Tagok >> Zselé >> Spider / GTV 2.0 TS 150LE >> Blog
- Típus:Spider / GTV 2.0 TS 150LE
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1997
- Színe:Ezüst metál
Már tavaly volt egy minimális olajszivárgás az autóból, az idei olajcsere után viszont drasztikusabb lett: naponta egy 45-ös lábnyi folt jelent meg az autó alatt... Mivel van szerelőaknám, először megpróbáltam meghúzni a csavart, de sajnos beigazolódott a félelmem: meg van szakítva a menete.
Az új réz tömítő gyűrű mellé szereztem olyan gumitömítést, ami pontosan felfekszik, az olajat leengedtem, majd még egy erősebb teflon szalaggal körbe tekertem a menet alját. Külön öröm, hogy az olajkartel leeresztő menete gyárilag be van metszve oldalról, így azzal is vigyázni kell, meddig tekered fel a szalagot.
A művelet után 1-2 éjszakát maradt a helyén az autó, alatta egy kartonlappal. Eddig nem jöttek újabb cseppek, remélem ideiglenesen megoldódott a dolog. Zé már megrendelte a menetjavításhoz szükséges apróságokat, a legközelebbi érkezésemkor megcsináljuk rendesen a menetet.
Szerencsére számottevő mennyiség nem fogyott az olajból, de azért még néhányszor ellenőrzöm a szintet.
Az autó legszembetűnőbb esztétikai hibája a viseltes teteje volt. Az öreg vászon csúnya kopásokkal volt tele, a hajlatokba hullámosra merevedett és két apró helyen még ki is volt szakadva. Ennek okán már a vételkor kalkulált javítandó tétel lett, és az idei évi fejlesztési keretben kapott helyet.
A beszerzés forrására két megoldást találtam: az első, hogy elviszem egy "cabrio tetőshöz", aki manufakturális körülmények között gyárt rá nekem egyet (kaptam is tippeket, hova lehetne, pl. Katona). Árban 180-200 ezer Ft a várható költség, a projekt időtartama bizonytalan és ha valahol a varrás vagy az illesztés hibás, akkor ez van.
A másik megoldást Piritu javasolta, és nekem is ez tetszett jobban: a verdeck.de vagy a cabrioverdeck.de oldalakat. Ezek németországi webáruházak, 1-2 hét átfutással sablon alapján, kis sorozatban gyártanak cabrio tetőket. A 916-os Spider tető vászna a kért színben, új feszítő drótokkal és a javasolt ragasztó anyagokkal, postaköltséggel 210 ezer Ft, tehát kb. ugyanoda jövünk ki - csak ezt még fel kell varázsolni a régi szerkezetre.
Már össze is raktam a kosarat, de a megrendelés gomb valahogy nem működött az áruházban... ez volt az én szerencsém, mert így jött a harmadik lehetőség:
Valami oknál fogva beírtam a fórumba, hogy mire készülök, erre egy kedves cartársunk felvetette, hogy lenne neki egy eladó GYÁRI ÚJ tető, szerkezettel együtt, dobozában, sosem használt állapotban. Felvettük a kapcsolatot, picit egyezkedtünk az anyagiakban, és végül néhány nappal később a ponyva árnál némileg többért, de gyári vászonnal, plexi ablakkal és vadi új szerkezettel robogtam hazafelé a céges kis furgonnal és egy hatalmas dobozzal :)
Nagy volt az öröm, mivel ez esetben nem a kézügyességre lett bízva az illeszkedés, mindössze kb. 3 tartócsavart kell kiszedni, régi tető ki, új tető be, és száguldunk tovább - ennél persze némileg bonyolultabb volt a műtét...
A hazahozatal szép napsütéses szombati napján kicsomagoltuk a tetőt, ami 15 éve, 2003-ban lett MEO-zva, és azóta a dobozában várt minket. Szippantottunk párat a barátommal az "új autó illatból", amit árasztott, és megbeszéltük, este 6-tól 9-ig megcsináljuk a cserét.
