Tagok >> ÁdidiGaga (il hempescattore) >> Blog
Mióta újra rójuk az utakat,van egy rohadt idegesítő, pont az ezzel a verdával jellemzően legélvezetesebb országutazást megrontó jelenség: 60-70 km/h környékén megjelenik egy robajló, szélzaj-szerű effekt a bal tükör környékéről :-(
(városban - leszámítva a ritka gyorsforgalmi szakaszokat - "még"-, autópályán pedig "már" nem jelentkezik)
Először a tükörre gyanakodtam (ki-és behajtás után sajnos ennyi idősen már mindig lazul kicsit a tükör a konzolon, időnként után kell húzni) - de nem!
Második ötlet az ablaktörlőmechanikát takaró, a szélvédő és a motortér közti lemezek balosának külső sarka volt - de hiába tömítettem le szilóval, maradt a brűgés :-(
Pár hete eltökélten kezdtem vadászni a zajforrásra, pld. országúton lehúzott ablakkal menve próbáltam tesztelni a lehetséges okokat - de nem egyszerű mert
1. lehúzott ablaknál alapból keletkezik egy komolyabb és hangosabb turbulencia - emiatt nem hallani az ettől kisebbeket :-(
2. manapság a legnagyobb gond olyan időt és helyet találni, ahol az ember annyival megy amennyivel akar - nekem sem sikerült olyan faluközti utat találni, ahol valami fehérfurgonos f@sz ne jött volna a seggemben a legkisebb lassításra :-(
Végül a staikus vizsgálat lett eredményes: észrevettem, hogy a tető élét és az "A"-oszlopot végigkísérő fényezett aluprofil csatorna és a kaszni közé e két elem egymáshoz szegecselésével beszorított gumiszalag alsó 10-15 centije mintha hiányozna - valójában csak belóg a profil üregébe. Sztem a legalsó szegecs felett szakadt el mert a felette következőtől már a helyén fut - a lógó vége pedig a menetszél és turbulenciájának hatására csapkod az üregben.
Első körben - miután a kasznitól a profil kis mértékben/érzéssel elfeszíthető - közönséges szivacsból tépett csíkokat tettem be a kérdéses szakaszon a hiányzó gumi helyére. Próbakör ééés: elmúlt! :-)
Csak idő kérdése volt és a nedvszívó szivacsdarabok helyett a kritikus vájat a gumicsík eredeti helyén kapott egy véglegesnek szánt (ennyiért teljesen értelmetlen és kockázatos meló levenni az alucsatornát a kaszniról) FBS-tömítést igényesen kivitelezve :-)
Egy kis országúti munka-kiruccanással tesztelve: megfelelt! ;-)
ÚgyláCCik csak 12 kép a max - én meg pont 24-et gyűjtöttem össze ;-)
Ez volt 2019!
Akkor immár harmadszor, az idén is megtenném az éves összegzést....Vegyes az összkép, posztolás most sem nagyon volt - szerelés viszont igen! Ebből is volt "nemszeretem" típusú váratlan meló és nem is teljesült minden idénre tervezett projekt - viszont úgy néz ki pontot tettem egy 5 éve húzódó kálvária végére - és ez egymagában is elvinné az évet! ;-)
KASZNI:
Most 5 éve annak is, hogy szabadon rójuk az utakat - emiatt tavaszra mindenképpen tervezek egy alaposabb kaszni-átnézést, nem is annyira a durván javított bal hátsó fertály (ott amennyire megállapítható szépen működnek a dolgok) hanem annak jobbos párja miatt - ott ugyanis csak az átrohadt részeket foldoztuk be anno, ahol pedig akkor jónak tűnt ott egyre jobban jön elő pontszerűen a barnulás...Csavarhúzóteszten egyik ragya sem bukik el - viszont a másik oldalra visszaemlékezve biztosan tudom hogy ezeknél 2-3-4 rétegben találkoznak a lemezek, nem olyan mint egy küszöb ahol van külső meg belső oldal amiket kezelve távoltartható a nedvesség és/vagy lekezelhető... Asszem el kell kezdeni jó építész módjára felmérni a hibákat majd a felújítási fotókból megtervezni a jól irányzott, a leghatékonyabb és a legkisebb bontással járó kezelési módot. MIndezt ha lehet hegesztés nélkül és/vagy nem csak tüneti kezelésként - nem szeretnék az autón többé klasszikus lakatolást, elég volt 2010 és 2013 között...
FUTÓ-FÉK-HAJTÁS:
Ahogy utaltam rá, illetve amiért kivételesen egy posztot is írtam erről Szilveszterkor: az év szerelése díj nyertese - stílszerűen "toronymagasan" :-) - az elsőfutó-projekt lett, mivel egy ötéves kínlódást lezárva állt össze újként ez a fontos része a verdának.( röviden: a donor tornyait szinterezéssel és gátlófelújíttatással újjávarázsolva, a már harmadszor szétváló lengőkarszilentet műanyagházas gyárival (dízelé - emiatt kis okossággal is...) pótolva és megfelelően szerelve állt össze a nyerő konfig, mindössze a toronyszilentekből kellett plusz egy/oldal :-)
Alant olvasható okból tavaly megúsztam a télikerék dolgot, így a régóta tervezett előrelépés (összvissz 2 db 13" acélfelni jó mintájú, de öreg gumikkal cseréje egy 14" gyári alu szettre) sem történt meg az előző télen. (Előtte ősszel tettem egy kétségbeesett kísérletet beszerzésre de a még aktuálisnak gondolt hirdetés-emlékekről kiderült hogy 8-10 évesek :-p) Persze tavasztól-őszig sz..rtam reagálni a felbukkanó ajánlatokra , így megint eljött az ősz...Újra kapkodva keresés - végül B terv lett: donor 14-es dísztárcsás acélkerekekből kettő újszerűvel felgumizva! (Megfogadtam hogy ennek ellenére - annál is inkább mert ezt a 2 gumit csak át kell tenni - nem adom fel a keresést, már több hirdetés is le lett csekkolva - de leginkább a 4-500 km-es távok miatt még nem lett biznisz.)
Ha már felnik: érthető módon a rengeteg melónak és a kilómétereknek köszönhetően ennyivel a feltámasztás után már kezdek némi aggódást érezni a verda, de főleg a RONALok miatt... El is kezdtem ún."kerékőr" után kajtatni- persze csak ide-oda irányítgatódtam és senki nem talált semmit - így T.Lacihoz fordultam. Mije volt neki? - egy gyári szett, kicsit újabb gyártás (1996>155/164) 3 mm-rel hosszabb csavarokkal, el is hoztam próbagaranciával! Hátul kezdtem - AKADÁLY! :-( Elöl jó - húú, hát legfeljebb kettőt lerövidítek - bár nem akartam ilyet az agyban lévő menet védelme miatt, mivel van rá esély hogy csak flexeZni lehet...A próba közben észrevettem hogy lötyög a JH kerékcsapágy - be kell úgyis állítani, le a dobot: a látvány ugyanaz ami sajnos már többször is fogadott, a kézifék önállítója kiugrott a fékpofa fészkéből épp' az osztókörbe lógva -így a kicsit hosszabb csavar pont beleért:-( Sajnos a 26XX oldalas manual erről az árva alkatrészről semmit nem ír, eleve ezért vettem újakat a Nagy Felújításkor jelölés nélkül szétszedettek helyett - erre a komplett cucc berakására is rögtön két ellentétes megoldást találtam a neten! Ez így nem OK, helyretéve simán elforog a kerékőrösi csavar - viszont már többször teljesen észrevétlenül kimászott és elég ijesztő lehetőség hogy a hosszabb csavarral egyszer menet közben befékeződik a kerék :-O (esetleg mivel az egész jelenség a hátsóhíd-felújítás óta van és mind az eredeti, mind cserélt utánállítóval előjött, még bízok abban hogy egy odafigyelve kiválasztott új fékpofa beszerelése megoldhatja a problémát.)
