A múlt hónap végén észrevett hátsó lámpatest hibát végül sikerült javítani (1102). A legutóbbi szerviz alkalmával a kalaptartó alatt a csomagtér felőli kárpit mögött lévő csatlakozást – számomra egyelőre érthetetlen okból – szétszedték, majd az összeszerelésnél elfelejtették csatlakoztatni, így nem csoda, hogy nem égett a hátsó lámpasorom egy része.. De mire megtaláltam az oldalkárpit alatt a másik végét.. Szerencsére ”csak” ennyi baja volt. Ez a csatlakoztatás egyúttal megoldotta a csomagtér világítás és a ”csomagtér ajtó nyitva” jelzést is a műszerfalon, ugyanis azt sem jelezte már egy ideje (0724 óta, ezek szerint a hátsó köd és tolatólámpám sem égett 4 hónapig..?). Volt még egy kis időm, így kicseréltem a váltógombot is, mert a régi már elég viseltes volt. Egy kis 3mm hosszú csavar elgurult, ami nem lett meg.. szerencsére eggyel többet adtak és mivel az előző ugyanilyen váltógomb csavarjait is megtartottam biztos, ami biztos.., volt mivel pótolni.
Elérkezett az idő, hogy feltöltsem a PAJZS rendszerhez tartozó SIM kártyát is. Mielőtt feltöltöttem volna (1105), előtte valamiért felhívtam a számot – sosem szoktam, de most volt egy ilyen megérzésem.. „A hívott szám jelenleg nem kapcsolható.” - mondja egy kedves női hang.. Mivel előtte nem hívogattam az autót, így nem tudtam, hogy ez helyes-e. Vadul telefonálgatni kezdtem, persze információt vajmi keveset kaptam, mert a tel.szám a Pajzs nevén van, de azt legalább kiderítettem, hogy elvileg.. még nem járt le a SIM kártya. Úgyhogy gyorsan fel is töltöttem, még mielőtt.. Szeretem az utolsó pillanatra hagyni a dolgokat, de ezt már legközelebb nem fogom.. :) Másnap csináltam egy próbariasztást, pár mp elteltével már hívott is, úgyhogy elvileg rendben van. Viszont az ABS visszajelzője megint kigyulladt a műszerfalon (1106). Amire jó esetben nincs szükség, de ha már van benne, akkor működjön, és különben is zavar, ha valami hibát jelez a műszerfal. Főleg télen.. Állítólag csak a jeladó koszolódik be ilyenkor, de jobb lesz most már kivizsgáltatni, mert nem sokszor ugyan, de elég rég óta kijelez időnként.
A múltkori vezeték összedugás a csomagtérben nem csak a lámpa problémát oldotta meg, hanem azt vettem észre (1108), hogy végre normálisan működik a központi zár is. Ugyanis mostanában (0724-e óta..) akkor is bezárt, amikor a csomagtér ajtó még nyitva volt. Pedig olyankor bezárás után vissza ki kellene nyitnia, hogy valamelyik ajtó nyitva maradt. Ezt nem csinálta, de ma már ez is működött. Apró örömök.. :) Ennek örömére elvittem lemosni az autót, mert már elég koszos volt..
Idén 7 éve, hogy megvásároltam a 156-ost (1114). Csak úgy repül az idő.. Azóta rengeteg mindenen és elég sok átalakításon mentünk keresztül. Jövőre végre elnyeri végső alakját a (gyári) GTA küszöbökkel. Alapjában véve elégedett vagyok vele. Fogyaszthatna kicsit kevesebbet, lehetne 7 évvel fiatalabb, stb., de mindezek ellenére még mindig örömmel tölt el, amikor beleülök és már pár lépés után visszanézek rá a parkolóban miután bezártam, úgyhogy szerintem továbbra is jó döntés volt anno.. A hét év alatt megtett kilométerekről és elfogyasztott üzemanyag mennyiségről, átlagokról egy következő postban készítek egy kis statisztikát az előző évekhez hasonlóan. Évfordulós km óra állás: 206.634 km.
