Blog >> üzemanyag
Szokásos karbantartás. Olajcsere és szűrők cseréje, illetve sportszűrő tisztítása és újra olajozása.
Olaj: MOTUL 8100 X-clean EFE 5W-30
Olajszűrő: Gyári Ricambi Originali
Pollenszűrő: Denso aktív szenes
Légszűrő tisztító készlet: K&N (Bár BMC szűrőm van, itthon nehézkes a BMC tisztító készlet beszerzése és a feladata ugyanaz.)
Konklúzió: Az olajszűrő szörnyű helyen van, illetve még mindig rengeteg csavar fogja az alsó két motorvédő műanyagot, de egy fokkal jobb, mint a 159-es esetében.
KM: 220807
Költségek:
- K&N tisztítószett 4600 Ft
- MOTUL 8100 X-clean EFE 5W-30 5l 11200 Ft
- Olajszűrő (gyári) 4500 Ft
- Olajleeresztő csavar 1800 Ft
- Pollenszűrő 4000 Ft
- Üzemanyagszűrő (gyári) 10000 Ft
Pár hete éreztem hogy mintha benzinszag lenne az autóban. Sajnos napról napra rosszabbodott a helyzet, ezért a fórumokról begyűjtött infók alapján az AC pumpára terelődött a gyanúm. Mivel elég sürgőssé vált a javítás és nem akartam kockáztatni, inkább megvettem látatlanban, bízva hogy tényleg az lesz a hibás. Az volt! :)
Mikor kiszedtük a hátsó ülést és leszereltük a fedelét, színültig volt benzinnel az AC műanyag fedőlapja aminek ugye csontszáraznak kellene lennie. Soha nem örültem még ennyire hibának, hogy tényleg bejött és azonnal ki is tudtuk cserélni egy újra.
Ha már ott voltam és úgyis ideje volt, kicseréltük a gyertyákat is...
Szerviz: Német Mihály (mint mindig, most is 5*)
Alkatrészek: Elaforg (mint mindig, most is 5*)
Egyik nap az üzemanyag híd és az üzemanyag visszamenő nyomás kiegyenlítő tartálya közötti 30-40 CM-es üzemanyag cső is megadta magát. Nyomástűrő csőre ki cseréltem és minden üzemanyag bilincs helyére is az erre a célra készített üzemanyag bilincs került.
Az autó, ma egy hete a lakatósnál. Majd megy műanyagoshoz, majd a fényezőhöz. 3 hétig nincs, nehéz!!
Kopogás kapcsán ránéztem a nagynyomású üa. pumpára, de nem az a forrás.
Görgővel van hajtva a szívó vezérműtengelyről, "nyugalmi" állapotban is kicsit előfeszítve.
Eljött ismét a kötelező szerviz ideje. Már 14.-én illő lett volna megejtenem akkor volt pont egy évvel ezelőtt az előző, a kilométer állás is majdnem 20 ezerrel lett több.
A cumót HpeDave kolléga szerezte be nekem, innen is köszönet érte ;)
Ami lett:
olaj: Selenia WR
olajszűrő: Champion
Üzemanyagszűrő: Champion
Légszűrő: Sofima
Pollenszűrő: Kristal (aktív szénnel)
Egy balos kézifékkötél: Cofle
Egy ködlámpa: Depo
Egy kuplung oldali főtengely szimering: Corteco
Egy vezérlés oldali szimering: Corteco
És amit már ki is cseréltem az az olaj, olajszűrő, üzemanyagszűrő, légszűrő és a ködlámpa. A pollenszűrőre és a kézifékkötélre még alszom egyet. A főtengely szimering meg majd ha sor kerül a kettős tömegű cseréjére.
Pár napja benzin szagot éreztem a kocsi körül és az utastérben is, de hiába nézetem kívülről, sehol nem találtam szivárgást. Lebontottam a hátsó ülést és a kis fedelet a benzinpumpa fölött. A benzinpumpa tetején a nyomásszabályzó résznél állt a benzin a "kupakban". Az első képen be van karikázva a szivárgás helye, a másodikon meg látszik a repedés is. Kicsit idegesítő, hogy egy 100Ft értékű műanyag kupak miatt egy 75eFt-os alkatrészt kell kompletten cserélni...
Persze bontottat vettem töredék áron, de így is bosszantó...
...Nos ,mint előző blogposztomban olvashattad, olajfolyás után,most gázolaj folyásom van/volt. Csodás. Autót megemeltük, majd ragasztószalaggal betekertük,hogy hazáig talán nem folyik el annyi (halottnak a csók).
Megvoltam róla győződve, hogy az a műanyag L alakú elágazó törött el, szereztem csere darabot is hamar-gyorsan.
Ma apámmal alábújtunk aknán, és nem ez volt a gond.
Úgy tűnik valaki már kivágott az üzemanyag csőből előttem valamikor egy darabot, és egy nagyobb keresztmetszetűvel helyettesítette, melyet ráhúzott a régire, és bilincsezte, amivel nem is volna gond , csak ez közben elöregedett, és folyatott.
Már nekiálltam telefonálgatni ,hogy szerezzek üzemanyag csövet, holnapig bakon maradt volna az autó, de közben rájöttünk (na jó, fateré a dicsőség :D) ,hogy van egy kb. fél elbontott JTD-m a garázsban ahol szereltünk ,és a gázolajszűrőn mit ad isten rajta voltak a csövek, amik pont jónak bizonyultak. Egy bilincs jó volt ,egy használhatatlanul összerohadt. Az volt a legtöbb idő ,míg szétszedtünk.
Összerak ,felső bilincs meghúz, teszt! Nem folyik, hazajöttünk ,most ezt megírtam, és végre kezdek megnyugodni.