A nyári gumi és a nyüzsgő kupplungszerkezet miatt ritka és csak városban való téli szaladgálások egyikén január legvégén elkezdett reccsenni a váltó, különösen egyesben és hátra... :-O Rögtön levettem hogy akkor kupplungszerelés következik, leállítottam és elkezdtem filózni meg tudom-e a garázsban csinálni? Végül belefogtam, szépen meló mellett minden le-és kikerült majd március idusán levettem a váltót és a kocsi alól is sikerült kilogisztikázni. Visszavontam a vádaskodásom, ez az a Sachs-cucc amit 2005-ben adtam a szerelőnek - viszont 110-120e után a kinyomócsapágy elülső burkolata (+pár golyó) hiányzik, a szerkezet harmadában a lamellák vége letörve - nincs mese, cserélni kell a teljes készletet....Váltó alja érdekesen olajos - miközben sehonnan nem szivárog, illetve a tolatólámpa-kapcsoló egyik érintkezője lejött a kocsi alóli kiszenvedésben
A statisztika (a gyári 15 év és 170e körül semmi hibát nem mutatott, ellenben ez a Sachs 13 év és 110-120e után itt tart) alapján a VALEO mellett döntöttem! Maga az effektív kupplungcsere nevetségesen egyszerű, igazából a lényeg a váltó és a motor szétválasztásával feltáruló csatlakozó részek és maga a váltó ellenőrízhetősége volt! Minden le lett nyalva, csak a váltó 2 hetet állt egy házilagos fürösztőkádban :-) és fényesre lett síkálva - érdekes módon olajat sehol nem engedett csak a valamikor (kupplungmunkahenger?:-) odakerült dzsuva melegedett-csöpögött végtelen ciklusban :-S Cserélve lett a lámpakapcsoló - és a szerelés közben megsérült rotor, illetve forrásponti jeladó-saru. Húsvétra lett kész - de a szerelés alatt rejtélyes módon elment a trafóra menő központi 12V (valszeg a riasztó mókázott!?) majd egy idétlen reverzív szükségmegoldással járva egyszer csak mindenféle relé-és vezetékcserével felvezetett manifesztáción visszatért és azóta is ott van! :-)
A kupplungcsere okán az autó alatt fetrengve vettem észre hogy a nem túl régi és kívülről hibátlannak tűnő első gumik belső éle fémszövetig lekopva!!! Rögtön összeállt a terv: gumicsere alap és esetleg nem lenne célszerű most beépíteni a már megvett állítható nyomtávrudakat - és persze azokat jól be is állíttatni? Dehogynem, sőt: a régik kiszerelése a kupplung-projektet megkönnyítette, az újakhoz pedig csak 1-1 perselyt kellett esztergáltatni. Futómű-projekt után (...és az olasz út előtt) futóművesnél állíttatás - egyedül a kormányközepet nem bírták helyretenni, pedig anno nem volt baj vele...
A balos féltengely belső fémbilincse (vö.: Utolsó Mohikán) is lejött, gyorskötözővel megoldva. A gumicserénél hívták fel a figyelmemet ugyanitt a féltengely hornyából valahogy kipattant külső harang szakadására is :-( - a futóműszerelés során ezt is megcsináltam!
Az első nagyfékek ügye viszont nem haladt semmit - részben azért is, mert egy cartárs nyár végén felajánlotta az annakidején felújitott-de fel nem szerelt és elfekvő - nyergeit , amit én el is kértem, de félbeszakadt a kommunikáció :-(
MOTOR:
végül is végignyomta az évet, közben többek között elvitt Toscanaba és vissza...Az utódmegoldás őrült lassan halad, ezért azon kaptam magam, hogy elkezdtem - úgymond - tekintettel lenni rá, ennek keretében a munka ünnepét egy vezérműszíj-cserével ünnepeltem! Még előtte a kupplungprojekt kapcsán (a motor hátsó felének átvizsgálása és letakarítása mellett) kiderítettem hogy valami barom a kopott AC-lökő-rúdhoz hozzáslankította a bakelitelemet és így hiába van új rudam az nem használható, ráadásul így eltünt a külső oldali "O"-gyűrű - amit pasztázott papírtömítéssel kellett pótolni! (a mostani szlovén pumpához egyébként ez a jobb megoldás, de ha 1X a BCC kerülne fel, ahhoz-addigra már illene gyári bakelitet szerezni! Nyáron utazás előtt cseréltem fagyállót (2018-ban is cseréltem, csak elcsesztem a mennyiséget- így tök híg lett és hazafelé az utolsó fizetőkapunál Szerbiában kigyulladt a piros lámpa!!! ) persze mire hozzáláttam lehűlt a kör, lezárta a hűtőt, úgyhogy végül a kész keverék alig sikerült sűrűbbre az előzőnél :-( Ősszel a kereszttartó jobbos csavarülékében olaj jelent meg - bejátszott arrafelé egy valszeg még gyári vezműtengelyszimmering-csere, a bal oldali már a Nagy Felújításkor megtörtént. A jobbos kitámasztót kicseréltem a donoréra - korban azonosak, futásban viszont feleannyit (se) kapott...
Megkezdődött a karbik - fontossága és összetettsége miatt mégis csak "autó az autóban" - tudományos tanulmányozása, elsősorban az utódmegoldásra fókuszálva - de nyilván egyfajta mozgó laborként tekintettem a beszereltekre, így azokon is történtek beavatkozások...helyesebben egy nagy gatyábarázás, méghozzá a tavaly kihagyott, előtte meg sorozatban 4 éven át abszolvált egri wellness-Karácsony előt: új szívatóbowden, egyik oldali magas úszószint beállítása, hengerek utánállítása gyertyakép alapján, indítórendszer átvizsgálás - mégis a biztató kezdés ( induláskor normális alapjárat/megindulás füstölés nélkül) után Egerben az éjszakáról-éjszakára csökkenő hőmérséklet szépen előhozta azt a botrányosan szar hidegidíthatóságot amiről eredetileg még egy tavaszi ügy kapcsán "Rémálom a Lidérc utcában :-) címmel lett volna poszt.... Az egy hétvége volt naponta mászkálással és a mélypontot szombat reggelre értük el - majd miután nagy nehezen beindult már nem bízhattam a véletlenre hogy hazajutunk-e, ezért egy elég primitív , de hatásos módszert alkalmaztam...Egerben meg sem mozdultam vele, de a végén ott is ez történt: az újra feltöltött akksival (hiába nincs zárt garázsuk, ebben nagyon jó fej a szálloda ;-) utolsó előtti nap legmelegebb szakában beindítva és indulásig jól elosztva 5-6 óránként beindítás/bemelegítés volt a receptje a sikernek...ami erősen relatív, mert mondjuk egy ilyen egyhelyben pihenésbe ez a macera simán belefért de azért normálisnak biztosan nem nevezném a helyzetet... (A paradoxon, hogy a késő ősztől-kora tavaszig időszakban kizárólag pihenéskor kell ezzel szenvedjek, ha meló van reggel megyek-este jövök :-)
Mindegy, a téli be-nem-indulás valszeg valami szívósori szitun (is) kap gellert, remélem ez később elmarad. Persze a "hátha kevesebb is elég" alapon Egerben elcsavargatott karbik/hasztalan szívatózási kísérletek megtették a hatásukat: kiakadt tűszeleppel és alapjárat nélkül jöttünk haza :-p A tűszelep már a helyén, de a korrekt alapjáratot csak ugatjuk, a hideg és a kevés használat mellett nehéz az érzésre beállítás :-( Miután nem is annyira vészes árban mint gondoltam, egy szinkronizátor lesz beszerezve - a használatát pedig nyilván még ezen a régi konfigon fogom tesztelni és begyakorolni ;-)
BELTÉR-KEZELŐSZERVEK:
Már a kupplungcsere alatt kész lett a "raktérablakkeret és vidéke", azaz a roló"sín" (tépőzár-konzol), a toronykupak és annak L alakú konzolja. Szép sima a festés - viszont a legkisebb karcra is előjön a fehér(!) alapozó, nem győztem javítófilcezni :-( Márpedig azok megesnek, mivel a szétbontott- precízen összeszegecselt fődarabok is borzasztó pontatlanul (vagy vetemedett 30 évesen???) illeszkednek a kasznira, már előttem is valaki emiatt sok félrevezető kamu-lyukat fúrt, sokszor az eredetivel átfedésben :-( Roló ügyben viszont kellemes meglepetés ért: a donorénak néhány alsó, visszaragasztható felhasadást (még úgy van! :-) leszámítva csak a szegély volt a hibája, amit kézzel letéptem, majd...ránéztem a szőnyegek piros szegélyeire és egyből meglett a dizány :-) ! (nem uaz. az anyag, de ugyanúgy rosso és a célra alkalmasabb műbőr a kárpitos bácsi kelléktárából! ;-) Egy speckó (rövidebb) pálca még nincs meg - amúgy tök jó kinézetre és a toszkán úton is már élvezhettük praktikumát.
