Tagok >> kalizsoli >> 156 2.5 V6 upgrade 3.2 V6 GTA look >> Blog
- Típus:156 2.5 V6 upgrade 3.2 V6 GTA look
Mindent erről a típusról
Tagok, akik birtokolják a típust - Évjárat:1998
- Színe:ezüst
Mindig imádom a szezon első versenyét. Hosszú álmodozás, és felkészülés után végre ki lehet próbálni ismét magunkat és az autókat. Csak úgy csobog az adrenalin az ereinkben, tisztára mint drogosnak az első belövés az elvonó után… :-)
Idén a Pannonia Ring adott otthont az évad első versenyének, 27 autó jött össze két csoportban tudtunk felmenni a pályára a „lassú” a Sport és Pro kategóriák a „Gyors” a Race és Open kategóriák. Egyszerre kb 10-12 autó volt fenn a pályán, nagyon kényelmesen el lehetett férni.
Ez a pálya egy nagyon jó ritmusú, de nem túlságosan gyors pálya, így nem annyira használja el az autót, mind mondjuk a Hring, viszont nagyon élvezetes kanyarogni rajta.
Sajnos korábban egy alkalommal volt lehetőségem itt menni, akkor műszaki hiba miatt csak 4-5 kört tudtam megtenni. Már csak ezért is nagyon vártam ezt a napot.
A verseny egész nap tartott délelőtt 3x30 perc szabadedzés, délután 2x30 perc időmérő, majd 3x3 super pole (ez 1 felvezető egy gyors és egy levezető kört jelent, a gyors kört mérik. Az számit bele az értékelésbe).
Összesen 30 kört tettem meg (143km) és mintegy 1:43 percet töltöttem a pályán.
Nos, a tapasztalatok nagyon érdekesek, röviden a legfontosabbak:
1. A 18” kerekekkel még közvetlenebb az autó, érezhetően javult az irányíthatóság.
2. A homológ versenyülések kiválóan tartanak, de meg némi állítás kell, hogy sisakban is kényelemes legyen.
3. A Michelin sport cup gumik nagyon jók lehettek új korukban, mert még így elkopva is egész szépen tapadtak.
4. A hűtés (18-20 c) külső hőmérséklet mellett megfelelő volt nem melegedett a víz 95 fölé még 5 gyors kör után sem.
5. Az olajhőfok jeladó hibás lehet, mert az első gyors kör után felmegy 150 fokra az óra szerint az olajhőmérséklet, és ott is marad a hűtő körig, miközben a víz 85-95fok között mozog, és a lézeres méréssel a blokk is csak 100 fokos. Ezt még ellenőrizni kell.
6. A gumi nyomás kapcsán a következő érdességeket tapasztaltam:
a. 2,5 bar hideg nyomással kezdtem, mind a 4. keréken, mely eléggé túlkormányzottá tette az autót. Sokat kellett ellenkormányozni.
b. Ezt aztán melegen 2.5-re állítottam be. Így már csak nagyon kicsit maradt túlkormányzott, de kanyarsebességben sokat hozott.
c. Majd lementem meleg 2.3-ra így viszont nagyon pocsék lett az útfogás el kezdte tolni az elejét, viszont simán megindult a fara is. (itt már lehet, hogy a gumikopás is közre játszott a csapnivaló viselkedésben)
d. Nekem most úgy tűnik, hogy a Michelin jobb magasabb 2,5 körüli meleg nyomáson, míg a Yokohama inkább 2,3-2,2 körül viselkedett legjobban.
e. Összességében a Michelin a gyorsabb jobb a keveréke, kezesebb a viselkedése, de sokkal gyorsabban kopik, és érzékenyebb a szerkezete is.
7. A legjobb körömet a 2-ik időmérőn futottam 2.25.149 ezzel a Pro kategóriában a 4-ik helyet szereztem meg. Sajnos a gumik ekkor már teljesen elkoptak és érezhetően csökkent a tapadás. Így a super pole-on már nem tudtam javítani.