A művelet a régi tető kiemelésével kezdődött: oldalanként három darab csavar rögzíti a kasztnihoz, amit 13-as crova segítségével érdemes kiszedni - az alsó esetében toldó szárral. Ahogy kijött a régi tető, a gázteleszkópokat és azok konzolját át kellett varázsolni az új tetőre. Nem is tudtam, hogy van benne teleszkóp, mivel semmit sem csillapít vagy segít az emelésben az enyém már, így tehát cserések lesznek, de azért felraktuk a helyére. A teleszkóp szemek egy zéger dróttal vannak a stifthez rögzítve, könnyen oldhatók és rögzíthetők. A tartó konzol egy köztes kötő idom segítségével illeszkedik, melyet 2db torx csavar tart a helyén. Itt jött az első kellemes meglepetés, az új tetőn a furat megvan, de menet nincs benne: kézi menetvágás következik, megfelelő célszerszámok nélkül... A régi csavarokat áthajtva sikerült a meneteket megalkotni, kb. 1 óra testi-lelki hangoskodás után, görcsben maradt ujjakkal.
Ezt követően a tetőt beemeltük a helyére! Becsuktuk az első részt, és..és..ÉS: kb. 15 cm-re van a hátsó bepattintó tüske a célponttól...
Nem voltunk boldogok. A vászon feszülni látszott, kivéve a hátsó tagon. Tudtam, hogy egy 15 éve összehajtott vászonnak vélhetően kell még idő, mire rugalmassá válik és megnyúlik a megfelelő állapotra, de ez esélytelenül nagy távolságnak tűnt.
Elkezdtünk a vászon alatt minden féle állító csavarok után nézni. Az első pozícionálás a felfogató szerkezet melletti gumiütközős távtartó volt: ennek állításával a tető B oszlopának dőlésszöge mellett az első részt tudtuk előre-hátra pozícionálni kicsit - de a hátsó probléma nem változott. Ezt követően találtunk rá a plexi hátsóablak feletti átívelő keret magasság állító pontjaira. Ezeket kilazítva a keretet teljesen alsó állásba tettük, így sikerült bepattintani a tetőt! Persze az első rész zárási kísérletei rendre kipattintották a hátulját, de végül úgy maradt - jobb oldalon... :D
A bal oldal esetén állandóan kipattant a stift az aljzatból. Mivel itt már éjfél tájt írunk, elég sötét volt, de belevilágítva a lukba látszott: elég fáradt a rugó, nem sokat lóg be a furatba a tartómotor oldalán. Gondoltam, picit segítek neki egy csavarhúzóval beljebb kerülni, de egy nagy pukkanással szétesett a szerkezete. Egy picit még szenvedtem az ajtókeret felső részének állítgatásával (nem sok eredménnyel, maradt gyári beállításon), majd hajnal 2 fele elfáradtam, néhány - az autó irányába elhangzott és azóta megbánt - szitokszó hangzott el zárásként és félbe hagytam a munkát. A jobb oldalt hátul becsuktam, és elöl a zárópont előtti kis furatokba akasztottam a zárat, hogy legalább kicsit feszüljön az éjszaka.
Másnap igen borongós, esős volt, ez tartalmazott némi izgalmat, de legalább volt nappali fény.
Kezdésnek szétszedtem a bal hátsó záró motort, és visszaakasztottam a kiakadt rugó végét. Ezután a bal tüskén állítottam: majdnem a végállásig kitekertem, és sikerült becsukni a hátsó részt úgy, hogy elől beakasztottam a zárópont előtti furatba (így kb. 2cm-re marad nyitva az első él), miközben nem pattant ki a hátsó rész.
3-4 órát állni hagytuk (bepótoltuk az előző este, 6 és 9 óra közötti munkavégzés utánra tervezett grillezést), majd sikerült bezárni a tetőt! Nagy volt az öröm, csak azt nem értettük, mi sértette fel a tető takaró kötény fényezését két oldalon, szimmetrikusan, 1-1 2 Ft-os méretű, mély karc formájában. Amikor az ablakokat felhúztam, és befért a kezem, rájöttünk: előző este a magasabb rendű problémák elterelték a figyelmünket arról, hogy a gumi tömítések hiányoznak az ajtó keretnél, valamint hátul, ami végigfut a tető alján keresztbe.
Utóbbi azért igen inkorrekt a gyár részéről, hogy nem járt a gyári alkatrésszel, mivel aki nem naponta szed szét ilyet, nem veszi észre a hiányt, de ennek a végén van 1-1 csúcs alakú gumibak, ami egy hegyes alumíniumtól védi a karosszériát, ez karcolta össze két oldalt az autót a nyitogatások során. Ráadásul ragasztva van, így a régi tetőről való leszedéstől 2 helyen el is szakadt.
Itt ért véget a vasárnap, lezártuk a tetőt és a következő hétvégéig csukott állapotban pihent a tető, csütörtökön befújtam még impregnálóval.