A kormányburkolat és a kormánykerék összeakadására pb_ adott jó megoldást: anno biztonságiból túl összehúztam az oszlopot a kormányművel - pár mm kifelé és máris tökéletes! (nem úgy a kormánykerék - a beállítás után is féloldalas, amit nem értek - a szétszedés előttig soha nem állt csálén... :-o)
A donorműszerfal még ugyanúgy sehogy nem áll - viszont ezt a régit kiegészítettem a donor "rádióhoz" (valójában digitális médialejátszó és BT kihangosító) szükséges részeivel:
-kesztyűtartóban rögzíthető USB-aljzatos kábel a zenecucc hátsó aljzatára kötve + pendrive
-alsó polcokban a gyári hangszóróhelyre beszabott egyedi tartólemezben a magassugárzók
-kihangosító mikrofon a napelleMzőn, AUX kábel a jobbos polcon - viszont anteRna az nincs :-p
Nem szól rosszul, de vannak furcsa rezonanciák néha - így az első dob és a műszerfal mögötti gyári szigetelések pótlása mellett az ajtók kibélelése és a hangszórók rugalmas alátéttel (?) tögzítése is napirenden van.
Hát ez volt "a Óév", és már el is kezdődött az új! :-)
Az első futómű kimaradt a "Nagy Felújításból" - nem is történhetett másképp, hiszen először azon támaszkodott az egész verda 3 évig - majd felgyorsultak az események és eközben se idő, se igény nem volt rá - emlékeimben amúgy is teljesen jól működő szerkezetként élt akkor még...
Valóban nem rémlik nagy gond, olyan 2006 körül az alsó végén rögzítetlen gumiharang miatt megadta magát a jobbos gátló - egy bontott tornyot bartereztem, csapágy/szilent-csere és festés után kompletten cseréltem. Később volt egy rejtélyes rugó-ropogás amit először a gyönyörű és ezért sok 33/SW példányra feltett, ET-ben viszont a gyári kerékkel köszönőviszonyban sem álló RONAL számlájára írtam - csakhogy a gyári lemezkerékkel is megvolt :-o
Volt marék golyóként kiszedett toronycsapágy is ebben az időben - de vagy megoldódott - vagy csak megszoktam az állapotot (ekkoriban osztotta meg valaki azt a tévhitet hogy a két torony a gátlót leszámítva azonos alkatrészekből áll, nem kizárt hogy össze lett cserélve valemelyik oldalspecifikus alkatrész)
Végül már a hosszú pihenőt követő első vizsga után bő egy évvel, 2015 novemberében került sorra ez a terület* - és kezdődött a vesszőfutás...(* "ha már ott járok" mottóval bevontam az első kerékdobok környékét és a féltengelyeket is a projektbe-illetve ekkor derült ki hogy folyik a kupplung-munkahengerem)
Maguk a tornyok csak szét lettek szedve és egy angol felújítós oldal fotóiból próbáltam az oldalérzékeny elemeket (alsó rugótányér és a felső, elemekből összerakandó szilent felső tányérja) megnyugtatóan tisztázni. Új, utángyártott lengőkarok szilentekkel és rajtuk új talpasgömbfejek csavarral rögzítve, a hosszmerevítő újraszilentezve-javítófestve, csavarok horganyoztatva. Kerékagyakat szerelőnél "kinyomattattattam" a tengelycsapból- majd új SKF csapágyszettekkel lett összepréselve újból. Karácsonyra némi izgalom árán (a horgOnyoztatás az utolsó pillanatban lett kész / elromlott a bojlerünk / az egyik merevítőnek a kereszttartón lévő csavarján megszakadt a menet :-p) elkészült, elsőre jónak tűnt...
...aztán olyan 400-450 km környékén valami percegni kezdett a váltó mellett - először magamban kerestem a hibát, a féltengely rossz rögzítésére gyanakodva - de hosszas hibakeresés után rájöttem, hogy a lengőkar alváz-rögzítésétől jön a hang: az itt lévő szilent kijött a lengőkarból, helyesebben utóbbi csúszott le a fix gumiről és hozzáért az első köténylemezhez! Nyáron (2016) a horvát út előtt szilentcsere - éjszaka mentünk zuhogó esőben 1000 km-t, de mire odaértünk ugyanolyan volt! Újabb csere következő évben az olasz út előtt - Pécsig bírta! 2018-ban Bulgária előtt már hozzá se fogtam... :-p
Közben az alábbi infók, felismerések és tanácsok születtek:
-nem szabad azt a szilentet meghúzni csak a földön - (ezt úgy mondták,hogy az egésznek ez az oka!)
-az a szilent (talán a lengőkarban lévő eredeti is) fémházas, a gyári szilenteké műanyag (ez TÉNY!)
-sajnos lustaságból hajlamos voltam a kerékfelrakáshoz a lengőkarnál aláemelni - ez addig ártatlannak tűnt amíg a második cserénél azt nem láttam, hogy már ekkor elindul az egyik oldal :-(
Emellett felmerült hogy a fényképes azonosítás ellenére is lehetnek rossz oldalra tett alkatrészek, illetve (mivel épp' ez a csere ott fordulhat csak elő) a tornyokat is bele kellene vonni a projektbe és persze a(z) (angol) manual minden apróságát be kell tartani!
2019 tavaszán jöttek a figyelmeztető és sürgető jelek: kupplungcsere közben vettem észre hogy az első gumik belső élén kilátszik a fémszövet (ez lehet egy amúgy jó, de beállítatlan futótól is) majd talpraállítás után irdatlan pattogás a keresztbordákon...Utólag kiderült hogy a 2006-ban cserélt J1 gátló eddig bírta és elkezdett szivárogni...
Szerencsére ekkor már a donor 129 ezret futott tornyai ki voltak szerelve, nem tűntek bolygatottnak - vagyis roppant érdekes módon a jobbosban mindkét oldalspecifikus elemen volt egy utólagos kis furat :-O Rövid ideig még az 1-az-1-ben felhasználás is szóba került mivel új gátló sincs...Végül meggyőztem magam a felújíttatásukról (ezt a procedúrát először tévesen egy kalap alá vettem a szüleink idejében és autóján még elfogadott gumi-újrafutózással), pont szembejött egy szinterezési lehetőség, az elfekvőből lett rugóvégi műanyaghuzat, vettem új csapágyat és szilentet. A főkolompos szilentből nincs már műanyagházas gyári - illetve mégis: a dízelé ugyanaz a méret csak hosszban 4,08 mm-rel kisebb...Két csavarbolti alátéttel már csak 0,08 mm a diffi - ennyit sztem mozognak a köténylemezek, fontosabb volt végre a gyári és nem fémházassal megpróbálni - így ez is jöhetett, ki-be nyomattattam és nekiláttam a cserének...
Bár nem írták külön, nekem az jött le hogy minden tanáccsal ellentétben igenis rá kell húzni végleges nyomatékra a lengőkart a kasznira, méghozzá legelsőnek! Utána a többi szintén meg lett húzva, a torony is a csonkállványon és legvégül a torony teteje. A nagy nyári - a változatosság kedvéért ismét olasz - út előtt egy 200 km-es hazai túra és egy futóműbeállítás (a kupplungcserekor berakott ellenanyás-állítható összekötőknek hála már nem hajtottak el arra hivatkozva hogy nincs erre egy egy napjuk :-p) fért bele. A túra felénél egy nagyobb fékezéskor a jobb oldalról kopogás-sorozat hallatszott majd innen nagyobb hibákon egy-egy tompa koppanás, balról meg MINTHA valami halkan nyiszatolna...Mindegy, nem tűnt vészesnek és persze indulni kellett!