Dunakeszin végre sikerült lencsevégre kapni azt az Alfa 90-est, amit a környékünkön lakik, viszont hiába villogok neki, nem veszi a lapot:\ mindenesetre az autója eléggé rendben van tartva, mentségére szóljon :) Az ABS visszajelző továbbra is hibát jelez.. (1117) viszont a hónap végére megérkezett (1126) a Sparco Settanta Racing Nero pedálszett, ami jelenleg szerintem az egyik legszebb a piacon, a korábban favorizált MOMO-tól is jobban tetszik már. Ezzel együtt a hideg is megérkezett (1127), délutáni órákban, hazafelé 0, -1 fok körül mutatott a hőmérő, így öntöttem is gyorsan 1,5-2,0 liter téli szélvédő mosó folyadékot (-40 fok) a tartályba. Csak ennyi fért bele a még benne lévő nyári miatt, de már így sem fog legalább befagyni, ha tovább hűl a levegő. A hűtővízre is fért egy kicsi, oda az itthon lévő -35 fokosból töltöttem, de az elvileg enélkül is megfelelt, csak a szintjét találtam kevésnek. Ha már ott jártam, akkor a motorolaj szintet is megnéztem mikor leállítottam, persze nem akkor kellene, így a minimum értéket mutatta. Nem szokott hiányozni belőle, reggelre biztos lecsurog :)
Az utolsó IKEA-s vásárlásunk alkalmával (1122) sikerült az egyik szerencsétlen autósnak úgy parkolnia, hogy nekiment az első lökhárítómnak. Szerencsére semmi nem látszik a koccból, de legalább gurult volna hátra 5 centit, ha már nekem jött, ne hagyta volna úgy az autóját.. Abból is látszott, hogy egy igénytelen balfasz volt, hogy az ablakát lehúzva hagyta, így tudtam neki egy kedves üzenetet hagyni az ülésén. Biztosan meglepődött, mikor visszaért a kocsijához.. megnéztem volna az arcát.
Még novemberben lecseréltem a nyári kerekeket télire (1129) a szokásos december közepihez képest. Viszont a legutóbbi kerékcserénél egy nem éppen jó hírrel fogadott a szerelő, az egyik téli alufelnim ugyanis hegesztve volt már korábban – én is így vettem.. Ezt a felnit viszont most kicseréltük egy, még a nyáron megvásárolt ugyanolyan 16-os teledialra, melyet Viking30-tól szereztem be. Idén a SEMPERIT Speed Life (Continental) 225/45 R17-es gumikkal 6.984 km-t tettem meg. A nyári gumikba összesen eddig ezt az egy szezont tettem. Km óra állás a kerékcserénél: 206.801 km.
[Költségeim: téli szélvédőmosó 999, kerékcsere 5000]
Valamivel több, mint egy hete (0307) fura hangot hallok a motortérből, mintha valami tovább pörögne, amikor kinyomom a kuplungot és szép lassan leállna. Ami elvileg normális dolog is lehetne, de ezt eddig nem lehetett kihallani a motorháztető alól.. Egy sajnálatos esemény miatt, ma (0307) sikerült kb. 650 km-t beletekerni az órába. Egy nap alatt ennyit ritkán megyek vele, de most is jól vizsgázott. 140-160 km/h közötti utazóval tettük meg a táv nagy részét az M7-esen, közbeiktatva Budapestet is a reggeli csúcsban és így is 8,53l/100km-es átlagfogyasztást sikerült elérni. Ami nem az eddigi legjobb, de a körülményekhez képest egészen jó fogyasztás. Visszafelé elkapott minket egy elég komoly esőzés, sötétben.. ezt már csak a 156-os ’világhírű’ fényszórója tetézte, a sima HELLA H7 izzókkal, na meg a belülről nem éppen tiszta első szélvédőm. Úgyhogy a kilátás nem volt éppen elragadó.. valamit kezdeni kell a fényszóróval és a szélvédővel mert nem látok ki.. főleg ha jönnek szembe..
