Mutasd

>> Szerviz2008-02-10

2008.2.10., 108200 km
A sok sok apróság lassan kitisztult és a 156 állapota közeledett ahhoz, amit tip top állapotnak nevezek. Viszont még mindig volt 3 gondom, amik talán összefüggöttek, talán nem, a lényeg, hogy zavarták a köreim...

1. a gondok gondja a rezonálós indulás volt - iinduláskor berezonál a karosszéria
2. hátramenetben alacsony fordulaton dadogva gurul az auto - döcc döcc döcc, mintha lefektetett akadályokon gurulna át az autó
3. alapjáraton elkezd az egész autó ritmikusan ugrálni fel-le. Ha kinyomom a kuplungo, abbahagyja. Ilyen ugrálás után párszor nem lehet 1-et váltani, mert nem veszi be.

A berezonálós dolog Spanyolországban kezdődött, és egyszer csak azt vettem észre, hogy se nem javul, se nem rosszabbodik, egyszerűen úgy rossz, ahogy van.

Az egész abban nyilvánult meg, hogy induláskor, 1-be rakom a sebességet és ha nem adok nagy gázt, az egész autó berezonál, megszólal az összes létező illesztés. Két lehetőség volt - tűrni a berángatást vagy nagy fordulaton indulni. Nekem az egyik lehetőség sem tetszett...

Rögtön el is vittem a Szamosi szentélybe, mondják már meg, mi a fene van az autóval. János ugyan nem látta az autót, de az Laci szerint ez teljesen ok, ha leesik a fordulat, berezonál és ez így jó. De nem nekem.

Nem bírtam megemészteni, hogy egy sokmilliós autó berezonál, mint egy tragacs. Mikor az egyik kolléganőm vittem haza és hümmögni kezdett egy berángatásnál, elvittem az autót Várpalotára Csörihez. Az autó egy hétig volt ott, de Csöri is azt mondta, mint a többiek - a kuplung rendben van, felesleges cserélni, rakjam a pénzem jobb helyre. Persze ha akarom, cseréli, de nincs róla meggyőződve...

Közben még sikerült megnézetnem az autót Bandival, aki szintén azt mondta, hogy minden ok.

Ekkor már annyira zavart az egész, hogy elhatároztam, a saját kezembe veszem a dolgokat. Vettem az Elaforgtól egy kuplung szettet 62800 Ft-ért és kettőstömegű lendkereket 88800 Ft-ért (Valeo). A váltó leszedését a Szamosi szervizre bíztam, Zolika az elmúlt évek alatt harmadszor fogott neki a váltóm leszedésének...

Ha már lenn volt a váltó, körülnéztünk egy kicsit a diffinél is, de semmit nem találtunk, ami arra utalt volna, hogy valós oka van az ugrálásnak, ami tolatásnál, alacsony fordulaton jön elő. Hűtővíz a minimumom volt, azt is fel kellett tölteni, majd a kedvencem jött - a felső lengőkar úgy nyekergett, hogy újra kellett zsírozni. A munkadíj 35000 Ft körül volt. Közben persze kiderült, hogy a kuplung hibátlan, szinte újszerű, a kettőstömegű viszont jó fél centit elmozgott.

Új kuplunggal és kettőstömegűvel azt hittem, eljön a kánaán, pedig az egyik gond sem tűnt el, hanem előjött egy újabb, az ékszíj feszítője elkezdett ugrálni és két centis kilengése olyan hangot adott, hogy alig mertem elindulni az autóval.

Rögtön irány a márkaszerviz Pozsonyban, ahol megtudtam, hogy kettőstömegűt kell cserélnem, mert az kattog. Kétszermentem vissza a szervizbe, hogy megmutassam a szíjfeszítő kilengését, de hiába, harmadszorra is elállították, hogy a kettőstömegűtől jön át a rezonancia. A végleges kegyelemdöfést azzal akartam megadni, hogy megmondom, vadonat új a kettőstömegű, de ez sem segített, szerintük rossz típust választottak a Szamosiék. Megköszöntem és fénysebességgel távoztam.

Ezúttal kivételt tettek a Jánosék és tekintettel az elfoglaltságomra szombaton fogadtak. Jánosnak elég volt pár pillantás és kigondolta, hogy a bűnös a generátor szíjfeszítője. Ez egy vicces 24 ezres görgő, János találóan a biciklihez hasonlította: előre a generátort hajtja, "hátrafele" szabadon fut. Szerinte ez a cucc összeszorult és a szabadfutás funkció megszűnt. Zolikával lebillentették a generátort és egy speciális kulccsal leszedték a szíjfeszítőt. És valóban - még satuba fogva, két kézzel sem lehetett elfordítani, pedig az új szíjfeszítőt kézzel is el tudtam csavarni. Alig tíz perc alatt össze is rakták az autót és következett az első beröffentés: eltűnt a rettenetes kerepelés, s bár furcsa hangok még mindig hallatszottak, sokkal jobban éreztem magam.

A próbakör maga volt a tökély. Hosszú idő után először indultam el úgy, hogy az autóban csend volt és semmi nem rezonált. Micsoda járáskultúra! Fantasztikus érzés volt!!!! Már éppen keretet akartam venni, hogy aranyba foglalom a Szamosi nevet, mikor a Moszkva térnél a pirosnál állva újra elkezdett ritmikusan ugrálni az autó. A kuplungot kinyomva abbahagyta, de utána nem vette egy az egyest. Egyre inkább azt hiszem, hogy váltó gond lesz a dologból, de az is megfordult a fejemben, hogy talán tényleg hibás a kettőstömegű? Esetleg a kuplungszerkezet? A nyelestengely csapágya? Tudja a fene, majd csak előjön ha akar, a lényeg, hogy Szamosiék megoldották a legnagyobb gondom és eltűnt a rezonancia, ami teljesen tönkretette a mindennapos autózást.

UI: A rezonancia nem tűnt el, csak picit javult.
UI2: mintha mostanában az alapjáratom is ingázna picit, nem nagyon csak úgy icipicit. Lehet, hogy nem is mechanikus a gond, hanem LMM? AAAA, nem, akkor nem segítene a kuplung kinyomása. Megőrjít ez az autó :)


2008. március 11.
Most már hallhatóan kattog a kuplungszerkezett alapjáraton, ebből újra kuplungcsere lesz...