Még az országból sem értünk ki, mikor egy pályáról kiállásnál gurulva a relatív csendben ez a balos csikorgó-nyiszogó hang olyan intenzíven volt már hallható hogy a visszafordulás is megfordult bennem...Mentünk végül tovább fülelve - de pályatempónál annyira nem jelentkezett, csak ha lassulás-fékezés jött és persze odaérve minden rossz úton vagy lassú menetben. Ekkor már tudtam hogy nem volt jó ötlet erre az oldalra új helyett a garázsban lelt, gumijában hibátlan és színezése (horgany helyett passzivált) alapján nem is régi toronyszilentet betenni! Mindegy, kibírta - itthon vált igazán tarthatatlanná (talán csak azért mert tudtam hogy itt már lazán meg tudom csinálni), egy hétvégén nagyon figyelmesen kicseréltem.
Két dolog: 1>a nyiszogást biztosan a benne lévő csapágy okozta hiszen teljesen ki volt verődve a közepe 2> éppen ezért nagyon ügyeltem az összerakásnál hogy felül ne maradjon lötyögés, a jobbos esetéből (egy hirtelen fékezéstől jelent meg a kopogás) okulva pedig a torony felső csavarjaira épphogy rákapattam az anyákat és úgy tettem kerékre a verdát, majd szinte kézzel rátekerve meg lett mozgatva az autó, aztán kb. 500 méter kanyargós-fékezős menetpróba után is csak épphogy rá lett húzva.
Ez a felső rögzítés-technika csak érzésből jött, vártam is párszáz km-t vele - de bal oldalon bevállt, teljesen nesztelen lett - így már a jobbos-kopogós sem maradhatott. Bár láttam esélyt hogy csak és kizárólag a másik oldalon kifundált rögzítéssel is elnémítható - inkább vettem egy új szilentet (3500 km volt ebben a jobb kopogósban) és csere történt ugyanazzal a módszerrel és figyelemmel mint a bal oldalon. Azóta eltelt 4 hónap, mentünk párezret és minden kerek - és néha magam sem hiszem el hogy szerencsés esetben ehhez most jó darabig nem kell hozzányúlni.
Ez volt 2018!
Ha már megvan a minta, idén is megtenném az éves összegzést....majdnem ugyanazt írtam, mint tavaly, hogy "legalább a posztokkal utólérném magam" de a helyzet kissé más, ugyanis nem azért kevés az idei beszámoló, mert még nem írtam meg őket - hanem mert ezévben ide nem tartozó okokból ennyi kapacitás jutott autóra :-( Úgyhogy most azért (is) írom ezt, hogy mint egyfajta lista alapján jövőre több, illetve ne szépítsük: ha jót akarok, akkor rengeteg szerelésre
kerítsek sort! :-)
(már csak azért is, mert az minimum jelzésértékű, hogy ebben az évben annak a kevés szerelésnek is jó része a nálam különösen nem szeretett, ún. "előre nem tervezett" (ugye a kortárs autósok meg csak ezt ismerik, náluk nincs a miénkhez hasonló öncélú terület-vagy funkció-alapú rendbetétel) típusú volt...)
KASZNI:
-nincs változás :-) A B1 ajtón megjelent őszre egy rejtélyes "pattanás" , amit annak rendje és módja szerint "kinyomtam" és kapott egy igényes Hammerite-os kezelést - kívülről, míg belül (az ablaksín alsó rögzítése miatti korc mögé esik ez a pont, tehát van ott valami
sárfogó zug) üregvédőt fecslendeztem belé...Évközben azért a kisebb-nagyobb beavatkozások közben spontán (a Bulgáriába utazás előtt pedig célirányosan) szemlézgettem a kasznit, előfordul ugyan korábban nem tapasztalt helyeken, szegélyeken minimálrozsda - de a komolyan javított részeken nincs gond szerencsére! Az első ajtók megkapták a gyári új alsó tömítőprofiljukat!
FUTÓ-FÉK-HAJTÁS:
-az első lengőkarok egyre jobban idegesítenek, rengeteget agyaltam rajtuk...Végül az jött le, hogy mivel úgyis ki kell cserélni a szilenteket, most már gyári fémházasat (ilyenben már csak a dízelé van, amit hosszban két egyedi alátéttel/távtartóval kell majd kiegészíteni) teszek be - jóllehet valamiért az utángyártott lengőkarba gyárilag préselt is szétment és ugyan nem őriztem meg az anyaga elemzése végett, de nem valószínű, hogy csak a gyári szilent berakása megold mindent! Valahol a futóban és/vagy szerelési technikámban is gond van, leginkább az hogy egyes részeit az oldalhelyesség és/vagy szerelési technológia figyelmen kívül hagyásával matattam-matattuk az "elmúltnyócévben" :-) A donor futói kompletten kivéve, a jobbos torony már szétszedve - terveim szerint ezek a tornyok pontosan a donorban fellelt (jó eséllyel háborítatlan) konfigurációban mennek be, legfeljebb a "veszélytelen" (toronyszilent , toronycsapágy) elemek lesznek a mostani tornyokból és/vagy újjal pótolva.
-a hátsó futót KÉSZRE JELENTEM miután kapott 2 gyári új 302 mm-es (SW4x4) rugót az "elfekvőből" és a terheléses teszteken is jól vizsgázott!
-a jobbos féltengely kívül újra lett zsírozva, a gumiharang tökéletesen rögzítve - KÉSZ!
-vettem a rugók mellé egy pár gyári féktárcsát - mint kiderült belső hűtésűt...Vince cartárs nagylelkűségéből nyergeim is vannak már hozzá, sajnos eléggé beállt állapotban - azóta már kijöttek a dugattyúk, szerintem annak ellenére hogy a hengerek fala nem makulátlan , ez nem annyira vészes és van esély a tökéletes működésre
-ééés a feketeleves: bár bíztam benne hogy ez a hajtáslánc komolyabb meg-és szétbontás nélkül kihúzza a "varázsütésszerű felújítás"-ig, de sajnos egy Mindenszentek előtti, araszolgatást brutális százalékban tartalmazó pesti hazaút utáni nap a kupplungom elkezdett reszketni és hülye hangokat hallatni....A főhenger utastér felőli harangja alatt szivárgást találtam, így biztos-ami-biztos alapon (egyrészt zárjuk ki a hidraulika-vonalat, ami amúgy összegben és szerelési bonyolultságban is messze alatta marad a mechanikába való beavatkozásnak) cseréltem a hengert és légtelenítettem....Nem lett jobb, sajnos egyértelműen a kupplung-mechanika a ludas :-(
MOTOR:
-hááát...inkább nem részletezném, röviden: örülök ha megéri az utódmegoldás eljövetelét, eszi az olajat és úgy általában minden üzemállapotban van valami furcsa és rendellenes hangja :-( Pluszban a J1 kerékdobhoz menő kitámasztómű nem kapható szilentje is tönkrement , illetve az éves tapasztalat alapján az jött le, hogy a LEGO-elv alapján összerakott és a "miből is van 2/4 egyforma" mottóval fúvókázott motor-karbi egység működni ugyan működik, de tökéletes sosem lesz...
Bár lehet hogy csak elment a kedvem az egésztől, miután a bulgáriai út előtt egy héttel a 13 éves AC-m himbatengelye eltört - ennek következtében a karbiban úszkáló, sok benzint nem zavaró "szlötyi" az utolsó pedálmozdulatokkal beköltözött a karbi legszűkebb járataiba...Jöhetett a nagytakarítás ami után lényegében lehet és kell is újrakalibrálni az egész keverékképzést - minden a műszaki vizsgahatáridő szorításában, pénz-és időhiánnyal fűszerezve inkább nyűg, mint élvezet...Mindegy, túlvagyunk rajta (a vizsgán :-) emiatt egyrészt azóta rezignáltam veszem tudomásul a tökéletlen működést, másrészt úgy érzem kaptam egy esélyt -meg két évet - arra, hogy végre egy tudományos alapon, összehangoltan belőtt motor-karbi-konfigurációval rukkoljak elő :-)
BELTÉR-KEZELŐSZERVEK:
-a kormányon rajta maradt a burkolat - ez egyfelől szép és kultúrált , viszont hiába a donorból áttett gyári csavar-garnitúra , ugyanúgy nem emelhető a legalsó pozíciótól sokkal magasabbra akadozás nélkül...Szerintem a kormánymű visszarakáskor ment el valami pár milliméterrel - nem kívánok vele mélyebben foglalkozni, le lesz szedve az egyébként a kormánytól pont nem látható peremből annyi, amennyi kell és kész! :-p Megérkeztek az újmódi, szétszedés nélkül állítható nyomtávrúdjaim - ezzel már talán a kormányközép is végre-valahára beállítható lesz.