Másnap (0308) lecseréltettem a téli kerekeket a múlt hónapban beszerzett nyári szettre. Mivel azok már a gumizáskor ki lettek centírozva, így csak le- és felszerelni kellett. (2.000 Ft)
km óra állás: 199.817 km
A téli gumikat idén 3.044 km megtétele után cserélték a nyáriak. Eddig összesen három telet használtam ezeket a (Dunlop) téli gumikat, összesen 12.802 km-t megtéve velük. A gumik továbbra is jól teljesítenek. Ajánlott vétel! :)
A nyárira való kerékcsere előtt, még 16” téli kerékkel lemértem a sárvédőív magasságokat (az autó üres volt): BE 63,5 JE 63,5 BH 64,5 JH 63,5 (1 cm különbség a két hátsó oldal között..)
(hátsó ülésen lévő 4db nyári kerékkel, hátul: -1 -1 cm) Majd később 17” nyári kerékkel is lemértem ugyanezeket (az autó itt is üres volt): BE 64,5 JE 64,5 BH 65,0 JH 64,0 (itt is megvan az 1 cm különbség a két hátsó oldal között..) – melyről a 2014. júliusi blogban írok majd részletesebben. Eredmény: nyári kerekekkel elől 1-1 cm-rel lett magasabb az autó, míg hátul 0,5-0,5 cm-rel, de az 1 cm különbség a két oldal között megmaradt.
Ebben a hónapban értük el (0317) az óra szerinti 200000. alfás kilométert, ami mint az előző havi bejegyzésből kiderült még csak kb. a 178 ezredik. Így azért kicsit megnyugtatóbb, annak ellenére, hogy a 200.000 egy szép kerek szám. :)
A hó végére (0329) elég szép idő kerekedett, így nem volt más hátra, mint kitakarítani az autót és a garázst is már végre a téli dzsuvától..
Sikerült megvásárolnom (0201) egy dobozos, egyszer használt Thule 530-as kerékpártartót egészen jutányos áron, a karácsonyra kapott Thule tetőcsomagtartóhoz. A tartó tényleg hibátlan, az összes alkatrésze megvan, és zárható. Ezzel megvan a második lépés is a bringák szállíthatóságában. :)
Viszont a hűtővizem továbbra is (0209) csepeg a vízhűtőből. Az alapjárat sem az igazi, talán a gyertyák miatt (?) régóta tervezem a cseréjét, lassan tényleg ideje lesz, mert mióta nálam van az autó, még nem lett cserélve és előtte is ki tudja mikor volt.. Kigyulladt az izzó problémára figyelmeztető lámpa, de nem vettem észre különösebb hibát, illetve de: a pótféklámpában kiégett 1db LED.. viszont később elaludt a hibajelző, annak ellenére, hogy a LED továbbra sem égett. Hiába, erre mondják, hogy olasz elektronika.. :) A visszapillantó tükörből nem tűnik úgy, mintha nem égne – talán mégis megjavult (0210)..? :)
Megrendeltem (0213) Erhardtól a többi gyertyát is (4db NGK Laser Platinum, 100ezer km-esek), melyek pár nap múlva, DHL-lel meg is érkeztek (0217).
Aztán történt egy nap (0218), hogy elindultam reggel 7 előtt, ahogy hétköznap az lenni szokott és leeresztett a jobb első kerék útközben teljesen - mert ennyire lapos szerintem nem volt, mikor elindultam.. Gondolom kinyomta a levegőt, ami még benne volt az első pár száz méteren. Félreálltam, hogy megnézzem mi a helyzet. Ez bizony tényleg a felnin van már.. Persze az emelő így nem fér alá.. – amikor fel van fújva a kerék, akkor se nagyon, de így aztán egyáltalán nem. Bicikli pumpával próbáltam, amíg párom szülei kerítettek egy gumist a közelben, de azzal egy élet is kevés lett volna.. :) nem sokkal később egy közeli házból kijött egy faszi, hogy neki van kompresszora, guruljak lejjebb két háznyit. Ettől kicsit tartottam, hogy nem fogja-e kivágni a felni a gumit, de nem volt jobb ötletem, lejjebb gurultam. Felfújtuk 3 bárra, biztos, ami biztos alapon. :) majd elgurultam vele a gumishoz. Szerencsére nem engedett le addig (tehát a defektspray kimaradt a történetből). Kerék le, gépre fel. Nézte jobbról, nézte balról, de sehol egy szög, vagy lyuk, vagy repedés.. Nem talált semmit. Szétszedte, megnézte, a gumit se vágta szét a felni, semmi baja.. A felni pereme mondjuk nem százas, lehet hogy most kapott, de majd a nyárira cserekor elviszem felnishez, hogy ha lehet, akkor javítsa meg. Csak tudnám mitől eresztett le.. és azóta jó.. pedig mentem vele már ’pár’ km-t.
