Mutasd

>> Egyéb2010-08-09

Tombol a nyár, szenved a család. A 3 ajtós Punto vagány kis autó, aki rosszat merészel rá mondani, azt megütöm. 10 évet húztunk le együtt, kétszer vakmerően még nagy útra is elvittük: megjártuk Rómát és Dijont. Persze aztán jött a "soha többet", mert ugye 60 LE nem az autópályára való és a grazi emelkedőn nem egészséges hármas fokozatban száguldani az autópályán 80-as maximális sebességgel. Viszont rövid távokra, városba, sokkal inkább a Punto volt a kedvenc, mint az Alfa. 99475 km-el került eladásra, a 10 év alatt 7x volt szervizben: 5 olajcsere, első fékek cseréje és a Dijon után a hengerfej pakolás cseréje. Viszont a család bővült, a Punto kicsinek találtatott. Vagyis nem is kicsinek, hanem 3 ajtós lévén használhatatlannak. A gyerekkocsi pontosan kitölti a csomagteret, a bevásárlás csak a hátsó ülésre fér. Az meg kényelmetlen. Hasonló okból a gyerekülés is elölre kerül, ahol a nap sugarai fél másodperc alatt 40 fokosra forralják Matyi agyát. Klíma nincs. Meleg van. Sírás van. Búcsúzás van. Megsiratjuk a Puntot. Talán olcsón adtuk, talán szerencsénk volt, a hirdetés feladása után 2 órával el is viszik. Vicces 1700 €-ért...

Utódnak Alfa kéne. De milyen? A 147 felhozatal rettenetes. Csupa vérző motorú behozatal, egy gyors kör után feladva. A 156 SW lett volna az álmom, de legyünk őszinték, ha még egyszer annyit kell költenem autóra, mint az enyémre... Inkább ne gondoljunk bele. Gányolni és elhanyagolni viszont nem az én stílusom. Ráadásul az Éva szerint túl nagy, ő kisebb autót akar. Mondjuk Giuliettát. 17 ezres darabja. Nagyon bejön, de 17 ezerért ilyen felszereltség? Hozzádobok pár apróságot, aminek az autóban benne kell lennie és majdnem 20 ezernél tartok. Ez kb. 2 jól felszerelt Grande Punto ára. Ráadásul várni a legyártásra és a kötelező gyerekbetegségek. Húha, nem tudunk Alfát venni.

Marad a tesó. A FIAT. Mostohatesó, de tesó. Volt már Tipo, Punto, ki lesz a következő a sorban? Csakis a Sedici. Másfél éve feni rá az Éva a fogát, ráadásul sehol a világon nem olyan olcsó, mint Szlovákiában. Még az olaszoknál is 20 ezer az induló ár, nálunk 13 ezer a Suzuki SX4 lobbija miatt (a két autó ugyanazon a gyártósoron készül Esztergomban, Magyarországon a Sedici nem is kapható...). Hiába próbálom lebeszélni róla, csak Sediciről álmodik. Elmegyünk megnézni, hogy lássa: nincs csomagtere, ugyanaz, mint a kis Puntóé. Nem szólhatok, a szerelem nagy úr. Beül és álmodik. Fantasztikus a Sedici. Kipróbálni nem tudjuk, de nem is kell, vigyük, vigyük. Nem, még várjunk. Újabb látogatás, ezúttal ki is próbáljuk. 4x4, 120 LE. Megy mint a vaddisznó, mondja az eladó. Vaddisznó, de ellőtték mindkét hátsó lábát - mondom én. Ha ez 120 LE, akkor az Alfám 200+. Padlógázzal megyünk, de erről csak a pillanatnyi fogyasztás árulkodik - nem akar 25 liter alá menni. Mondom a srácnak ez biza nem megy, nincs véletlenül 4x4 kapcsolva? Nincs. Kapcsoljuk ki a klímát - ajánlja. Mondom nem, nem, kinn 37 fok van, klímával is mennie kell. De nem megy. Ráadásul villanymozdony hangja van, itt dögöljek meg, ha ez olasz motor. Nem olasz, ez VVT japán technika. Ahaaa, megtaláltuk a döglött kutya sírját. Az Éva persze megint elfogult, szerinte nagyon jól megy az autó, tovább tombol a szerelem. Egye fene, ha ez kell neki, legyen. Összeállítunk egy jó csomagot: fekete metál lakk, automatikus légkondi, ülésfűtés - legyen benne minden. Egy hetet kérünk, hogy átgondoljuk, na meg a pénz előkerítésére.