-a donor műszerfala kiszerelve. Elsőre - bár a 14 éve garázsban álló sajáthoz képest fakultabb - jó alanynak tűnt, de sajnos a tökéletességre törekvés a felújításnál itt kontraproduktív is lehet - jelesül arról van szó, hogy a szegecsek környezetét az ott vélhető repedések miatt mire az emberfia szétszereli , garantáltan sz..arrrá reped akkor is, ha addig egyben volt :-o Mindegy, "folyt.köv." - várja őt a tökéletes kesztyűtartó az USB-aljzattal, a digitális lejátszó, az alsó polcok a magassugárzókkal és persze a digitklíma is egyszer...
-miután rendeltem elfekvőből kerámia-előtétellenállást, első gondolatomban azzal akartam megoldani a szellőzőventi-problémáját...Aztán kicsit olvasgatva két új infó is befutott: 1. a kerámiaelőtét a túláram elleni védelembe "belehal", míg a huzalosban egy bimetáll szolgál ugyanerre így elvileg bármennyiszer túlterhelhető 2. a Maróti-könyv szerinti 20A helyett valójában 30A a gyári biztosíték.... gondoltam mindkét úton elindulok és remélem legalább az egyik bejön, azaz cseréltem a biztit nagyobbra és kicsit oxidmentesítettem a bimetállt.
Elsőre bevállt - aztán egyszercsak (nyilván párás időben :-p) eldobta a biztit...Utána csere és azóta egész jó - leszámítva egy ma tapasztalt jelenséget amit már szinte el is felejtettem: fékezéskor (!) a venti csapágya felhangosodva csiripel - komolyan imádom ezt az autót! :-)
-mindkét első ülés állítómechanizmusa rendbetéve,a J1 már combtámaszban is végleges - ez az ülés a kevesebb használat miatt más kezelést nem igényel...Az enyém, a B1 eleget bizonyított a megerősített feszítőlappal ahhoz, hogy véglegesítsem - viszont az intenzív és a huzaton is meglátszó igénybevétel nyomait a klíma beüzemeléséig nincs értelme kezelésbe venni... Hátsó ülés KOMPLETTEN KÉSZ AZ ÖVEKKEL EGYÜTT!
-a csomagtér ablakkeretei (melyek egyúttal a roló sínjei is) a donorból kiszerelve, szegecselések szétműtve és elvileg éppen festés alatt (sajnos rémesen karcosak a rolóból ki-kiálló fémmerevítők okozta sérülésektől) állnak, minden pillanatban megérkezhet az orrbavágó végösszeg :-p Innen már csak a csavaros összeszerelés és egy, a gyáritól tartósabb roló megalkotása van hátra a tökéletességig! :-)
Hát ez volt "a Óév", most már jöjjön az új! :-)
Hátsórugóim rövid története: amikor kivettem a farfutót a "Nagy Felújítás" elején, a rugó megegyezett a "Sligthly Technical Alfa33 Page" táblázatában az elsőkerekes SW-kre
megadott 7 menetes 313 mm-essel. Azért nem "rugók"-at írtam mert a jobbosból le volt törve majd' egy menetnyi :-(
Ezt a rugót nem lehetett már újban kapni, akkoriban már a Berlina 33-asok is kezdtek elfogyni donorként , SW-ről pláne nem is álmodhattam -illetve utóbbiból lett volna TDI75-nek egy megtört példánya, az viszont 4x4 amit valamiért 10-11 mm-rel rövidebb rugókkal gyártottak.(Elvileg a Berlina 33 TDi is a 313-ast használja - nem mintha az olyan gyakori lett volna már akkoriban is, főleg bontottban...)
Lacinál egy 323-as ( ez a SW TDi rugója, illetve mintha a '90 előtti modellekben is használták volna...) volt elfekvőben - én viszont úgy voltam, hogy ha már nincs eredeti méretű, akkor inkább "sportosítsunk"! Így a far túlemelése helyett pont valami kisebb, de akkori tévképzetem szerint erősebb (vagyis azonos teherre a többitől kisebbet, így
végül terhelve azonos méretűre "zsugorodó") rugóra gyúrtam - sikerült is beszereznem egy pár 290 mm-est, amit rendbetettem és beszereltem
(itt viszont tényleg kicsit pongyola az angol táblázat, szerinte ez a legrövidebb rugó az 1,7 16V "lóhere" :-) változaté - nekem az a P4 , de ahhoz, valamint az elsőkerekes és kapcsolható 4x4-es 16V-hez is 302-est ír ugyanez a forrás - mindegy, Pb- majd elolvassa és jól meXakérti! :-))))
Rövid sommázat: baromira nem vált be, az egész autófelújítás látens mozgatórugójának (vö.:"egyszer csak összerakom és elmegyek vele a Világ végére :-) mondható hosszabb utazások során pár 10 kilónyi csomaggal, hátul kb. 80 kilónyi személlyel 100-110-es tempóval a magyar és más hasonlóan igénytelen (Szerbia, Bulgária) autópályán szinte minden nagyobb "huplin" (jellemzően a hidak végén ahol a csatlakozó talajon fekvő útpálya mindig alacsonyabbra van kijárva) de még az igényesebb külföldi pályákon (Horvátország, Olaszország) is nem egyszer a kerék beleért a kerékjárat peremébe :-(Ugyanez "jóféle" miskolci utakon két megtermett felnőttel hátul már a megengedett városi sebesség alatt is bekövetkezett - rettegéssel vártam minden ilyen "bérkocsis" felkérést :-(
Utóbbi elvileg elkerülhető - de ezért ne utazzunk? Be is indult a közelmúltban az
agyalás: bár konkrét autókban beazonosított rugók tényleg azonosak a táblázatban lévőkkel - viszont a modellváltozatok alapján meg teljesen logikátlan melyikbe miért került bele az, ami belekerült :-)
Ekkor már megvolt a donor amiben pont a kocsiban lévő legrövidebb és a belevaló gyári közötti 302 mm-es van. Miért is? Annak a csomagtere kb. a fele az enyémnek - ugyanakkor pár 10 kilónyi plusz súly lehet az összkerék. Egy átlagos utazási csomag fajsúlyával számolva a mi fél csomagtartónk tömege se több ennél - akkor meg érdemes lenne kipróbálni!
Mivel logisztikailag nem egyszerű a dolog (a donor már elöl bakon áll > a hátulját max. ideiglenesen lehetne csak megemelni > emiatt valami kellene a kiszedett rugók helyére> praktikusan az ami az enyémben van > ehhez "szinkronszerelés" kell > basszus!: nincs is ennyi bakom! :-p)
Megmentésemre érkezett a második negyedéves elfekvő készlet listája: ugyanez a rugó ötezerért / db! Kicsit vaciláltam de végül megrendeltem és jó döntésnek éreztem már akkor, ugyanis a donorból kiszedésnek az előbbiek mellett további hátrányai is lehetnek, konkrétan
-anno az enyémen a gátlókat cseréltem utólag, nem volt egyszerű - azt meg hogy fordított helyzetben a rugókiszedés mennyire macera sejtésem sincs
-a gátlócserénél a problémát a bal oldalon a gumi fékcső okozta (nem engedi le eléggé a hidat) - lövésem sincs a kardán hogy kavar még bele ebbe
-azt a rugó biztosan felújításra szorul
Megérkezett, kifizettem - az ünnepi hosszú hétvégén neki is láttam, miután a gyárilag rajta lévő, külön nem kapható és autós oldalakról még csak kikeresni is lehetetlen (a nevét sem tudom :-) fém-fém közötti elválasztó bevonatot textiles ragasztószalagból oldottam meg.