8. A végén jobb első gumiról, amelyik a legnagyobb terhelést kapja a pályán teljesen levált a futófelüllett. (lásd képek)
9. Kéne már az a slick! J
Összefoglalva egy nagyon kellemes, tanulságos és izgalmas napot töltöttünk a Pannonia ringen, így a szezon kezdetén kevés résztvevővel, családias hangulattal. Az autó tökéletesen viselkedett, nagyon elégedett vagyok vele.
Mindenkinek csak ajánlani tudom ezt az autóversenyzési formát, akit érdekel a autósport, és szeretné kipróbálni magát és az autóját.
Rég nem írtam, mert szerintem senkit sem érdekel a szerencsétlenkedésem.
De aztán rájöttem, hogy már csak saját magamnak is megéri írogatni, mert egy csomó régi sztorit már én is csak innen tudok rekonstruálni. :-)
Szóval akkor…
Tavaly egész évben a megbízhatósággal küzdöttünk. Mind a víz mind az olaj melegedett, főleg ha a külső hőmérséklet 30 fok fölé ment. Elsőként az olajhűtőt szereltük be, de mivel a hőmérséklet jeladó rossz helyre került (a karterbe) nem mutatott valós értéket. Ezt át kellett építeni. Most a hűtő után, a motorba visszafolyó hűtött olajat méri.
A víz is melegedett, kiderült, hogy a sérülés után beépített valeo hűtő nem megfelelő a versenyterhelésre. 5500 fordulat felett egyszerűen elmelegedett a motor. Ezt a problémát nagyteljesítményű, egyedi gyártású aluhűtővel orvosoltuk. (motortéri képek)
Remélem ezek a fejlesztések megfelelőek lesznek már folyamatos terhelés mellett is. Cross the fingers! :-D
Az is kiderült hamar, hogy az állítható üléseim sem jók versenyzésre. Bár a formájuk, tömegük ígéretes volt, de sajnos az ergonómia és az oldaltartás nem volt elég pályára. Ezért beszereztem 2 db Bimarco homológ ülést, amik nem csak szép pirosak, de kifogástalan az oldaltartásuk és az ergonómiájuk is. Ráadásul további 16 kg csökkent a menetkész tömeg. ;-)
Gumi téren is továbbgondoltam a 2014 szezont, és szeretnék Slick-re, illetve egy mérettel feljebb 18”-ra váltani. Elsőnek Blade barátom 18-as TD szettjét sikerült megszerezni, ezt követően kedvenc gumis műhelyem segítségével (Érdi Team Kft., egyébként a képeken magát ifj. Érdi Tibort, Rally versenyzőt is láthatjátok :-)) néhány használt de kíváló állapotú18”-as slick gumit is bezsákoltunk.
A képeken a hétfői (2014.03.17-i) Time Attack Pannónia Ring superpole-ra felkészített autót láthatjátok.
A következő blogban elmesélem mi történt ott. Szép estét Nektek! :-)
A tavaly nyári Skring- i nyúl...
Na ez történhet, ha 160-nal elcsapsz egy nyulat... egy versenypályán. :-)
Sokáig nem akartam írni az esetről egyáltalán, mert nem nagyon tudtam feldolgozni a történteket. Mégis azt gondolom, hogy megillet mindenkit az információ és a tanulság a pályabalesetemmel kapcsolatban.
Történt ugyanis, hogy a szezon kezdetén a kötelező szerviz alkalmával a fékbetétet is cseréltük, bár nem volt még teljesen ramaty, de úgy gondoltam, nem árt az évet új betéttel kezdeni, mégis csak komoly igénybevételnek van kitéve a fékrendszer a pályanapok alkalmával, és ha már fék, akkor a tárcsákat is cseréljük le. Csöri el is végezte a karbantartást kicserélt mindent, még a fékfolyadékot is 330c forráspontúra.
Csakhogy a metal-carbon betéteket a gyári előírásnak megfelelően üzemi hőmérsékleten be kell koptatni annak érdekében, hogy optimális fékhatást tudjunk elérni. Itt csúszott egy kis hiba a számításomba. Mert én azt gondoltam, hogy az autópályán hazafelé Attiláéktól ezt el is végeztem. Érzésre teljesen jónak tűnt a fékhatás.