Egy héttel később az előleggel a zsebemben megérkezünk a szalonba, visszük a Sedicit. Számolom az előleget, írom alá a papirokat, mikor az Éva óvatosan odaszól: Te, nézzük meg még egyszer belülről! Mondom ok, stop, kérünk még 5 percet. Szerelmes tekintettel simogatja a Sedici aranyos vonalait, mackó szemeit, majd beleül. Elsápad. Én is. Mi a baj? Te, ez mindig ilyen szarul nézett ki belülről? Elhűlve nézek rá: Éva, minden rendben? Igen, rendben, de nem érzem magam otthon. Ez nem olasz autó, semmi nem áll kézre, az ajtó borítás undorító kopogós műanyag, a lámpa nem kapcsol le, ha kihúzom a kulcsot - fuj. Évikém, szívem, de hát 2 próbaúton voltunk, ezt mind magyaráztam, akkor nem jött le? Nem, akkor az útra koncentráltam, észre se vettem, milyen ronda. Ajjaj, mi legyen? A hirtelen kijózanodás esete forog fenn, ismerem én ezt, én is szerelmes voltam Samantha Fox-ba...

Márpedig autó kell és innen el nem megyek autó nélkül. Jó, de akkor adj 10 percet. Beül a Grande Puntoba - széles mosoly. Mi az, valaki vicceket mesél? Nem, otthon érzem magam. Ez jó jel, de nem akarok Puntot. Kicsi. Hova rakod a gyerekkocsit? Az eladó siet a segítségünkre, szegény már kiszámolta, mekkora fizetést kap, ha eladja a Sedicit, most aszalódik a székben és búcsúzik a plusz pénztől. Most viszont felcsillan a szeme: mi lenne, ha Bravot vennének? Bravo? Soha nem is figyeltem fel rá, pedig lassan 3 éve piacon van, üljünk bele. Évának fülig ér a szája. Hiába mutatom, hogy ez már csak 10 centivel kisebb, mint a 156 SW, ami szerinte hatalmas autó, ez újra szerelem, alig tudom kiráncigálni, hogy aláírja a megrendelést. Várni nem akarunk, így raktárról vesszük az autót, ami azt jelenti, hogy elbúcsúzunk az automata klímától, elég lesz a manuális is. A felszereltség Dynamic, motorból elég a 90 lovas 1.4. Elég, elég húzom el az orrom, de az autó meggyőző. A kipufogó nagyautósan pöfög, nyoma sincs a VVT villanymotoros si-si-sipitásának. Ez se egy gyorsulási bajnok, de a semleges (figyeled, megint nem írtam le tele pofával, hogy sz@r!) VVT-hez képest ez menni AKAR. Érzem, hogy ő akarja, csak nem tud többet, viszont mindent megtesz érte. És ez a AKARAT az, ami miatt sokkal jobb motor a 90 ló ellenére, mint a 120 lovas. A felszereltséghez nincs mit hozzáfűzni, több a 3 betűs kütyü, mint az előző 3 Alfámban együtt: ABS, EBD, ESP, MSR, HillHolder, 6 légzsák, FPS, ... egyszer leírom mindet, esküszöm. Aztán olyan apróságok, mint a klíma kivezetése hátulra a literes üveget hűtve a kartámaszban, távirányítós első ablakemelők, távirányítós csomagtérnyitás, 6 sebességes váltó, nagyon jó fogású bőrözött kormány, 16-os alufelnik, 400 literes csomagtér (nagyobb, mint az Alfáé!), City szervó, ....

A gond már csak a színválasztás volt, 4 színből választhattunk, amiből 3 szürke volt. A 4. meg a kép szerint éppen olyan arany, mint az Alfa. Azt választotta az Éva. Egy héten belül megjött az autó, megtörtént az átadás és elhűltünk. A papiron arany szín ugyanis az életben szürkéslila. Az arany színt csak napsütés által veszi fel a gyöngyház színezés, ilyenkor az árnyéktól függően szürkétől aranyig változik a színe. Megijedtem, mint szól majd az autó tulajdonosa, de szerencsére csak annyit mondott, hogy majd megszokja :)))

Bravo, üdvözlünk a családban, sok boldog kilométert kívánunk és nagyon vigyázz a kis családomra.

UI: a 8 literes fogyasztást gyorsan felejtsd el, remélem csak viccelsz.