A tényleges műtét meglepően gyorsan ment,a bakolás több idő mint maga a rugócsere, a kerekekét nem számítva 2 csavarkötést kell oldalanként oldani és újrahúzni. (Bepróbálkoztam az egycsavaros verzióval is - de úgy nem lehet, a hídon hagyott gátlótartó villa száraitól nem jön ki a rugó :-s)
A nagy nyugiban még azt is észerevettem és korrigáltam, hogy a bal oldalon korábban (nyilván a gátlócserénél) a két, méretében egyező de más- más kialakítású (egyik önzáró, a másik alátétszerűen talpas) anya össze lett cserélve...
Pár nap múlva spontán "jelmezes főpróba": rövid távra 4 gimnazista kiskamasz a hátsó ülésen városban ,ez kb. 200 kiló súly - direkt nem kíméltem - ééééés semmi felütés!!!
Két napja Pestre mentünk, akkor "csak" 150-160 kg lehetett hátul - viszont tavasszal pont így utaztunk pont ugyanoda és rendesen surrogott a gumi - most viszont az M3-as bevezetőn egyetlen egy, tényleg nagy gödörben (és ugye 80-as tempónál) fordult elő a jelenség,pályán sehol - így összességében a projektet sikeresnek nyilvánítom! :-)
A háttérkörülményre nem térnék ki, egyszerűen tény, hogy - eléggé el nem ítélhető módon - csak elöl cserélem télire a kereket amióta kész levizsgázott a verda...
A 2017-es összefoglalóban már utaltam a féltengelyvégi gumiharangok tömítetlenségéből eredő zsírkidolgozásra, ezt a bal oldalon egy évvel (azaz két kerékcserével) ezelőtt már sikerült megszüntetni, legutóbb ősszel egyértelműen csak a korábban felhordott és rászáradt kenőzsír volt a nyári felni belsején, friss zsírkiverődés nem volt látható és a korábban tisztába tett kerékagy-környék is makulátlan volt. Nem úgy a jobb oldalon: a felni láthatóan akár még napokkal előtte is kaphatott "az anyagból"....Mivel szokásosan-történelmileg úgy alakult hogy nem volt időm foglalkozni a dologgal, felment a télikerék mindenféle vajákolás nélkül - annak úgy sem árt a zsír jeligével :-p
A télen semmi érdekes nem történt -leszámítva hogy a jobbos külső csukló eleinte csak váltáskor picit "nyekkent" , később már élesen alászedve és megforgatva "kelepelt" - pont ahogy a "jogelődje" olyan 2004-től 2015 végéig...
Az elhúzódó tél miatt egész későn került sor a kerékcserére - cserébe már jó szerelős idő volt, nem kellett kapkodni... Az akcióra egyrészt anyagokkal (BrigÍciÓ :-), egy tubus féltengelyzsír, félszatyornyi gyerekruha törlőrongynak- gyorskötözőből pedig már az első külföldi hosszútávú vezetési gyakorlatra bevásároltam két százas köteget :-) másrészt taktikailag is jól felkészültem , utóbbi azt jelentette hogy - mivel a "veszek egy féltengelycsuklót és kicserélem azt is" bővített verziót idő-és pénzhiány miatt már korábban elvetettem - próbáltam mindenféle eshetőségre gondolni...
Az ÉLET természetesen mindig felülírja a várakozást és rögzönzésre késztet - most is ez történt, mivel a téli felni csontszáraz volt! Nyilván nem megjavult a csukló, csak elfogyott a (kidobálnivaló) zsír - így rögtön új koncepciók születtek. Alapvetően a "hagyom így és anyagilag/időileg a közeljövőben felkészülök a csuklócserére" és az "OK - zsírozzuk be, de mi van ha megint (a nem sikerült harangrögzítés miatt) teleb..ssza a felnit és az agyat (ez esetben újratakarítás - ami néha szarabbul esik egy alkatrészcserénél mentálisan) és/vagy "nem veszi be a zsírt" (azaz újraszétszedés és csuklócsere) megoldások, illetve következmények közt dilemmáztam - végül a "tett halála az okoskodás" elvén nekikezdtem lesz-ami-lesz alapon...
Nagyon kellemes módon a munkaterület "adta magát" és gyakorlatilag egyik lépésből következett a másik - valahogy emígyen:
-a kerékagy és vidéke takarítása nem egyszerű a sok zeg és zug miatt - ellenben Lengés Csilla alsó 4 csavarját megoldva nagyságrendekkel javul a helyzet - nosza meg is cselekedtem
-a régi gyorskötözőt cserélni akartam, azaz úgyis le kellett szednem - akkor már megnéztem mennyire bontható a gumiharang és hozzáférhető alatta a csukló...
- válasz az előzőre: meglepően jól, a harangot a féltengelyre visszatűrve megtakarítható volt a nagykönyv szerint szigorúan zsírmentesen tartandó, de sajnos a 2015-végi félvakon szerelésnél (bekrepált a garázsvilágítás a karácsonyi hajszában - ilyenkor esélytelen szakembert találni még családon belül is...) agyba-főbe kent felületek mindegyike, a csukló külső felülete és a gumi belső pereme is.
-ezután már nyilván nem hagytam ki a zsírzást, az anyag fecskendővel szépen megtapadt a féltengelyen is - pár injektálás után pedig már tökéletesen megvolt a kiszerelt csukló képe és korrigáltam - ti. a zsírt hatásosan a gumiharang alatti fémbuci (ami szintén egy harangszerű, nem tömör felület) alá-mögé, a golyós mechanizmusba kell bedolgozni
Az "összeszerelés" innen nem volt bonyolult, egyedül arra kellett figyelni - megelőzendő a "patkószög miatt csatavesztést" , azaz hogy az egész szerelés egy fontos apróság elrontása miatt értelmét veszítse - hogy az új gyorskötöző jól és erősen fogjon! Erre ügyelve újra összeállt a csontszáraz kerékagy-környék, következhetett a kellemes kulimunka, a felnik belső oldalának zsírtól, a külső résznek a fékportól (ez amúgy hetente lehetne tkp. csinálni :-p) való megtisztítása. Miután felkerültek a szép tiszta nyári kerekek, jöhetett a próbakör... Először magam sem akartam elhinni, de ahogy egyre többet mentem - ráadásul közben kifejezetten erőltetve az éles, majdnem álló helyzetből hirtelen nagy gázzal indított jobbos fordulókat - nagyon úgy tűnt, hogy a csukló "bevette a zsírt" és a közhiedelemmel ellentében ( kb.: néhány szem házipor bejutása miatt kuka lesz az egész) nem ártott neki lényegesen a finoman szólva is tömítetlen használat... ;-)
Szándékosan nem írtam meg azonnal a posztot, vártam pár hetet - de épp' ma néztem meg alaposan (lámpával és aláfetrengve) a kérdéses területet, egyértelműen megszűnt a zsírkidobálás és a csukó is csendes - úgy tűnik nem csak úgy érzem , hanem tényleg megcsináltam ezt az apró de fontos szegmenst :-)
Miután egyik cartárs a fórumban lényegében kikényszerítette belőlem, nincs más dolgom mint kissé összeszedettebben idemásolni :-)
Ahogy már (talán kicsit beszólós stílusban) kifejtettem, számomra önmagában semmilyen értékkel nem bír valaminek az "eredetisége" vagy a régisége - emiatt már a kezdetektől (pedig akkor a franc se gondolta volna hogy elérjük a kvázi veteránkort) azon agyaltam hogyan legyenek jobb és kényelmesebb üléseim. Nyilván elsősorban a vezetőülés és praktikusan-esztétikusan vele a J1 cseréje volt a legfontosabb - végül oda 2007 környékén sikerült szereznem egy pár gyári RECARO-t. A Nagy Felújítás végén - pont a retkes szerelőruhában való próbálgatások miatt - az eredeti ülésekkel jártam egy darabig, majd pár hónapra rá az akkori ismereteim szerint készre felújított sportüléseket tettem be a helyükre. (az eredetik - bármennyire durván hangzik - a kuka mellé kerültek ki, az ülésfajtától függetlenül egyező sínek nélkül)
A hátsó üléssel alapvetően 3 baj volt:
-a felújítása során sem sikerült azt az idegesítő tulajdonságát megszüntetni, hogy a háttámla közepén lévő, szivacs alatti merevítő lap "huppog", nekidőlve nagy pattanással felveszi a hát formáját - kicsit előrehajolva viszont visszaugrik az eredeti formájába :-(
-amúgy is csak egyben dönthető ez a háttámla
-bár tiszta és makulátlan, az eredeti kárpit színében durván elüt az elsőktől
A helyzet feloldására a lehetőség úgy adódott, hogy Vince cartárs a nagyszüleinél, egy fészerben felfedezett osztva-dönthető, a Recaro-kkal harmonizáló kárpitozású (QV! - kösz pb_ :-) komplett hátsóülést nagyvonalúan nekem adta. Érdemeit semmiben nem kissebbítve jegyezük meg, hogy ő nem véletlenül nem látott benne fantáziát - a fészerben töltött idő alatt sáros, sőt gépolajszerű kosz is került rá, az egyik háttámla egy felső sarkán ki is volt szakadva...
