Tagok >> WarbiRunner (Gyuri) >> 146 1.9 JTD >> Blog
- Típus:146 1.9 JTD
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2000
- Színe:Grigio Chiaro Met. 612/A
Voltam ma Zolinál (TZoli155) Tatabányán, beépítettük nála a két feljavított Hella fényszórót. Az egyiket én boltoltam még néhány hete egy autólámpástól, beragadt készlet volt. A másikat Zoli "szállította".
Mindkettőn elvégezte a megfelelő módosítást, a gyárinál minden szempontból jobb távtartókat tett bele.
A "know-how".t is megmutatta, de az titok :-) Akit érdekel hogy mi a trükk, javaslom javíttassa fel a lámpáját Zolival, meg fogja tudni. Aztán meg látni fog, nem is akárhogy! Ha helyére van téve a 146 lámpája, és persze gyári a lámpatest, akkor bizony lehet vele látni is.
100e együt megtett kilométer...már megérte az egészbe belevágni. Ha holnap nem indul be többé akkor is azt mondom jó autót vettem 2007-ben. Mára elszállt minden kezdeti aggodalmam, mára már nem érdekel, hogy valójában mennyi kilométer is lehet benne (pedig mostmár asszem tudom). Egyszerűen bizonyított. Igen, már kicsit öregszik, de nem látni rajta. Mindenhova elvisz, mindenhonnan hazahoz, és közben mindíg ugyanazt a rendíthetetlen magabiztosságot sugározza. 11 éves lesz idén, mégsem öregautós. Bárhol tud elegáns lenni, stílusosan lazán gurulni, és lövedékként süvíteni. Passzol az öltönyhöz, a farmerhoz, és még a susogós melegítőhöz is. Új csodákból is vágykozva nézik, mert ez nem csak egy régi prémium autó. Nem a jelvénnyel kérkedik, hogy mutassa mit szeretne venni a tulajdonosa ha egyszer gazdag lesz.Időtálló, egyéniség, ami áhított újszerűből egyszercsak áhított veteránná fog változni még így dízelszívvel is...
Mióta bejött az esős/sötét idő, állandóan bosszankodok, hogy az ablaktörlő úgy töröl, hogy mikroméretű vízcseppecskékkel teríti a szélvédőt. Mintha atomjaira robbantaná a rajta lévő vizet. A fényszóró meg ugye gyenge, az első szembejövő autó fénye ahogy szóródik a sok kis vízcseppen, máris nem látok semmit...de konkrétan semmit.
Na ezt ma este 7 kor untam meg amikor 60-nal belegázoltam egy pocsolyába amiről nem is sejtettem hogy ott van.
Irány a Praktiker (az volt nyitva). Leszedtem a lapátokat és bementem velük. Nem volt nagy választék, egyedül egy bizonyos Aqua Blade márkájú olasz feliratú cucc volt darabonként és megfelelő méretben kapható. Mellémég egy vagyonért adták, de nem érdekelt, már a "mindegy csak törölje le valami azt a sz.rt" stádiumban voltam. Úgyhogy két rossz műanyagért otthagytam majd 5e-t...Közben eszméltem, hogy ez nem hagyományos ablaktörlő, hanem az az egybegumi fajta mint az új autókon. Nem túl szép, ellenben két óriási előnye van:
TÖRÖL!
És elspriccant felette az ablakspricni :-))
Kész főnyeremény, bár kinézetre nem tetszik túlzottan.
Az alábbi kép illusztráció :-) 45cm-es és 53cm-es kell a 146-ra!
Beépült a rengeteg alkatrész az autóba. A hosszbordás szíjtárcsa tanulságos állapotban volt. Nem csupán repedt volt a gumiágy, hanem el volt szakadva, és el is fordult egy bő centit. Mozgott az már mindenfele.
A vezérműszíj állapota nem volt vészes, de az összes görgő és a vízpump is már hangot adott. A hosszbordás szíj nagyon repedezett volt, a műanyag görgői rendesen vállasra kopva. A hosszbordás szíj (és a szíjtárcsa) kivételével még valamennyit bírt volna, de biztosan nem futja el egy vezérléscserével a gyárilag specifikált 120e-t.
80e a reális.
A fékek élettartama is 90e km. Ezalatt semmit nem kellett hozzányúlni, most viszont minden csere. Új tárcsák (RH és Remsa) és új betétek (Jurid és Textar) előre, hátra.
Az autó most még halkabbnak tűnik, viszont a fékek még nincsenek beedzve, kicsit még nyúlósak. Remélem hamar beszoknak a helyükre és harapnak ahogy kell...
Amúgymeg hogy legyen pozitív kicsengés is, nem volt fölösleges az a tartóbak csere!
Autópályán olyan halk lett az autó, mint még soha. Nagyon csendes...lehet még az utolsó, jobb első motortartót is kicserélem hamarosan.
A kopogószellem eltűnt, vagyis csörgőkígyóvá vált. Nehéz a szellemírtók élete, manapság könnyen mutálódnak ezek a lények...
