Blog >> klíma

>> AutóápolásPoló // Alfa 156 2.0 TwinSpark Distinctive // 2015-05-12

Az ötlet a Totalcarról van.
1500 Ft-ért vettem a képen látható Motip klímatisztítóhabot. Elearnben utánanéztem, hogy a 156-ban hol található a klíma hőcserélője. Nagyjából ugyanott, mint a linken bemutatott Skoda Octaviában, csak kicsit nehezebb hozzáférni. Először kiszereltem a kesztyűtartót, 6 db csavar fogja. A lábtérben található kárpitot kibújtattam. A ventilátort úgy lehet kiszerelni, hogy a jelölt csavart kitekerjük (az 5-ös bitfej kicsi rá, a 6-os meg nagy, hurrá). A műanyagot átbújtatjuk a pöckön és fordítunk az egészen az óra mutató járásával ellentétesen. Ekkor kijön a motor és már csak egy elektromos csatlakozót kell rajta oldanunk. A ventilátor helyén benyúlva a középkonzol fele ki tudjuk tapogatni a hőcserélőt. Azt fújtam telibe a habbal, vártam pár percet, fújtam, újabb pár perc várakozás, újabb fújás, amíg el nem fogyott a hab. Alul szépen lehetett látni, hogy csöpög ki. Azóta illatos levegőt nyom a klíma.

>> EseményKn[.]xX // Alfa 156 16V 1.8 TwinSpark // 2014-05-31

Áprilisban sikerült beszerezni (0410) a második Thule kerékpártartót is 575-ös rajtszámmal, melyet itthon nem forgalmaztak, ha jól tudom. A kerékpártartó Németországból érkezett, az ára pedig egy kicsit több volt, mint az 530-asé, de ez a tetőcsomagtartóhoz is zárható, nem csak a bringa a tartóhoz.
Így már nem sok választott el minket attól, hogy kipróbáljuk őket; a jó idő. De ez sem sokat váratott magára, a következő hétvégén (0413) első utunk bringákkal a tetőn Nagymarosra vezetett. A kerékpártartók nulláról való összeszerelése, a tetőcsomagtartó felpattintása, majd a biciklitartó hozzáerősítése elsőre egy és negyed órát vett igénybe, amíg indulásra készre szereltük a bringákkal együtt. Valljuk be, nem kevés, de nem is siettünk sehová.. :) Ezután (oda-vissza) 73 km és erős oldalszél várt ránk, melyet így elsőre 90-100 km/h sebességgel sikerült legyűrnünk.. Majd később utánaolvasva, ez igencsak a határa, még szélcsendben is.. :) Nagymarosról visszafelé, az egyik (nem zárható) kerékpártartó és a két bringa felerősítése már csak 10 percet vett igénybe. Hiába.. a rutin és az évek.. :)
Később beszereztem egy ’egykulcsos’ rendszert és pár kiegészítőt a már meglévő Thule cuccokhoz, melyekért összesen többet fizettem, mint a drágábbik kerékpártartóért.. :)
Ezután nagyon belelkesedtünk és Hajdúszoboszlóra is magunkkal vittük a cangákat (0430-0505). Odafelé, Kecskemét után egy jó kis jégeső kapott el minket, aminek annyira nem örültem, de sérülés nélkül megúszták a bringák és az autó is. Majd visszafelé a nagymarosihoz hasonló, szeles időben kellett hazautaztatnunk a bicajokat a tetőn. De itt már csak ritkán érintette a 100-ast a km óra mutatója. A plusz légellenállások ellenére, egy elég jó átlagot sikerült elérni a mindösszesen 802 km alatt. [dkeszi-cegléd-kecskemét-hszló-debrecen-hszló-nyíregyháza-hszló- debrecen-hszló-dkeszi] Fogyasztás: 7,59l/100km
Miután hazaértünk, pár napra rá volt egy kis időm (0510) és lementem a garázsba kicsit.. Letakarítottam a bogaraktól a két kerékpártartót és a tetőcsomagtartót, majd visszaraktam őket a dobozukba. Kicseréltem a gyári (piros) hátsó lámpasort az in.pro-ra. Erre a műveletre hónapokat vártam.. Még a tavaly év végi műszaki vizsga miatt szedtem ki őket, hogy ne szóljanak érte (pedig egyszer már átment velük). Ma jött el az idő, hogy visszacseréljem őket. A gyáriak pedig letörölgetve, bedobozolva várják a következő vizsgát. :) Most először használtam az eBay-ról (USA) rendelt kárpitleszedőket. Elég jól működnek’, úgy tűnik nem volt hülyeség beszerezni a szettet. Viszont egy lámpacsavart elhagytam. De talán nem is baj, mert nem volt már szép állapotú, úgyis cserélni akartam őket. Kitakarítottam a csomagtartó kárpitot, mert már nagyon ráfért. Ellenőriztem a folyadékszinteket, kapott ezt-azt. Mindenre töltöttem kicsit, hogy tele legyen. Majd kipróbáltam egy ablaktisztító szert, amit nem rég kaptam, állítólag könnyen leoldja a bogarakat és a különböző szennyeződéseket, zsírokat, olajokat. Egy hab állagú cucc, be kell fújni, várni, majd letörölni. Nem sok reményt fűztem hozzá, de hatott! Ezen belelkesedve megcsináltam a motorháztetőt, a tetőt és az első-hátsó szélvédőt is. Aztán visszacsavaroztam egy műanyag burkolatot a motortérben, amit jó rég leszedtem, már nem is tudom miért, de most végre ez is visszakerült. :) Majd a csomagtér ajtó teleszkóp és zsanérjai körüli réseket takarítottam ki a kosztól, több mint egy órán keresztül.., de a végeredmény, mintha újonnan fényezett, vadonatúj alkatrészek lennének.. :) ..az első por és eső kombóig.. :\ Kb. 5,5 órát foglalkoztam összesen az autóval, de inkább csak szöszölés volt, semmi nagyobb változás vagy beavatkozás. Kihasználtam a jó időt.. :)
Május végén (0526) feltöltettem a klímát is végre. Erre évek óta nem került sor. Nem is hűtött már tavaly szinte semmit sem. KlímAttiéknál csináltattam Gödön. Elég gondosan átnézték a rendszert mielőtt feltöltötték. Nyomáspróba, stb., majd gáz lefejtés és feltöltés. Mondhatni 0 gramm gáz volt benne.. Ezelőtt még nem láttam ilyet. Pedig biztos máshol is így csinálják. :) Remélem, két évig nem kell hozzá nyúlnom.

