Fórum >> Műszaki-szakmai topicok >> Erőforrás alternativák

Zsolt1552024-01-20 10:30:36 // 4068
carver2024-01-19 22:22:58 // 4066
Mondtam hogy kevesebb a károsanyagkibocsátása az elektromosnak :D
Kazes☻2024-01-19 19:59:28 // 4065
WarbiRunner (Gyuri)2024-01-16 17:42:00 // 4063
A cégek így már elég jó csomagot kapnak.
Gondoljunk csak bele. Több gyártó ígérgeti a 10 milla alatti kis elektromos autóit idénre. Ha csak 40kWh-s, máris 7.2 egy új autó. Az a mai világban nagyon nagyon olcsó. Plusz cégautó adó mentesség. Ha meg véletlenül valaki piacra dob 10 milla környékén netán egy 42kWh-s akksicsomagos autót, az fog fogyni.
Kazes☻2024-01-15 21:52:47 // 4061
Liquid2024-01-14 22:04:22 // 4059
Nagyon is energiaár függvénye. Hányan adnák el az ev-t, ha nem lenne a szaldós elszámolás, és akkor még nem beszéltünk a céges áram árról, ami ugye kissé magasabb mint a lakossági. És még mindig csak a kerterházasoknál tartunk, ionity? Jövedéki adó?
Mindenki szajkózza hogy milyen rohadt olcsó az üzemeltetése az ev-knek, ez részben igaz, de mivel a szakemberek képzése és a megfelelő infrastruktúra beszerzése nem olcsóbb, sőt... ezért ez sem feltétlenül igaz. Ha meg csattanás van akkor gtk szinte azonnal.
2., 3. 4. autónak (ahogy nálunk is van az I10) nagyon is jó lenne, de ahhoz még igen sokat kell olcsósodni.
A Mazda féle range extenderben látok fantáziát, ami megoldja a mindennapokat, és ha kell el lehet menni vele para nélkül akárhová.
carver2024-01-14 20:20:51 // 4058
LOL ez a Very Long Rage verzió :D
Kazes☻2024-01-14 17:10:11 // 4057
Oh, pardon... valami kis hiba a matrixban. :)


carver2024-01-14 16:02:45 // 4056
eszerint nem lettek könnyebbek 2005 után sem: autók átalagos súlyának változása 1970-2020 (BMW, BW, Volvo)

hatótáv para: igen vsz igazad van, ez biztos közrejátszik

EV-k üzemeltetés olcsóbb: szerintem ez nem az energiaár függvénye, egyszerűen kevesebb az energiaveszteség, egyszerűbb a technológia. Ha éppen sokba kerül az áram (nálunk ugye Európa nagyrészével szemben ez sokkal nagyobb mértékben és sokkal tovább tart) akkor a benzin/dízel is drágább. És a fogyasztás még csak egy része a fenntartásnak, az alacsonyabb szervízköltség infláció esetén növeli a drága áram miatti kisebb előnyt.

Égő autók: az hogy mi kap még lángra az égő autó mellett az nem a hajtáslánctól függ :) De igazad van, elektromos autót eloltani... Hát még kevésbé szeretnék tűzoltó lenni amikor el kell oltani...

Bírja-e a hálózat: a videóban az egyik szereplő az angol áramszolgálttó képviselője és ő maga mondta hogy azok akik ezzel riogatnak nem számolnak azzal (vagy csak okosan elhallgatják) hogy az áramszolgáltató folyamatosan fejleszt, bővít beruház. És a ledlámpás átállás meg egyébként is érezhetően csökkentett a fogyasztáson. És ha ezt a (75 éve) rothadó, szakadék szélén álló kapitalista országok is meg tudják oldani akkor mi simán meg tudjuk csinálni...

Károsanyag kibocsátás: szerintem annyira azért annyira nem bonyolult. Az erőművi energia előállítása és szállítása szerintem jó közelítéssel kiszámítható, a kőolaj kitermelése, szállítása, finomítása, szállítása is. Az autók fogyasztása ennél is egyszerűbb. Az autó előállítása sem lehetetlen feladat, egy kevesebb alkatrészből álló autó előállítása pedig biztosan kevesebb károsanyag kibocsátással jár, mint ahogy a kevesebb szervízelés, ritkább csere, utántöltés (olaj, váltóolaj, fékpofák) megintcsak. A legnagyobb kérdés az persze még mindig az akku sorsa, de erre is egyre több megoldás alakul ki, pl a kiszerelt autó akkukból remek otthoni szigetüzemű rendszert lehet építeni. És hát lássuk be a belsőégésű autók reciklálása sem annyira tökéletesen megoldott dolog.

