Blog >> hang
Most már biztos... valami morog elől... : /
Tegnap csak városban autóztam, mégis, nagyon a 159-hez volt kedvem. Hát mentem azzal. Nemzeti ünnepen ünnepi limuzin dukál. Ilyenkor nincs forgalom, nincs dugó, lehet csak úgy kellemesen autózgatni. Kicsi kerülővel, kedvenc útvonalon.
Már hazafelé gurultam, amikor olyat csináltam amit még sosem. Nem azért előztem, hogy hamarabb haza érjek, annyira nem volt sietős. Csupán hangját akartam hallani. Egy pillanatig még el is gondolkoztam, hogy előzzek? Minek.. Aztán mégis odaléptem neki, csak hogy kicsit énekeljen, a gurulós, lassan váltogatós cruising után egy kicsit érezzem ahogy pillanatok alatt dobálja a fokozatokat.
Ezt a pedállal előhívható előadást ezt nagyon szeretem benne. A többi autós biztos gondolt magában ezt-azt. A hülye.. hova siet. Vagy kitudja. Lehet volt akinek még tetszett is.
Mindegy is, valójában nem is előzés akart ez lenni, csak pár önfeledt másodperc az 5 henger hangjával.
Az autót elhozva az első hideg reggelen szembesültem azzal a fura hanggal. Elsőre azt gondoltam, hogy a váltótól jön. Aztán felnyitva a motorháztetőt egyértelmű lett, hogy a hosszbordás szíj felől jön. Ahogy egyre hidegebbek lettek, az is feltűnt, hogy kormányzásra hangosodik. Vagyis: szervo pumpa
Azzal a lendülettel meg is néztem a folyadék szintet. És igen, a MIN jelzésen volt éppen.
A váltó olajcserekor átnézték nekem a kormányművet is, nem találtak szivárgás nyomot. Reméltem, mert a szerviz történet szerint pár tízezerrel ezelőtt cseréltek benne kormányművet, tartályt, pumpát. A folyadék feltöltése után a hang egyelőre eltűnt.
Update : Megelőzésképpen a korábbi bejegyzésben említett LubeGuard-ból töltöttem bele egy kis adagot.
Az örök küzdelmem, hogy az autónak nem tetszik a hangja. Morog, vagy harsog vagy alapjáraton huhog. Valahogy a dízelség egy csomó idegesítő zajjal jár, amit egyszerűen nem bírok megszokni, nem tudok felülemelkedni rajta. Az amúgy nagyon élvezetes vezetés élményét is el tudja rontani..
Ezen sajnos változtatni nem tudok, nekem az ilyen hangok mind azt jelzik, hogy valami nem jól működik, önkéntelenül is figyelem, és zavar. Pedig győzködöm magam, és mások is engem, hogy ez dízel, ez ilyen, ez így jó.
Nekem nem jó. Úgyhogy rááldoztam 2 délutánomat és nekiültem számolni és kísérletezni.
Először az alapjárattal játszottam, mert itt könnyű kipróbálni hogy mire mit változik a hang. 4 mezőt kell csak átírogatni, aztán fülelni. Már az első próbára teljesen egyértelmű lett, hogy az ötlet és az irány jó, az előtöltést kell ügyesen eltalálni és akkor halkul. Csináltam 3 változatot és kipróbáltam őket. A legjobbat meghagytam és visszaültem a laptop elé kielemezni, hogy ez a legjobb beállítás mit is jelent.
Konkrétan megpróbáltam kiszámolni, hogy az üzemanyag gyulladása mikor következik be. Annyira nem egyszerű, mert befolyásolja az üzemanyag nyomás, az üzemanyag minősége, a levegő hőmérséklete, páratartalma és amire én magam sem gondoltam (de neten találtam egy szép görbét), maga a befecskendezés időzítése is.
Mégpedig a hengerben lévő nyomás változása miatt. Nyilvánvaló, hogy pontos számításról itt szó sem lehet, de talán nem is kell.
Lényeg, hogy végül készítettem egy olyan előtöltés térképet, aminél az égés kezdetét vettem beállítandó paraméternek, nem a befecskendezés végét (EOI). Egyértelműen össze-vissza ugráltak az értékek, és igen, itt végre találtam valamit 2100-nál! Kilógó értékeket. Ez egy fizikusnak izgalmasabb, mint egy kincses térkép egy nagy piros X-szel :-)
Szintén találtam 3500rpm fölött is oda nem illő értékeket, és igen, pályán hajtva 3500 körüli fordulattól picit melegszik.
Úgyhogy fogtam magam, és az egész előtöltés táblát átírtam. De nagyon. Kicsit bennem volt a para, hogy egyáltalán eljutok e a bölcsiig a kislányomért, vagy buszozunk.
Aztán beindult. Huhh...eddig jó. Pár gázfröccs, forog, nem kelepel, nem cicereg, nem csörög. OK. Akkor gyí, induljunk. Óvatosan, kis gázzal. Így is jó. Na akkor haladjunk. Néé, nincs hangja! 2000rpm, még mindíg nulla hang az utastérben. Na jó, akkor nesze 2100. :-) Nebassz.... alig hallani hogy elérte a szokásos morgós fordulatot.