[Költségeim: Thule 575 11000, Thule alkatrészek 13710, klíma töltés 10000]

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2014-06-14

Végre eljutottam odáig a csőjavítás és visszaszerelés óta, hogy fel legyen töltve a rendszer. Nyomáspróba is volt természetesen.

>> SzervizGTPeti // Alfa 156 Sportwagon 1.9 JTD Novitec // 2014-07-20

Minden (klímás) Alfa autó életében eljön az idő, amikor csapágyas lesz a klímakompresszor.

Indítás után csicsergett már egy ideje. A szíj is csinálhatta volna, sőt, talán korábban az okozta. Végigpróbáltam már pár fajtát (gyári/Gates/Dayco/Conti) el is hallgatott anno, de most újra rákezdte.
Sőt... A mai 500km-s út vége felé már nem ment a klíma (előtte sem volt egy nagy szám) és ami sokkal nagyobb baj: járó motornál és csukott motorháztetőnél is hallható fémes hangja van. Na ilyen régebben nem volt.
Emellett még forró is a szíjtárcsa, bár ez lehet a hosszú út és a 33 fok hőm miatt is. Ami azonban feltűnő, hogy a kompresszor szíjtárcsája és a kompresszorház vonalában a szemben lévő vízcsövön és az alul elmenő klímacsövön is szurokszerű "lerakódás" van, ami a kompresszortól jött. A gumiréteg, amit mintha sprayből fújtak volna a hűtővízcsőre, az a klímakomp. szíjtárcsájának a rezgéscsillapítása. A nagy hőtől megolvadt és a forgás kifújta a tárcsa szélére, illetve tovább is... :(((

Átmeneti megoldásnak felkerül egy 1038 mm hosszú ékszíj, ami a klíma nélküli modellekhez való. A vezetőgörgőt is ki kell szedni, mert útban lenne.

Rendeltem is egy bontott, ám nagyon jó állapotúnak kinéző kompresszort, ami egy 2008-as autóból származik.

Technikai infók az Alfákban (is) gyakran alkalmazott Sanden SD7V16 kompresszorról:
- franciául
- németül
- németül, a csapágycsere menete
- hivatalos Sanden szerelési útmuató (angolul)
- robbantottrajz a kompresszorról
- a Sanden cég honlapja

SD= Sanden
7= 7 dugattyú
V= állítható löket
16= 160ccm hengerűrtartalom

Belevaló csapágy pl. az NSK 35BD219DUK, két oldalt tömített 35mm (belső átm.) x 55mm (külső átm.) x 20mm (magasság).


