Mutasd

>> Egyéb2013-12-22

Ezt a blogot blogjaim összefoglalójaként hoztam létre, mivel a keresés az írások közt még jómagamnak is nehézkes.

2012.11.11. - Csomagtér - 12 V-os csatlakozó javítás
2012.11.04. - Nyári kerék elrakás
2012.11.04. - Téli kerék felrakás
2012.11.01. - Kormányoszlop alsó takaró tépőzár javítás
2012.11.01. - Középkonzol kárpitelem nyikorgás megszűntetés
2012.11.01. - Bal első ülés bőrtisztítás, -ápolás
2012.10.31. - Bal első ülés, üléslap szivacs javítás
2012.10.28. - Bal első ülésfűtés javítás UPDATE: 2016.09.26.
2012.10.27. - Bal első ülés, üléslap kiszerelés
2012.10.27. - Bal első ülés kiszerelés
2012.10.26. - Tutela zsírok beszerzése
2012.10.26. - Dieselmotorok üzemanyagszűrése
2012.10.06. - KUL12 - UPDATE: 2012.10.26.
2012.09.24. - Motorolaj információ
2012.08.19. - Fékfolyadék csere
2012.08.19. - Emblémák kavicsfóliázása
2012.07.23. - Szervóolaj csere
2012.07.19. - MAP szenzor tísztítás
2012.07.19. - Motor hibakód (P0237)
2012.07.19. - Hűtővíz kiegyenlítő tartály rezgés megszűntetés
2012.07.09. - Rendszámtáblakeret mentesítés
2012.06.23. - Fóliázás - UPDATE: 2012.07.19.
2012.06.09. - Fényezés waxolása - próba
2012.06.09. - Bőrkárpit tisztítása, ápolása - próba
2012.06.06. - Fejegység helyettesítés JVC AVX-1-el - UPDATE: 2012.06.13.
2012.06.02. - Alfacity 2012
2012.06.01. - Bőr kulcstartó - UPDATE: 2012.12.16.
2012.06.01. - Tükör burkolat fényezés
2012.06.01. - Csomagtér tárolók piktogrammozása
2012.05.31. - Parkoló radar (APS) javítás
2012.05.30. - Scudetto és embléma cserék
2012.05.30. - Váltógomb kupak fényezés - UPDATE: 2012.06.08.
2012.05.29. - Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés
2012.05.23. - Parkolás autóliftes garázsban
2012.05.19. - JTDm felirat rekonstrukció
2012.05.11. - Főtengely ékszíjtárcsa csere - Javítás: 2012.11.05.
2012.05.08. - Alfa Romeo szelepsapka
2012.04.27. - Gumiabroncs ápoló - CRC Tire Shine
2012.04.27. - Futóműbeállítás
2012.04.24. - Kürt kontakthiba javítás
2012.04.23. - Fejegység beázás - UPDATE: 2012.12.19.
2012.04.23. - Alfa Scudetto, tükörburkolatok, elektronikus kulcs fémgőzölése és emblémák cseréje - UPDATE: 2012.05.29.
2012.04.21. - Motortér + szőnyegek mosása
2012.04.13. - Vonóhorog - Bosal 034-103 - SZERKESZTÉS ALATT
2012.04.12. - Motortér alsó rész - szénacél elemek korróziómentesítése, újrafestése (restaurált állapot)
2012.04.06. - Motortér alsó rész - szénacél elemek korróziómentesítése, újrafestése (eredeti állapot)
2012.04.01. - Motortérben levő kábelkötegek bandázsolása
2012.04.01. - Születésnapi ajándék 3. - Születésnapi torta: Alfa Romeo 159 SW
2012.03.30. - Motortérben levő testcsatlakozások oxidmentesítése
2012.03.27. - Születésnapi ajándék 2. - Welly modell 1:24: Alfa Romeo 159 SW Rosso 1.9 JTDm
2012.03.27. - Születésnapi ajándék 1. - Az Alfa Romeo története 1910-2010 c. könyv
2012.03.25. - Motortér felső rész - szénacél elemek korróziómentesítése, újrafestése (bevonatolás)
2012.03.23. - Első szélvédő tömörtelenségének megszűntetése
2012.03.24. - Motortér felső rész - szénacél elemek korróziómentesítése, újrafestése (előkészítés)
2012.03.23. - Motortér felső rész - szénacél elemek korróziómentesítése, újrafestése (eredeti állapot)
2012.03.22. - Első lökhárító le-, felszerelés
2012.03.21. - Ajtókárpit repedés javítás
2012.03.20. - Kárpit és patent leszedő
2012.03.16. - Hátsó utastér világítás javítás
2012.03.15. - Téli kerék elrakás
2012.03.15. - Nyári kerék felrakás - UPDATE: 2012.05.30.
2012.03.11. - Kipufogóvég + Update 2012.04.21.
2012.03.03. - Fogyasztás közúton - Update 2012.03.04.
2012.03.01. - Alsó burkolati elemek javítása 1.
2012.02.26. - Szeríz utáni teendők
2012.02.26. - Nagyszervíz
2012.02.25. - Kerékcsavar rozsda
2012.02.23. - Novitec Powerrail 5 M100 DPF - Update 2012.05.29.
2012.02.18. - Téli kellékek, kiegészítők és autófelszerelés
2012.02.16. - Kerékőr
2012.02.16. - Váltógomb felújítás
2012.02.15. - ELM327 v1.4 OBDII Bluetooth-os interfész
2012.02.08. - Láb pihentető alsó csavarjainak korróziómentesítés, festése
2012.02.07. - Yatour YT-M06 - Update: 2012.04.29.
2012.02.07. - Első tulaj
2012.02.01. - AR 159 ti felni + gumi - UPDATE: 2012.11.22.
2012.01.21. - Nagyszervízre felkészülve
2012.01.21. - Csomagtér világítás helyreállítás
2012.01.10. - Fék, lengécscsillapító, futómű átvizsgálás
2012.01.09. - Gumiszőnyeg + csomagtértálca - UPDATED: 2012.11.10.
2012.01.09. - Autós vállfa
2011.12.21. - LED-es helyzetjelző - Update 2012.11.11.
2011.12.13. - Téli gumi csere - UPDATE: 2012.11.22.
2011.12.12. - Télikerék rekonstrukció
2011.12.12. - A belső tér tisztítása
2011.11.29. - A megvétel napja, az első mosás

