét" húzzuk ki felfelé, annak az alján van a szűrő.
Ha mindent jól csináltunk akkor a 3-as képet kapjuk. (3.kép)
Ott a szűrő. (4.kép)
Annyit elárulok, hogy nem így nézett ki, de arról nem csináltam képet, mert csupa gázolaj lett volna a teló :-)
De az látszott elsőre, hogy a szűrő eltömődése volt a gond.
Nos, ha sikerült szétszedni, takarítsuk ki a szűrőt víz és egy kefe segítségével, és mossuk ki a doboz belsejét is. Töröljük szárazra, és szereljük össze.
A szűrőt pattintsuk vissza a helyére, az "izét" csúsztassuk vissza a dobozba a helyére a sínekbe. Az a nagy fehér az a szintmérő, azt is rakjuk vissza, de a rugót ne felejtsük ki! A csatlakozót dugjuk vissza, a résolajcsövet pattintsuk vissza a helyére. Nézzük át háromszor, hogy jól raktuk-e össze, mert ha valami nem jó szedhetjük majd ki újra a tankból.
Töröljük át az egészet, hogy a tankba ne kerüljön szmötyi, majd szereljük vissza.
Figyeljünk a gumitömítésre, hogy jól álljon.
Tekerjük vissza a menetes keretet, húzzuk meg rendesen, de azért ésszel.
Kössük vissza a csatlakozókat.
Indítsuk be a kocsit, nézzük meg hogy működik-e a szintmérő, tegyünk egy próbakört, majd ha minden oké, csavarozzuk vissza a műanyag fedelet, tegyük vissza a szőnyeget, és örülünk Vincent :-)
Tapasztalat:
A bizonytalanság elmúlt, minden fordulaton úgy megy ahogy kell, és 4500-ig is leforog :-)
Ajánlom minden dízelesnek ezt a műveletsort, amely egy órácska alatt végrehajtható, és megelőzhetőek vele az olyanok, hogy bizonytalan a "menés" :-)
Tegyük fel, hogy a hamutartó nem akar a helyén maradni és valamivel ki kell ékelni, hogy ne tátsa a száját, de nekünk ez nem tetszik.
Teendők:
1. szedd ki a helyéről, négy csavar fogja
2. kapd szét, mint Matula bácsi a tükörpontyot
3. az a kis "pipa" a bűnös, mert nincs a helyén, azt kell visszavarázsolni
4. ott a helye, abban a zsírral kikent sínben, úgy kell összepakolni, hogy visszamenjen
a helyére, a nagy rugóval együtt
5. rakd össze az egészet a p..ába :-)
6. ha a "pipa" tengelye mozog újra szét fog hullani, ajánlom az alternatív
átmenőcsavaros megoldást
7. csavarozd vissza a helyére
8. rakd vissza a betétet
9. tadáám :-)
Mint az időből is látható, bő fél óra alatt megvan, de ha minden kéznél van, akkor kevesebb.
Legközelebb pár szó a fékbetét cseréről :-)))
Warbi ötletét alapul véve megcsináltam a hangszórórácsokat. Nem szép, de hatásos :-)
1.kép: kerestem két facsavart, kettő cm hosszúak, és egy csavarhúzót.
2.kép: a letört fül helyére betekertem az egyiket, oda ahol vastagabb az anyag. Kicsit pepecs meló, és óvatosan is kell csinálni. Amikor belekapott a csavar a műanyagba betekertem addig, amíg a másik oldalon látszódott, hogy mindjárt átér. Ezután felpróbáltam a helyére és megnéztem hogy a másik csavar hova esik. Természetesen a másik letört fül helyére, de be kell mérni hogy mennyire legyen kívlül, hogy tartson.
3.kép: betekertem a másikat is.
4.kép: ilyen lett.
Nem a legszebb látvány hátulról, de az nem látszik :-) A lényeg, hogy előlről milyen, és hogy ne essen a lábamra, ha becsukom az ajtót.
Lényeges: a rács belseje úgy van kiképezve, hogy megadja az alját és a tetejét, a belső gyűrű ferdén van benne! A 2-es képen látszik is.
Az egész nem volt negyed óra, és nem is siettem :-)