Blog >> diagnosztika

>> Szervizpakai93 // Alfa Giulietta 1.4 TB Distinctive // 2024-04-11

Ma elvégzésre került az éves szerviz, karbantartás és átvizsgálás.

Visszatértünk a gyárilag ajánlott motorolajhoz: Selénia StAR Pure Energy 5W40, természetesen gyári olajszűrővel (73500049) és leeresztő alátéttel.

Cseréltünk még egy légszűrőt is, melyből szintén gyárit kapott az autó (51854025).

Ezeken felül a még gyári DOT4-es fékfolyadék és Maxgear aktívszenes, gombaölős pollenszűrő is a tételek között szerepelt.

Egy teljes átvizsgáláson is átesett az autó a szerviz mellett és végre remélhetőleg megmutatta magát két hiba is.

Szép lassan, fokozatosan gyengült már a klíma hatékonysága és a tavalyi töltés során meg lett festve UV-vel így most kibukott, hogy a klímahűtőn van egy kis lyuk ahol elszökik a gáz.

Ritkán hidegindítás során dadog az autó és még ritkábban le is fullad. Itt az első tipp a folytószelep volt, hogy nem zár tökéletesen esetleges lerakódások miatt. Tavaly bebizonyosodott már, hogy lerakódásnak semmi nyoma és minden patyolat tiszta. Ma végre tudta úgy produkálni az autó a jelenséget, hogy közben rajta volt a diagnosztikai gép és az élő adatokon látszott, hogy jelentősen alacsonyabb az üzemanyagnyomás a gyárilag előírt értéknél.

Intézem a klímahűtő és az üzemanyagpumpa beszerzését és még ebben a hónapban meglesz a hibás alkatrészek cseréje is.

Aktuális kilométer óra állás: 171.714 km.
Az előző olajcsere óta megtett távolság: 9.935 km.

>> Szervizroad-hog // Alfa 147 Quadrifoglio Verde // 2019-10-10

5 év után közelekedik az az időpont amikor elkezdek felkészülni az autó egy hónapon belüli eladására. Eladjuk, mert igazából piszok jó, de családalapítás előtt állva szükségünk lenne egy nagyobbra.
Tekintve, hogy az autót folyamatosan szervízeltem, beleértve azt a kemény három darab rendkívüli műszaki hibáját is, amik az évek alatt felmerültek (turbócsó lyukadás, valami szenzor elszállt, ablakemelő halál), így nagyon nem kell felkészíteni az eladásra.
Az első lépés amit csak az eladás miatt csináltatok, egy diagnosztika az autón, hogy van-e valami rejtett belső hibája. Megnéztük az EGR szeleptől kezdve a töltőnyomáson, befecskendezőrendszeren át minden apró szösszenetet, amit ki lehet olvasni. Azon túl, hogy a rendszámtábla világítás ki van égve semmi hibajelenség nem tapasztalható. Az részecskeszűrő állapotából látható, hogy nagy távokat megyünk a kocsival autópályán, de azokat csak ritkán: szülőkhöz hétvégente vidékre, kirándulások, nyaralás. Tehát abszolút második kocsiként van kezelve, hétvégi rohangálásra egy puttonyos van üzemben. Na meg lenulláztuk a szervízintervallumot, mivel a két héttel korábbi olajcserén az elfelejtődött és visított a kocsi minden indításnál.

KM állás: 113.627 km

>> Tuning és extraWarbiRunner (Gyuri) // Alfa 159 2.4 Jtd Elegante 4x2 TI // 2017-05-17

A munkámhoz kellett egy tapi képernyős PC, hogy majdan érintő képernyőre is tudjunk fejleszteni. Gondolkoztam, hogy és mint legyen, végül beszereztem egy Win 8.1-et futtató tabletet. Felújított darab, így elérhető árban került, normális hardvere van és ami kritérium volt, full size USB csatlakozása van. No mindegy, ez a munka része, de igazán azért is döntöttem a tab mellett, mert kigondoltam, hogy mennyi mindenre fogom én ezt még használni. Az androidos tabik nem nyűgöztek le sosem, de ez..