Ha már így alakult a napom, felhívtam Német Misit, hogy nincs-e ideje esetleg a nem rég megérkezett gyertyákat kicserélni. Kaptam időpontot, amikorra el is gurultam hozzájuk és seperc alatt kicserélték mind a nyolcat (0218). Eléggé leharcoltak voltak már a régiek, tényleg épp ideje volt cserélni őket. Említettem neki, hogy elég magas a fogyasztásom mostanában, amire rádugták a computerre. Kiderült, hogy nincs benne hibakód, a fogyasztás talán a lambda miatt lehet magas, ami kicsit „lassúnak” bizonyult: 0-1 közötti értékek helyett 0,4 környékén muzsikál. (vagy LMM..) Nem tudták biztosra mondani, hogy mi miatt van. Szerintük 10-12 liter városban normális fogyasztás. Ami a gyári adatok alapján - ami általában még alábecsült is -, lehet jó, de eddig nem ennyit evett.. 9-10 környékén megállt, csak városban és rövidtávokon használva. Km óra állás: 198.930 km. Viszont a computer szerint ez az érték valójában csak ~176.000, tehát kb 22-23ezerrel többet mutat az óra, mint a benne lévő valós km. ..de legalább ’visszatekergetve’ nem lett, ennyi jó legalább van benne. :)
Nyári gumi híján már egy ideje nézegetem a használt és az új kínálatot is. Az új gumik, gyári méretben (215/45 R17) elég horror áron kaphatóak, használtból pedig ebben a méretben elég kevés van eladó. Így elkezdtem nézegetni a 225/45-ös gumikat is, amelyeket az utolsó alkalommal azért adtam el, mert túl nehézkes volt vele a kormányzás, mintha tényleg széles lenne erre az autóra, ehhez a futóműhöz. De 215 híján nem volt más esély, hacsak nem vennék újat. Végül (0225) Pécelen találtam 4db Semperit Speed Life (Continental) nyári gumit, 225/45 R17 méretben, 6-7 mm-es mintával. Kicsit alkudtam az árból és a helyszínen, munka után, este fel is szerelték a felnikre, centírozták, úgyhogy ezen is túl vagyunk végre. És az ára is egészen kedvező volt. (Miután elszalasztottam egy ettől is kedvezőbb, 215-ös szettet..) Útiköltséggel együtt 60eFt-ból megvolt, felnire szerelve a 4db.
A hónap végére is maradt az izzó problémából: a jobb oldali hátsó rendszámtábla világítás kiégett reggelre (0227).. pedig este még jó volt, viszont a hűtővízből nem hiányzik.
[Költségeim: Thule 530 8000, 4db NGK 16460 postával, gumi szerelés 2000, gyertyacsere 4000, hibakód olvasás 1000, nyári gumik 56000]
A havi bontás folytatásaként szeptemberben az alábbi dolgokkal kellett foglalkozni az alfát illetően.
Szó volt már többször is róla a blogomban, hogy vajon mitől hallom az a fura hangot, tavaly nyár óta nagy melegben az első futómű környékéről. Ezt eddig több embernek sem sikerült megfejtenie. Szabolccsal beszélgettünk róla, ő a toronycsapágyra gyanakszik. Említettem ezt Német Misinek is, de azt mondja a nincs toronycsapágy csak toronyszilent, tehát nem adhat recsegő/ropogó hangot a kormány elfordításakor - nagy hőségben, mert alacsonyabb hőmérsékletnél továbbra sincs semmi hangja.