Végül szétszedés után - jóllehet akkori helyzet szerint az autómból max. az ülőlap-szivacs lett volna felhasználható - úgy döntöttem hogy belevágok...Motivációként a háttámlát szegélyező két fix csíkot viszonylag gyorsan felújítottam és be is szereltem - nyilván a java még hátravolt...
Jópárszori mosás és folttisztítás (meg a projekt jópárszori értelmetlennek nyilvánítása :-p) után az ominózus WD-40-szerű anyaggal félig "lekezelt" darab is eljutott oda, hogy bár kiterítve én észrevettem rajta a megmaradt árnyalatnyi eltérést - jó eséllyel felrakva és/vagy külső szemlélődő számára már nem lesz észrevehető... Egy környékbeli rokkantnyugdíjas kárpitost kértem fel a szakadások eltüntetésére, ezek szerencsére egy kivételével nem látható (viszont a ráfeszítés miatt erőhatásnak kitett) helyen voltak, azt az egy nagy szem előtt lévő vágást meg az elsőknél bevált "varrjunk rá egy darabot úgy mintha eredetileg is olyan lett volna" módszerrel tüntette el.
Eredetileg úgy indult a projekt, hogy a fém támlavázakkal és a szivacsokkal is komoly meló lett volna - előzőeket nem vészesen, de határozottan elkapta a rozsda a fészerben, utóbbiakkal több macera nézett ki, mivel a természetes öregedése a szivacsnak a folyamatosan bejutó kosszal felgyorsul - ugyanakkor az öregedett anyagból a kosz már nehezebben távolítható el :-( Végül addig nyúzódott a projekt, hogy közben megvettem "A donort", amiben más szövettel , de ugyanilyen osztott ülés van hátul, ráadásul - a hátsó övek "fickóssága" alapján- kb. szökőévente utazott rajta valaki.
A kárpit alatti dolgok állapota ennek megfelelően lényegében hibátlan volt, összesen olyan, "lédig" anyagok felhasználásával történt beavatkozásra volt szükség, mint
-egy bölcsősanya a korábban vett 10ből a padlólemezbe
-némi mattfekete rally-spray minimális vázhibákra, két spricc WD40 a forgószegecsekre
Ezek után jöhetett a vázak, szivacsok és a kárpitok összeszerelése , majd az effektív üléscsere - ez egyúttal jó alkalom volt arra is, hogy az ülőlapot a helyén tartó gumibetétes talpakat is felújított-kiegészített* hibátlanokra cseréljem...
*érdekes egy cucc...ha valaki újjal és/vagy kiszerelttel találkozik azt hiheti csak be kell a karmokat illeszteni és kész...pedig a kis lyukak nem véletlenül vannak a szélein - ide egy pont beleillő stift megy a karmok közé (azokat szétfeszítendő) a rögzítéshez. Bontózásnál vagy kiszerelésnél észnél kell lenni, mert a stifttel együtt kirántva jó eséllyel egy vagy több karom letörik a háromból. Először a stiftet kell kiszedni - az viszont nem húzható kifelé, csak befelé lehet a kereszttartóba beütni - onnan viszont jó eséllyel már nem szedhető ki (esetleg porszívóval) , nem árt felkészülni a pótlására.
Konklúzió a szokásos
-kárpitosmeló 3000 ft
-bölcsősanya 160 ft
-festék 300 ft.... és folytatódhatna a mindenemű materiális ráfordítások sora...
érzés, hogy kivakartam egy ilyen 25-30 éves sz..rt a g..ciből : megfizethetetlen
külön köszönet:
VinceP4(il Capitano) cartárs - karitatív ülésadomány :-)
keresztfater - stiftesztergályozás
Már Szilveszterkor kitaláltam, hogy a 2017-es év elmaradt posztjait egyetlen, az év autóm szempontjából releváns eseményeit lényegében mérlegszerűen elemző írásba sűrítem és akkor idén végre naprakészen posztolhatnék :-p
Szóval nagyjából a 2017 eleji kiinduló állapot - azért az érthetőség miatt kitérnék itt-ott az előzményekre...
KASZNI:
-a 2015 nyári "garambol" nyomai tessék-lássék megszüntetve: bal sárvédő csücske kézzel kikrampácsolva ; új lámpa/index berakva* ; lökös sarokrepedés autentikusan** megvarratva távtartók és hátsó rögzítés nélkül ; maszk epoxyval összeragasztva
-bal C oszlopnál Pininfarina-tábla és raktérablak külső-ablakkeret nincs
-motorháztető-zár valamiért nem rögzít - a csomagtérajtót meg csak többszörre lehet lezárni
-az autóval egyidős, a cég központjából Japánból levélben személyesen nekem küldött és 25 évig őrzött (!!!) PIONEER "1991 Paris-Dakar Tripoli Rally" matricát az őszi vizsgán kérdés és tájékoztatás (!) nélkül leszedték és eldobták - sajnos nem szkenneltem be :-(
FUTÓ-FÉK-HAJTÁS:
-az első lengőkarok már a csere (2015 vége) után 4-500 km-rel "kiszopósodtak" , '16 nyarán a horvát út előtt a jobbost cseréltem de már Miskolcon elkezdte a "kigyövést" :-(
-a féltengelyek felújításánál a külső gumiharangokra a fémbilincsek legjobban meghúzható pozíciója is laza volt - gyorskötözővel oldottam meg, mindkettő diszkréten küldte a zsírt kifelé :-(
-kézifék-önállítók cseréje után a fékhatás jó, de elég' fent fog. Külső csapágyak cseréje hátul megvolt, néha országúton mintha súrlódna ütemesen valami bal hátul.
-a váltórudazat-felújítás alapvetően sikeres volt, de az új leömlő pár fokkal elfordítva (csavarodva) ment vissza, alapjáraton és 1800 környékén összeverődik a váltóval - Horvátországban a "szibbajt" hozta rám amíg rá nem jöttem az okra :-p
-a 290-es P4-hátsórugó sajnos családi utazáskor (amire az autó elvileg elsősorban van...) kicsi, a bal gumi és a sárvédő sokat találkozik :-(
MOTOR:
-olajcsere lényegében folyamatos (0,5 L/1000 km), baloldalról néha (Horvátországban kezdte itthonról 1000 km-re :-) rezonáns hang jön, ez utána hol napokig fennállt - hol hetekre elnémult. Viszont teszi a dolgát, hosszú utakon pályán kifejezetten az elpusztíthatatlanság érzetével kecsegtet ;-)
-az amúgy is 8 éves akksi - lásd majd: "Rémálom a Lidérc utcában" poszt :-) egy 2016 novemberi tokaji hideg-nem-indítást követően teljesen le lett szívva, vettem egy újat legott :-p
BELTÉR-KEZELŐSZERVEK:
-kormány középretéve, de nem pontosan - innen már a nyomtávrudakkal lehet csak finomállítani.A burkolata a horvát út után lekerült - mivel a legfelső kormánypozícióban beleakadt a kormány hátsó gyűrűjébe, kikezdve azt és a az egyik belső ragasztott csavar-ellendarab is újra letört.Pedig kéne burkolni, mert a lefelé induló vezetékek közül a lámpa és az indexkábelek folyamatos gyepálást kapnak a térdemtől ki beszálláskor, már javítani kellett többször :-(
-kilóméteróra 2 évnyi kínlódás után egyszerű WD40-es elárasztással életre lett keltve! - néha álló helyben is megindul és kicsit siet - de alapvetően teszi a dolgát.