>> Szerviz2012-11-11

Ma végre életet leheltem a csomagtartó stekkerébe.
Kicsit sokáig tartott míg rájöttem, hogy hiába van a műszerfalnál két "12V-os csatlakozós" biztosíték, azok közül egyik sem a hátsóra vonatkozik.
Tegnap véletlenül a használatit böngészve bukkantam rá, hátul az SW-s résznél, hogy ott van a biztosíték. És természetesen az volt elolvadva (1. kép).

Fontos:

Ha biztosítékot cserélünk, nagyon ügyeljünk a biztosíték minőségére. Főleg a késesnél. A silány minőségű biztosítékkal akár felgyújthatjuk az egész autónkat. A legfontosabb, az olvadó rész kialakítása, és a kés, lemez vastagsága. Ha nem elég vastag, akkor nincs megfelelő kontaktus és megnőhet az ellenállás, melynek során felforrósodhat a vezeték és tönkre mehet az egész kábelköteg. Sőt...
Erről itt többet olvashatsz.
Mindenki kerülje a silány kínai biztosítékokat!

Ha már múltkor elkezdtem a stekker szétszedését, most azért befejeztem (2-3. kép), mert izgatott, hogy van benne izzó és mégsem világít.

A foglalat kiszedése:

- Ajtócska levétele.
- Fém hüvely (gyakorlatilag maga a csatlakozó) kiszedése a piros műanyagból, a két belső pöcök pici laposcsavarhúzóval történő benyomásával.
- Stekker lehúzás.

Sajnos az aljzat sosem fog világítani, mert csak két vezeték megy rá (4-5. kép).
Bár a csomagtér világításra rá lehetne kötni...

>> Esemény2012-11-04

Miután felraktam a téli kereket, eltettem a nyárit (1. kép). Gondosan lemostam őket gőzborotvával, letörölgettem a felnit, a gumit pedig leápoltam CRC fényezővel és megmértem a profilmélységet is.
A ti felnivel kapcsolatos tapasztalataimat ide írtam le.

Számvetés:

Sajnos begyűjtöttem egy sérülést a jobb hátsóval (2. kép) a saját bénaságom következtében. Túl kis ívben fordultam, és felmentem egy szögvassal burkolt járdaszigetre.
A sérülést majd tavasszal javítom.

