W.2006-03-19 16:41:44 // 534
A hozzáértés megvan hiszen a magyar mentális munkaerő az egyik legjobb a világon!!
W.2006-03-19 16:40:28 // 533
Egyébként sok igazság van az elmondottakban, de az útépítések visszásságaiban az emberi kapzsiság jácca a legnagyobb szerepet ! Szerintem..........
csocsi2006-03-19 16:39:29 // 532
Ez lehet, hogy együttes hatás? :((((
csocsi2006-03-19 16:38:56 // 531
De ezek szerint mégis olcsóbb :))
csocsi2006-03-19 16:38:35 // 530
Akkor valami légpárnás gépet lenne érdemes lízingelni :)))
W.2006-03-19 16:38:02 // 529
Asszem a hazai vasút helyzete még önmagában nem feltétlenül jelenti a azt hogy az utakat is sz@rul kell megépíteni.
csocsi2006-03-19 16:36:53 // 528
Elképzelhető, hogy valami lobbi következménye??
Egyre inkább épülnek a logisztikai központok és ezeket igyekeznek köz-vasút és hajóút csomópontba telepíteni. Ez talán némi megoldást kecsegtet.
csocsi2006-03-19 16:33:01 // 527
Mindenek hátterében valszeg a piszkos anyagiak húzódnak.
Csak ha majd nem lesz út amin szállítsanak akkor mi lesz?????
csocsi2006-03-19 16:31:13 // 526
Logisztikából hallottam én is hasonlókat, tudom te komolyabban foglalkozol ezzel a témával. Csak mint kívül álló sok minden felmerül az emberben, minden jó-e amit a globalizáció kapcsán el kell viselnünk?
GEORGE2006-03-19 16:22:04 // 525
Azt a sziklát ki is kell faragni!!!!
wwwSentinelwww2006-03-19 15:58:15 // 524
Huhh skacok, Pesten iszonyatos állapotok vannak, kigúvad a szemem mire fellélegzek és hálát adok az égnek, hogy megúsztam egy pesti utat és gyorsíthatok az autópályán, akkora kűtyúk vannak amibe simán beleeshetnék a kocsim kerekével. Szerintem valami tank kéne néhány helyre, bár lehet hogy azok is elakadnának :) a Keleti most nagyon kiemelt térség, ennyi munkagépet nem láttam még...
Alfista2006-03-19 15:10:40 // 523
Látom van itt egy-két komoly szaki a témában!
Mindig okosodik az ember fia! :-)))
Charlie 1662006-03-19 13:55:50 // 522
Hogy hibás vagy nem hibás az nem egyszerű eldönteni. Én úgy vagyok vele, az eredmények mérnek mindent.
AZ tény hogy ájrópában és ajenkiknél a vasutat nem fejlesztették együtemben a közúti és légifuvarzással.
Hogy ez jó volt-e vagy sem, azon évekig leheten agyalni.
Más környezeti viszonyok, csillió határ...stb.
Az viszont tény hogy ájrópa kezd éledni, legalábbis a személyszállítsá terén, példa rá a TVG, az ICE, a HST és társai.
Az is igaz hogy akonténeres szállítás is bővül gombamód, de egyenlőre nem versenyképes itt a közúti cuccolással.
HOgy ez nálunk sajnos vagy a nem sajnos kategóriába tartozk, annek eldöntéséhez az én 11 eltöltött évem szerintem kevés.
Bálint332006-03-19 13:47:24 // 521
Hát igen. Ezek szerint Japán jól áll ezen a téren.
De mondjuk, hogy egy autós példát vegyek: láttam már kispolskit Porsce-t alázni, mégis hiba volna ebből azt a következtetést levonni, hogy a kispolski egy nagyon gyors autó.
Nem tudom, hogy európában miért nem jellemző a vasút ilyen szintű dominanciája, de szvsz. ez azért bonyolultabb dolog annál, hogy csak úgy rámondhassuk, hogy hibás közlekedéspolitika eredménye.
Charlie 1662006-03-19 13:36:22 // 520
Viszonylag egyszerű.
Ott a logisztika és az egész infrastruktúra a legfejlettebbek közé tartozik.
Gyakorlatilag mindeg ú.n, vasút csomópontban (junction) van elosztó HUB, olyasmi mint ami a leveleket vagy a csomagokat szortírozza. gyakorlatilag ninden tehervonat és személyvonat poggyásztere számítógéppel kontrollált, és mivel sűrű a vonathálózat, és nem 3 óránkéént mennek a vonatok, igy a gyűjtő vagy szétosztófuvarozás pofonegyszerű.