Aztán eltelt két hét, majd következett a 2012.04.22-i Hungaroring pályanap. Ezen a napon a vadonatúj Yokohama A048 semislick gumikkal vágtam neki az első felvezető körnek. Minden remekül alakult, gondoltam ma igazán jól fogunk szórakozni.
Csakhogy az első gyors körön, a célegyenes végi 1. visszafordító kanyarban, a bő 120 m féktáv ellenére sem lassult az autó 183 km/h-ról megfelelően. Konkrétan sehogy. Gondoltam majd az aszfaltozott bukótéren visszahozom a gépet gond nélkül, de aztán az is elfogyott érdemi lassulás nélkül, majd kb. 60-70 km/h-val belefúródtam a gumifalba.
Csatt….majd hátborzongató csend.
Kiszállni nem tudtam, mert teljesen körülvettek a szétszórt habbálák (egyébként szenzációs, hogy mit tudnak azok a bálák fogni egy ilyen nagysebességű ütközés esetén. Azt hiszem más esetben totálkáros lett volna az autó), ezért lehúztam és kimásztam az ablakon, ekkor már jött a mentő, orvos, pályakarbantartók. Az egész pályanap vagy két órát állt a pálya visszarendezése miatt.
Utólag is bocs a fennakadásért. :-)
Az első képen láthatjátok, az ütközés eredményét, szerencsére folyadék nem folyt sehonnan, és az autó a saját kerekén gurult le a bukótérből.
Szerencsére Csöri is kint volt a pályanapon, azonnal megnézte a kocsit, majd trélert hívtunk és elszállítattuk a kocsit Várpalotára.
A további képeken láthatjátok az ütközés eredményét már a lökhárító leszerelését követően, majd a helyreállítási folyamatot, végül a kész autót.
Szerencsére azóta voltunk ismét Skring-en és kipróbálhattuk a technikát, és egy kisseb problémától eltekintve (egy hűtőcső rögzítő bilincs meghibásodása) minden tökéletesen sikerült, úgyhogy a szezon második felében ismét rajtra készek vagyunk, hiszen rengeteg pályázási lehetőség van ősszel :-)
Ízelítőül:
2012.09.24 Hring pályanap
2012.10.03 Hring pályanap
2012.10.14 Skring Totalcar 2. pályanap
2012.10.27-28 Hring dupla pályanap
Szóval bár vékonyabb pénztárcával, de ismét rajtra készen várjuk a pályanapokat, remélem Ti is minél többen csatlakoztok a kis Alfás különítményünkhöz! :-)
Just a perfect day….
Bocs, hogy Nick Cave-et idézem, de egyszerűen nem jut más az eszembe. Pedig már négy napja csak ezen gondolkodom. Hogy kezdjek hozzá, miként tegyem értelmezhetővé azokat a dolgokat, amik a fejemben körbe-körbe keringenek napok óta. Hogy legyen valami értelme is. Kezdjük talán a legelején, hátha kronológiai sorrendben összeáll kép :-)
Szóval 2012. február elején kaptam egy mail-t Szutitól (Tunexcom csapat), hogy mit szólnánk egy kis csapatáshoz március elején a Slovakia ringen? Először az jutott eszembe: minek? Messze is van drága is. Másodszor meg: miért ne? Úgy is lassan indul a pálya szezon, májusig nem sok valamire való pályanap szokott lenni, a Slovakia ringen meg WTCC futamot is rendeznek idén, szóval rossz nem lehet.
Aztán február végén omm (Vályi Pista) feltette a Totalcar-ra a pályanapot nevezési díjjal, időponttal, jó szöveggel. Azonnal neveztem, és még le se nyomtan az entert máris jött a válasz Pistától, hogy szeretettel várnak. Érted: ezek „engem” várnak - szombaton, tök kedvesen válaszolnak -gyere, dumálunk, tök jó lesz.