Ma folytattuk a projektet, miután tegnap vettem egy tubus Pattex ragasztót, amit gumihoz és fémhez is ajánlanak. Az oldal keret gumitömítései könnyen a helyükre kerültek. Feleségem jobb kézügyességgel van megáldva mint én, ezért ő ragasztotta össze a múlt héten elszakadt gumidarabokat, majd megragasztottuk a kereszt irányú tömítő gumit.
Ezt követően a tető szépen zárt, bal elöl az A oszlopnál és a zárópontnál hátul maradt 2-3mm rés.
Elmentem lemosni (szeretek veszélyesen élni :D), örömmel állapítottam meg, hogy nem ázik be jobban, mint a régivel. Egyelőre késznek nyilvánítom, de van még egy körünk:
A teleszkópokat ki szeretném cserélni, vagy felújíttatni valahol (tán Kárászy, Lindor?), mert nem igazán láttam kaphatót. Ehhez megint kijön majd a szerkezet, de ez már kora délutáni rutin móka :) Ezzel egyidejűleg 1 kimaradt távtartót helyezek be jobbra, szerintem ez az oka a túloldali 2-3mm eltérésnek.
Ezek viszont már csak apróságok, az összkép zseniális, gyönyörű lett az autó, és nagyon örülök neki.
Legalább 15 évet fiatalodott - bár én meg legalább annyit öregedtem, mire a helyére került :D
A mai napon megtörtént az olaj és a szűrők cseréje, valamint cserére került a vízhűtő is. A régit kibontva megnéztem, kb. az 1/3 felülete volt még használható... Megérdemelte az újat!
Az autó még pénteken sikeresen teljesítette a műszaki vizsgát is, hibabejegyzést nem kaptunk.
Km állás: 107125
Az idén tervbe van még a tető cseréje, jövőre pedig egy kuplungozás (ezzel műszakilag kvázi kész), illetve az ülések és a külső fényezés rendbetétele, és egy gumi/felni szettel lesz teljes az öröm :)
A tavasz első napos délutánján hirtelen ötlettől vezérelve kitaláltam, hogy kiszedjük a ponyva alól a járgányt. Úgy döntöttem, az autóhoz kapott picit, 55Ah-s akkut lecserélem egy 72Ah-s új szerkezetre. Ez a lehető legnagyobb, ami befér, a rögzítésével meg is szenvedtem...
Utána jött viszont a hidegzuhany: az autó nem ismeri fel egyik kulcsát sem!
Akkusaru le-fel, majd relék kiszedése, tisztogatása, igazgatása, biztosítékok átnézése... Már beesteledett, és kezdtem beletörődni, hogy nézhetek motorvezérlő után, amikor Zé felhívott ,és javasolt egy "reset" módszert, mégpedig a két akkusaru lekötését és összeérintését.
A módszert már nem kellett kipróbálni, mert az utolsó próbálkozásra felismerte a kulcsot, és 2-3 fordulat után be is röffent a szunnyadó TS.
Elmentem tankolni, majd mentem egy kb. 20 km-es bejárató karikát. Sok dolgunk lesz a szezonban, remélem a tavalyihoz hasonlóan szuper baráti és egyéni túrákat teszünk majd!
Ma még meghajtottuk, lemostuk, és irány a téli álom... jó szezon volt, sok élménnyel! Várjuk a tavaszt ismét... :(
Pánikba esve kerestük a lehetőséget, hova lehetne menni a - talán utolsó - napos, őszi hétvégén. Végül egy Pilisszentlászló-Lepence-Visegrád-Leányfalu túrára esett a választás, hazafelé egy megállóval a jól ismert Horváth Cukrászdánál, ahol még mindig csak szabálytalanul lehet parkolni :) Hazafelé sajnos már jól esett a fűtés is...
A tavaszi összejövetel után szeptember első szombatján ismét felkerekedtünk egy kis cabriózásra. Reggel 8 óra fele Budapesten szemerkélt, majd egész erősen esett, ez némi ijedségre adott okot. Szerencsére a pesti csapat késett (Zé és a kollégája, Tomi, valamint kedves párjaik) egy jó órát, így mire megjöttek az Egér útra, el is állt az eső. Fedetlen fővel vágtunk neki a Budaörs-Biatorbágy-Bicske-Felcsút-Alcsútdoboz-Lovasberény útvonalnak, majd Fehérvár után jött Veszprém. Az elkerülő gyűrű melletti Aldinál várt minket Piritu és gyml. Egy gyenge másfél órás késéssel érkezett a pesti különítmény, de szerencsére nem haragudtak meg ránk nagyon (vagy jól leplezték :)).