Amire talán gondolsz az EV-k esetében a gumielhasználódás valóban lehet nagyobb a nagyobb átlagos súly miatt, de a mostanában gyárott EV-k súlya (különösen amit EV-nek terveztek) már nem tér el lényegesen (10-15%) a belsőégésűektől Giulia 200, BMW3 A4: 1530-1590kg Tesla 3 1765kg Ioniq 6 1775kg.

Felhasználási mód: ez nem kérdés, 2024-ben az extrém felhasználásra még nem alkalmas az EV de 2010 óta 3,5 szeresére emelkedett az elektromos autók átlaghatótávja miközben a magasfeszültségű rendszerek megjelenésével a töltési idő drasztikusan csökken. És mindez 10-15 év után, a belsőégésű motor meg közel 150 éves...

Szóval nekem nincs bajom az elektromos autókkal, most még nem veszek, de 2-3 év múlva nagyon valószínű. Egy dolgot azonban soha a benzinszagú életben nem fogok megszokni/megszeretni: a hangjukat...
carver2024-01-14 13:40:55 // 4055
ez nem egészen így van.

Ahol az elektromos autó második harmadik, ott egyébként is 2-3 autó lenne. Belsőégésűt kiváltani nem pazarlás. Én is a régi Jazzünkkel járok a városban amikor tehetem mert a Giu 11 litert fogyaszt városban a Jazz meg 6,5-7,5 litert. És belefér a 270-es karácsonyfa. És nem sajnálom ha összesározza a kutya. Stb, stb...


Ha egyszer lesz (és lesz) napelemünk, én is lecserélem a Jazzt elektromosra.
carver2024-01-14 13:35:50 // 4054
ez a link nem stimmel , ez a cikk a Hyperloopról szól.

Egyébként nálam elmúlt a kezdeti lelkesedés a hidrogéhajtással kapcsolatban mióta megnéztem ezt:

Hydrogen will not save us. Here's why.

Egyébként józan paraszti ésszel is rájöhettem volna, hogy hogy a fenébe lenne értelme valaminek amihez (rengeteg) elektromos energiát kell előállítani hogy szétválaszd és öszesűrítsd, sok dízelt kell felhasználni, hogy eljuttasd a töltőállomásig, csak hogy utána visszalakítsd elektromos árammá (és mindeközben rengeteg energiát pazarolj és égess el) hogy végül azzal hajtsd a tulajdonképpen elektromos autót (tudom, kétféle hidrogénhajtás van).
Kazes☻2023-12-27 10:58:47 // 4053
Kazes☻2023-12-20 18:23:05 // 4052
Milyen kútra jársz te, vagy egyenesen a tartálykocsiból jön?! :D
tirex2023-12-20 07:41:47 // 4051
15perc töltési idő? Én 30 másodperc alatt töltök 60 liter benyát szintén 500 km-re, úgyhogy még van mit behozni.😂
Csabo222023-11-11 17:06:49 // 4047
Hibridnek sokkal több értelme lenne, mert a megállót elhagyva el tudna indulni elektromotorral, nem füstölné össze a megállóban maradtakat. tudna belső égésű motor nélkül is araszolni. megállóba behajtáskor a fékezési energia nem a levegőben kötne ki, hanem az akksiban.
Szóval ésszerűen használva igenis kiváló az elektromos (hibrid) technilógia.
Vszeg pár ember jót szakitott ezeken a(z értelmetlen) tisztán elektromos buszokon. vagy vmi észlény kitalálta h ez márpedig jó.
Az utóbbi 4-500 évben mikor volt nekünk jó? mellesleg...
Liquid2023-11-10 22:25:17 // 4046
Céges áron a 100kwh fogyasztás milyen dízelnek fogyasztásnak felel meg?
Plusz jön a 6l a fűtésre.
Zsolt1552023-10-30 14:39:10 // 4042
Egy élelmes vállalkoźó elindított mobil töltő szolgáltatást. 🙂
Zsolt1552023-10-26 08:55:31 // 4041
Liquid2023-10-25 21:44:54 // 4040
"Persze egy használt autó lecserélése egy másik hasonló használt autóra más eset, de új autó vásárlása esetén benzinest vagy dízelt venni szerintem már kockázatos,"
miről beszél ez? :)
Zsolt1552023-10-16 13:59:12 // 4036
Az esetek ~90-95%-ban egy elektromos autó második,.harmadik vagy negyedik jármű egy családban.
Ergo: luxus, felesleges pénzkidobás, környezetszennyezés vagy a föld szükségleteinek felesleges pazarlása.
Zsolt1552023-10-16 13:54:49 // 4035
Az elektromos hajtás is csak egy az eddigiektől eltérő hajtasi mód. Ennyi. Semmi több.
Liquid2023-10-15 22:03:46 // 4033
Lényeg hogy mindent arra és ott kell használni ahova és amire való.
Liquid2023-10-15 22:03:09 // 4032
Ehhez sajnos gyenge vagyok angolból, meg lusta is...
Csak pár gondolat:

A belsőégésűek nehezek voltak (nem lettek) 2005 körül, aztán elkezdtek könnyebbek lenni. A pluginek nehezek.

"- az elektromos járműveik 0,2%-ánál fordult elő hogy lemerült az akksija. A belsőégésűeknek 2,6%-nál fordult elő hogy kifogyott az üzemanyag"
Ez szerintem abból fakad, hogy az újdonság varázsa és a hatótáv-para miatt sokkal jobban figyelnek a "telítettségre".

"- EV-k üzemeltetése 31%-kal olcsóbb mint a belsőégésűeké"
Ez nagyon energiaár függvénye, Mo pl. teliáras céges villannyal nem olyan egyértelmű.
Feleségem cégénél az ügyvezetőnek van EnyaQ-ja, nagyon durván számolva 8-9l körül fogyaszt, úgy hogy hosszabb utakra intéznek helyette valamit. Oké kis cég nem erős pozíciók, egy darab ev.

"- egyetlen EV sem gyulladt ki (a 165.000-es flottát üzemletető cégnél sem) de egy belsőégésű járművük kigyulladt"
Soha nem az volt a probléma hogy nagyobb eséllyel gyullad ki, szerintem bőven kisebb az esély, de ha kigyullad akkor a szomszéd város is leég

A hálózat bírja, de ebből se lehet levonni komoly következtetéseket, mert egyrészt elenyésző az arány, másrészt nagy cégeknél a telephely azért el van látva amperrel. Ez sokkal inkább a magánszemélyek tömeges evésedésénél fog előjönni. (ha előjön, márpedig a mérnök énem azt mondja igen :) )

A károsanyag kibocsátás olyan dolog ahol kizárt hogy tisztán lássunk, ahhoz túl bonyolult az egyenlet. Az tény hogy a gumikból eredő szennyezés vizsgálata nagyon új dolog és hozhat még érdekes eredményeket.

Nagyon nem mindegy hogy az adott üzemeltető milyen körülmények között dolgozik. Nyilván nem napi 800km-t autózó területi képviselők alá raknak autót, mert az nem megy, így nem tudnak erről tapasztalattal se szolgálni. Persze ez a kisebb hányad, de egy érdekes szelet.
carver2023-10-15 15:15:28 // 4031
az egyik legérdekesebb talán a Tusker képviselőjének a hozzászólása akik 32.000 járművet üzemeltetnek:

- az elektromos járműveik 0,2%-ánál fordult elő hogy lemerült az akksija. A belsőégésűeknek 2,6%-nál fordult elő hogy kifogyott az üzemanyag
- ennél sokkal nagyobb probléma a rossz üzemanyag használata a belsőégésűeknél ami EV-knél értelemszerűen nem fordulhat elő
- EV-k üzemeltetése 31%-kal olcsóbb mint a belsőégésűeké
- egyetlen EV sem gyulladt ki (a 165.000-es flottát üzemletető cégnél sem) de egy belsőégésű járművük kigyulladt

És jön a többi hiedelem is, az EV-k igazából környezetszennyezőbbek, nem fogja bírni a hálózat, több károsanyagot bocsájt ki a fék és a gumi, stb...
carver2023-10-15 14:22:41 // 4030
Tudom hogy sokan szerettek "sötétzöldezni", de aki egy kicsit is nyitott az elektromos autózásra és nem riad vissza egy közel egy órás angol konferenciavideótól annak melegen ajánlom ezt a Fully Charged Show által szervezett rendezvényről készült fevételt.

Ebben darabokra szednek nagyon sok előítéletet az elektromos autózásról, amibe néha még az általam egekben magasztalt Speedzone is belecsúszik nem hogy mi "népszerű tudományos" szinten hozzáértők...