Naná hogy első dolgom volt ezzel kipróbálni, hogy a múltkor rendelt Bluetoothos ELM-327 működik e. Mivel lényegében egy picire összezsúfolt (10.8") billentyűzet nélküli PC-ről van szó, nyilván simán fut rajta a MES. Nagyon egyszerű volt csatlakoztatni az interfészhez, semmit nem kellett telepíteni (kábelnél kell USB serial illesztő driver). Pár perc és már olvastam is ki vidáman az autóm paramétereit.

Kicsit próbálgattam, stabilnak tűnik, nem találtam hátrányát az USB kapcsolathoz képest. Sőt. Egyszerűen óriási, hogy beülök, és szabadon pakolászhatom a kis képernyőt, miközben szaladnak a görbék a grafikonon. Ha kell, kiszállok vele, nincs kábel, és hamarosan kinyitott diagnosztika fedél sem.

Ugyanis a projekt úgy lesz teljes, ha a Bluetooth adaptert beépítem a fedél alá, hogy ne kelljen többé csavarhúzózni, fedelet nyitogatni, fedéltől normálisan nem elférni, szitkozódni, hogy ki volt az a.... szóval aki oda tette. Úgyhogy rendeltem eBay-ről egy kis OBD hosszabbító kábelt, amivel reményeim szerint be tudom úgy fordítani az interfészt, hogy efér a fedél alatt. Persze gondolkoztam ám...

A Bluetooth-t mivel más is láthatja, és nem kell doktori disszertáció kitalálni a párosító kódot, megpróbálkozok egy kapcsolható OBD hosszabbítóval. Készíteni akartam, de felesleges. Ugyanis van ilyen készen, és nem drága. Ha megérkezik, frissítek.

Update: megérkezett a kapcsolható hosszabbító. Szépen beépíthető vele a Bluetooth adapter. Legnagyobb hibája, hogy nincs jelölve a be és kikapcsolt állapot. Ideiglenesen (ami aztán úgyis úgy marad) felcimkéztem. A kormányoszlop mellett kandikál ki a kapcsoló. Kicsit ügyeskedni kell a ki-be kapcsoláshoz, de használható. Így most végre nagyon egyszerű bármikor bármilyen adatot kiolvasni.

Mikor megvettem az autót már volt nekem ELM-327-es OBD2-es adapterem, így alapvető dolgokat tudtam nézegetni vele, de az igazából csak egy "fancy" játékszer. Azt hittem, hogy hibakiolvasásra és törlésre jó, ami így önmagában igaz is, de abszolút nem mindenre. Mondjuk azt kifejezetten élveztem, hogy mobilon láttam menet közben több paramétert, pl. fogyasztás, akkufesz stb., vagy hogy menet közben olvastam ki és töröltem hibát pár koppintással a telefonon.

Namost eleve úgy vettem meg az autót (talán írtam korábban), hogy égett a Check-Engine, de az, hogy a nálam töltött egy év alatt az összes létező hibalámpa égjen... na erre nem számítottam. Azt még eleinte elviseltem, hogy az ABS és a (!) kézifék világít az ABS hibája miatt néha, de az is szépen állandósodott. Természetesen az ELM-327 csak a motorvezérlőt (ECU) tudja olvasni, a CAN-en lévő többi vezérlőt nem. Így fogalmam nem volt mitől jön elő. Mára állandósult, már folyamatosan ég. Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor a légzsák visszajelző is kigyulladt. Na ez már nem vicc, emiatt a vizsgán sem megy át, nomeg a biztonság az biztonság.

Úgydöntöttem (mivel járműdiagnosztika szakirányon végzős vagyok), utána nézek mi van a kocsiban, mi kell hozzá, és az mennyibe van. Hamar találtam is németországban megfelelő adaptert (VAGCOM 410), hozzá kábeleket és egy programot (MultiEcuScan). A cuccot megrendeltem, meg is jött, és ki is próbáltam.