Az izzók kiégése továbbra is téma, úgy látszik most ezen túl kell esni. Utoljára a helyzetjelzőket (2db HELLA H6W) és a tompítottakat (2db HELLA H7) kellett cserélnem (0902). Ezeket most a UNIXban szereztem be, egy kis segítséggel.
Az augusztus 20-án tönkrement gumim helyett ma (0904) felkerült a HoZeetól kölcsönkapott enyhén ferdén kopott:) Falken Ziex ZE912, melyet apujától vettem át Szentendrén. A gumicserét Pesti Tamással vegeztettem Dunakeszin, ahol kiderült, hogy a gumi szerkezete nem sérült, „csak” a peremvédő vált le. Hát köszönöm szépen:) amikor már szinte látni a szálakat benne, akkor lehet ha inkább nem használnám tovább. km óra állás: 196.537. Aznap még gyorsan ki akartuk cserélni a nem rég beszerzett izzókat, kisebb-nagyobb sikerrel és küzdéssel sikerült is. Csak az egyik helyzetjelző izzó beesett a búrába.. de sikerült úgy becsúsznia a foncsor alá hátulról, hogy semmivel nem lehet hozzáférni, és még a mágnes sem fogja, mert nem mágneses.. :) Nincs túl nagy szerencsém az izzókkal.. sőt, most már elmondhatjuk, hogy semennyi. Viszont a két helyzetjelzőt sikerült kicserélni normálisan. km óra állás: 196.542.
Az Elaforgtól hosszas e-mailezés és telefonálgatás után sikerült megbeszélnünk egy időpontot amikor mindkettőnknek jó volt a házhozszállítás időpontja (0905) egy 2 literes Tutela ZC 75 SYNTH 75W-80 váltóolajjal kapcsolatban. Ingyenesen vállalták a házhoz szállítást és nem mellesleg náluk volt a legolcsóbb ez az olaj. Köszönet érte Ofinak!
Itt a kicsit hidegebb idő – reggelente, így a csomagtér ajtó telók elkezdtek nyikorogni, kaptak egy kis WD40-et, azóta csendben vannak:) (0910) Viszont valami nincs rendben velük, mert mióta felkerült a szárny, azóta ez már egy újabb szett és nem akarja megtartani az ajót. Vagy lecsapódik, vagy hátra az ablakra. Ha elengedem óvatosan az ablak előtt – végállásban, akkor a frász kerülget, hogy vajon mikor esik rá az ablakra. Nem tűnik valami biztosnak, inkább megállítom félúton függőleges helyzetben, de így meg jártam már úgy hogy egy nagyobb szélnél a hátamra csapódott, vagy végül az ablakra.. Ezzel kezdeni kell majd valamit, mert így nem túl komfortos:) A seprűnyelet meg csak nem tehetem oda..
Reggel 8-ra elvittem Német Misihez az autót szervizbe, ő a telókra így elsőre azt mondta, szinte látatlanba, hogy lehet hogy hosszú..? Lehet:) Ha odajutunk, majd utánajárunk ennek is. 8:45-kor eljöttem tőle, ő pedig nekikezdett a kézifékkötelek, a kuplung és a stabilizátor rúd szilentjeinek a cseréjéhez. Belekerült a nem rég vásárolt Tutela váltóolaj is, ill. nagyjából át lett nézve az autó, hiszen egy hónap múlva műszaki vizsgára megy. 15:35-kor már szólt a telefonom, hogy komplikációmentesen sikerült a műtét, mehetek az autóért. Elszaladtam érte és kiderült, amire nem számítottam, hogy minden a legnagyobb rendben volt az autóval, nem kell sem a futóművéhez, sem semmihez nyúlni. Így ahogy van át fog menni a vizsgán. Ennek nagyon örültem. Leszurkoltam 60db ezrest a műtétért és eljöttem vele. De mindenek előtt mentünk egy kört az autóval. A kuplung vaj puha. Kiderült, hogy a 2.0 TS tárcsáját kaptam meg anno Marektől, így egy nagyobb tárcsa került bele, ami azért jobb, mert nagyobb felületen tapad egymáshoz a két oldal, ezáltal jobban fog. Állítólag, más, aki komolyabban foglalkozik a tuninggal, kemény tízezreket fizet egy ilyenért.. :) hát nekem meg végülis ezzel csak szerencsém volt, de jobban jártam, az biztos. Szokni kell még, mert tényleg sokkal puhább lett a kuplung pedál, de nem az a beesős. Tetszik. A futómű felől mindenhol csend honol. Egy hangja sincs.. de rég ”hallottam” már ilyennek.. úgy suhan át a gödrökön, bukkanókon, mint talán még soha:) Nagyon tetszik. És mindez két gyári stabilizátor szilentnek köszönhető (mivel a Kareszkától kapott két Powerflex szilent belső átmérője nagyobb volt a kelleténél, így azt nem tudta beszerelni korrekten a helyére). Végül megbeszéltük, hogy műszaki előtt egy héttel jelezzem, hogy mikor szeretnék menni, aztán mindenki ment a dolgára. Köszönöm Német Misinek a korrekt munkát!
