Tagok >> Szabeee >> 156 Sportwagon 2.4 JTD M-Jet 20V TI >> Blog
- Típus:156 Sportwagon 2.4 JTD M-Jet 20V TI
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:2004
- Színe:Grigio Antracite 319/B
Ideje kicserélni a felső lengőkarokat, már elég ramaty állapotban vannak sajnos. TRW-t szerettem volna, jelenleg a pénztárca viszont a Febi-Bilstein-t engedi meg. Gondolom azért ez sem az utolsó helyről előszedett gyártó, munkahelyen mi is előszeretettel használjuk az autóbuszoknál.
Aprópénzért nyertem aukciót e-bay-en. 1,25€-ért vettem "Error free" LED világítást a rendszámtáblához. Következő és utolsó csere LED-re az első helyzetjelzők lesznek.
Hiába a generátor felújítás, a fémes, idegesítő hang megmaradt. Nem hagyott nyugodni a dolog, így levettem a főtengely szíjtárcsát, azt is megnéztem, de nem tűnik rossznak. Levettem a szíjfeszítőt, majd darabjaira szedtem.
Észrevételek:
A görgő csapágyát mindenféleképpen cserélem, eléggé döcögősen forog.
A feszítő patron két rögzítési pontjánál ki vannak kopva a gumi, mikor kézzel mozgattam eléggé érdekes hangot adnak ki. Összenyomáskor van hangja a benne lévő kis gázrugónak, de nem ez adta ki a hangot.
Kivettem azt a perselyt, ami körül az egész mechanizmus mozog, s ezzel elég nagy gond van. Eredetileg a persely és a "ház" között volt valamilyen kenés, két vége eredetileg tömítő gumikarikával volt lezárva. Mikor szétszedtem azt vettem észre, hogy a tömítés egyik oldalt félrekopott, kenés semmi nem volt. Az a teóriám, hogy hidegen azért nem vonyított eleinte, mert ez a persely még nem volt ennyire megkopva, majd ahogy melegedett, tágult az anyag, annál jobban kopott kenés nélkül. Míg odaértünk, hogy már hidegen-melegen idegesítően hangoztatta szárazságát.
Azt, hogy ez a generátor szabadonfutójának "elromlása" okozta vagy csak elfáradt, nem tudom megmondani. Az biztos, hogy a feszítő 2011-es gyártmány és INA.
Megoldás (lehetséges):
Megpróbálom "generálozni" a feszítőt. Esztergáltatok kollégámmal egy ilyen perselyt, picit felújítom a "házat" is, jól bezsírozom, mert szárazon nem sok dolgot jó összerakni :), kicserélem a csapágyat a görgőben. Ha mindenképp muszáj, akkor megveszem a feszítő patront egyben, viszont ha elég, akkor csak esztergáltatok a két rögzítési ponthoz szilónból valamit.
Update (2014. 09. 23.):
Mai nap folyamán úgy döntöttem teszek egy próbát a feszítő megjavítására. A perselyt és a házat megcsiszoltam, kitisztítottam. Vettem gumi vízvezeték-tömítést, darabja 0,10€ volt. Teletömtem grafitos gépzsírral ahol a kettő mozog egymáson. Az Iveco First buszokra ugyanilyen görgő van, szóval kapott egy olyat. A feszítő patron mindkét végét befújtam, majd felszereltem. Hagytam több, mint fél órát melegedni és csendben volt/van. Tehát most szereltem és nem cseréltem :) Ha visszajön a hang, tudom merre kell nyúlni.
Régóta vonyított valami a hosszbordás ékszíjnál és nem tudtam rájönni, hogy mi az. Gondoltam vezetőgörgőre - kicseréltem, klíma kuplungcsapágyra - kicseréltem, de egyik sem volt megoldás erre az idegesítő hangra. Levettem a hosszbordás szíjat, hogy rendesen átnézzek minden görgőt. Először a feszítőgörgőre gyanakodtam, mivel eléggé ugrált a szíjam, aztán mozgattam és semmi. Mentem a generátor felé, nos elég hamar kiderült, hogy nincs a helyzet magaslatán. Egy helyen megszorult, kézzel is nehezen forgott, majd valami történt és könnyen mozdult. Kiszedtem tehát a generátort, és fel fogom újíttatni.
Generátor kiszerelése 2.4 JTD 20V M-Jet-ből:
0. Le kell kötni a testkábelt az akkumulátorról. :)
1. Le kell venni a kipufogócső első részét, a turbo-nál 12-es gola kulccsal egész könnyen megengedhető, a középdobnál 13-as kulcsokra van szükség.