Fantasztikusan jól működik, rácsatlakoztam a légzsákra, kiolvastam a hibát, mondta, hogy vezető oldali szélső légzsák valamikor szakadásba ment, de már nem élő hiba, ellenőrizzem a csatlakozót és a kábeleket. Ellenőriztem, semmi gond, hiba törlés és azóta nem ég. Kontakthiba lehetett, vagy a tönkrement akkum beesett akkufeszültsége miatt billenhetett be a hiba.

ABS vezérlőre is rácsatlakoztam. Azt is kiolvastam. Még jó, hogy nem vettem ABS szenzort, mert a leengedő és feltöltő ABS szelepekre panaszkodik, mégpedig a vezérlése vagy szakadt, vagy rövidre zárt időnként. Úgyhogy következőnek azt fogom ellenőrizni, remélhetőleg szimpla kontakt hiba.

Klíma vezérlőt kihagytam egyelőre, de arra is ránézek majd, mert nem hűt a klíma.

A motorvezérlőt is nyaggattam kicsit. Kiderült, hogy 231.000km helyett 220.000km van "csak" a kocsiban (ezt nem tudom hova tenni, valószínűleg 10 ezernél ECU cserés lehetett). A vezérlőt 2001/03-ban programozták fel és soha nem végeztek rajta módosítást. Az autó 255-ször lett fordulatszám tiltatva, és 392 másodpercet ment magas fordulaton (pirosban) a 13 év alatt... Miket meg nem tud az ember ??? :D

Végignéztem az összes szenzort, és végre pontos és részletes leírást kaptam a változó vezérlés szenzoráról is, ami mostmár egyértelműen kontakt hibás valahol, a VC vezérlésnek semmi baja. Ha lesz időm és oszcilloszkópom, akkor kimérem.
Szerintem spóroltam magamnak pár tízezret...

Meguntam, hogy senki nem tudta a környékemen a szervizt kinullázni ezért beruháztam egy kis diagnosztikába. Nem egy nagy összeg innen rendeltem az ELM 327 interface-t meg a három színes kábelt, így már gond nélkül tudok kommunikálni a Giuval meg a Pandával! A Multiecuscan progit használom eddig bevált simán viszi mindkettőt! Az ELM is jó nem is kellett kiforrasztani az ellenállást belőle mint egyeseknél!

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-02-12

Miután sikerült MES-el csatlakozni az ECU-hoz, csináltam pár hosszabb mérést menetközben. Ezek kielemzése nem egyszerű, főleg referencia adatok hiányában.
Ezért úgy döntöttem, hogy szakihoz viszem az autót, akik elég felkészültek. A BmS mellett döntöttem. Nem bántam meg.
A hibakeresésen kívül megbíztam őket a motor állapot felméréssel is. Reggel vittem oda az autót, majd délután egy jó hírrel, egy rosszal és egy még rosszabbal hívtak fel. :)
A jó hír
A motornak semmi baja. A korábbi relatív kompresszió mérés "relatív" mivolta beigazolódott, mivel a hengerenkénti kompresszió és veszteség mérés ezt nem igazolja vissza.
A mérések eredménye:
- kompresszió: ~13 bar minden hengerben
- veszteség: 6-10% (elvileg 6-8% között a legjobb és 25%-ig elfogadható).

A rossz hír
A kipufogó kifújás az 1. hengersornál a katalizátor környékén van és úgy tűnik, hogy a katalizátor sem érintetlen már.

A rosszabb hír
Az AFM nem jó. Bizonyos légmennyiség felett a kiadott feszültség túl alacsony. Ezek szerint az esős kaland sajnos nem múlt el maradandó károsodás nélkül. Lehúzott AFM-el az autó a tesztjeik alapján jobban viselkedik, 4500rpm körül nemhogy megtorpan, hanem meglódul valamint a STFT és LTFT értékek is teljesen rendben vannak lehúzott AFM-el (míg csatlakoztatott AFM-el ezek eltolódnak) így nagy az esély rá, hogy a keverékképzési hibakódok is erre vezethetők vissza. Én azért nem venném ezt még tutira, mert ott van kipufogó probléma is, és a hibakódok már vásárláskor is benne voltak és a kipu már akkor is kifújt, de az AFM-nek (elvileg) akkor még nem volt gondja.