Futásteljesítmény a szezonban:

3.878 km

Futásteljesítmény összesen:

3.878 km

Kopás:

A profilmélységet a szélső bütyök belső élénél mérem. Az első szám a menetirány szerinti bal-, a második a menetirány szerinti jobb oldal mérete.

1. - JE 2. - BE
3. - JH 4. - BH

1. - 5,7 - 5,5 mm 2. - 5,4 - 5,6 mm
3. - 5,7 - 5,8 mm 4. - 5,6 - 5,5 mm

>> Esemény2012-11-04

No, hát eljött az idő (ha még az igazán hideg nem is, de mostanában úgysem használom), hogy lecseréljem a nyári kerekeket, télire.
Visszakaptam a SW-t, így rettenetesen alacsony és elég picike alatta a 205/55 R16 méretű kerék. Csaknem 20 mm-rel lejjebb van mint a ti kerékkel. Vigyáznom kell vele, mert mindenhol leér a motortartó bak.
A gumikat leápoltam az azóta megvett CRC gumiabroncs fényezővel. Azért ilyen fényes a képeken a gumi, mert egyrészt friss, másrészt még van rajta a ráfújt Prevent ápolóból.

>> Szerviz2012-11-01

Amikor leszedtem a középkonzol oldalsó burkolatát, akkor világosodtam meg, hogy miért is áll ilyen kajlán a kormányoszlop alsó takarója. A térdlégzsák házára felragasztott tépőzár ellendarabok leváltak a felületről (1. kép). Apró hiba, de ezt nem gondolták át teljesen. Gyakorlatilag 1,5 cm2 kétoldali ragasztó tart egy egész nagy matériát, mely a kormányoszlop mozgatásakor, ráadásul még igénybevételnek is van kitéve.
A javítás menete:
- A tépőzárak összevadászata (2. kép).
- A kétoldalú ragasztó eltávolítása a tépőzár darabokról.
- A térdlégzsák zsírtalanítása.
- A tépőzár darabkák visszaragasztása a helyükre (3. kép) sziloplasztos ragasztóval (Pl.: Loctite 595).

>> Szerviz2012-11-01

Volt egy idegesítő nyikorgása a középkonzol, sofőr jobb lábszáránál levő kárpitelemnek. Amikor nekiengedtem a lábam súlyát (1. kép - piros nyíl), az némileg ropogott. Nem volt hangos, de így, zene hiányában zavart. Nemhiába, a 159 egy igazán csendes, és jól összerakott autó.
Amikor kiszereltem az ülést, fűtésének javítása miatt, kaptam az alkalmon, hogy könnyen hozzáférhető, ezért kiszereltem (2-3. kép) majd megvizsgáltam (4-5. kép), hogy miért nyikorog.
A leszedése igazán egyszerű: Alulról alá kell nyúlni, és kifele-lefele húzva, a patentok kiakadnak és az elem eltávolítható.
Arra jutottam, hogy egyrészt az illesztő tüskék (6. kép), másrészt a műanyagelemen levő bőrhatású bevonat a hang forrása, ahogyan azok illeszkednek a középkonzolhoz.
Több se kellet, a problémás részeket bevontam TESA bandázsszalaggal (7-8. kép).
Nem mondom, hogy tökéletesen elcsendesedett, de így már szinte teljesen észrevehetetlen.

>> Autóápolás2012-11-01

Mivel az első ülésem az ülésfűtés rekonstrukció során itt-ott bekoszolódott, ezért úgy döntöttem, hogy az, megérdemel egy alapos tisztítást (1. kép), majd egy bőrápolást (2. kép).
Már csak azért is elvégeztem ezeket, mert kiszerelt állapotban remekül hozzáférni minden részéhez.
A műveletet az AlfaCity-n vásárolt Autoglym termékekkel "követtem el".
Az azonnali eredmény meggyőző (3. kép), de tökéletes akkor lesz, ha majd teljesen "beszívja" a bőr az ápolóanyagot és selyemfényű lesz (4-5. kép).

