Mutasd

>> Esemény2011-08-25

Hungaroring pályanap 2011 augusztus 23.

Sok minden amellett szólt, hogy ki kellene hagyni ezt a pályanapot. Az autóm sajnos jelenleg napi használatban van munkahelyi okok miatt, és még így is marad szeptember elejéig, továbbá az első futóművem ebben a melegben folyamatosan kopog és nyikorog, bár ez vezetés közben nem jelent problémát mégis zavar (valószínűleg a stabszilentek nem szeretik a +30 Celsiust :-)
A nagy meleg sem tetszett, én mindig kényes vagyok az autó termikus egyensúlyára, ez a meleg pedig nem jó sem a hűtésnek, sem az olajnak, sem a guminak, illetve az autó teljesítménye sem optimális.
Az már csak hab a tortán, hogy a korábbi RaceChrono telemetriámat sem tudom használni készülék csere miatt, az új meg nem működik túl megbízhatóan, és még nem találtam rá az „igazira” :-)

Másrészt azonban nem hagynék ki egy ilyen bulit, mert lehet, hogy idén már nem lesz újabb alkalom a Hringen menni, továbbá kedvelem azokat a srácokat akik ki járnak (nem csak alfások) és jó velük egy napot végigdumálni, még vezetés nélkül is.

Megszületett a terv, mindenképpen kimegyek futómű tesztelésre és örömautózásra, dumálgatásra, azaz próbálgatom az új Bilstein rendszert és aki akar az beülhet mellém egy etapra, egy kis „pályataxizásra”, csapatásra. :-DDDD

Reggel 7.30-kor találkoztunk az M3 kivezetőjén lévő Shell kúton, jó volt látni az Alfákat egy csoportban kivonulni a Hringre, A szokásos ugratások és viccelődés meg adta az alaphangot egy jó kis naphoz, de már ekkor éreztük, hogy bitang meleg lesz ez a nap.

A regisztrációnál megbeszéltük, hogy a futamokat a nap elejére próbáljuk időzíteni, ez az én esetemben két korábbi délelőtti és egy délutáni futamot jelentett.

Az első futam nem a szokásos módon alakult, mert mindjárt a második körben „valaki” beleállt a korlátba fent a 10 kanyart követően, én csak a piros zászlót láttam. Gondoltam magamban valami „hülyegyerek” nem bírt magával és már az első körben pályacsúcsot akart futni. Akkor értem a 10-eshez és majdnem állóra fékeztem az autót, a korlát mellett Ollah álldogált, a GTV6 pedig merőlegesen állt ki a korlátból. Látszott, hogy az eleje odavan :-(
Nagyon sajnáltam, 1,5 kör után összetörni az autót az nagyon-nagyon elkeserítő, tudom a legutolsó alkalommal én is hasonlót éltem át maikor 2 kör után meghalt az LMM-em. Ekkor még elviselhető volt a meleg 26-27 C, de folyamatosan melegedett.
A futam megszakítását követően felmehettünk még 10 percere, futottam 2 gyors kört és már vége is volt.
Most jön a meglepi: nem hajtottam, élveztem, még lassúnak is mondanám, mert nem mindenhol fogtam rövid féktávot, de azt éreztem, hogy kanyarban és kigyorsításnál nagyon jó a Bilstein. Az eddigi legjobb köröm a Hringen 2.25.9 volt. Most már az első gyorsabb körömben futottam 2.23.8-at több mint 2 másodperccel jobbat. Na itt már nekem megérte kimenni. Madarat lehetett volna fogatni velem :-)

A második futamra 10:50-kor került sor, ekkor már 30 C felett járt a hőmérséklet. Melegedett minden, de két gyors kör még belefért egymást követően 1-2-1-2-1 volt a hűtő és a gyors körök aránya Wéber Gabi tanácsára ( egy felvezető, két gyors..stb).

Itt már szarakodott az időmérőm, néha random szerűen nem állt meg a kör végén a mérés, hanem egybe mért két kört, ez egy kicsit megzavart, de a szektoridők alapján elemezve utólag így is mentem egy 2.21.7 kört, ami lényegesen jobb mint amire az adott körülmények között számítottam.

A harmadik etapra utassal mentem, az volt a cél, hogy vessük össze a gyári Alfa és a Bilstein futómű tulajdonságait pályán, megnézzük a féktávokat, és lehetőség legyen néhány jó fotó elkészítésére :-)
Ebben a futamban (14:50-kor) a levegő 35 C míg az aszfalt 52 C volt. Gyanús volt, hogy hullnak az autók a páylán mint a legyek, nem balesetek voltak elsősorban, hanem lassú, leálló, füstölő, gőzölgő autók, illetve elő jött a tumultus effektus, azaz egyre több lett az autó a pályán egy-egy futamban. Ez sosem jó azoknak, akik tiszta gyors kört akarnak futni.
Nem is tudtunk igazán tiszta gyors kört menni, a féktávokat kissé hosszabbra vettem mind a meleg mind az utasom testi épsége miatt és a rázókat sem támadtam olyan agresszíven, mint egyedül tettem volna. Na ekkor már minden melegedett egy gyors kör után a gumi már nagyon csúszott, a víz 103-105 C fok között. Itt már csak az 1-1-1-1-1 felállás működött volna a hűtő és gyors körök tekintetében, de az autó épsége és a tömeg miatt inkább egy körrel előbb befejeztük a futamot.

Sok tanulsága volt a napnak:

1. Nem kell sietni ahhoz, hogy falhoz csapd a kocsidat.
2. Nem mindig akkor mész gyorsan, ha gyorsnak tűnik.
3. A jó futómű több másodpercet hozhat, mint gondoltam (az én esetemben 4.2-t)
4. Az autók nem szeretik a kánikulát.
5. Napernyő kell, mert nincs árnyék :-)
6. Bár jó a Kumho-m, de az R-es gumik (Toyo R888, Yokohama 048) és slickek kb 1-2 másodperccel jobbak ugyan azon az autón.