Persze itt is van részrehajlás, pl az elektromos autók nagyobb súlyát azzal elintézni hogy vannak könnyű elektromos autók az azért leegyszerűsítés még akkor is ha a belsőégésűek is brutál nehezek lettek, de ezzel együtt is azt gondolom valósághűbb (és kévsbé sötét) képet kap az aki végighallgatja és nem söpri le az adatokat helyből "azé mer sötétzöldek"... (mondjuk nehéz vitatkozni valakivel az 165.000 elektromos járművet üzemeltető céget képvisel)
Zsolt1552023-10-15 05:53:51 // 4029
Láttam már pár videót, hogy a Teslákba belsőégésű motorokat szerelnek. :-))

Az újságíró megfogalamzása meg elég érdekes.
Zsolt1552023-10-04 13:51:20 // 4027


Röviden: Elektromos és hybrid autóval a tűzveszély miatt tilos a mélygarázsban parkolni.
Zsolt1552023-07-18 11:16:25 // 4024
carver2023-05-22 22:40:16 // 4022
azért emögött az is van, hogy az autógyárak - üzleti szempontból teljesen logikusan - a lehető legkisebb mértékben akarják megfinanszírozni az átállás költségét. Így is ordas bukta van a legtöbb elektromos autón, akkor már inkább kevés nagy drága autón legyen közepes bukta mint sok kicsi autón nagy bukta.

De ahogy kezdik kitalálni, hogy hogy kéne ezt csinálni - na jó nem találták ki, inkább rákényszeríti őket a Tesla, Geely, BYD, stb - megjelennek az elérhető árú EV-k is.

Jövőre vsz jön a Model 2, 2025-ben jön az ID2.

És addigra lesz jópár 10 milla alatti kínai villanyos kisautó is már nálunk szerintem...
Zsolt1552023-05-22 15:52:18 // 4021
Jó pár napot voltam Németországban - és egy kicsit Franciaországban is -, de az alatt az egy hét alatt kevesebb elektromos autót láttam (talán 10-12 db), mint Hegyeshalomtól a lakásig.
Kazes☻2023-05-18 14:54:24 // 4020
Kompromisszum. Asszony elektromos autót akart, te viszont maradtál a motornál!
WarbiRunner (Gyuri)2023-05-18 10:31:17 // 4019
A helyzet az, hogy ebben a formában nincs igaza. Technológia semlegesség. Ezt kéne ízlelgetni, de ez kb senkinek nem megy. Neki sem. Ha adott felhasználáshoz mindig az optimális technológiát használjuk, kerekebb a világ. Ha ez történne, még a klíma célok is könnyebben teljesülnének. Pláne a lokálisak. Mert ugye a globálisak az keményebb dió.

Az elektromos autózás egyszerűen a szennyezését másik grafikonra teszi. Aktatologatóknak ez a kánaán, lehet rajzolgatni ilyeneket:

Persze a valóság kiábrándítóan szembe jön itt is, ha 2023-ig nézzük azt a grafikont. Az egyetlen hatása annak volt, ha az emberek nem autóztak és az ellátási láncok akadoztak.
Az elkövetkező 8 év eredménye a "fenntartható scenario" szerint annyi szennyezés átpakolása másik grafikonra, amennyit a Covid intézett pikk-pakk.
Jó az elektromos autó? Jó hát. Ott, ahol az elektromos áram könnyen, olcsón elérhető, kevés veszteséggel szállítható és elosztható. Jó megoldás az elektromos autó? Szerintem remek. Lokális szennyezés nélkül, zajtalanul, kevés fékpor levegőbe kerülése mellett kényelmesen lehet rövid távokat autózni velük. Egyszerűre is megépíthetők kicsi szerviz igénnyel, pont annyi hatótával ami az emberek egy nagy része számára teljesen elegendő a napi mobilitáshoz. Ilyen elektromos autók készülnek? Ugye nem... Böhöm nagy, óriás kerekű 2 tonnás világvégére elmenős összes amperrel tölthetó, egy alatt gyorsuló értelmetlen szarságok épülnek. Bravó emberiség...
Vannak a hangyák. Egy darab butus pici hangya nem sok intelligenciával rendelkezik. A kutatók régóta figyelik az ú.n. raj intelligenciát, ami sokkal magasabb szintű mint az egy darab hangyáé. Ennek köszönhetően stabil a kolóniájuk és nem pusztulnak ki.
Az emberi raj intelligencia valahol a béka segge alatt van jelenleg, ami a kolónia hanyatlásához fog vezetni.
A hozzászólásokért az Alfa Amore készítői nem vállalnak felelősséget.

Jelentem a moderátornak