A rádió vétel elég gyenge volt, ezért kis olvasgatás után egy Cartárs bejegyzésében megtaláltam, hogy az antenna talp okozza a hibát. Mint a képeken is látszik, nagyon durván eloxidálódott nekem is. Rendeltem is egy újat. A szerelés kicsit mókás volt mivel hely nem igazán van semmire :D A csomagtérből a tetőkárpitot megbontva, valamennyire hozzá lehet férni egy 22es kulccsal. Ha már elkezdtem megbontani a hátulját, akkor már kiszedtem az oldalsó tárolókat, hogy megkeressem mégis miért nem világít a csomagtartó lámpám. Erre sokan írták, hogy a zárban lévő mikro kapcsoló megy tönkre. Itt most szerencsémre csak egy kókány valaki műve lehet, aki szimplán nem dugta vissza a csatlakozót a lámpatestbe. Szóval mostmár az is világít :D Visszatérve az antennára, a sikeres csere után, kapott egy cápauszonyt is, csak, hogy kicsit jobban mutasson :) Szerintem nagyon jól áll neki.
Kicsit átvariáltam a csomagtér világításom ,mert a gyári (még leddel is) egy jó nagy nullával egyenértékű.
Két 300mm-es ledcsík került bele.
Nemigazán van választási lehetőség ahova ragasztani lehet, szóval ennek azért hátránya is van, ha odapakolok csomagokat, de akkor ugyan úgy nem fogok látni ,mint eddig :D
Sötétbe még nem teszteltem.
Update : teszteltem, eleg zsir :)
Utólag kijelenthetem, hogy a mai napon kijavított hiba már az autó megvásárlása előtt is megvolt. Csupán nem ismertem fel az erre utaló jeleket, mivel nem voltam tisztában a helyes működéssel.
Csak a véletlennek köszönhető, hogy fény derült erre a rendellenességre és csak a szerencsének köszönhető, hogy nem történt komolyabb baj.
Az első jel az volt, hogy a csomagtér világítása csak akkor működött, ha nyitva volt egy ajtó is. Kissé szokatlannak tartottam, de azt gondoltam ezen spóroltak az olaszok.
A második jel az volt, hogy bekapcsolt fényszóró mellett hátramenetbe kapcsoláskor bekacsolódott a ködzárfény. Furcsállottam, de ki tudtam kapcsolni a gombjával, így hát nem foglalkoztam vele többet.
A harmadik jel a riasztó esetenkénti bekapcsolódása volt a csomagtérajtó lecsukásakor. Gondoltam a riasztók már csak ilyenek, szoktak hülyéskedni.
A negyedik jel, vagy ha úgy tetszik a ráadás a rádión keresztül szólított meg. Persze csak képletesen, hiszen épp az volt a feltűnő, hogy nem szólalt meg amikor ráadtam a gyújtást.
Nos ekkor jött el a pillanat, amikor a hiba keresése nem tűrt halasztást többé. Bár az igazság az, hogy ezzel meg kellett várnom a délutánt, mivel az otthoni számítógépen volt a szerelési útmutató. Amely ugyan francia nyelven íródott és a képek is alacsony felbontásúak, de mégiscsak jó segítségül szolgál nehezebb napokon.
Ebből tudtam meg, hogy a rádió két olvadóbiztosítóval (F10, F1) van kapcsolatban és az F1 jelűn keresztül kapja meg a gyújtás jelet. Tehát először célszerű azt ellenőrizni, de csak másnap, mert nagyon hideg van már estefelé.
Reggel persze rohanás, nehogy elkéssünk a munkából, majd ebédszünetben ránézek arra a biztosítóra. Ehhez a művelethez szükségem volt egy kombinált fogóra, mert kézzel egyszerűen képtelen voltam kiszedni. Miután kijött a helyéről, megállapítottam hogy kiolvadt. Még jó, hogy van tartalék a biztosítótáblában, így rögtön pótolni tudtam. Láss csodát, működik.