A hibás nyári gumit, meg a párját meghirdettem több helyen és egyszer csak jött egy telefon (0928), érdeklődtek, hogy megvan-e még a két gumi.. Hát elsőre nem örültem neki túlzottan, mert már este volt és a kettő közül az egyik még az autón volt a HoZeetól kapott Falken mellett elől.. A srácnak még aznap este, vagy legkésőbb másnap reggel fél 8kor, Pesten kellett volna átadnom. De hát a gumi még ráadásul felnin is volt.. Nem egyszerű eset, viszont ha most nem, akkor talán soha sem adom el a sérült gumit, egy db jó gumival meg mit kezdjek.. Persze nem árultam zsákbamacskát, fotókkal és leírással is alátámasztottam hogy bizony hibás gumit árulok. Többek között azért is annyi az ára. Viszont neki driftelni kellett, tehát ennyiért végül is ajándék volt. Megbeszéltük, hogy korán reggel találkozunk az éjjel-nappali gumisnál a Szentmihályi úton, aztán megoldjuk a leszerelést is egyben, ő pedig robog tovább a rendezvényre a Drivingcamp-be. De ahhoz hogy ez összejöjjön, nekem még aznap este le kellett cserélnem a kerekeket a téliekre.. Segítségül hívtam Zolit, aki készséggel jött és segített, így későn este is, úgyhogy másnap már csak fel kellett kelni és elvinni a gumikat a megbeszélt helyre.
A kerékcsere közben láttuk, hogy az alvázra már igencsak ráférne egy alvázvédelem, mielőtt nagyobb gond lesz. Ennek több jelével is találkoztunk, pl. az emelési pontok már nem az igaziak, a küszöbbel párhuzamosan futó perem már teljesen el van nyalva a sok kontár emelőtől (nem én:) ill. sajnos az egyik kipufugócső tartó konzol is elhagyta magát. Úgyhogy azt le is szedtem, viszont így azt mondta Német Misi, hogy a rezonátor cső veszi fel a mozgásokat, aminek végül is nem teljesen ez a feladata, a kelleténél gyorsabban megadhatja magát az is, úgyhogy ezt is orvosolni kellene mielőbb. Kaptam egy kipufogós szerviz kontaktot itt a közelben, már csak valamikor el kellene jutni.. km óra állás: 196.773. A nyári gumikba: 2779 km tettem idén nyáron, ezzel a korai kerékcserével. Ez egyáltalán nem mondható soknak, sőt! A kölcsön Falkenbe 236 km került:) Így erre se mondhatni, hogy szét tapostam HoZee gumiját:) Másnap reggel pedig átadtam a két Goodyear gumit. A sráctól kérdeztem, hogy esetleg nem érdekli-e még két db, ép, de kopottabb 215/45 R17-es nyári Dunlop Sportmaxx gumi? Amire végül is igent mondott, csak egy-két hét múlva lenne aktuális. Úgyhogy erre még visszatérünk:) Hazafelé a Metroban vettem két olcsó, univerzális ablaktörlő lapátot, mert úgy néz ki lassan itt az esős ősz és a tél is.. a mostani meg már eléggé pattog és csíkoz a szélvédőn..