>> Szerviz2012-10-31

Az ülésfűtés javításakor szomorú dologra bukkantam. Az ülés alsó szivacsa két helyen is sérült (1. kép - piros jeleknél). A bal oldali combtámasz sérülése (2-3. kép) a használatból, a (nem megfelelő) ki-be szállásból ered. A másik sérülés jobb oldalt hátul egy durva szakadás volt, mely a színeiből ítélve nem friss, feltehetőleg szerelési gondatlanságból származik.
Mivel Erhard nem tudott nekem új szivacsot szerezni, és módfelett idegesített a meglevő állapota (minden beszállásnál eszembe jutott volna), ezért úgy döntöttem, hogy valahogyan megjavítom.
Mivel előző autómnál már bizonyított a kárpitosom, ezért ezt a munkát nyugodt szívvel bíztam rá, és nem is csalódtam a munkájában. A repedéseket ipari szivacsragasztóval megragasztotta, majd egy idegen matériával összefogatta a szivacsot a sérült részeken(4-5. kép).
Az eredmény meglepően érezhető lett: újra van oldaltartása az ülésnek és a bőr is szebben feszül rajta (6. kép).

>> Szerviz2012-10-28

Az ülésfűtés hiánya a sofőr oldalon, már megvételkor feltűnt, és sejtettem, hogy szétégett vagy elszakadt valahol a fűtőszál, bármennyire is magyarázta az eladó, hogy: működik-működik, csak nem fűt ez annyira. Ezt a hibát már jóval korábban szerettem volna kijavítani, de nem volt szívem lenyúzni és szétszedni a gyönyörű bőrülést. Az első telet még elviseltem nélküle (bár annyira nem is hideg a bőr, mint azt sokan képzelik), de most a hidegek közeledtével, neki akartam látni a hiba elhárításának. Illetve, ha van ilyen extra az autóba, akkor az működjön már!
Miután kiszedtem az ülést és az alsó ülésszivacsot, már könnyen hozzáfértem a meghibásodott alsó fűtőpárnához.

A probléma orvoslására három féle megoldás kínálkozott:

1. Gyári új fűtőpárna (1-2. kép) (51737177) beszerzése 27.000,-Ft-ért.
2. Utángyártott fűtőpárna beszerzése (20-25 ezer Ft-ért).
3. A rossz fűtőbetét javítása.

Mivel nem szeretek tékozolni, és szeretem a kihívásokat, a 3. megoldásra tettem voksomat. Figyelembe vettem a Cartársak jó és rossz tapasztalatait, az ülésfűtés javítással kapcsolatban. Továbbá 156er Cartársunk ülésfűtés javítással kapcsolatos blogja is sokat segített.

A fűtőpárna felépítése:

A fűtőpárna egyáltalán nem bonyolult felépítésű (3. kép). Ára ehhez képest indokolatlanul magas.

1. Párna.
2. Magas ellenállású vezeték.
3. Hőmérséklet jeladó.
4. Kábel.
5. Csatlakozó.
6. Védő matricázások.
7. Kétoldalú ragasztó.

A fűtőpárna javítása:

1. A fűtőpárna óvatos lefejtése (kétoldalú ragasztó) a szivacsról.
2. A csatlakozó áthúzása a szivacson.

A meghibásodás okainak keresése, következtetések:

A szakadás, már a huzat leszedésekor láthatóvá vált (4-5. kép). Véleményem szerint a szakadás közvetlen okozója a szivacs árkában, keresztben futó üléshuzat feszítő vas.
Viszont, jól látható, hogy a fűtőpárnát nem a megfelelő helyre ragasztották a gyárban (6-8. kép), hanem előrébb és így a párnára ragasztott nyúlás gátló nem tudta megvédeni a fűtőszálat a drót okozta igénybevételtől.
További észrevétel, hogy a párna ragasztója összeszereléskor összeragadt és így került felhelyezésre (9. kép).
A javítás után kerülni kell az ülésre ható nagy-, és koncentrált terheléseket (pl.: beletérdelés), legfőképpen a huzatot feszítő drót környékén.

A fűtőpárna javítása:

1. A nyúlás gátló védőmatrica óvatos eltávolítása (10. kép).
2. A szakadás pontos detektálása.
3. A megmaradt szigetelés elvágása a szakadás helyén.
4. A vezeték cérnáktól való kiszabadítása a szakadástól mérve ~80-80 mm-re.
5. A szétégett kb. 15 mm-es részt kivágása.
6. A két vezetékvég blankolása 10-10 mm-re.
7. ~40 mm-es zsugorcső felhúzása a vezetékre.
8. A leblankolt rész forrasztóolajjal való bekenése.
9. A vezetékek összeforrasztása jó minőségű forrasztóanyaggal.
10. A zsugorcső ráhúzása a javított szakaszra.
11. A rövidült vezeték kisebb ívekben történő meghajlítása.
12. A vezeték hozzávarrása a párnához (11-12. kép).
13. Nyúlás gátló szalag visszaragasztása Loctite 595-el.
14. Kétoldalú szőnyegragasztó (pl.: 3M) felragasztása a párna széleire.
15. A vezeték szakadásmentességének ellenőrzése multiméterrel.