Rendben. megtaláltam a rádió hallgatásának okát. Na de miért olvad ki az a biztosító? Már kezdtem aggódni, hogy rámszabadul a sokat emlegetett rejtett elektromos hibák hada, és végül megpatkolt biztosítók közepette egy tűzoltókészülékkel az anyósülésen fogok közlekedni rettegve, mialatt a sárga angyal száma pereg a szemem előtt.
Délután újra megnéztem a szerelési útmutatót, milyen áramkörök kapcsolódnak még az F1 biztosítóhoz. Végül is semmi különös, csak olyan jelentéktelen fogyasztók, mint a féklámpa (!), a tolatólámpa, az ABS meg a rádió.
Szóval másfél napig féklámpa nélkül közlekedtem, bravó.
Ezek után tegnap reggel az történt, hogy álltam ki a garázsból. A csomagtartó nyitva (mert a feleségem még nem ért le és a táskáját úgyis hátra teszi, ne kelljen kétszer nyitni az ajtót), indítom a motort. Minden rendben, rádió is bekapcsol, ám amikor hátramenetbe kapcsolom a váltót, a rádió elhallgat. Szuper, ismét nincs féklámpám, kiolvadt az F1-es - futott át az agyamon és még nem vettem 10A-est hogy kicseréljem.
Féklámpa nélkül mégsem mehetünk, gyorsan betettem helyette egy 15A-est, ideiglenesen megteszi.
A jó az egészben az, hogy a hiba nagyjából behatárolva: tolatólámpa. De az hogyan?
A fórumon kaptam a tippet, hogy a csomagtérajtóba átmenő vezetékekkel lesz a gond. Még aznap délután kibányásztam a helyéről, nem volt nehéz. 11 patent rögzíti a burkolatot a fedélen és 4 (nekem 3 van meg) a csomagtartó felső részén. Maga a vezeték szörnyen dzsuvás, a gyári bandázs ragasztója kivált a köteg felületére. Ennek ellenére némi undor kíséretében gyorsan kijött a helyéről.
Első ránézésre nem látszott a baj, eltakarta a gumiharmonika. Azt félrehúzva viszont nyilvánvalóvá vált a probléma forrása. A vezetékek mintha elnyíródtak volna, a nyolc szálból három konkrétan szakadt volt, háromnak csak a szigetelése tört el. Mindössze kettő volt ép. Nem csoda, hogy furán működtek a dolgok. Három hete voltam műszaki vizsgán. Ott minden világítást ellenőriztek, minden jól működött. A bandázs csukott csomagtérajtónál úgy rögzítette a vezetékeket, hogy megfelelő kontaktus alakult ki. Azonban nyitott ajtónál a vezetékek szétnyíltak, könnyen kialakulhatott egy zárlat.
Szerencse, hogy nem történ komoly baj ebből. Szerencse, hogy a féklámpa nélküli közlekedésem során nem jöttek belém. Szerencse az is, hogy nyitott csomagtérajtóval tolattam és így kiderült a turpisság. Különben lehet, még ma is a szokatlanul működő csomagtér világítással, a tolatáskor bekapcsolódó ködzárfénnyel és a rakoncátlankodó riasztóval élnék együtt.
Egy új kábelköteg 14eFt-ba került volna, a bontott köteg szintén hibás lehet, így hát pár centi vezetékkel és némi forrasztással egy óra alatt orvosoltam a problémát. Most már újra jól működik minden.
A történet a következő. Első csomagtér takarításkor kivillant előttem a kérdőjel, hogy hogyan tudnám takarékossági célból, időlegesen - a szöszölés idejére - lekapcsolni a 3 db 10W-os izzót. Nos, hogy-hogy, hogy nem, a puszta rágondolástól sikerült olyannyira likvidálnom a fényeket a csomagtérből, hogy úgy tűnt, azok az örök vadászmezőkre távoztak. Hosszas keresgélés után és Pityukoma és szosza tanácsaival felvértezve, szétszedtem a hátsó traktust. Ekkor tapasztaltam, hogy nem én voltam az első. Az előttem levő indítékára nem jöttem rá, de van rá esély, hogy ténykedése, visszavezethető a fényár eltűnésére. Munkája is hagyott kívánnivalót maga után:
1. A csavartakarók környéki karcok.
2. 2 db kárpit rögzítő csavar elhagyása, azok hlf.-re cserélése. (Az egyiket már korábban megtaláltam a pótkerék alatt)
3. 1 db rögzítő patent eltörése, és 1 db patent bölcső (műanyag takarólemezen) eltörése (1. kép).
