Végre jutott rá idő, hogy lecseréltessem a szűrőket. Új pollen, levegő, olaj, és üzemanyagszűrő került a régiek helyére. MANN Filter a pollent kivéve mindegyik. Sajna a pollenből rosszat kaptam, így kellett egy újat venni, olyat ami 2 darabból áll. A képen lévő a rossz. Csabától vettem Selénia WR 5W40-et, de azt mondta, hogy a részecskeszűrős autókba lehet 5W30-at is tenni. Lehet a következő cserekor kipróbálom. A klíma is át lett fújva habbal, ha már a pollenszűrő ki lett szedve. Most citromillatú az autó...túlságosan is. Köszönet érte Pistinek from Pellérd :)!
Szűrők: 16k
Olaj: 13k
Szerelés: 10k
KM: 183800
Egy ideje húzódik az olajcsere, Sanyi, akihez hordom az autót nem tudta beütemezni, gondolom van munkája bőven. A Selénia Rallyra már nem akartam majd 1 éves és 13e-t futott olajjal nekiindulni, főleg hogy hajtósnak ígérkezik az oda és vissza út is. Úgyhogy öcsémék aknáján lecseréltem. Igazán nem egy említésre méltó esemény, csak nekem volt szokatlan így pár év után megint magamnak cserélni az olajat. A Wartburgon cseréltem utoljára, akna és emelő nélkül a füvön. Majdcsak cseppmentesen. Hát ennél ez nem megy, a kezem se fér alá, úgyhogy akna kellett. Hagytam vagy két órát kicsepegni, bele is ment szépen a névleges mennyiség. Végülis a zsebemben maradt egy olajcsere ára, majd elköltöm lengőkarra vagy kuplungra :-)
Alapgondolatok:
A befecskendező rendszer élettartama szempontjából a két legfontosabb dolog, az üzemanyag kenőképessége és a tisztasága. Ha bármelyik csökken, akkor súlyos árat kell fizetnünk. A motorok fejlődésével egyre magasabb igény mutatkozott a nagyobb hatásfokú, és egyenletesebb égésre. Ezt főként, a nagyobb nyomású befecskendezéssel érték el (1. kép), mely kisebb részekre porlasztja az üzemanyagot. A nagyobb nyomást pedig – résveszteség növekedés nélkül –, kisebb alkatrész illesztésekkel tudtak létrehozni.
Az alkatrészek károsodását, egyrészt a szorosan illesztett mozgó alkatrészek közé „szorult” mikronos szennyeződések, másrészt a kis keresztmetszeteken nagy sebességgel áramló szilárd részecskék eróziója okozza. A kopás mértéke függ a szennyeződés anyagától, mennyiségétől, mértétől és a méreteloszlásától (2. kép).
A szabványok ugyan kimondják az üzemanyagban maximálisan megengedett mechanikai szennyeződés tartalmat, de nem szabályozzák a részecske méret szerinti eloszlását. További probléma az, hogy míg eljut az üzemanyag a finomítótól a befecskendezőig - a szállítás és a tárolás során - nagy mennyiségű szennyezőanyag kerül bele.
Emiatt van nagy szükség az szűrőtechnika fejlődésére.
Az üzemanyagszűrő fő paraméterei:
- Szűrőfelület: megadja, hogy a szűrőnek mekkora a kiterített felülete.
- Szűrési hatásfok: megadja, hogy adott méret tartományú részecskék hány százalékát képes kiszűrni. A mai adagolórendszerekre, az 5 µm alatti szemcsék a legveszélyesebbek. Korunk minőségi üzemanyagszűrői a 3-5 µm közti szennyeződések több mint 90 %-át (3. kép), a 5 µm feletti szennyeződések csaknem 100 %-át képesek kiszűrni.
- Folyadék átáramlási térfogat: megadja, hogy mi az a maximális térfogatáram, mely a szűrőn még át tud haladni.
- Szemcsetároló kapacitás: megadja, hogy mekkora mennyiségű szemcsét képes a szűrő tárolni, a folyadék átáramlási térfogat jelentős csökkenése nélkül.
Mann Filter gázolajszűrők:
Az egyik legjobbnak tartott, és sok autótípus első szerelésű szűrőgyártója a Mann Filter vállalat. Véleményük szerint a harmonika hajtogatású, csillag elrendezésű szűrőkonstrukció a legjobb, melynek szűrőanyaga ún. kompozit, tehát többrétegű, rétegenként eltérő anyagszerkezetű (4. kép). A szűrő a „MULTIGRADE F” nevet kapta. A tüzelőanyag a fehér színű, ún. meltblown rétegbe lép be. A meltblown speciális technológiával előállított szintetikus szálakból álló szerkezetű szűrőelem. Ez a vastagabb, előszűrést adó, nagy szennyezőanyag-tároló kapacitású fehér réteg (pre-filter). A második réteg sárga színű, tömörített cellulózbázisú, mely a finom szűrést látja el, és egyben az első réteg hordozója is (final filter) (5. kép). A kompozit szűrőkonstrukció további előnye az, hogy a kezdeti leválasztási hatásfoka is igen jó. Általában a szűrők javulnak használatuk során, mert a bennük lekötött szennyeződés az átáramlási keresztmetszeteket szűkíti, és más szenynyeződés-megkötési mechanizmusokat is javít. Ha a szűrőnek nagy a tárolókapacitása, akkor ezt a jó szűrési hatásfokát – eltömődés nélkül – sokáig megőrzi. Tehát az első időszak a kritikus: vajon hogyan alakul a hatásfok 3–5 µm értéknél kezdetben. Egy egyrétegű, nagy kapacitású szűrő a fenti részecsketartományban éppen hogy eléri a 60%-ot, míg a kompozit MULTIGRADE személygépjármű-szűrőknél 95%, haszongépjármű- szűrőknél 99% felett van (6. kép).
Alfa Romeo 159 JTDm gázolajszűrő:
Az összes diesel 159-es alfába Mann Filter WK 853/21 típusú szűrő való (7. kép).
Konklúzió:
A Fiat-féle Common Rail diesel motorok befecskendező rendszerének legérzékenyebb, kopásnak, eróziónak leginkább kitett része a golyós szelep üléke (8. kép).
Hogyha motorunk nehezen indul, vagy nem indul, szinte biztosak lehetünk benne, hogy befecskendező rendszerünk beadta a kulcsot (9. kép).
Ne várjuk ezt az állapotot, hanem tegyünk ellene, hogy minél később, vagy tulajdonlásunk ideje alatt egyáltalán ne következzen be.
Használjuk minőségi gázolajszűrőt!
Irodalom:
http://autotechnika.hu/uploads/files/archiv/2006/08/12-17.pdf