A fűtőpárna visszaszerelése:

1. A kétoldalú ragasztó lehúzása.
2. A párna szivacsra ragasztása, ügyelve arra, hogy védőmatrica az árokban középre és az árok legaljára kerüljön.
3. A csatlakozó áthúzása a szivacson.

Nagyon bízom benne, hogy a javítás nem tiszavirág életű lesz, és több télen keresztül élvezhetem a langyos bőr nyújtotta kényeztetést.

UPDATE (2016.09.06.):

A fűtés élettartama tiszavirág életűnek bizonyult. Két használat után ismét tönkrement. 2013-ban ismét nekifutottam a javításnak. Sokat nem kellet keresnem a hibát. Ugyanott volt elszakadva.
A másodszori javátás annyiban tért el az elsőtől, hogy nem csupán összeforrasztottam a vékony nagy ellenállású vezetéket, hanem kivágtam az üléshuzat drótja alatt mindkét oldalon ~5 - 5cm-et, és ennek helyére sima 1,5 mm2-es sodrott rézvezetéket forrasztottam be. Így a drót alat levő vastagabb keresztmetszetű vezetékszakasz már nem tud elszakadni. Teljesítménycsökkenés nem érezhető.
Az ülésfűtés a negyedik szezonját kezdi meg alattam, így a technológia sikeresnek minősíthető.
Most már csak a javítás után rögtön elpukkanó jobb egyes ülés fűtését kéne megcsinálnom. :)

>> Szerviz2012-10-27

Az ülés kiszerelése után, következhetett az ülés szétszerelése.

Az ülés üléslapjának kiszerelése:

1. Az állító karok és tárcsák kupakjainak kipattintása (1. kép – piros nyíl) kis csavarhúzóval óvatosan, vigyázva a műanyagok épségére.
2. Az oldalsó műanyag burkolati elem torx fejű csavarjainak eltávolítása (1. kép – kék nyíl).
3. A magasság-, és billentő kar torx fejű csavarjainak kiszedése.
4. A karok levétele.
5. A támlabillentő tárcsa, rögzítő lemezének lehúzása (2. kép – lila nyíl) kis csavarhúzóval. (A 2. kép jobb oldalán látható a kíváncsiságból szétszedett tárcsa).
6. A tárcsa levétele.
7. Az oldalsó műanyag burkolati elem leszedése az ülésről (3. kép – sárga nyíl irányába húzni).
8. Ülés fűtés potméterének kiszedése a műanyag elemből. A kiszedéshez a potméter házán levő két db fület kell összenyomni (4. kép – narancssárga nyíl), majd kifele tolni a házat. Az összenyomással vigyázni kell, mert a műanyag fül igen könnyen eltörik (4. kép – zöld nyíl), az anyag minősége gyatra.
9. Ülés fűtés potméter stekkerének széthúzása (5. kép – fekete nyíl).
10. Bőr kárpit üléstesthez rögzítő műanyag profiljainak leszedése csavarhúzóval (6-7. kép – barna nyíl), elöl 3, oldalt 1-1 db.
11. Bőr kárpit hátsó gumislehúzóinak kiakasztása (8. kép – rózsaszín nyíl), 6 db.
12. Ülés lap rugóinak kiakasztása az ülés testről (9. kép – bordó nyíl), 4 db.
13. Támla bőr kárpit feszítőjének kiakasztása az ülés lap rugóiról (9. kép – bordó nyíl), 4 db.
14. Az alsó fűtőpárna stekkerének széthúzása.
15. Az alsó üléslap kivétele az üléstestből.
16. Az üléshuzat lefejtése előröl kezdve (10. kép).
17. Az ülés huzat szivacshoz rögzítő fém karikáinak levágása csípőfogóval (11. kép).
18. Az üléshuzat levétele a szivacsról.

Az ülés üléslapjának visszaszerelése:

Ha szétszereljük az ülést akkor érdemes a mozgató mechanizmusokat bezsírozni.

A visszaszerelés, a kiszereléssel fordított sorrendben történik. A huzatot jó minőségben autókárpit szerelő fogóval (pl.: Würth) lehet visszaszerelni (12. kép), de több Cartárs erős kábelkötegelővel oldotta meg a rögzítést.