4. A csomagtér ajtó belső fényezésének összekarcolása.
Mentségére szolgáljon, hogy egyet én is eltörtem. A takaró műanyag leszedése rémálom. Egy bazi nagy vicc!!! Nem értem, hogy 2006-ban, miért kell, ilyen p.csa, szar műanyagpatentokat használni? Ráadásul olyan szoros illesztéssel, ami lehetetlenné tesz azok szétszedését a patent bölcső, műnyag takarólemez törése nélkül?! Vagy törne bele csak a patent, azt egyszerűbb cserélni. Vihetem a műanyaghegesztőmhöz! Remélem meg tudja csinálni!
Szóval, világítás! A világítást egy mikrokapcsoló kapcsolja és kapaszkodjatok meg, a kapcsoló a csomagtér zárban van. Ez önmagában is hülyeség, de az már egyenesen katasztrofális, hogy a záron lévő műanyag takaró lemez oldhatatlan módon hozzá van szegecselve a zárhoz. (Az ePer is egy egységként kezeli) Kedves olasz mérnök urak! Miért nem gondolnak a javíthatóságra? Vagy, ha tönkremegy a kapcsoló mindenki vegyen meg kompletten, egy egész zárszerkezetet (2. kép)???
Meg kell itt jegyezni, hogy van egy másik mikrokapcsoló is, mely a computernek adja a jelet, hogy az ötödik ajtó nyitva van. Ez a kapcsoló a műanyag burkolat megbontása nélkül cserélhető! Érthetetlen, miért csak az??? Hozzáteszem, mindkét kapcsolót a zár nyelve működteti.
Egy zár kompletten a Tatáról 5.000,-Ft + 1.500,-Ft szállítás lett volna. Viszont ez sértette volna elveim (és pénztárcám :))...
Nem maradt más, mint a szegecsek lefúrása (4. kép).
A meghibásodás okára nem jöttem rá. A kábelek feszültek, és meg is voltak törve rendesen (szakadva nem). A mikrokapcsoló lemezecskéi épek, éppen csak egy kis elszíneződés volt felszínükön.
Korábban, ha a műanyaglemezt egy késsel (3. kép) megfeszítettem, világított.
Mindkét mikrokapcsoló egyforma, paramétereiket tekintve 1A, 125VAC. Az ajtó nyitást érzékelőn egy picit hosszabb a működtető lemez. (5. kép)
Egy helyi üzletben vásároltam 2 db noname kapcsolót 400 HUF-ért, melyek a berakás után azonnal elköszöntek. A nyelv nyílásakor rájuk mért ütés következtében, letörött a müködtető lemezt. A forgási pontján elpattant a műnyag ház. A második tönkremenetelekor elborította a vér az agyamat.
Másnap mikor Erhard-nál jártam, beugrottam a fehérvári ec bázisba és szert tettem 2 db 3A-es 1,47N-os D2F-L (12. kép) típusú Omron mikrokapcsolóra (7. kép). (Ár: 800,-HUF) A kapcsoló egycsapásra megoldott minden problémát.
A biztonság kedvéért az átvezetéseknél nem spóroltam a zsugorcsővel. (6. kép)
A szegecs fejét (8. kép) CO hegesztéssel rögzítettük (9. kép), törekedve a minimális hőbevitelre. A hegesztés után következett a varrat és környékének tisztítása, maszkolása és zsírtalanítása, majd festése, korróziógátló festékkel (10. kép).
A raktérben pedig lőn világosság (11. kép).
Köszönök mindent, mindenkinek.
Ja, és a lámpák ~5 perc világítás után maguktól kikapcsolnak. :)
Pityukoma! Az ablaktörlő tömítésnél nem találtam szivárgásra utaló nyomokat, így azt nem szedtem szét!