Öszintén szólva én attól tartottam leginkább, hogy a motorral lesz vmi gond, így az általuk legrosszabbnak ítélt hírt, annyira nem éltem meg tragikusan annak tudatában, hogy a kompressziók és a veszteségek rendben vannak.

Ők azt tanácsolták, hogy új AFM-ből csak és kizárólag gyári Bosch-t vegyek, mert az utángyártottakkal nagyon rossz tapasztalataik vannak (pár hónapot bírnak és az sem biztos, hogy a karakterisztikája hibátlan). Emellett azt is mondták, hogy jelen helyzetben lehúzott AFM-el is jobb közlekedni, mint a jelenlegi rosszal.

A műhelyt bárkinek ajánlom. Nem mondom, hogy olcsók, de gyorsak, precízek és kedvesek.

>> Szervizsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-01-18

Hát, sajnos nem kerültünk sokkal közelebb a megoldáshoz.
Tibor nekiállt, elvégzett pár mérést, de sajnos kideült, hogy a V6-ra nincs felkészülve, pár eszköz hiányzik egy alapos diagnosztikához valamint a keresztbe beépített és a hátsó hengersorra épített szívócsonk elég sok nehézséget jelent pl. gyújtás vizsgálatnál.
Csak májusban lesz kész a nagy műhelye, ahol pl. van normláis autóemelő.
Amit sikerült megállapítani:
- lambda szondák jók
- AFM jó
- relatív kompressziómérés szerint két hengerben alacsony a kompresszió (83%)
- hátsó leömlő már hegesztve van, de a kifújás pontos helyét nem sikerült megtalálnia (nem tudta megemelni az autót)
- P1172 és P1175 hibakódok visszajöttek (mindkettő a multiplikatív keverékszabályozáshoz kötődik)
Mivel a problémát nem sikerült beazonosítani ill. megoldani ezért nem kért egy forintot sem és mondta, hogy ha kibírom májusig, ő nagyon szívesen foglalkozik az autóval.
Szerintem addig nem bírom ki.. :)