Történt, hogy mentem a TD-vel, és azt éreztem, hogy bizonyos fordulaton nem úgy megy, mint kéne, ez tipikusan az a fordulat, amikor a turbó teljes gőzzel tölt, és kellene mellé a nafta. Gyors gázolajszűrőcsere, próbakör és... még mindig nem jó. Na akkor nagy levegővétel, szerszámok előkeresése, és essünk neki.
Leírás a tankban lévő szűrő takarításáról:
Csomagtér felől támadunk, felszedjük a szőnyeget, jobb oldalt látjuk a szerelőnyílást, kicsavarozunk 3 csavart, és már látszik is a szivattyú. (1.kép)
Az a piros cső ne tévesszen meg senkit, azt már én mókoltam oda valamikor, mert kicsit szivárgott a dolog. Az egyébként a résolaj visszavezetés csöve.
Először is kössük le a dolgokat. A csatlakozókat húzzuk le, a levegőztetőt 8-as anya fogja, a fejeken pedig egy-egy pöcök van oldalt, azt benyomjuk, és le lehet húzni. Többet ésszel, mint erővel, mert minden műanyag, ha kárt teszünk valamiben, dobhatjuk ki az egészet. Ha mindent lekötöttünk, azt a nagy sárga keretet letekerjük, és ki lehet venni a szivattyút. Kesztyű használata javallott, mert ha hirtelen megindul a keret, könnyen elvágja a kezünket a lemez széle. Majd húzzuk ki felfelé a szivattyút. Lassan, hogy a nafta vissza tudjon csurogni a tankba. Kicsit játszani kell vele, mert a szerelőnyílás nem pont felette van, de nem nehéz kiszedni. (2.kép)
A kalapács úgy került oda, hogy nem bírtam meglazítani a keretet, és egy csavarhúzó+kalapács kombóval jobb belátásra bírtam. Persze óvatosan.
Eddig oké, most szedjük szét az egészet. Ez igazából adja magát, de óvatosan csináljuk, ne törjünk el semmit. A csatlakozót húzzuk le, a pöcköket akasszuk ki, alul a résolajvisszavezető csövet pattintsuk ki, és a doboz belsejében lévő háromlábú "izét" húzzuk ki felfelé, annak az alján van a szűrő.
Ha mindent jól csináltunk akkor a 3-as képet kapjuk. (3.kép)
Ott a szűrő. (4.kép)
Annyit elárulok, hogy nem így nézett ki, de arról nem csináltam képet, mert csupa gázolaj lett volna a teló :-)
De az látszott elsőre, hogy a szűrő eltömődése volt a gond.
Nos, ha sikerült szétszedni, takarítsuk ki a szűrőt víz és egy kefe segítségével, és mossuk ki a doboz belsejét is. Töröljük szárazra, és szereljük össze.
A szűrőt pattintsuk vissza a helyére, az "izét" csúsztassuk vissza a dobozba a helyére a sínekbe. Az a nagy fehér az a szintmérő, azt is rakjuk vissza, de a rugót ne felejtsük ki! A csatlakozót dugjuk vissza, a résolajcsövet pattintsuk vissza a helyére. Nézzük át háromszor, hogy jól raktuk-e össze, mert ha valami nem jó szedhetjük majd ki újra a tankból.
Töröljük át az egészet, hogy a tankba ne kerüljön szmötyi, majd szereljük vissza.
Figyeljünk a gumitömítésre, hogy jól álljon.
Tekerjük vissza a menetes keretet, húzzuk meg rendesen, de azért ésszel.
Kössük vissza a csatlakozókat.
Indítsuk be a kocsit, nézzük meg hogy működik-e a szintmérő, tegyünk egy próbakört, majd ha minden oké, csavarozzuk vissza a műanyag fedelet, tegyük vissza a szőnyeget, és örülünk Vincent :-)
Tapasztalat:
A bizonytalanság elmúlt, minden fordulaton úgy megy ahogy kell, és 4500-ig is leforog :-)
Ajánlom minden dízelesnek ezt a műveletsort, amely egy órácska alatt végrehajtható, és megelőzhetőek vele az olyanok, hogy bizonytalan a "menés" :-)
Alfacitybe menet többször is nyekkenő hangot hallottunk hátulról, olyasmit mint a haldokló stabrúd szilentjei adnak. De nem egyértelműen az úthibákon, inkább a kaszni belengésekor. miután beparkoltunk alánéztem és rémülten láttam hogy a tankot tartó hátsó fémpánt el van szakadva (átrozsdásodott). Megkonzultáltam Csörivel mit lehet tenni. Arra jutottunk, hogy mivel maga a tank a helyén van és a többi pánt látszólag ép, óvatosan haza tudok vele menni. Hozzáteszem, hogy reggel tankoltam majdnem teljesen tele, szóval volt súlya is a tanknak. Na szépen lassan, igazi nagypapásan hazamentünk. Minden rendben volt. Hétfőn megrendeltem az alkatrészt, itt Győrben a Felni Kft-nél, közben kérdeztem a szerelőt (RPM Max, Tóth Levi), hogy gyorsan meg tudja-e csinálni, mert csütörtökre be van jelentve műszakira. Kedden délután össze is rakta. A másik 2 pánt sokkal jobban nézett ki, csak a hátsó volt szétrozsdásodva. Mindegy kicseréltettem mind a 3-at.
A gyári 702-es típusú injektorokat lecseréltük 701-esekre.
Ezek több üzemanyagot fecskendeznek be.
Ezen kívül beépítettünk egy üzemanyag nyomásszabályzót is, és lecseréltük a benzincsöveket.
Videó is készült a műveletekről:
Szerelgetés