Minimum 80-85 % os a kihasználtság, és aza rosszak közé tartozik (legalábbis a legutolsó kimutatás szerint amit olvastam)
2 pont között minimum 2 útvonal lehetséges, de a több inkább jellemző.
Mindezek felhasználásaval simán megoldják. Nem kissé voltam leakadva amikor láttam.
Ha beszélsz angolul és érdekel, ki tudom neked másolni indulásként a "Toyota Production System" könyv első fejezeténak vonatkozó oldalait (Taiichi Ohno), valamit a Kan-ban részletezését.
És ne feledd, a jelen pillanataban ez csak Japánra érvényes.
Bálint332006-03-19 13:27:52 // 519
És japánban elindítanak egy egész vonatot 2 zsák csavar miatt? Gondolom nem. Akkor hogyan oldják meg, hogy x vállalat 4-5 óránként kapjon árut és a vonat is tele legyen?
Charlie 1662006-03-19 13:24:55 // 518
Pont ezért mondom, hogy Japánban ez a tétel sem igaz. Nem mondanám ha nem láttam volna saját szememmel. Ott a karóra is tétel, és majdnemhogy tökmindegy a méret.
A JIT -et azt ismerem, mintegy 6 éve üzemeltetek egy ilyen rendszert kishazánkban , alkalmanként cak 2 órás készlettel.
Bálint332006-03-19 13:22:51 // 517
Nagy ipari vállalatoknál, nagy mennyiségű áru szállításánál nyilván meg lehet oldani, csakhogy Magyarországon elég kevés az ilyen nagy cég. Egy egy kamionnyi áru rendelése esetén nem jó ez a megoldás...
A JIT-re egyébként jellemző az, hogy gyakran csak 3-4 órára elegendő anyag van raktáron, ez 16 órás gyártás esetén mondjuk napi 5-szöri szállítást jelent.
Bálint332006-03-19 13:14:08 // 516
Az átmenőről nem tudok most igazán mit mondani, ahoz előbb utána kéne nézni a pontos adatoknak (a vasút amúgy sem az én szakterületem :)
Annyit tudok csak, hogy azért ha a Máv összességében veszteséges is a személyszállítás miatt, a teherszállítási ágazata nyereséges.
Charlie 1662006-03-19 13:11:58 // 515
Ja, és akonklúzi lemaradt.
Európában és amerikában ahol a vasutat visszaszorították, vagy mondjuk úgy nem egyforma ütemben fejlesztették, ott ez is okozója annak hogy az áru a közútra szorul.
Charlie 1662006-03-19 13:10:37 // 514
Szia Bálint,
Bocs hogy belekontárkodom, de egyetlen apróságban nem értenék egyet veled.
Japán.
Ott a vasút a leggyorsabb, AZ ország egyik végéből a másikba max q nap a szállítás. Igaz marad még a csomag feladása és felvétele, de ezt futárokkal megoldják. Igaz ott az infrastruktúra is megvan hozzá, és elképesztő a belső konkurencia.
Ott megy a vasutas JIT, igaz két verzióban:
Nagyobb gyárak (Autó, acélmű, ömleszett és vegyiáru), illetve a megfelelő kiszolgálókapacitás futárrendszerben.
Bálint332006-03-19 13:03:43 // 513
Nem azt mondom, hogy nem megvalósítható, csak azt, hogy egyre inkább kiszorul a vasút. Manapság gyakran már órára pontosan rendelik a dolgokat. Az ideális JIT rendszer úgy működik, hogy a kamionról szinte egyből a gyártósorra rakják a cuccot. Vasúton ezt már nem lehet megoldani a rendszer nagy belső tehetetlensége miatt.
"Olyan sok termelő vállalat van hazánkban ami hasonló módszerel dolgozik?"
A nagyobb vállalatok, a világ trendnek megfelelően, egyre inkább ezt használják, mert így gazdaságos nekik.
A közútnak ráadásul van még egy nagy előnye a vasúttal szemben, mégpedig az, hogy háztól házig lehet szállítani az árut, úgy hogy közben a szállítási folyamat jól tervezhető és ellenőrizhető.
csocsi2006-03-19 12:47:10 // 512
Tehát azt mondod hogy itthon ez nem igazán valósítható meg a JIT miatt.