2. A váltót alá kell támasztani hévérrel, majd a tartóbakot a szilentnél 12-es csavar tartja, a váltóról pedig 60-as torx kulccsal lehet levenni.
3. A generátorra 2 vezeték csatlakozik, ezeket le kell kötni.
4. A generátort 2 csavar rögzíti, alul 12-es csavar, a felső csavar viszont csak 10-es.
5. Ha sikerült kiszenvedni a felső csavart is, akkor csak el kell húzni a generátort a váltóig, ide-oda mozgatással egész könnyen megy.
6. Ha a váltónál van a generátor, akkor a hévért kicsit meg kell engedni, majd ha leengedtük a motor/váltót, akkor szinte magától kiesik a generátor.
Én szerelés előtt segítségül vettem az e-Learn útmutatását, próbáltam először a saját fejem után menve szerelni, de végül beláttam, igaza van annak a dokumentumnak, így egész egyszerűen ment. Ami nagyon kellemesen érintett, hogy a generátor nem Bosch, hanem Magneti Marelli.
Csapágyból kell egy 6003-as, ebből először vettem KG-t, majd egy KOYO-t, mert a csapágyas fickó azt mondta (miután már megvettem az egyiket), hogy a generátorra hiába 6003 a szám, speciális csapágy kell, amin a belső átmérő pár századdal kisebb, mint a hagyományos. A szíjtárcsa oldalán pedig 6303-as csapágy kell, én ide szlovák gyártmányú ZVL csapágyat tettem. Munkahelyemen is ezeket használjuk, a buszokon bírják a kiképzést, remélem az autómban is menni fog. Vettem új szíjtárcsát is, mivel a régi szabadonfutója már nem igazán futott szabadon. INA márkájú kerül a generátorra. Már csak a szénkeféket kell bekerítenem, ezek is meg vannak rendelve, aztán össze lehet rakni az egészet és szerelhetem vissza a helyére.
2014. 09. 18. - Megérkeztek a szénkefék. GEBE gyártmányú LAX 92 névre hallgat, 7x4x22 mm a méretei. Eredetileg LUCAS generátorba való, de méretei alapján tökéletes DENSO/Magneti Marelli-be is.
Panaszkodtam már egy ideje, hogy egyszer csak váratlanul eltűnt a turbo nyomásom.... Szenvedtem vele pár hónapot, pár km-t mire valamit sikerült csinálnom az autóval.
Hibajelenség:
Hidegen az autó normálisan viselkedett, üzemhőmérsékleten (később 70 fokos hűtővíz hőmérsékletnél) hirtelen "megállt a turbo tölteni", majd hol magához tért hol ismét meghalt.
Tentacle cartárs blogjában olvastam, hogy kitisztította a szolenoid bedugult szűrőjét, ami az ő esetében nem volt szemmel láthatóan bekoszolódva.
GTPeti cartárs blogjában pedig szintén azt olvastam, hogy mikor turbonyomás problémája akadt, akkor ezt a szolenoidot cserélte ki.
Ystuc blogjában leírta, hogy mikor elkezdtek leépülni a lovak, akkor vákuumcsövet cseréltek.
Összeraktam minden tudásom, és nekiálltam leszerelni a szolenoidot. Egyszerű művelet: 2 darab 6-os csavar tartja a zárhíd hátuljához rögzítve. Lehúztam a vákuumcsöveket, levettem a szűrő fedelét, s lám.... elég rendesen be volt koszolódva, kb. kisebb porcicákat láthattam. Kompresszorral jól átfújtam az egészet.
Úgy gondoltam, ha már találtam itthon 6-os és 4-es csöveket, akkor amit tudok kicserélek. A szolenoidot és a geometriát állító "gomba?" között tudtam kicserélni a csöveket.
Levettem a szívócsövet is, majd örömmel láttam, hogy az előző szervizelést végző úriember :) nagyon minőségi munkát végezve behajtotta a cső egy részét. Hőfúvópisztollyal és mindenféle fogókkal igyekeztünk apámmal visszaegyengetni eredeti formájába. Nagyjából sikerült, felszenvedtem a helyére ezt a kis cső darabot, majd motor indít...
Pici korom, pici füst.... és vártam, hogy melegedjen... 50 fokos hűtővíz hőmérsékletnél nekivágtam a tesztkörnek (mert az nálunk minden kis apróság után kell) majd csak melegítettem, melegítettem.... ahogy szoktam... városban 3. fokozatban 2000-2250 fordulat/perc mellett nyugodtan autókáztam.... megálltam nagyszüleimnél, ott sem állítottam le a motort, majd mikor már elég meleg volt a víz is, olaj is... gondoltam odalépek neki.