>> Egyébsüsnye // Alfa 156 2.5 V6 Distinctive // 2013-01-10

Rendeltem én is egy kapcsolós diagnosztikai interfészt, hogy ránézzek az ECU-ra.
Az OBD Diag Kft-től rendeltem, meg is érkezett pár napon belül.
Feltelepítettem a Multiecuscan-t valamint az interfészhez szükséges FTDI driver-t. Rádugtam a laptopra, ahogy a Multiecuscan leírásában szerepel meg is jelent a COM portok között az eszköz.
Világított a piros LED rajta, a MES is felismerte (ekkor még nem tudtam, hogy ez nem jelent jót).
Akkor odaballagtam az autóhoz és rádugtam az OBD csatlakozóra is az interfészt. Ekkor olyan történt, amiről azt gondoltam, hogy csak jútub-on látni (értsd: csak mással történhet meg :) ): a laptop képernyője lassan elsötétült, majd elkezdett füstölni a laptop USB csatlakozója, ahova az interfész be volt dugva. Azonnal kihúztam a laptopból, majd az OBD csatlakozóból. Persze azonnal azon aggódtam, hogy nem vágta-e haza esetleg az ECU-t. Ezért elindítottam az autót, szerencsére semmi nyoma nem volt károsodásnak (legalábbis az autó viselkedése alapján). A laptop húzta a rövidebbet (mondhatom, hogy szerencsére), azóta csak olyan USB-s eszközöket ismer fel, melyeknek nem nagy a tápfesz igénye.
Írtam is a cégnek, hogy valami nem klappol. Ők azt írták, hogy egy esetben fordulhat ilyen elő, ha a laptop töltőre van közben dugva és ott felcserélődik a polaritás (pl. szivargyújtó). Mondjuk még szivargyújtónál sem egyszerű ezt kivitelezni..
Mindenesetre visszaküldtem nekik az interfészt hibaleírással és számlamásolattal.
Eltelt két hét, semmi reakció. Mivel a honlapon gyakorlatilag nincs közvetlen telefonszámuk megadva csak e-mail cím, ezért már keresztet vetettem a csere lehetőségre.
Ekkor írtam nekik, hogy mi a helyzet. Elnézést kérve írták, hogy nem tudták még megvizsgálni az eszközt, de már küldtek egy másikat. Ez így rendben is van, de nem voltam nyugodt, mert csak kellene tudni, hogy mi volt a nyűgje a cuccnak.
Meg is érkezett a csere eszköz egy ajándék átalakítókábellel (régi FIAT-os), ami pont jó is a 155höz. :)
Mindent leszedtem a laptopról, ami az interfészhez ill. a MES-hez köthető, valamint kipucoltam a registry-t is. Rádugtam a laptopra, ezután feltettem a legutóbbi FTDI drivert, majd a MES-t. COM portoknál megjelent az eszköz, de a LED nem világított ill. a MES sem ismerte fel. Na, gondoltam sokkal beljebb vagyunk, ez már alapból nem működik. Aztán elkezdtem gondolkodni, hogy az OBD csatin is van táp, amit nagy valószínűséggel használ az eszköz, ez esetben viszont az USB-ről semmi tápra nincs szüksége.
Így hát tettem egy próbát és rádugtam az OBD csatira úgy, hogy a laptopra nem volt csatlakoztatva és nicsak.. világít a LED. Rádugtam a laptopra és így már a MES is felismerte.
Működik is rendesen, de a monitorozásál általában eldobja a kapcsolatot pár mp után. De ennek majd utánajárok, az is eredmény, hogy nem füstöl. :)

A lényeg, hogy óvatósan! Aki ilyet vesz, erre figyeljen: ha a piros LED világít, amikor csak laptopra van dugva az eszköz, akkor ne használja!

>> Egyébaranytl // Alfa 156 1.6TS Sedan Distinctive // 2012-07-11

Olvasva a fórumon a diagnosztikával kapcsolatos hozzászólásokat, fellelkesültem és 06.30-án vettem az ebay-en egy kapcsolós VAG KKL kábelt. Alkalmi vétel volt. Próba szerencse licitáltam, hátha megkapom olcsón és végül 12 USD-nél állt meg az összeg +3 a posta. 07.10-én érkezett meg a csomag egyenesen Hong Kongból. Néha komolyan meglepődöm, hogy más országok postája mennyivel gyorsabb és egyben olcsóbb is, mint a magyar.
Próba talán hétvégén.

>> SzervizJampi // Alfa 156 1.6 TS // 2011-09-05

Már egy ideje világított a légzsák hiba jelző, de elhatároztam, hogy már nem költök a szervízre, hanem magam oldom meg a problémát. Első körben rendeltem egy diagnosztikai kábelt Kínából (1. kép) ami sajnos csak a motorvezérléssel kommunikált, a Fiatecuscan demo (http://www.fiatecuscan.net/) program segítségével. Sok fórum és blogolvasás után megvilágosodtam, és rájöttem nekem olyan kábelre van szükségem, amin egy kapcsolóval (2. és 3. kép) lehet váltani a kimenetek között, ez már egy kicsit húzosabb volt, de megérte. (beszerzési hely: http://www.obd-diag.hu/) Ma megérkezett a postán, és azonnal ment a dolog. Nincs hibája a légzsáknak, minden bizonnyal kontakthiba volt az utasoldali légzsáknál. A hibajelzést töröltem, a lámpa elaludt, 2-3 hét kitartó keresés és információgyűjtés után ez is sikerült. Aki otthoni diagnosztikával akar foglalkozni, olvassa Tomasso blogját, http://tomasman.blog.hu/ nekem sokat segített.