-műszerfal horvát út előtti repedés-rögzítései alapvetően tartanak, de a folytatás kétséges: az alsó, "3D-s" csatlakozások (polcok, középkonzol, szélső rögzítés) csak kétes sikerrel és minimum térbeli aluelemekkel tűnik javíthatónak. Márpedig addig se rádió, se klíma , se esetlegesen nem összeakadó kormányburkolat :-(
-a 3X0 széria a PIONEER-nál már a 80-asnál tartott '16 őszén - mindez persze érdekelte a fenét, már a 60-asnál eldöntöttem hogy párezerrel többért hátlapi USB-s és bármilyen színben megvilágítható 560-at veszek - amikor hirtelen megjelent az 580! Gyors ismerkedés: újdonságként a FLAC jól hangzik - de szinte minden eltűnt ami tetszett az elődjében!!! Hajtóvadászat november elején elfekvő 560-ra: a magyar disztribútortól végül bontott dobozú kiállítási példány USB-kábel nélkül 1 év garival.
-ventillátor nem megy (eldobálja a biztit), kívülről a boxot megpiszkálva semmi - ettől többet már csak a klímaprojektnél vagyok hajlandó tenni - párás idő 4 személlyel városban fokozottan mellőzendő!
-ablaktörlő kicsit összevissza intervallumozik, pár ciklus után folyamatosra vált és csak sokára áll vissza - illetve végállás sem jó, mosás-törlés mód (rémlik hogy folyamatos is) utáni kikapcsoláskor megáll a szélvédő közepén
-RECARO-m alatt a ragasztott lap előző évi egri-karácsonyi hazaútkor végigrepedt, párnákkal van kitömve :-p
-a szép egyedi szőnyegek közül az enyémből lemaradt a rögzítőpatent, minden kiszálláskor felrúgtam a középkonzolra :-(
-balos küszöbtakaró nincs, a kéder elöl szakadt. Övem visszatekerése sajnos lassul, J1 egészen megállt :-(
-J1 belső kilincs-behúzóról a belső takaró hiányzik, mivel az enyémen akkorára barmolta késsel valami kretén az ablakfelhúzógomb nyílását hogy a kapcsoló lötyög :-(
-hátul csak a háttámla két oldalszegélye kész a QV-ülésből, a többi az eredeti kékesszürke szövet még
-hátsó övek nem tekernek vissza, gyerekek hülyét kapnak :-p
-váltószoknya nincs, mert az alsó abroncsról a karmok letörtek
-csomagtartóban az ablakkeretek hiányoznak (egyik meg sincs...), rolló szintén
*nem gyári Carello - ez elvileg csak kicsit eltérő megjelenést ad az üvegmintában, nekem viszont képeken tűnt fel hogy mintha ferde lenne vagy ilyesmi...Először a koccanás miatt deformált kaszni hatására gyanakodtam de kiderült: a belső foncsorozott betét el van mozdulva az üveg mögött
**egy pillanatra meglegyintett a színrefújt lökös vészjósló szele - végül Vittorio catrárs remekül megoldotta a fényezetlen lökös hegesztését úgy, hogy bár nyilván ezt észrevétlenül lehetetlen lett volna megoldani - a végeredmény a kocsi sarkain már meglévő "nemesítő háromévtizedes harci sérülésekhez" hasonlít :-)
EZ TÖRTÉNT 2017-BEN...
Essünk túl a negítvumokon! :
-a jobbos, csak foltozott hátsó tornyon/kerékdobban rozsdafoltokat láttam
-nyáron Olaszországba (Lecco, Como-i tó) mentünk, előtte mindkét lengőkar szilentje cserélve, földön meghúzva (részben "szakember" közreműködésével) , eredmény : Pécsig bírta :-( Agyf@szt kaptam, nagyon szokatlan és frusztráló valamit harmadszorra
sem jól megcsinálni...
-titokban abban reménykedtem, hogy az autót szülőháza környékén legalább elismerően megnézik - ehhez képest az átverős szállásadó által a beígért parkolónak megjelölt magán-mélygarázsban töltött egy nap alatt egy helyi basáskodó f@sz letörte a gyári antennámat (2 éves lehetett kb...) és az első ablaktörlőket is szétbarmolta, sajnos a balos kart is :-( Antenna 5-6e ft volt, rendeltem Lacitól - sokáig nem érkezett - aztán csak a rossz hír: megszűnt :-(
-B2 ajtóban központi-zármotor behalt - nyilván pont miután az ablakemelőkarba betettem a rögzítőcsavarokat fedő, sérülés nélkül nehezen kivehető betéteket....Filléres utángyártott zármotor - a szokásos túl rövid, toldandó vezetékkel - végül jó lett.
Breaking news - időben is kb. az év mértani közepén történt az eset...Szóval vettem egy "papírok nélküli" (valójában vezetett szervízkönyves és kaptam mellé tengernyi katalógust, leírást, gépkönyvet...) enyémmel egyező színű Sportwagont - aki 1.7 IE 4x4!!! Az enyémtől egy évvel fiatalabb, kb. 12 évig használták - benne többek közt osztva dönthető ülés -és főleg olyan digitklíma (!!!) " amilyen a kalendáriomba' sincsen" .... ;-)
Innen akkor már csak a - főleg a donor-beszerzésnek köszönhető - fejlesztések jöjjenek...
-Pininfarina-tábla a helyén
-motorháztető zárja működik - de csak úgy, hogy a bowden egyik leszorítóját ki kellett iktatnom - illetve a beltérben se 100as a kallantyú...Viszont: vettem gyári készletkisöprésből új motorháztetőzárat "ezeröccáért" - na majd az "kiviszi" :-)
-hátul viszont mindent elkövettem, az eredeti huzalt szétcsesztem és már a donoréval próbálkoztam - de csak nem záródott normálisan...Ok: a zár nem húzza vissza a huzalt...Csak óvatosságból összevetettem a donoréval: azon pont egy visszahúzórugóval van több :-o - csere és hibátlan...
-a Nagy Felújításban sikerült a két hátsó hossznyúlványt kihagyni az üregvédelemből - pótoltam!
-balos féltengelyről kötözőcsere után elmúlt a zsírkiválás, a jobbról nem sajnos :-(
-hátul a belső csapágyak is ki lettek cserélve. A súrlódó hangot a valamiért kimozdult utánállító okozta - visszatettem, remélem nem fordul elő többször :-s
-donorról szakadásmentes és mosás után egész szép ajtókéder a B1-re - mivel a nyitóhuzal is kész lett - jöhetett a küszöbtakaró.
-végre megkaptam a bónusz Audi szőnyegpatent-párt, B1 szőnyeg mosás után gyűrűzve, ellendarabok a padlóba - nincs több csúszkálás...
-donorban szemlátomást kb. szökőévente használt, fickósan visszacsévélő hátsó övek beszerelve - gyerekek részéről "öröm 'e bódottá' "
-kormányburkolatból a felső rész van csak rádobva - ez teljesíti a minimumfunkciót - viszont a donoré is tökéletes, persze csak LESZ, ha már a műszerfal nem lesz többször kivéve :-p
-fenti okból csak bement a jobbos behúzó, rés kihézagolva - amíg jobb nem lesz addig se nézzen ki lopott autónak :-)
-bal tükörjoystick köré a háromszög epoxy műlábat kapott és így már felszerelhető lett
-a készletkisöprés másik nagy fogása: gyári, új !!! váltószoknya kb. 5e-ért - beltér éke lett nyilván! :-)
-egy környékbeli kárpitos-kisöreg a RECAROm alsólapjának szakadt felét valami ponyvaféle, az eredeti gumihoz képest kevésbé rugalmas anyaggal pótolta ; kicsit szkeptikus voltam , de viszonylag el lett találva a mérete, azaz fel lehetett tenni rettenetes feszegetések nélkül , ugyanakkor nem is lett laza, beesős - teszi a dolgát közel egy éve.
MÁR AZ ÚJ ÉVBEN TÖRTÉNT:
-egy zuhéban autózás közepén a nyáron meggyalázott jobbos lapát fémrészével már az üveget karcolta - leszereltem inkább az egészet és egy karral jöttem haza :-) Itthon balos ablaktörlőkart sikerült visszacsavarni fogóval, javítófestés mindkettőn és mentek fel a vadiúj VALEO lapátok
folyt köv... ;-)