Első futóműjavítás utáni utamról hazafelé kiálltunk egy pihenőbe Debrecentől úgy 100km-re. Hallottam valami fura zörgést...csak reméltem, hogy a parkolóban röcögő Ducatoból jön. De nem. Az Alfából jött. Amennyire fülre hallottam, jobb alulról. De hallatszott igazából balról is. nyugtáztam, hogy biztos a kipufogó hővédője. Pihi után téptünk haza 150-nel. Másnap vittem el a szerelőhöz, hogy ugyan keressük már meg azt a rezgő lemezt, mert idegesítő. Hát nem lemez rezgést hallottam, hanem a főtengely szíjtárcsa van meggyengülve.
A gumi ki van repedezve, egy helyen ki is szakadt már, és a motor rezonanciájának ütemében odaverődik a vezérműszíj borítás öntvényéhez. Tehát mozdul tisztességeset. Megrendeltem minden cuccot Erhardtól hozzá, akkor már komplett vezérléscserét csinálunk.
Ahogy elnéztem a hosszbordás szíj állapotát és a görgőket, ennyit bírnak. 80e km-t futottak, és vállasra koptak a görgők, szanaszét repedezett a hosszbordás szíj. Nem vagyok boldog, vannak autók, amik 140e-t tényleg úgy elmennek egy szíjszettel, hogy felé se kell nézni. Itt 80 fölött több, mint rizikós.
Ma elkészült az ismét megkomplikált futóműszervízelés.
Úgy volt, hogy csak szilentezni kell az első lengőkarokat, de csak kiderült a szétszedéskor, hogy a talpasok is készen vannak. Ott voltam az átnézéskor, tényleg nem adta ki megemelve a kis gonosz, nem moccant semerre. Szétszedve meg vagy egy centit...
Úgyhogy a szilentkészletet félretettem a következő alkalomra, és gyorsan szereztünk két lengőkart. Holnap kell a verda, úgyhogy nem értünk rá sokat jógázni az ügyön.
Végül cserélve lettek az alábbiak:
első lengőkarok
jobboldali kormányrúdfej
bal első motortartó bak
bal hátsó lengőkarcsapágy
olaj, olajszűrő
Egészen korrektül egyben van érzésre az autó, sokkal finomabban
veszi a döcögős utat. Most nagyon korrekt a futómű, nincs az a kellemetlen
szétrázza a belem érzés. Ennyit számít, hogy hangtalan. Persze a kormányzáson
is éreztem már, hogy nem az igazi, most elmúlt az a fura nyúlóssága ami az utóbbi
időben már érezhető volt. A kedvenc körforgalmamon 10-zel gyorsabban mentem át, mint szoktam :-)
Holnap pályán is kíváncsi leszek, hogy mekkora a különbség. Ennyire egyben nem is volt még nálam sose.
Jövőhét: fékgenerál
Régóta idegesít, hogy leesett a hangszórórács a bal első ajtóról. Az előző tulaj a fényezéskor eltörhette, és szilóval ragasztotta vissza....igényes....
Nem mondom, hogy sokkal kifinomultabb módszert találtam a törött rögzítőpöckű rács visszaszerelésére, de legalább nem kentem ott össze mindent ecetszagú pasztával.
A lenti képeken látható módon az egyik oldali pöcökmaradványra feltekertem egy 4-es elektronika távtartót, míg a másikra egy szimpla 4-es anyát. Ennyi pont elég, hogy beszoruljon a helyére a rács, és ne is essen ki. Lehet még ezt spécizni két csavar közé szorított fémlappal, alátéttel, nekem egyelőre így sem esett ki, és nem is lötyög. Szépen áll a helyén.
Már többször felvetődött, hogy pontosan milyen kábel és szoftver segítségével lehet kiolvasni az autó központi egységét. A 145/145 (és a 155 is) 3 pólusú Fiat interfésszel rendelkezik, így amit venni kell:
- Fiat - OBD2 átalakító kábel (1.kép), pl innen
- OBD2 - USB/ VAG KKL interfész kábel (2.kép) pl. ez itt
A szoftver amit én használok: FiatEcuScan
A szoftver full okos, többet tud mint egy átlag Fiat szervíz kiolvasója, ez már bebizonyosodott. Mint ahogy az is, hogy a free verzió sajnos nem mindent olvas, többekközött az 1.8 TS-t nem olvasta, így TS-hez érdemes túrni egyéb progit, vagy ehhez törést. Netán előfizetni :-)
JTD-t, m-Jet-et prímán olvassa, nagyon hasznos segítség a hibamegállapításban, vagy csak ha kíváncsiak vagyunk az autónk állapotára.
Használata: A két kábelt összedugjuk, a 3 pólusút rádugjuk az autó megfelelő portjára (engine, airbag, ABS), a piros csipeszt az akksi + sarura.
Ezután első indításnál a honlap alapján konfiguráljuk az USB-serial portot. Kiválasztjuk az autó/vezérlő típusát, gyújtásra tesszük a járgányt és nyomunk egy Connect gombot.
Fontos, hogy az engine interfészen ne akarjunk légzsákot kiolvasni, nem fog sikerülni :-) A 3 pólusú interfész nagy előnye a 145/146-nál , hogy külön van a motornak (motortér, anyósoldali csati), az ABS-nek (motortés, sofőroldali csati) és a légzsáknak (középkonzoltól jobbra eső textilburkolat alatt).