Hozzá teszem olyan nevezési díjat adtak meg, hogy még a 160 km oda-vissza autózást is, sőt még az esetleges trélerezést is simán megéri :-) Erről majd később…
Kanyarodjunk vissza kicsit az időben. 2010-ben kezdtem a „pályázást” mint tudjátok, és azóta is nagy lelkesedéssel folytatom, csak sajnos a hazai lehetőségek igen korlátozottak mind pályák, mind alkalmak tekintetében. Az Alfás csapattal régóta tervezünk külföldi pályanapokat, de eddig az anyagiak és az időkorlátok mindig megakadályozták azt, hogy az ötletelés szintjéről továbblépjünk. Pedig higgyétek el a Hringet is meglehet unni. A lényeg, hogy kapóra jött a lehetőség, csak nem voltunk felkészülve a korai idénykezdésre. Lassan indultak a dolgok. Persze van, aki azonnal jelezte, hogy jön mások később eszméltek, de a végén csak összeállt a szokásos Alfás brigád egy kis csapatásra.
Néhány telefon és email, egy kis fórumozás az alfaamorén és már pörgött is csapat. Éreztem, hogy ha az időjárás is kegyes lesz, komoly napunk lesz. :-) (kop,kop)
De addig még sok dolgot kell intézni, nézzük csak:
• A kocsi még téli gumikon áll.
• Nem is mentem vele 30 km összesen november óta, át kellene nézni.
• Olajt is kellene cserélni, na, arra biztos nem lesz idő, mondjuk a mostaniban sincs több 2000 km-nél csak hát a fránya pályázás nem kíméli a kenőanyagokat sem.
Szép sorjában….hívom Érdiéket kellenének a játszós gumik, rögzítő válaszol: március 19-ig zárva vagyunk. Mivan????? Kezdődik a nyomozás van 4 napom, ha nem téli gumin akarok nyomulni. Hát pályára való gumit szerezni Magyarországon nem könnyű elhihetitek. Mindegy meglettek, kocsit átnéztem, folyadékokat ellenőriztem, mindent kipróbáltam, fék ugyan ráz egy kicsit, de minden rendben. Pénteken este 18.00-kor leállítom a kocsit a garázsban menetre készen. Már csak egy jó alvás, és már mehetünk is Szlovákiába
Google mondta út 2.16 perc lesz, pont kiérek 9-re, akkor kezdődik a regisztráció. Nagyon lassú és rázós utam volt, hiába a pálya futómű és kagylóülések országútra finoman szólva sem ideálisak, főleg Magyarországon, mondjuk Szlovákiában sem.
9.05-kor megérkezetem, úgy hogy előtte még Komáromban tankoltam, azért, hogy euro-t minél kevesebbet keljen költenem. Pista fogadott a regisztrációnál, több autó várakozott. Két perc és rám került a sor. – Te vagy Zsolt, üdv- mondta Pista (gondoltam, ez minden regisztrálót megjegyzett?) Hátul tudsz jelentkezni 4-es csoportban leszel azok a legerősebbek. 1-ben az épített autók vannak. (mondjuk az enyémnél építettebb kevés lehet, mert csak a kasztni lemezek gyáriak, már amelyik. :-) - A VIP teremben lesz eligazítás 10.15-kor legyetek ott. (fejezte be Pista) Ez gyorsan és frappánsan kezdődik semmi sorban állás, vergődés, csak a lényeg, jól kezdődik.
Két perccel később összefutottam a z alfásokkal, jó volt újra találkozni az „arcokkal”, (fel kell sorolnom őket, mert nagyra értékelem a barátságukat: Krisz, BeeGee, Csöri, és végül, de nem utolsó sorban Blade) barátságos üdvözlések, poénok, szokásos mederben mentek a dolgok.