Olyan sok termelő vállalat van hazánkban ami hasonló módszerel dolgozik?
Az átmenő forgalom még mindig ott van, annál megérné?
Bálint332006-03-19 12:32:52 // 511
Neked mi a szakmád?
Bálint332006-03-19 12:31:26 // 510
Az a probléma, hogy rövid távú (márpedig Mo.-on csak rövid táv van) szállításoknál manapság nem igen alkalmazható a vasuti szállítás. Ez elsősorban nem a közlekedéspolitikával függ össze, hanem azzal, hogy a mai gyártási technológiák JIT (just in time) szállítási módot igényelnek (hogy minél kisebb legyen a raktározási költség) és ez egyszerűen nem megoldható vasúton.
csocsi2006-03-19 12:14:21 // 509
Azért itthon is lehetne pl Pest és Pécs közt vagy más végekbe.
Mondjuk a vasutat kellene fejleszteni hogy ez megvalósulhasson, de mikor a környezetvédelemmel ennyit foglalkoznak akkor ez nem jön elő?
Zsolt1552006-03-19 11:54:03 // 508
Igen, biztos jobban menne!
A belföldi fuvarozásban a kis távolságok miatt nem lenne akkor hatása, de az átmenő forgalom kiiktatása is hatalmas könnyebbséget jelentene! Főleg, hogy az úthálózatunk anno 10 tonnás tengelyterhelésre lett tervezve, viszont az EU-s szabványok szerint 11,5t a megengedett. Ez is iszonyatosan rongálja a meglévő úthálozatunkat.
A forgalom növekedése ezt is magával hozta, és ezért is esnek szét ennyire hamar az utjaink!
Nemzetközi adatok szerint ugyanazon energia-felhasználással azonos tömeget vízi úton 370 km-re, vasúton 300 km-re, közúton 100 km-re lehet fuvarozni.
csocsi2006-03-19 11:47:07 // 507
Az pedig mindenhez kapcsolódik :(
Zsolt1552006-03-19 11:45:02 // 506
Ez nem politikai hirdetés volt! :-)))
Csak ezek a lobbi érdekek befolyásolják meg a mi életünket. A mi esetünkben a közlekedést!
csocsi2006-03-19 11:43:13 // 505
Pedig ezeknek a módszereknek más előnyük is lenne, többek közt a környezet kímélet, mivel a büdös kamionok nem az utakon rohangálnának.
Valszeg hosszú távon ez nem egy okos döntés volt, és még milyen sok idő kell mire ezt kiküszöbölik :(((((((
Pedig meilyen jó lenne ha bevagoníroznának vagy behajóznának a határon és át lennének szállítva a kamionok. Lehet hogy a MÁV-nak is jobban menne?
Zsolt1552006-03-19 11:31:14 // 503
Mindig a lobbi érdek dönt! Mióta EU-s ország lettünk szinte megszűnt a Ro-La forgalom. Ergo több kamion van az utakon! Miért?
Mert a fuvarozók/szállítmányozók érdeke azt kívánta meg, hogy a szállítmányt végig ők vigyék - a közúton -! Egyszerű a képlet, mert így több a bevételük!!! Viszont, ha nő a forgalom, akkor romlik az úthálozat!
Igaz az is, hogy a Magyar közlekedés politika 1968-as módosítása, a forgalom áthelyezését a vasútról a közútra helyezte előtérbe. Ennek folyamodványa a vasúti, és a vízi szállítások csökkenése volt. A vasút, vagy a vízi közlekedés fejlesztése szinte a nullával egyenlő. El is veszítették a versenyképességüket! Ezen változtattak 2003-ban (Magyar Közlekedés Politika 2003-2015), de gyors változásra az egyéni érdekek miatt nem lehet számítani. Ez egyébként igazodik az EU közlekedés politikájához is.
csocsi2006-03-19 11:20:48 // 502
Remélem ezt fönt is látják az osztozkodásnál
Alfista2006-03-19 11:18:51 // 501
Szerintem is, de talán annyi reménysugarat látok, hogy kicsivel több pénz jut az utakra, mint a zsebekbe! Talán kicsivel, mert már nagyon a 24. órában vagyunk. :-(((
Zsolt1552006-03-19 11:16:08 // 500
A jó minőséget én is támogatnám, még ha drágább is!