Átmeneti megoldás

Megvolt a szíjcserés operáció a rövidebb, 6PK1038-ra.
Most már nincs klíma, van viszont csönd. Újra szép kultúrált dízeles hangja van az autónak. :)

A szíjfeszítőt a legegyszerűbb egy standard 1/2"-os nyomatékkulccsal+15-ös dugóval elnyomni, evvel van elég erőkar. Ezzel a manőverrel felvételt is nyert a nyomatékkulcs az "autóskészletbe*". (*: Erről úgyis akartam már írni, ebből poszt lesz akárki meglássa.)


A javítás

Két hét elteltével meg is történt a szervtranszplantáció. Mivel épp nálam - akarom mondani kéznél - voltak a(z arányosan) nem túl nagy méretű kezeim és nem is nagyon szerettem volna csápos emelő nélkül leimádkozni a motorvédő burkolatot, így besegítettem a klímásnak.
Maga a kompresszor 4 csavar kicsavarásával vált levehetővé. Az alsó csavarok kitekerése kíván egy kis elszántságot, képzelőerőt és nőgyógyászati előképzettséget (értsd: Alfa-szerelés). A környező vízcsövek megbontása nélkül kijött felfelé.

Az eredeti leengedett gáz szerencsére szép zöld szinű volt a kontrasztanyag miatt, ez jó jel, mert nem volt elkoszolódva. Fémforgácsnak sem volt nyoma, így elég volt egy egyszeres átmosás.

A feltöltés után még nem kapcsolt a kompresszor kuplungja, ennek oka az előző kuplung elolvadt tekercse volt, amely egy 15 amperes biztosítékot küldött a túlvilágra. Az új biztosítékkal már ment minden és álló helyzetben 11 fokos levegőt állított elő a klíma (külső hőm.: kb. 30°C).


Csak óvatosan!

Konrád Péter tapasztalt klímaszerelőtől megtudtam, hogy a hazai bontott vaterás, stb. kompresszorok nagyon nagy része sajnos hibás. Ezek pontosan a hazai karbantartási morál ("amíg megy a klíma, nem nyúlunk hozzá") következtében vannak szétkopva. Szerinte a bontósok több reklamáció és visszavitel után is eladják ugyanazt a kompresszort. A vevőjelölt pedig viseli a beszerelés, feltöltés, majd kiszerelés költségét. Korrekt. Aki nem küzd krónikus pénzhiányban és biztosra akar menni, inkább vegyen jóárasítva kb. 250 euróért egy új kompresszort, vagy bízza a klímásra a bontott beszerzését. (Neki megvannak a bejáratott, többnyire megbízható forrásai.)


Következő lépésként sort kerítek a szervószivattyú és a vákuumszivattyú cseréjére (bár utóbbit nem az ékszíj hajtja).

Fontos! A klíma hosszútávú működéséhez elengedhetetlen a ventillátor első fokozata. A 156-ok kb. felében ez nem működik. (Durva becslés.) Régebben már írtam az okáról: az el-elromló előtétellenállásról és ennek, ill. a ventillátornak a lehetséges kontakthibájáról.


A megadott összeg a teljes akció hozzávetőleges árát jelenti, alkatrész+mdíj+feltöltés. (Ebben az új csapágy kb. 10eFt-os ára nincs benne, ez ui. nem került beépítésre. Emiatt eladó! Bontatlan, megegyezünk!)

>> SzervizChrisVaughn // Alfa GT 2.0 JTS Distinctive // 2014-07-08

Már csak langyos levegőt fújt a klíma és ez fekete autónál, bőr ülésekkel, felér egy kínzással. Kezdetnek kicseréltem a pollenszűrőt, februárban volt utoljára, de azóta már beletettem több mint 7e km-t, és ha már rendbe rakom a klímát, nem spóroljuk le. Meglepően tiszta volt, gondolom ez betudható annak, hogy idén szinte nem is használtam. Ezután jött a töltés és tisztítás. 30gr volt a rendszerben, 500 helyett, csoda hogy nem hűtött...
Ózonos tisztítást kértem, az a tuti, de előtte befújták sprayvel is, úgyhogy alaposan ki lett fertőtlenítve.

Költségek:

Alco pollenszűrő: 2200.-
Klímatöltés: 8500.-
Ózonos tisztítás: 4500.-

Össz.: 15200.-

A munkát Sajószentpéteren csinálták.