De ugorjunk az eligazításra, mert különben tényleg nagyon hosszú lesz. A pálya- és szabályismertetés nagyon korrekt volt, kitértek az összes fontos kérdésre zászlók, viselkedés a pályán, ívek, kanyarok. Még nekünk is nagyon hasznos volt, gondolom egy első bálozónak meg egyenesen nélkülözhetetlen. A lényeg: négy csoport 25-25 autóval 20 perces futamok, és az első futam előtt minden csoportnak 2 felvezető kör, hogy egy kicsit megismerjük a pályát. Ha már pályaismeret, előző héten letöltöttem az Rfactor-hoz a Slovakia ringet. Mentem rajta kb. 10 kört egy kupás clio-val. Éreztem, gyors, jó ritmusú pálya, bár a szimulátor sosem olyan mint a valóság, de azért az alapvető dolgokat meg lehet tanulni. Szóval jó pályának tűnt elsőre, csak az a sok fránya kavicságy……
Az első futamunk nem sokkal 12.00 után indult, és valóban két felvezető körrel kezdődött, én a csoport végére soroltam be, gondolván majd elbóklászom itt. Ez volt az első kisebb hibám, mert így az első futamon elsősorban a lassabb autók kerülgetésével töltöttem az időt. Azért sikerült egy kicsit megismerni a pályát, a kanyarokat és a szimulátorban kigondolt íveket ellenőrizni. Az új Yokohama AD08-asok rendkívül jól tapadtak a viszonylag hideg (10 fokos) pályán és éreztem a Bilstein futómű ideális a gyors ívű kanyarokban, valamint a szűk kigyorsításoknál. A futamot követően mentünk ellenőrizni az időket. Ja, itt kell megemlítenem, hogy 5 azaz öt Euróért kaptunk transzpondert, melynek segítségével hivatalosan is mérték az időket. Ekkor ért a meglepetés, a futamban, ahol a legerősebb autók vannak az 3. legjobb időt sikerült futni 2.43.042-vel, erre igazán nem számítottam, mert valójában nem mentem határon, csak a jó ritmusra törekedtem.
A második futamig már kevesebb idő telt el, mert már nem voltak felvezető körök. Most már előrébbről indultam, és a „versenyzők” is hamarabb elengedtek, köszönhetően az első futamban nyújtott „ámokfutásomnak”,meg nyílván felmérték, hogy az Alfások nem szarral gurigáznak, ez kérem egy gyakorlott gyors csapat el kell engedni. Két sofőr volt csak aki nem bírta feldolgozni a történetet egy benga AMG Merci, meg egy szép régi BMW M5 vezetője, de nekik is be kellet látni, hogy az erő nem minden, kanyarodni is kell, na meg bátorság és gyakorlat is kell a jó köridőhöz. Ebben a futamban igazán élvezetből mentem, néha már sikerült megérezni a pályát is. Az a rész különösen tetszett, amikor Blade után mentem 4 körön keresztül, mindketten beleadtunk mindent, egyszer én nyertem pár métert, aztán kaptam tőle ugyan annyit. Fenomenális volt Időmérés ellenőrzés után ismét meglepetés 2.41.777-tel ismét 3. legjobb idő, csak Zsolt az EVO-val és egy 500 lovas Camarro volt néhány tizeddel gyorsabb.
A harmadik futam sikeredett a legizgalmasabbra, rajtunk kívül álló okok miatt. Ígéretemhez híven elvittem BeeGee-ét kicsit átnézni az íveket, féktávokat, kigyorsításokat, de előtte kicsit engedtem a kerekekből, mert magasnak tűnt a nyomás a második futam után. Csak azt kifelejtettem a számításból, hogy már hűl a pálya, mert megy lefelé a nap így délután 4 óra tájban. Éreztem, hogy kicsit bizonytalanabb az autó, mint az előző futamban, de azért nem volt rossz. Ekkor utolértük a régi M5-öst. a célegyenes ráfordítóban el is engedett, de a célegyenesben végig rajtam volt, majd kivágott szélárnyékból és beszúrt belső íven, féktávon (az eligazításon direkt elmondták nem szabad kifékezni, beszúrni, csak akkor mehetsz el, ha egyértelműen elengednek). Ezzel egy időben el is kezdett sodródni kifelé, nekem is mély volt a fékezési pont, meg láttam, hogy sodródik felém a Bömös, jobbnak láttam kiengedni a kocsit a kavicságyba, szerencsére volt még tempó, így egyenesen átvágtunk a kavicságyon. A következő körben folytatódtak az izgalmak, a második gyors jobbos kanyarban úgy 160-as tempónál megindult a kocsi feneke. Valószínűleg az előző kicsúszás alkalmával a gumik sok port szedtek össze, és még nem kopott le teljesen, talán e miatt indult el a kocsi hátulja olyan tempónál, ami korábban nem jelentett gondot, vagy a hőmérséklet csökkenés miatt, esetleg a kettő együtt okozta, a lényeg az, hogy 160-nal elkezdtünk kilincsel előre csúszni. Én ellenkormányoztam és vártam mikor jön vissza a tapadás, remélve, hogy sem a korlátnak nem megyünk neki, sem a kavicságyba nem csúszunk be. Szerencsére pont irányba állt a kocsi amikor visszajött a tapadás, már adtam is a gázt, és mentünk tovább, mint ha mi sem történt volna. Közben azért hálát adtam mindennek, hogy ennyivel megúsztuk . Nos, a köridők tekintetében sem volt rossz a harmadik futam, mert a körülmények ellenére, továbbá két személlyel is sikerült 2.42.xxx időt futnunk.