3000, énekel a motor. És kényelmesebb váltani. Na jó, akkor itt a vasúti felüljáró, kapjon egy teligázt 4-esben 1800-ról. Wooooooáááááazzzta....ez megindul. Húú mennyivel jobb autó lett...
És hát az az éneklős motorhang, kezd végre szép hangja lenni. BIztos vagyok benne, hogy fogok én még ezen alakítani, egyelőre próbálgatom, szokom. Hihetetlen mennyivel nyomatékosabb és forgósabb is lett. Még szívó üzemmódban 1700 alatt is rendesen élénk lett az autó, nagyon jó lett vezetni.
Tud szépen szólni egy dízel?
Nézd meg a videóm ,és döntsd el te!
Nincs katalizátor, és a hátsó dob is átmenő. A rendszer gyári 60-as.
Én odáig meg vissza vagyok :)
Múlt hétvégén felakadtam egy kapuvasra , így a flexi csövem kifúj ,ez a videón is látszik :D
2,4 JTD sound
kerékcsere után, mikor először mentem messzebbre, durva gyorsításnál 1-2-3-ban felfigyeltem egy alulról/elölről jövő súrlódó hangra. 2 kemény anyag összeérése ad ilyen hangot. Először a felni ragasztott súlyára gyanakodtam, hogy elér valamit megfelelő helyzetben mert ilyen esetem már volt a 156-tal. De miután levettem a kereket és felraktam mankót, akkor is megmaradt a hang. Még jobban körülnéztem mindent most a hátsó kerék lett gyanús, hogy eléri a dobbetétet illetve a lökös alsó belső peremét, mert ott láttam kopást, de az nagyon hihetetlennek tűnt, aztán tovább hallgattuk és inkább elölről és alulról jött a hang. Közben azért használtam a kocsit, óvatosan haladva semmi baja nem volt. Szombaton elmentünk Szlovákiába Skull barátomat meglátogatni, és elhozni tőle az árnyékolókat. No az Ő munkahelyén a műhelyben felemeltük és kiderült hogy mi a baj. Kb. váltógomb vonalában a kardán alagutat áthidalja, merevíti egy fém konzol. Ezen van egy kábel rögzítő fül. Egyszer a múltban kaphatott egyet ez a lemez és elgörbült, így a kábelrögzítő nagyon közel került a kardánhoz (pár mm), és hirtelen terhelésnél a kardán mozdult annyit hogy összeértek, ez adta a hangot. Érdekes az hogy nem emlékem arra hogy a gumicsere után leütöttem volna az alját, tehát valószínűleg régebbi a dolog, viszont fura az, hogy a nyári kerekekkel nem csinálta. Lehet hogy pont annyit fog vissza a teljesítményből a 19"-os kerék?
Elsősegélyként egy veszítővassal visszahajlítottuk annyira hogy ne érjenek össze, így most csendben van és mihamarabb elviszem szerelőhöz, aki majd leszereli és kiegyenesíti a konzolt.
sárospataki tuning találkozón indultam a kipufogóhang versenyen, 132,4 decibellel a harmadik helyen végeztem.
Szóval majdnem egy év után, itt van az igért hang az új kipufogóról..
hangtompítóval
hangtompító nélkül
én nemtudom eldönteni, hogy melyik jobb :)
Valami hülyen perverzióm lehet, de olyankor mindig valahogy vidámabb/boldogabb vagyok, hogyha szervízből hozom haza az autókát. Kicseréltettem a vezérmű szíjakat/görgőket. 120k van benne így akár mát volt akár nem mindenképp meg kellett már csinálni, kicsit szégyenlem is magam, hogy megtettem vele enélkül 2000 km-t. (olyan gyorsan elfogyott annyi)
Mikor még olajcsere légszűrőcsere volt az autónak kérdeztem az egyik szerelőt, hogy minek van ilyen villanymotor hangja? (ugyanis az volt neki), dugdosta a fejét és azt mondta, hogy valószínűleg a szervószivattyú lapátoknak, ne aggódjak ez természetes.
Elhittem neki, hajlamos vagyok hinni a nálam jobban hozzáértőknek.
De! kicserélték a görgőket meg a szíjakat és az egyik használt görgő csapágy hangja meglehetősen "avas" volt.
Kész lett. belelültem.Beindítottam.Elindultam. Nagyon selymes és lágy volt :) 3 nap után már kezdett hiányozni. Hallgatom a motort és eltünt az a villanymotor hang. Hahá!
Az egyik görgő volt a ludas. Örülök nagyon! Durván szép hangja lett a cuccnak...
Csak a pillangószelep rugója miatt kicsit ragad a gázpedál.. Jó lenne, ha egyáltalán tudnám mi az a pillangószelep...?
Azt mondták, hogy kicsit lóg a vezérlés-módosító... A szélvédő után ő a következő áldozat.. de ez változhat ha gyorsan akar meghalni.
Mondtam már hogy mindig happy vagyok ha szervízben volt a kocsi? :)...