Némi autó mustra után megindultunk Tapolcára a 77-es úton. Sajnos néhány népautó elrontotta az ideális íveket, de végül egy szép, könnyed cabriózás után megérkeztün Tapolcára, ahol megnéztük a vízi malmot, valamint Piritu totója következett. Ezt kiértékelve (1. gyml; 2. én; 3. Zé; 4. Tomi) továbbálltunk Badacsony felé, majd a Zánkai gyermeküdülő előtti buszmegállóban félre álltunk feltenni a tetőt, az eső csöpögése végett.
Mire Tihanyt elhagytuk, és megérkeztünk az Ötvös Csöpi-emlékpontra, ismét elállt, úgyhogy tető ismét le, de a füredi MOL-nál, ahol tankolnom kellett, már rendesen esett, úgyhogy visszacsuktunk. A napot a csopaki Vígmolnár étteremben zártuk egy késői, de finom ebéddel. Ezt követően rövid búcsú után Budapestnek vettük az irányt.
Jó kis nap volt! :-)
Mindkét autót levittük, a Spidert odaúton én, visszafelé a - szintén fertőzött - húgom vezette. Igen nagy dugó volt a szombat reggeli induláskor, autópályára viszont nem megyünk mert az út maga az élmény. Ezért aztán mikor Tárnoknál megállt az élet, lekanyarodtunk Sóskút felé, majd a Biatorbágy-Etyek-Vértesacsa-Lovasberény-Székesfehérvár útvonalon támadtunk. Nagyon szép út, ajánlom mindenkinek, bár az út minősége alacsonyabb autóknak gondot okozhat. Hazafelé kompon jöttünk, és még megálltunk a híres széplaki lángososnál.
Megvolt a túra, melyet az autó hibátlanul teljesített! 1100 km, oda felé 10, haza 8 óra kisebb ebédekkel, megállókkal. Egy csepp olaj vagy víz sem fogyott az út során.
Odafelé szombaton reggel indultunk, majd Pakson, a 6-os út melletti OMV-nél tartottunk egy kávészünetet. Ezt követően Szekszárd-Bonyhád-Pécs-Szigetvár irányába folytattuk az utat. A Mecsek előtt volt egy kis aggodalom az esőfelhők miatt, de végül elkerült bennünket a zivatar. Barcsra érve teletankoltam az autót, majd a Gurító csárdába ebédeltünk. Ebéd közben jött egy eső, de mire végeztünk, elállt. Innen a határt átlépve Verőce-Kutina-Sziszek útvonalon folytattuk. Sziszek után Vojnicnál értük el az 1-es főutat, melyen elértük célunkat Rakovica közelében. A vasárnapot a nemzeti parkban töltöttük, majd hazafelé Karlovac-Zágráb-Letenye útvonalat választottuk. Karlovacban megnéztünk még egy háborús emlékparkot, majd már itthon Balatonfenyvesnél lehajtottunk a régi 7-esre, és egy szemesi ebédet és fagyizást követően Siófoknál hajtottunk vissza a pályára.
Az utat végig autópályák elkerülésével terveztük, de a Zágráb-Letenye szakaszt végül úgy döntöttünk, a horvát pályán teljesítjük. Aztán a határ lehajtót elrontottam, és az M7-re kerültünk. Ha már így sikerült, vettem egy matricát, és a Letenye-Balatonfenyves, illetve a Siófok-Budapest szakaszt a pályán tettük meg. Így legalább tesztelésre került az autó folyamatos nagyobb terhelés mellett is, és itt sem volt gond :)
Az időjárás is velünk volt, végig nyitott tetővel tudtunk jönni. A végére szokásomhoz híven le is égtem ott, ahol nem kentem be magam :)
Holnap indulunk egy kb. 1100km-es túrára az Öreglánnyal. Hogy a lehető legkisebb kockázata legyen egy lerohadásnak, megnéztem az állapotokat:
- Olajszint OK
- Vízszint OK
- Kapott egy pár új ablaktörlőt
- Alánéztem az aknámban: az olajkarternél, a leeresztő csavartól indulva kissé gyöngyözik az olaj, és a váltó környéke is kissé izzadt. Ezek majd kezelendők, de nem tartom nagy ügynek
- Lemostam és fújtam a gumikba
A kormányom a balatoni kiruccanás óta időről időre nyikorog középállás környékén, de emiatt nem maradunk itthon. A hangja elég idegesítő azért, de ez van.
Holnap indulás!