Ha össze kell foglalnom a napot egy mondatban csak nyomdafestéket nem tűrő szavak jutnak eszembe annak a leírására, hogy mennyire jó volt azon a napon ott lenni. Külön jó volt kedves barátokkal tölteni az időt, akkor sem unatkoztunk, amikor éppen nem a pályán voltunk. Az, hogy ilyen jó a pálya, ilyen kiváló az infrastruktúra, ilyen olcsón bocsátották rendelkezésünkre, és hogy a valóságban ilyen kedvesek és jó fejek a Totalcar-os srácok, csak hab a tortán. A lényeg, ha lesz máskor, feltétlen megyek, és ezt jó szívvel ajánlom mindenkinek, kezdőknek és haladóknak egyaránt.
Az utóbbi hónapokban elmaradt néhány változás dokumentálása. A pályás élmények mellett nem tűntek fontosnak, pedig az autó vezethetőségének szempontjából – főleg pályán :-) - bizony sokat jelentenek. Elsőként az ülések cserélődtek le az augusztus 20-i pályanap hetében az Autostyle márkájú – valószínűleg valamilyen ázsiai gyártmányú – ülésekre. A kiválasztásánál több szempontot szerettem volna egyszerre szem előtt tartani, ennek megfelelően sokáig tartott a keresés (kb. 2 évig nézegettem az üléseket):
1. Oldaltartás – ez volt a legfontosabb,
2. Dönthetőség – megőrizve a mindennapi használhatóságot,
3. Kárpitozás – legyen igényes, és illeszkedjen az autó stílusához,
4. Nézzen ki Jól :-),
5. Csökkentsünk némi súlyt,
6. Végül ne legyen horror az ára.
A végeredményt volt lehetőségem tesztelni hosszabb távon, és meg kell mondjam őszintén, 2-3 óra vezetés után nagyon fárasztó a sportülés, alig vártam, hogy kiszállhassak. Ezzel szemben pályán össze sem lehet hasonlítani a gyári ülésekkel oldaltartás tekintetében, továbbá a 4 pontos övet is könnyebb installálni. A képek alapján talán érthető, hogy miért hívja a kedvesem Darth Vader üléseknek :-)
A gyári kormány is lecserélésre került a MOMO versenykormány kollekciójának MOD 88, GT és túraautó futamokon használt alul lapított típusára, mely több helyet biztosít a lábaknak, illetve a mérete miatt még kevesebb mozdulatot igényel a vezetés, ezzel még precízebben lehet lekövetni az íveket. Talán ez is hozzájárul majd a jobb köridőkhöz, sajnos ezt még nem volt lehetőségem pályán kipróbálni. :-)
A pályázáshoz ugyan nem kapcsolódik, de fontos fejlemény az autó éltében a GTA fenik megújulása. Korábban már tudtam, hogy a felniket görgőzni kell, és akkor már változzon meg a színük is. A nem oly régi divathoz igazodva antracit szint választottam. Az ősz folyamán került sor a kerekek felújítására is.