Cserélve lett a vezérlés de még az után is nyekergő, kerregő hang jött arról a részről és a klímára gyanakodtunk. Kicseréltük és láss csodát újra csendes minden. Az új kompresszort egy ujjal meg lehetett pörgetni ami meg fent volt elég erőteljesen is csak szakaszokban lehetett megforgatni.
Most öröm és bódottcság :)

>> SzervizSanyiJTD // Alfa 156 2.4 JTD 10V // 2014-06-23

Dög meleg , fekete autó, fekete bőr, no klíma = halál .

Megelégeltem ,úgy döntöttem a klímát feltöltetem. Így is történt ,ahogy megkapta a nyomást, vadul tolta ki a gázt, megtaláltuk a bűnöst az akksitálca alatt, kilyukadt a cső.

Kibontani rengeteg munka, így AWI-val meghegesztettettem, majd Győrben töltettem fel.

Klíma töltés, teljes tisztítás,fertőtlenítés, pollenszűrő csere 20.520.- Mondom azigen!!

Hegesztés 3.000.-

Kocsikázás ezekért ~ össz. 25.000ft. De legalább nem döglök meg benne :)

>> SzervizBuksi // Alfa 155 2.0 8V Twin Spark QV :) // 2014-06-23

Azt hittem, hogy nincs gáz a rendszerben, mert nem akart elindulni a klímám. Kihívtam egy mobil klímatöltős fickót és asszongya, hogy van gáz a rendszerben, mert a nyomás megvan. De akkor miért nem indul? Konkrétan a kompresszor mágnese nem húzott be. Megcsináltam az ezzel kapcsolatos tesztet is, de így sem húzott be a kompresszor mágnese. Kezdtem elkeseredni, hogy a kompresszor lesz a ludas - az viszont zsebbenyúlós mutatvány -, de a klímás méregetett egy kicsit multiméterrel és azt mondta, hogy a reléig van áram és kattog is a relé. Ennyit tudtunk kiokoskodni a parkolóban, aztán megadta egy villanyász telefonszámát, aki állítólag nagyon nagy koponya. El is mentem hozzá a XVI. kerületbe és 5 perc alatt meglett a bibi. Az alacsony nyomású kör nyomásszabályzója halt meg. Természetesen Marklar-Land-ben találtam is ilyen nyomásszabályzót és most már újra jön a hideg. ;-)))

>> SzervizKickass // Alfa 156 1.8TS // 2014-06-12

A nyári felni eladását követően belekezdtem az autó általános állapotának rendberakásába.
Az időjárás miatt adott volt, hogy a klímával kezdjük.

Pár héttel ezelőtt már kiderült, hogy valahol elereszti a nyomást, tömítetlen a rendszer, töltésre vittem, de a töltés előtti vákuum teszt sikertelen volt. Most újra szervízbe került, a gáz festése és feltöltés után megállapították, hogy valahol a műszerfal alatt lesz a probléma.
A műszerfal alatt megy egy (ha jól értettem) alumínium főnyomócső, aminek egy szakasza elrepedt.
Az új darab 64ezer forint lett volna így a szervízesek az alumínium hegesztés mellett döntöttek. Ezt hegesztés után a műhely ahol csinálták le is nyomáspróbázta, Reméljük egy jó darabig nem lesz vele gond.

Tételesen a költség:
- műszerfal fel-le 3óra munkadíj bruttó 13500
- alu cső hegesztése nyomáspróbával bruttó 10000
- klíma töltés bruttó 6000FT

A klímatöltés meglehetősen olcsó itt ugyhogy K-Mo-i illetve debreceni cartásaknak javaslom a Drei-Cargo Kft-t korrektek, kedvesek, eddig csak futómű miatt hordtam oda az autóimat mostmár a klímát is bizton bízom rájuk.

Egyelőre nem jelentkezett a mostanában többeknél előforduló túltöltöttség és a nyomásszabályzó miatt ki-bekapcsoló klíma jelenség pedig jártam vele üzemmeleg körülmények között is.

>> SzervizJanika // Alfa 147 1.6 Twin Spark // 2014-06-02

Elvittem az autómat leszervizeltetni.

Kapott:
- Selenia 20K olaj,
- gyári olajszűrő és levegőszűrő,
- utángyártott pollenszűrő.

Egyéb munkafolyamat:
- fényszóró állítás
- futóműbeállítás
- klímafertőtlenítés.
km: 86.689