Amilyen reakció fogadott a gázpedál mélyebb lenyomása után, az még nekem is új volt. Nem tudom eddig mekkora volt a teljesítmény eddig, de most olyan, mintha új autóba ülnék. Semmi tesze-toszázás, semmi gondolkodás, tökölődés.... csak tol és tol és tol.
Mióta nálam van a kis kormos, még egyszer sem került le az EGR a helyéről. Ma egész jó idő volt, tehát unaloműzésként leszedtem és kipucoltam, ugyanúgy a MAP szenzort is, amin ismét elég vastag rétegben volt korom helyett valami olajos trutyi.... örültem neki.
Esedékesnek láttam kicserélni a hátsó fékbetéteket. Több gyártó (Brembo, Ferodo, TRW) közül a Ferodo Thermo Quiet betéteket választottam. Remélem beválnak, az áruk nem volt semmi. :) A csere nem zajlott egészen zökkenőmentesen, a nyerget ki kellett szedni, csak úgy tudtuk visszatekerni a dugattyút. Az összeszerelés már ment, légtelenítés, 10-20 kézifék felrántás és majd próba.
Másnap a másik oldalt csináltam. Nem volt semmi probléma, bár szomorúan láttam, hogy a tárcsa belső oldala elég érdekesen kopott. Mentünk tesztkört is, és most, hogy a hátulja is fékez, nem bólint akkorát a kocsi. A kerekeket is megcseréltem, a Bridgestone-ok kerültek előre, a GoodYear hátra.
Km állás: 215 411
A bal hátsó kerékcsapágyam besült. Melegedett a kerék, így nem használtam sokáig az autót. Mivel ez teljesen váratlanul jött, így a pénztárca elég szűkre szabta a határt. Mapco márkájú került bele, amíg bírja-bírja, ha kell majd cserélem.
Az autós boltban kicsit elveszettnek tűntek a kollégák, így az ePer, VIN szám segítségével rendeltettem meg veluk a cuccot. A csere egyszerű, kerék le, féknyereg le (nem fértem hozzá az alsó tartócsavarhoz, így a keresztlengőkart elhúztam), féktárcsa le. 36-os kulccsal meg kell engedni az anyát, utána kocogtatni lefelé. Nekem több darabra hullva jött le. A belső csapágyház egészen a tengely végén van, oda beszorítottam egy hidegvágót, és pár határozott ütéssel elválasztottam őket egymástól. Az új csapágyat keményebb fa segítségével ütöttem fel, majd mikor már elérte az anya a tengelyt, azzal szorítottam a helyére. Utána le kell biztosítani az anyát, és kész.
Ideiglenesen foltoztam a hátsó lökhárítót. Olvasztottam, gitteltem, fújtam, fényeztem. Semmi nem lett tökéletes, de hát ez az én formám. Majd ha jobban fognak állni a dolgok nekiállok és rendesen megcsinálom.
Első képen nagyjából látni milyen volt, egy jó másfél cm-s lyuk díszelgett a lökhárítón. Az, hogy most ott van egy nem szín-azonos ezüst folt, nem rosszabb látvány, mint az eredeti :)
Mivel majd szeretném megváltoztatni az autó színét, így ez a megoldás átmenetileg kielégítő, bár az én szememnek szokni kell.
A vonóhorgot takaró kis ajtóról hiányzott az egyik akasztó fül, mindig lógott az eleje. Nem esett ki, de rossz volt ránézni.... na ezt legalább megcsináltam rendesen. (negyedik és ötödik kép)
Még holnap átpolírozom, és egy ideig így marad. Ma nagy segítségemre volt a Motip. :)
Ha már ennyire szét van szedve a kocsi belseje, gondoltam ez épp kapóra jön, hogy az erősítő kábelezését végig vezessük az autón. Először a TS alapján indultunk el, de rögtön új ötlet kellett, mert ahol a TS-ben átvezettük a kábelt a tűzfalon, ott a JTD-nél már valamit beraktak. A jobb oldalon, az ablak alatt találtam egy gumidugót, ami megfelelőnek bizonyult, így az ablak alatt vezettük át a kábelt a jobb oldalra, majd ott be az utastérbe. Onnan a kábelt a hő/hangszigetelés alatt az első üléseknél lévő résig húztuk, ott be a küszöbbe, majd a hátsó üléseknél kivezettük egy ugyanolyan gumidugón, mint a többi helyen volt. Innen csatlakozik a tápkábel a gyári kábelköteghez, és úgy együtt a csomagtartóba. Az RCA kábel a középkonzol alatt fog elmenni, rögzítettem több helyen, hogy ne legyen belőle később probléma sehol.