A Gazdasági Verseny Hivatal nem hiába büntette meg az autópálya-építőket kartelezés miatt. Ez csak az, ami kiderült. Mennyi lehet még ezen kívül???
Aprópénz volt nekik amit kifizettek, mert a magyar piac nem olyan nagy, hogy rajtuk kívül mást találjanak. A lapok továbbra is le vannak osztva. Szerintem!
csocsi2006-03-19 11:14:30 // 499
És ha még így lesz megoldva akkor ez az idő akár kitolódhat jobban is :(((((
Az biztos, hogy nem készültek ekkora forgalomra, a sok túlpakolt kamion sem könnyíti a helyzetet :((((
Alfista2006-03-19 11:12:44 // 498
Az a nagy baj, hogy itt a nagy rendszerváltásban mindenki elfelejtette, hogy nem szabad az utakon pénzt spórolni, mert nagyon vissza tud ütni! Hát most visszaütött, de nagyon!
Rohamosan nőtt a gépkocsiállomány, kurva sok kamion jár már mindenhol, nemcsak a főközlekedési utakon, útfelújításra meg nagyon senki sem költött!
Ahhoz, hogy ezt behozzuk, nem 1-2 év kell, hanem 10-20!
csocsi2006-03-19 11:11:35 // 497
Számomra is ez jött le, de ez rohadt szomorú :((((((
Zsolt1552006-03-19 11:10:53 // 496
Azon biztos nagyobb profitot realizálni, mint a munka elvégzésén!!!
csocsi2006-03-19 11:07:09 // 495
A kérdésedre te is sejted a választ
csocsi2006-03-19 11:06:22 // 494
Vagyis a munkát kiadni kell nem pedig elvégezni?
csocsi2006-03-19 11:04:38 // 493
Sziklába biztos olcsóbban lehet dolgozni :))
csocsi2006-03-19 11:04:10 // 492
Amikor elvállalja a munkát csak megnézi mit vállalt, nem?
csocsi2006-03-19 11:02:51 // 491
A baj az hogy magasabb rendűeknél is csinálják :((
Alfista2006-03-19 10:57:30 // 490
Gyerekek! Ha nem építenek utat, akkor az a baj.
Ha építenek, de drágán, akkor az a baj.
Na most az a kérdés, hogy jó minőségben építettek-e tartós autópályát?
Mer' ha így van, akkor én ezt támogatnám.
Ki igazodik itt ki?
Zsolt1552006-03-19 10:55:24 // 488
Én is arra saccolok, hogy az egyet a kendőbe, kettőt a bendőbe elv működik kis hazánkban! Valószínűleg fentről lefelé, egyre kisebb arányban!
Míg a fővállalkozó mondjuk 1 milliárdot, kap az 1 km-ért, addig az alvállalkozónak, már csak a felét adja, és ez megy lefelé! Aki az utat építi, az mondjuk 100-150 milliót, kap.
Ez a nagy üzlet!!!
EDDI2006-03-19 10:55:16 // 487
Ezt a tecnologiát probáld meg alkalmazni az emlitett szakaszon!
Ez lessz a következmény ami most van.
EDDI2006-03-19 10:50:16 // 486
Igazad van!
Férreértettetek! Biztosan lenyelik a pénzt.
De nem a ténylegeskivitelezö.
Zsolt1552006-03-19 10:47:54 // 485
Mindenhol lehet utat építeni, de az olyan helyen, ahol a talaj nem kellő szilárdságú, ott a talajnak azt a rétegét ki kell cserélni!
Az útépítésnél a víz elvezetése különösen fontos szempont! Az utak víztelenítése három fő szempont alapján történik!
1. Az útburkolat felszínén megjelenő víz elvezetése,
2. A csapadék elvezetése a földműtől,
3. A talaj- vagy kapilláris vizek elvezetése, mert azok gyengítik az útpálya teherbírását.
A talajban lévő vizek elleni védekezésre víztelenítő szivárgó réteget alkalmaznak. A réteg jó vízelvezető, kellően tömör, nem fagyveszélyes homokos kavics, amelyet a szennyeződéstől vagy kb. 10 cm vastagságú apró szemcsenagyságú homokkal, vagy újjabban műanyag polipropilén szitaszövettel védenek. A védőrétegből szivárgókkal vezetik el vizet.
A technológia adott, csak kérdés, hogy mennyit hasznosítanak belőle!